Hoe eisprong het beste in de gaten houden?

Discussion in 'Zwanger worden' started by sara80, Feb 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sara80

sara80 Actief lid

Feb 14, 2008
    125
    0
    0
    Hallo dames,

Ik ben nog niet zo lang bezig met zwanger worden en weet ik dus ook niet echt veel...
    Mijn vraag is hoe ik het beste mijn eisprong in de gaten kan houden? Dus temperaturen, ovulatietesten of iets anders? En hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen [-o<

2. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Ik ben deze maand begonnen met ovulatietesten van matcare. Heb nog geen positieve test gehad helaas. Leek me wel nuttig om te weten wanneer ik vruchtbaar ben. Temperaturen is het meest betrouwbaar maar dan weet je het pas als je eisprong al geweest is. En daar wil ik eigenlijk ook nog niet mee beginnen want dan ben je er echt elke dag mee bezig...

3. sara80

sara80 Actief lid

Feb 14, 2008
    125
    0
    0

Hoe moet je dan te werk gaan met temperaturen?

4. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Ik temperatuur wel en vind het best te doen. Je bent elke ochtend ff een minuutje bezig (heb een kalendertje naast mn bed liggen), maar je weet wel precies wanneer je ei-sprong geweest is. Wij zijn nu nog niet voor het echie bezig, dus ik gebruik de temp methode meer als voorbehoed middel, als mn ei geweest is hoeven we niks meer te gebruiken :) . Ik heb zoals het er nu uit ziet een hele regelmatige cyclus en als we over een maandje gaan beginnen weet ik door te tempen nu wel precies wanneer ik het meest vruchtbaar ben.

Tempen is vrij simpel, je begint met je menstruatie, je temp is dan laag, als je eisprong eraan komt kun je een temp dip hebben (dus ietsjes lager, maar dit hoeft niet) en na de eisprong is je temp +/- 0,3 graad hoger totdat je menstruatie, dan gaat i weer omlaag. Oje en elke ochtend meten voordat je opstaat en dingen gaat doen, liefst rectaal (maar ik gebruik ook een oorthermometer en die laat het bij mij prima zien, maar soms meten die niet zo nauwkeurig)

Je kan het natuurlijk altijd een maandje of 2 proberen, heb je een regelmatige cyclus dan weet je genoeg voor de maanden erna ;)

Succes en je kunt natuurlijk ook nog de ovulatie testen erbij doen. Dan kun je met het ene het andere checken :D

5. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Je tempt elke ochtend op hetzelfde tijdstip (dus wekker zetten!), liefst rectaal. Je mag hiervoor echt nog niks gedaan hebben (dus niet eerst naar de wc ofzo).
    Je temp kan je dan bijhouden op bijv. www.fertilityfriend.com. Na je eisprong gaat je temp met min. 0.3 omhoog, en die blijft dan hoog tot vlak voor (of bij sommigen nog wat langer) de :evil:. Je kan hiermee dus achteraf zien dat je een eisprong hebt gehad en hoe lang de periode van ei tot ongi was.

Ik zou pas gaan tempen als je richting het jaar gaat (hopelijk dus niet nodig voor jou ;)). De meeste huisartsen / gyns vragen erom als je doorgestuurd wordt.

Je kan nu denk ik beter een soort logboekje bijhouden; wat voor afscheiding heb je op welke dag, welke dagen gaan je boobs pijn doen, etc. Hierdoor wordt het wat makkelijker je lichaam te 'lezen'. Rond je eisprong heb je als het goed is doorzichtige afscheiding waar je hele draden van kan trekken (lijkt wat op eiwit). Als je dat spot weet je dat je hoogstwaarschijnlijk in je vruchtbare periode zit. Heel veel succes!

Share This Page