Zijn er meer mensen die werken op onregelmatige tijden en ouderschapsverlof (gaan) opnemen? Ik ben erg benieuwd hoe jullie het e.e.a. regelen met kinderopvang! Ik werk in de Jeugdzorg (24 uurs situatie) en wil straks 18 uur gaan werken, dus 50% ouderschapsverlof opnemen. In de praktijk zal dit neerkomen op zo'n 2-3 dagen per week, waaronder weekenden. Laat ik gemiddeld dus zo'n 1-2 dagen door de weeks werken. Dit zijn de dagen waarvoor ik kinderopvang nodig heb als mijn vriend ook werkt. In het weekend is hij vrij dus is er niks aan de hand. Sinds december ben ik al bezig om wat meer zicht te krijgen op mijn rooster straks. Het is niet mijn bedoeling om iets af te dwingen en hoef geen garanties, maar enig inzicht is wel nodig om alles rond te krijgen straks. En dat lijkt mij geen onredelijk verzoek, maar blijkbaar zie ik dat verkeerd. Vaste werkdagen kan ik niet opgeven, vaste vrije/verlof dagen ook niet. Nu kan ik dit vanuit teambelang en het principe van onregelmatige uren nog begrijpen. Maar...onze organisatie werkt met een basisrooster, zodat er voor iedere werknemer wat voorspelbaarheid ontstaat. Iedereen heeft zo'n rooster. Ik heb dus gevraagd om vast zicht te geven op mijn basisrooster voor 18 uur. Op die manier kan ik zelf bekijken op welke dagen ik vaak moet werken en dus opvang moet hebben (ik ga bijv. geen opvang regelen voor de maandag als ik volgens mijn rooster nooit op maandag hoef te werken). Daar hoeft de organisatie geen last van te hebben, dat kan ik zelf regelen en ik zie dat ook als mijn verantwoordelijkheid. Maar ik kan niks zonder indicatie van rooster. En dat heb ik nu een paar keer vriendelijk aangegeven, maar het enige wat ik tot nu toe steeds terug heb gekregen is 'daar kan ik nog niks over zeggen...' De laatste keer was vlak voor ik met zwangerschapsverlof ging, inmiddels een maand geleden. En ik hoor er helemaal niks over terug! Ik heb geprobeerd het rustig af te wachten, maar de tijd begint te dringen. Overal staan we al (maanden) ingeschreven en flexibele opvang is tot nu toe nergens beschikbaar, gek genoeg zijn er hier ook geen gastouders te vinden die opvang kunnen/willen bieden op roosterbasis. Ik zal het dus moeten doen met vaste dagen op een KDV. Maar ja...welke dagen? Ik kan moeilijk 5 dagen KDV gaan reserveren (én betalen) voor een 18-urige werkweek. Dan moet mijn kind 3 dagen voor niks naar de opvang en hebben we kosten die hoger zijn dan het salaris wat ik over hou. Dan kan ik beter stoppen met werken. Er is wel aanbod voor vaste dagen, maar de gok nemen heeft geen zin. Een aanbod afwijzen zou echter kunnen betekenen dat ik mogelijk helemaal niks heb straks. En dan kan ik dus ook stoppen met werken. Maar dat is financieel gezien geen optie dus ik MOET het rond zien te krijgen! Op dit moment heb ik alleen de vrijdag vast staan, daar krijg ik binnenkort een contract voor in de bus. Eventueel kan ik de woensdag er nog bij nemen, maar dan heb ik nog steeds een probleem als ik op de andere dagen van de week moet werken. Kort gezegd: ik voel me even helemaal klem zitten en weet niet meer zo goed wat ik moet doen. Het houdt me iedere dag bezig en ik blijf natuurlijk in dat cirkeltje rond draaien zolang er niks verandert aan de situatie. Deze week ga ik maar wéér mijn leidinggevende bellen om te vragen of ze al meer weet, maar als ik eerlijk ben?! Ik hoop meer dan dat ik iets verwacht... Mijn gevoel zegt momenteel dat ik straks gewoon een heel groot probleem ga hebben! En dan? Heeft iemand een tip om mijn cirkeltje te doorbreken? Wat zijn jullie ervaringen? Weet iemand iets over welke rechten je hebt als werknemer? Andere ideeën hoe ik het aan kan pakken? Alvast thanks!
Je zult wel onder een andere cao vallen als ik, maar volgens de VVT cao heb je recht op 1 vaste aanvraag per week. Dat kan een vaste vrije dag zijn, maar dat kan ook een vaste werkdag zijn, zoals in mijn geval. Ik werk nu altijd op vrijdag een vroege dienst zodat mijn kindjes op die dag naar het kdv kunnen. De andere dag (ik werk 16 uur) blijft mijn man thuis. Hij heeft een eigen zaak en zolang die dagen niet allemaal achter elkaar vallen is het goed te doen. En dan werk ik 1 weekend in de maand, dus dat "kost" hem helemaal niks. Per saldo hoeft hij meestal maar een dag of 3/4 thuis te blijven, een beetje afhankelijk van hoe de maand valt. Ik zou er dus je cao eens op na kijken. Met 18 uur moet je ongeveer 10/11 dagen per maand werken, als je daar al 4/5 dagen vast voor hebt, ben je al een heel eind op weg.
Normaal heb je wel recht op 1 vaste voorkeursdag. Dit kan dan een vrije dag zijn, of een vaste dag werken of voorkeursdienst. Althans zo is het bij ons geregeld, gehandicaptensector. Het kan wel eens voorkomen dat de voorkeursdag niet door kan gaan ivm heel slechte bezetting. Echter is mijn vrije dag gekoppeld aan mijn ouderschapsverlof en moet ik deze altijd vrij krijgen. Ik zou je cao even goed raadplegen of informeren bij personeelszaken. Vervelend dat er geen flexibele opvang te krijgen is. Dat zou het zoveel makkelijker maken. Heb je bij meerdere gastouderbureau's geprobeerd? Zijn er geen mogelijkheden binnen je familie mbt oppas? Hier doet oma veel oppassen. Vanaf januari hebben we het als volgt geregeld: de kids gaan dan op maandag en dinsdag naar het kdv. Woensdag is manlief vrij (ouderschapsverlof) en vrijdags ben ik vrij (ouderschapsverlof). Op donderdags hebben we dan oma als oppas, als het nodig is. Ik heb gekeken naar mijn roosters over de afgelopen jaar, welke dagen ik meestal moest werken. Dat zijn vaak de ma, di, woe. Donderdags maar zelden. Hopelijk kom je erin uit en heb je snel een oplossing.