Boek schrijven

Discussie in 'De lounge' gestart door BuffySummers, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb al jaren een aantal ideeen in mijn hoofd om een boek te schrijven. 6 jaar geleden ben ik daar dan ook mee begonnen, maar ik heb het nooit afgemaakt. Nu ik thuis zit door omstandigheden heb ik het maar weer opgepakt.
    Alleen ik heb dit nog nooit gedaan, ik schrijf wel al mijn hele leven en heb op school vaak leuke complimenten gehad op mijn schrijfstijl:).
    Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet letten qua verhaallijn, namen, personages enz.
    Heeft iemand van hier ooit weleens een boek geschreven en wat was dan je ervaring?
    Ik ben dus eigenlijk op zoek naar wat tips enzo:).
     
  2. nanette77

    nanette77 VIP lid

    11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
  3. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    #3 BuffySummers, 15 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2011
    Dank je! Haha, nou ik weet niet eens of ik het bij een uitgever wil brengen hoor. Het is in eerste instantie gewoon voor mezelf en misschien wat vrienden ofzo.
    Ik weet niet eens of ik écht goed kan schrijven een gedichtje of een 'blog' oke, maar een heel boek is natuurlijk een ander verhaal;):)
     
  4. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Verder niemand tips?:)
     
  5. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Kijk eens hoe andere schrijvers hun boeken hebben gemaakt. Dus kijk naar de inhoud, het verhaal, enz Maak een lijstje met de hoofdpersonen en wat hun karakter, rol enz is en punten waar je je verhaal over wil laten gaan, dingen die er voor moeten komen enz. Begin dan een begin te maken en langzaam uit te bouwen. Het is belangrijk dat je eerst wat punten op papier hebt zodat je niet midden in vast komt te zitten...ik maak al jaren verhalen doe er alleen niks mee, vele zeggen wel eens dat ik een boek naar een uitgever moet brengen maar ik weet niet ben altijd bang dat het niet goed is hihi.......

    Succes!!
     
  6. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dank je! Ik heb ook altijd geschreven, ook ooit een boek, helaas ben ik toen die floppy (ja dat was nog in de tijd van floppy's) kwijt geraakt...
    Wat jij zegt probeer ik ook te doen idd, kijken naar andere schrijvers,personages en verhaallijnen.

    Waarom stuur je het niet een keer op, 1 van je verhalen? Je kan het altijd eerst door een professional laten lezen en altijd nog een keer uit laten geven toch?
     
  7. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    ja weet ik. Mijn moeder heeft al een uitgever voor mij geregeld ik kan zo een verhaal wegbrengen. Maar ik weet niet ben altijd bang dat het niets is weet je. Mijn zelfvertrouwen is op dat vlak niet zo super.....maar eigenlijk zou ik het gewoon moeten doen!
     
  8. MvS

    MvS VIP lid

    19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ jongmoedertje: ik maak voor de hobby graag foto's en denk altijd dat het weinig voorstelt ('Dat kan toch iedereen??'), maar sinds we voor vrienden de rol van huwelijksfotograaf op ons hebben genomen, ben ik toch wat meer gaan geloven in mijn eigen kunnen. En ja, het blijft een hobby, hoor, maar ik heb wel wat meer zelfvertrouwen doordat nu zelf ook zie dat ik mooie en bijzondere foto's kan maken. Prof zal ik nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Ik ben erg blij met wat ik kan ;) Je zou gewoon eens wat aan een kenner moeten voorleggen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je kritiek krijgt? Daar kan je juist van leren!! Zie het positief! Maar grote kans dat die kritiek best mee gaat vallen...

    Schrijven doe ik ook heel graag, maar ik mis daarbij altijd inspiratie, dus ik kan alleen maar schrijven over dingen die ik heb meegemaakt. Zo schijn ik mijn bevallingsverhaal best leuk te kunnen vertellen, maar fictie lukt me gewoon echt niet. Jammer, maar dan hou ik het maar bij lezen.

    @ TS: succes! Ik heb dus geen tips, behalve dan deze:
    een schrijver heeft mij eens verteld dat hij altijd van tevoren precies bedenkt over wie hij wil schrijven en hij maakt daar dus een uitgebreide karakterschets van voordat hij aan het verhaal begint...
    Ik denk dat iedereen zijn eigen manier van schrijven heeft. Misschien zijn er ook wel mensen die 'gewoon ergens beginnen', maar ik denk dat je dan sneller vastloopt.
     
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
  10. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hoi,

    - Bedenk van tevoren eerst hoe je wilt schrijven. Uit 1 persoon of uit meerdere personen?
    - Maak een verhaallijn. Schrijf per hoofdstuk op wat er aan bod zal komen en noteer dit in steekwoorden. Bepaal ook wat de climax is!
    - Werk de personages uit in een schetsje en maak een karakterbeschrijving.

    Dat zijn mijn tips. Succes!!
     
  11. Lutje

    Lutje Fanatiek lid

    1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    In principe is het jouw verhaal en jij bepaalt hoe het eruit ziet :D Maar kijk idd rond op internet en naar andere boeken.

    Ik heb zelf twee boeken geschreven die bij een internetuitgever zijn uitgegeven. Het stelt niet veel voor en zijn vol spelfouten, maar ze staan toch in mijn boekenkast. Met de eerste ben ik gewoon begonnen, zonder aan regels te denken.

    Succes!
     
  12. Knuf de Konijn

    Knuf de Konijn Actief lid

    19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan ook zo doen als ik, 6 boeken schrijven maar te bang zijn ze op te sturen naar een uitgever. ;).

    Volledige scripties, door een vriendin en een ander persoon laten na lezen op spel- en grammaticafouten.

    Bij 2 van de 6 ben ik gewoon gaan schrijven en heb het verhaal zo geschreven. Dit vind ik persoonlijk wat minder makkelijk om het verhaal kloppend te maken. Ook als je wat bedenkt en moet uitzoeken kan het schrijven beïnvloeden en vertragen.

    2 boeken gedaan door eerst het verhaal te samenvatten, karakters uitwerken, plaatsen helemaal op papier bewerken en uitpluizen, en alles uitzoeken. Voor ik daadwerkelijk begon was ik met 1 boek bijna 3 jaar verder voor überhaupt de eerste 2 hoofdstukken op papier stonden.

    En 2 kinderboekjes, leeftijd van 1,5 tot 4, maar dat is in mijn ogen wat anders. Dat waren meerdere verhaaltjes van 1 personage en haar familie. Wel eerst de karakter op papier gezet maar verder laten rollen en veel fantasie gebruikt.

    En mensen je verhalen laten lezen, zij kijken er veel objectiever tegen aan dan jij. Alleen mensen die je echt vertrouwt, je weet maar nooit.'

    En heel belangrijk, lees het vaak na. Heel vaak. Laat het dan een tijd liggen en lees het dan weer. Je ziet het anders en je haalt eventuele fouten eruit.

    Waar je veel ervaringen kan lezen en waar ik veel hulp gehad heb is op dit forum: Forums | Schrijven Online, als het niet mag wordt de link wel verwijdert denk ik.

    Ik zie het echt als hobby, heb ook veel korte verhalen geschreven en gedichten, maar ja, ooit hoop ik de lef te hebben dat ik ze opstuur en dat ze uitgegeven worden. Tot die tijd, dan blijft het een prima uitlaatklep waar ik mijn hoofd lekker kan legen. :D
     
  13. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb inderdaad moeite met plaats en tijd...mijn verhaal is gedeelte gebasseerd op gebeurtenissen uit mijn eigen jeugd, het is niet echt autobiografisch, maar ik haal wel mijn inspiratie eruit.
    Maar het gaat bijv over een tiener (+- 17 jaar), alleen weet ik niet goed of ik het in deze tijd moet laten spelen of een paar jaar terug (dus rond 2006 bijv).
    Ik ben nogal van de details en dat wordt dan erg moeilijk, zoals bijv muziek uit die tijd, kleding, trends enzovoorts ik wil het er allemaal in verwerken. Maar dat vind ik ook lastig. Misschien ben ik ook wel iets te perfectionistisch en denk ik wel te moeilijk...
     
  14. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Ik zou ook nooit prof willen worden hoor, ik mag gewoon graag verhalen maken en laat ze wel aan mensen lezen en die zeggen dan weer dat ik gewoon na een uitgever moet gaan. Me moeder heeft laatst een gezocht en contact mee opgezocht en als ik wil wil hij graag na verhalen kijken om te zien of we het kunnen uitbrengen. Aan de ene kant helemaal happy aan de ene kant bang voor kritiek. Maar dat heb ik overal mee hoor. Ben altijd bang voor kritiek als ik iets voor een ander doe. Maar goed daar zal ik me maar eens overheen moeten zetten!
     
  15. Silmarien

    Silmarien Actief lid

    26 feb 2010
    195
    0
    0
    Vooralsnog fulltime moeder ;)
    Fryslan
    Ik schrijf ook graag, en doe elk jaar mee met National Novel Writing Month. Misschien is dit ook iets voor jou? De bedoeling hiervan is om in één maand tijd (november) een verhaal van minimaal 50.000 woorden te schrijven. Het voordeel is dat je op deze manier leert verder te schrijven en niet blijft hangen als je ergens vast zit. Eigenlijk schrijf je dus gewoon een allereerste versie van je boek.
    Meer informatie kun je hier vinden: National Novel Writing Month
     
  16. Ladydi85

    Ladydi85 Niet meer actief

    Ik ben schrijfster en ik heb net een boek geschreven, ik ben nu bezig met mijn tweede boek. Super leuk dat je het schrijven weer wilt gaan oppakken. En of je het uit gaat geven of niet: dat maakt niet echt uit (tenzij je er (zoals ik) van rond wilt gaan komen in de toekomst), het is een mooi proces en dat is de voornaamste reden dat ik er ooit mee begonnen ben.

    Ik gebruik het programma YWriter. Dat is een gratis programma (zoek maar op Google waar je die kunt downloaden) en daarin kun je hoofdstukken en scenes aanmaken. Zo kun je al je hele boek opstellen voordat je echt gaat schrijven. Bovendien kun je er karakteromschrijvingen in zetten. Dat zou ik zeker doen, vooral bij een boek is het belangrijk dat je van alle hoofdpersonages allerlei eigenschappen vastlegt, omdat je die al gauw vergeet. Heeft je personage in het begin schoenmaat 39 en later ineens 41, dan klopt dat natuurlijk niet. Bij een kort verhaal doen zulke details vaak niet ter zake, maar in een boek (en zeker een roman) is het wel heel belangrijk.
    Denk bij de eigenschappen aan: volledige naam, roepnaam, geboortedatum, geboortestad, wel of geen rijbewijs, sinds wanneer een rijbewijs, wat voor soort mobiele telefoon etc. Ook heb ik van alle veelvoorkomende ruimtes (hele huis hoofdpersonages en belangrijke ruimtes bij nevenpersonages) alles heel gedetailleerd beschreven in de karakterschets. Welke kleur bank, waar staat de bank, hoeveel borden staan er in de kast, hoeveel voorraad is er altijd in huis, welke schilderijen hangen er, wat voor soort gordijnen. Het klinkt alsof het heel veel werk is (en dat kan het ook zijn), maar zeker als je van details houdt, dan is het belangrijk dat je alles goed bijhoudt en daarin geen fouten maakt. Ook hou ik bij waar de hoofdpersonage woont ten opzichte van de nevenpersonages, oftewel: hoe lang is de reistijd? Kun je lopend of fietsend of moet je met de auto?

    Ik laat het boek aan twee vriendinnen lezen tussendoor, zij geven mij goede feedback. Ook kan ik met ze praten als ik vastzit of als ik niet weet welke kant ik op moet gaan. Ik heb ervoor gekozen om nu eerst alleen die twee vriendinnen te laten lezen, omdat ik een onderwerp heb waar nog geen roman over is geschreven in Nederland en ik wil het dus exclusief houden. Zelf lees ik het niet door, dat doe ik pas aan het einde. Ik let namelijk vooral op spelfouten en dat is killing voor je schrijfprestaties. Eerst schrijven en als het boek af is, dan lees ik het wel nog een keer door.

    Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel. Succes! En vooral veel plezier :D


    Edit: bepaal voor je gaat schrijven of je in de tegenwoordige tijd of in de verleden tijd gaat schrijven. Ik ben zonder erbij na te denken begonnen met schrijven in de verleden tijd, maar tijdens het schrijven merkte ik dat ik steeds overstapte naar de tegenwoordige tijd. En helaas kostte het veel tijd om alles naar de t.t. om te zetten. Beter dus van tevoren bepalen :) En bepaal of je in de ik-vorm gaat schrijven of niet. Op de sites die hiervoor genoemd zijn, staan goede voors en tegens en van beide vormen.
     
  17. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @ladydi85 dat had ik even nodig;) iemand die écht zelf boeken schrijft.
    Ik wil het sowieso niet uit gaan geven, daar vind ik mezelf echt helemaal nog niet goed genoeg voor. Ik moet nog veel leren en ik zie dit nu meer als een hobby en tijdverdrijf. Weet niet eens of ik ooit iets uit zou willen brengen;)
    Als ik schrijf doe ik wel alsof ik het voor publiek schrijf omdat ik dan vind dat je het beste uit jezelf haalt.

    Al die details vind ik wel belangrijk, alleen weet ik niet of geboortedatum bijv echt relevant is voor mijn personage. Ik ben bang dat als ik alles in detail beschrijf dat het voor de lezer dan zaai wordt. Zelf vind ik het namelijk als ik een boek lees wel fijn dat er iets beschreven wordt, maar maak ik zelf bijv een voorstelling van het huis, de slaapkamer of de buurt.
    Mijn personage heeft bijv een tintje maar hoe maak ik dat duidelijk aan mijn lezers zonder dat zo expliciet neer te zetten evenals haar andere personages die wel of niet getint zijn. Dat vind ik nog erg lastig.
    Ik denk dat het voor mij wel een goed idee is om bepaalde punten op te schrijven zoals de voorbeelden die jij gaf, want ik denk dat ik anders idd de kluts kwijt ga raken. En dat ik ook even een kladblok moet maken met wat ik wil verwerken in mijn verhaal enz.

    Ik heb wel iemand gevonden die ik vertrouw die ik het wil laten lezen, maar ik heb nog niet eens 1 hoofdstuk af haha, dus ik vraag me af hoeveel zin dat heeft.
    Ik wil het wel in de t.t schrijven, tenminste dat doe ik al. Ik vind dat zelf ook vaak prettig lezen.

    Bedankt voor je tips en als ik vragen heb zal ik ze zeker even stellen!!
     
  18. Ladydi85

    Ladydi85 Niet meer actief

    Geboortedatum is voornamelijk van belang om te weten of de verjaardag in de lente/zomer/herfst/winter valt en hoe oud het personage is.

    Details beschrijven zonder dat het saai wordt, is inderdaad een kunst. Dat vind ik vaak erg lastig. Maar wat ik er vooral mee bedoel: stel dat het personage op de bank ploft en de lamp aan doet, dan betekent dat dat de lamp dicht bij de bank is en het lichtknopje niet aan de andere kant van de kamer zit. Het is slechts een voorbeeld, er zijn zo heel veel dingen die je misschien maar één keer vertelt (en dan hoef je ze dus niet op te schrijven) of die veel vaker voor gaan komen.

    Dat kun je doen door het noemen van een bepaald kledingstuk. Zijn het meiden? Dan kun je ze laten shoppen en de één tegen de ander laten zeggen: 'goh, dat geel staat veel mooier bij jouw getinte huid dan bij mijn melkvelletje'.

    Er komt wat bij kijken, hè? Een boek schrijven is serious business, maar zo leuk! :D Succes! :)
     
  19. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hmm oke, dus ik moet wel zorgen dat de geboortedatum klopt. Ik wil zo beginnen met mijn kladblok dus dat is dan wel handig.
    Ik beschrijf o.a in mijn boek hoe een bepaalde kamer eruit ziet waar ze vaker terug gaat komen.
    Thnx voor de tip van de getinte huid:D er is wel een stuk waar ik dat goed kan verwerken denk ik.

    Er komt idd heel wat bij kijken, maar bij mij is het vooral dat ik vreselijk ongeduldig ben wat het lastig maakt. Ik heb zoveel ideeen die ik er in wil stoppen en uit wil werken, maar ik moet er gewoon de tijd voor nemen en dat vind ik vaak lastig.
     
  20. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Leuk topic!
    Ik ben zelf al even (met periodes) bezig met een boek schrijven.
    Ik ga even naar het programma van Ladydi85 kijken. :)

    @BuffySummers; voor welke doelgroep schrijf je?
     

Deel Deze Pagina