Ik zit echt even met m'n handen in het haar en zoek tips en trucs. Zoonlief is een lief en zachtaardig persoontje, maar toen hij gistermiddag thuis kwam van het kdv merkte ik dat hij ineens enorm baldadig was. Vanochtend haalde ik hem uit bed en op het aankleedkussen begon het ook al meteen: schoppen en slaan. En dan heel uitdagend. Als ik boos word en zeg dat slaan en schoppen niet lief is lacht hij me gewoon uit. Daarnaast gooit hij met alles! En schreeuwt hij (heel hard praten) en is hij giga druk. Kortom: een hele omslag en even geen land mee te bezeilen. Op zich niet heel erg, behalve dat ik niet goed weet hoe hier mee om moet gaan. De trap als 'strafplek' doet meestal wel z'n werk maar om hem daar nou na elke keer slaan of schoppen op te zetten.... dan zot hij bijna de hele dag op de trap. Of zou ik dat wel moeten doen? Af en toe negeer ik het gedrag, ook om deze reden. Help, wat gaat er toch ineens in dat koppie om? Ik weet (hoop) dat het een fase is maar wel de moeilijkste fase tot nu toe......
Omdraaien... Als mijn zoon een bui heeft ( zoals vandaag...pffff) dan ga ik juist grapjes maken. Maak er een geintje van of ga hem kietelen. Als hij gaat schoppen bij het verschonen ga ik hem afleiden..dan ga ik hardop tellen of vragen waar zijn oren zijn gebleven...dan is hij ineens het schoppen vergeten en kunnen we verder. Ook wil ik weleens boos met hem mee doen. Zo van: ja bah...het is ook niet leuk... kom we gaan samen even boos zijn. Het is echt een pittige fase...dat vind ik dus ook. Onze dochter was een pittige en zoonlief is sinds een maand ook echt een echte peuter puber. Fase...en het gaat gelukkig over...want als ik nu kijk naar mijn 5 jarige ( bijna 6 ) kan ik me bijna niet meer voorstellen dat ze ook zo was.
Schoppen en slaan is hier in huis een absolute no go. En zit ie dan de hele dag op de trap, dan is dat zo, maar geloof me, hoe consequenter jij bent en nu je grenzen aangeeft, des te sneller het gedrag weer afneemt. Negeer gedrag wat je kunt negeren. Slaan en schoppen kan iemand pijn doen, dus vind ik niet te negeren. En beloon het positieve. Zit hij lekker met autootjes (?) te spelen oid, benoem dat dan. Wat ben jij lief aan het spelen! Niet een beladen moment van maken, maar gewoon terloops. Deze tips hebben wij oa meegekregen. En het werkt. Succes. Heel lastig deze periode.
Het ligt er natuurlijk aan wat jouw regels zijn, maar het is hier heel duidelijk: schoppen of slaan: meteen zonder waarschuwing op de trap gillen/schreeuwen: na 2 waarschuwingen op de trap mij uitlachen: na 2 waarschuwingen op de trap Tuurlijk heb ik ook niet altijd zin in al dat drama, zeker als het een aantal keer achter elkaar gebeurt, maar als je het nu toelaat wordt het alleen maar erger. Omgekeerd, als nu even doorzet is het des te sneller weer over. Op het moment zit mijn dochter bijna niet meer op de trap, nu al dagen niet meer gebeurd! Dat kon ik me 2 maanden geleden niet voorstellen.