Hallo, Mijn dochtertje ligt altijd met d'r hoofdje naar de rechterkant en dat moeten we dus eigenlijk afwisselen met links. Maar wat we ook proberen het lukt niet, ze draait toch automatisch met d'r hoofdje naar rechts. We waren vandaag bij de kinderarts en hij zei ook dat ze anders moest gaan liggen anders krijgt ze een misvormd hoofd. Hoe kan ik dat het beste doen? We hebben het bedje aan de andere kant opgemaakt zodat ze naar het licht kijkt, speelgoed aan de linkerkant gelegd maar niks helpt. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft. Groetjes Sandra
Misschien dat een bezoekje aan de osteopaat helpt? Vaak heeft zo'n vookeurshouding wel een oorzaak die vrij makkelijk te verhelpen is.
kleine van mij had ook een voorkeurshouding en in de box deed ik aan de kant waar ze altijd naar keek doeken overheen hangen zodat het daar niet interessant naar is om naar te kijken... haar mobieltje had ik zo vastgezet zodat ze de "andere" kant op moest kijken als ik die opdraaide, ook haar bedje heb ik het bedje "andersom" opgemaakt...en als ze op schoot zat elke keer de vinger daar aan de kant waar zij "graag" naar keek..dat vond ze niet je van het, en draaide dan toch maar weer de andere kant op... in de wipstoel had ik een doek naast haar hoofdje liggen dat als ze wilde draaien naar "haar" kant ze dat niet kon en of niet lekker vond en ze automatisch toch voor zich of de andere kant op ging kijken... wat je ook kunt doen als je haar op schoot hebt, haar zo optillen dat haar hoofdje tegen die van jou zit (haar voorkeurskant) en dat als ze wat wil zien haar hoofdje ook weer "die andere" kant op kan draaien... er zijn verschillende dingen die je kunt proberen...bij Zoƫ heeft het in ieder geval wel geholpen en maakt het haar nu niet meer uit welke kant ze opkijkt... de ene keer maak ik haar wakker en ligt ze naar links te kijken en de volgende keer weer naar rechts, ze heeft nu in ieder geval niet meer een voorkeurshouding... maar ik zou zeer zeker ook als het "echt erg" lijkt te zijn contact opnemen met een osteopaat want vaak heb je met kleine kindjes niet eens zo heel veel behandelingen nodig... succes meid...
Misschien is fysiotherapie een idee. Onze zoon had hier ook last van. We zijn op aanraden van de CB-arts naar een fysiotherapeut gegaan. Hij heeft vanaf dat hij zes weken was fysio en het gaat nu zo goed, dat ze niet meer langs hoeft te komen. Zijn hoofdje was iets afgeplat en nu is dat weer helemaal recht. Hoe eerder je erbij bent, hoe sneller het gaat. Succes!
Ik heb haar bedje nu ook weer anders opgemaakt en vandaag ligt ze wel de goede kant op. Maar het is natuurlijk afwachten of dat zo blijft. Ik ga in ieder geval jullie tips uitproberen.
en wat ook nog wel eens wil helpen als het niet zo "hardnekkig" is, de fles aan de andere kant geven... hier is het wat makkelijker..ik ben rechts, mijn man is links, dus die heb ik toen zij het zo had steeds de fles laten geven.... succes... gr.smoekie
Dax heeft een extreme voorkeurshouding naar rechts. Al sinds hij 5 weken was zijn we hiermee bezig. Eerst een aantal keren osteopaat geprobeerd maar helaas niet geholpen. Nu zijn we bezig met fysiotherapie en dat lijkt wel te helpen maar zijn hoofd is al zo misvormd dat we binnenkort voor een helmpje moeten gaan... We zijn er gelukkig op tijd bij. Ben benieuwd wat ze te zeggen hebben bij het "helmenteam" in het AZM.
Er zijn al een heleboel tips gegeven, daar sluit ik me bij aan. Wat je ook nog kunt doen, is je baby op de zij te laten slapen. Dan moet je haar wel in de rug en de buik ondersteunen, zodat ze niet terugdraait of (vervelender!) op de buik draait. Maar ik zou dat even overleggen als je naar CB of naar de osteopaat gaat. succes! groetjes, Natasja2
Ik heb al een speciaal "steünkussen" gevonden op internet waar ze dan op d'r zij in ligt en dan in d'r rug en buikje een steuntje heeft. Als al deze tips niet helpen dan koop ik die. Ik ga nu elk half uur bij haar kijken om als het nodig is haar hoofdje weer te draaien. Hopelijk helpt dit. Groetjes
marit had het ook en ook wij werden gewaarschuwd..wij hebben haar hoofdje steeds gedraaid op die moementen dat ze echt vast sliep...
We hebben hetzelfde gehad en kregen het advies van de fysio om (naast oefeningen en stimuleren) haar in een stabiliteitskussen te leggen met slapen. Ideaal! Bij ieder slaapje andersom leggen en ze kan niet op dr buik rollen. We hebben m besteld op www.redcastle.nl (bebecel) Ze hoefde geen helmpje. We moeten haar nu nog steeds heel veel op dr buik leggen, zo worden de nekspieren heel sterk en kan een schedel weer helemaal recht trekken. Succes ermee!
Wij hebben ook zo'n zijligkussen hoor maar Dax is al zo sterk, die draait zich gewoon op zijn rug erin en gaat dan lekker met zijn gezicht naar rechts liggen. Meestal was hij zo gefrustreerd dat hij zich gewoon draaide en het op een huilen zetten. Dat kussen had hier dus geen enkel effect. Zijn we mee gestopt.
ja maar het scheelt wel in leeftijd, alyssa is nog geen 2 mnd, terwijl dax al 4 mnd is...2 mnd is een hoop hoor... en in 2 mnd kun je een kind een heel andere houding "aanleren"(afleren)... ik zou het zeker eens proberen ze is nu nog niet sterk genoeg dat ze zichzelf al om kan draaien op haar buik dus het zal zeer zeker ondersteunend kunnen helpen om haar voorkeurshouding te veranderen.. gr.smoekie
Oh ja ik had even niet op de leeftijd gelet. Ik zou het ook zeker proberen hoor. Maar bij Dax helaas geen effect. Maar het is ook al echt een beer, hij is circa 8 kg.
Ja ik ga morgen maar zo'n zijliggingskussen kopen. Ze zijn maar 17,50 dus mocht het niet helpen dan is het bedrag nog te overzien