Vanaf 11 maanden geen opvolgmelk maar gewone melk ?

Discussion in 'Voeding' started by kleintje88, Feb 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Het leek mij vrij vroeg maar het CB gaf aan dat wij eventueel over mogen schakelen op gewone melk en / of peuter groeimelk...
    Omdat opvolg melk nu niet meer persé nodig zou zijn ?

Ze moet dan wel minimaal 300 ml melkproducten binnen krijgen (inclusief yoghurt etc ) en het liefst zien ze dat je helemaal geen fles meer gebruikt, nu doet Esmay het ook wel vrij goed met tuitbekers en gewone bekers...

Maar mijn vraag dus (aangezien ik het idee heb dat het nogal verschilt per CB ) mochten jullie ook al met 11 maanden beginnen met gewone melk en geen flesvoeding meer ?

En hoe hebben jullie dat aangepakt ?

2. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Hier ook met 11 mnd naar gewone melk gegaan.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijne is bijna 1 en geef nog zeker twee flessenmelk perdag. Opvolg melk.

Ze drink voor de rest heel wijnig vandaar ik nog steeds die flessen geeft. Gewone drinken vind ze niks water niet rosvice niet ect ect.Dus hier voorlopig nog opvolg melk gaat er van zelf wel af, Maak me niet zo druk er om. Voor de rest eet ze redelijk alleen brood is ze geen fan van geef dan creakers als ze geen brood wil de laatste week wel gelukkig een boterham perdag toetjes eet ze bijna niet. Mag ze wel maar vind ze niet zo lekker.

Dus ja het kan wel met 11 maanden maar als jij het nog fijn vind opvolg melk moet je het gewoon doen. Zeker als ze er afhankelijk mee is inverband vocht.

4. ilonaa

ilonaa Bekend lid

Jul 9, 2008
    784
    1
    0
    hellevoetsluis
    hoi,

ik ben hier ook al 2 weken over op halfvolle melk.
    ik denk niet dat wat zal uitmaken.
    Femke vind het gelukkig ook prima,ha,ha.

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Nou de opvolg melk was op... Had wel een nieuwe pak staan maar die heb ik niet meer open gemaakt...
    Dus heb nu de peuter groei melk maar open gemaakt! en verder geef ik haar ook maar gewoon melk tussendoor...

6. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Ik ben met een half jaar al overgegaan op gewone melk.
    Gaat hier prima hoor :D

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Omdat mijn dochter nog niet zo goed en veel at 's avonds heb ik opvolgmelk gegeven. Hier zijn vitamines e.d. aan toegevoegd en ik vond het nog een fijn idee dat ze de extra vitamines kreeg.

Toen ze beter at, met zo'n 13 mnd heb ik de fles weg gelaten.

8. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Hier zijn we er ook mee bezig. Maak nu t laatste pak op. Geef t nog wel in de fles zodat ze even lekker bij me ligt en uitrust.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben van plan om bij 1 jaar over te stappen naar gewone melk, dat heb ik bij de oudste ook gedaan.
    En er is volgens mij geen wezenlijk verschil tussen 12 maanden of 11 maanden, dus als er tot nu toe nooit problemen zijn geweest met voeding kun je bij 11 maanden ook wel overstappen.

Bij mijn oudste heb ik eerst een paar keer gemengd: half opvolgmelk en half koemelk. Maar de eerste de beste keer dat ik alleen koemelk gaf, bleek hij dat ook te lusten. Dus toen geen opvolgmelk meer gegeven.
    In het begin gaf ik het nog lauwwarm in een flesje, om zo de overstap kleiner te maken. Ik gaf dat flesje voor het slapen, lekker warme melk in het buikje, daar sliep hij altijd heerlijk op. Na een paar maanden kreeg hij zijn middagmelk koud uit een gewone beker.
    En pas toen hij bijna 2 was heb ik de flesjes helemaal de deur uit gedaan, toen gaf ik hem ook geen flesje warme melk voor het slapen meer.

Bij de jongste ga ik, denk ik, het middagflesje eerder stoppen en vervangen door een bekertje koude melk (als ze dat lust).

@Linnypin: ik vind 6 maanden nog wel erg jong voor koemelk. Algemeen is het advies, als er geen verhoogde kans op allergie is en de introductie van melkproducten zoals yoghurt en kaas (bij 7-8 maanden) goed is gegaan, kun je bij 9-10 maanden met melk beginnen.
    Maar goed; het hoeft niet altijd tot problemen te leiden om het eerder te doen.

Peutergroeimelk kun je ook geven ipv koemelk, maar is voor de meeste kindjes helemaal niet nodig. Alleen als ze erg klein en/of licht zijn, adviseren sommige CB's om groeimelk te geven.

10. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik heb tot 14 maanden opvolgmelk gegeven en daarna nog 5 maanden peutergroeimelk. Maar dat komt omdat ons meisje erg licht was (en is), ze was met 18 maanden 9,2kg en nu met 2 jaar 10,3kg.
    Maar ik zie dat jouw meisje nu rond 10kg zit, dan is halfvolle melk gewoon prima hoor!

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben rond de 10 maanden overgegaan op gewone melk, nav gesprek bij KDV waar dochterlief toen nog zat. Daar kregen de kindjes dus vanaf 10 maanden de gewone melk....

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    hier was het met 10maanden langzaam oefenen met gewone melk en 2wk later zat hij er helemaal op

alicia heeft nog dreumesmelk gekregen

13. Daphne B

Daphne B Bekend lid

Feb 26, 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Hier gaf het Cb dat al vanaf 9 maanden aan. Overigens heeft m'n zoontje tot een jaar ook nog borstvoeding er bij gehad. Als ik het me goed herinner moest ik in ieder geval wel vitamine D bijgeven als ik gewone melk gaf en dat krijgt hij nu nog steeds dagelijks.

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Hier word het inderdaad ook geadviseerd. Ik en nu een kleine 2 weken bezig. Tot op heden vind ze het nog niet "je van het", maar ze begint het wel te leren. Was het eerst maar 1 slokje (met veel gruwel op haar gezicht), drinkt ze nu wel steeds meer.
    Het maakt voor haar ook niet uit of het koud of warm is.

's ochtends krijgt ze eerst een fles KV (180+60), daarna een boterham, en bied ik melk aan. Hier drinkt ze dan een paar slokken van.
    Tussen de middag eet ze een boterham, en bied ik haar weer melk aan.

Bij de tussendoortjes en avond eten krijgt ze ander drinken (zodat ze weet dat melk bij een boterham hoort, en ander drinken bij avondeten en tussendoortjes).

Ook mocht ik de middagfles gaan afbouwen, daar inderdaad 300 cc melkproducten op een dag voldoende is (maar dan wel vitamine D bij geven).
    Afgelopen zaterdag de helft aan gemaakt, en zondag was ik de fles vergeten. Ze heeft er niet om "gevraagt". Gisteren ook niet meer gegeven en vandaag ook niet.
    Het opvallende vind ik wel, dat ze nu wel meer ander drinken drinkt.

Mij is inderdaad ook geadviseerd om met een jaar te stoppen met de flessen. Tja, maar eens kijken wanneer ik de ochtendfles afbouw.

15. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Wat een verschil he ene CB Zegt 9 maanden bij ons zeiden ze neeee dan moeten ze echt nog 500 ml hebben!
    En nu ineens mag het wel... hehe vaag :p

Maar in ieder geval heeft ze vandaag dit gehad:
    vanmorgen gewone flesvoeding nog gehad (200 cc )
    Fruithapje (200, mocht ik ook meerekenen als vocht volgens cb ? )
    in de middag bij de boterham had ze sap (70 cc ) in een tuitbeker
    daarna na het CB zou ik nog een fles geven toen heb ik een tuitbeker dreumesmelk gegeven (100 cc )
    bij het avondeten nog zo'n 100 cc sap (afwisselend gewoon drinken en in de tuit, als ze het zelf wilde proberen met de tuit en anders hielp ik haar met gewoon drinken )
    dan een toetje soort danoontje maar met minder suikers (dat wil ik afwisselen met soms ook wat yoghurt )
    en net toen ze naar bed ging heb ik gewone koemelk (100 cc ) opgewarmd en in de tuit aangeboden maar dat wilde ze niet, uiteindelijk in een flesje dronk ze het wel leeg! Dus ik denk dat ik s'avonds nog wel in een flesje moet geven...

Morgen krijgt ze een bordje pap s'ochtends aangemaakt met 150 cc en overdag mag ik denk ik dan wel iets minder melk aanbieden want in danoontje zit ook melk producten....
    Denken jullie dat ze zo genoeg krijgt ?

Ben benieuwd of ze vannacht goed slaapt! Ze heeft nu minder gehad dan normaal.... En zou ik die laatste fles misschien helemaal eraf moeten en ook geen warme melk geven ? (al had ik zelf zoiets: dan heeft ze iets lekker warms in haar buikje en slaapt ze misschien beter ? )

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Sven wordt bijna 1, nu krijgt hij nog zo'n 300-350 ml melkproduct per dag.
    Waarvan 's ochtends een beetje karnemelk en 's middags gewone melk. 's avonds geef ik nog opvolgmelk met wat rijstebloem. Als dit pak op is, stap ik over op gewone melk in de avondfles.

Ik kreeg ook het advies om vitamine D toe te voegen.
    Via de huisarts hoorde ik dat vitamine D toevoegen eigenlijk niet veel nut heeft, omdat het amper wordt opgenomen door het lichaam.
    Veel naar buiten met je kind schijnt beter te zijn.
    Nu gaan wij elke dag een paar keer naar buiten, dus ik twijfel nog of ik het wel extra ga geven of niet.

17. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier tot 1,5 doorgegaan met voeding 3 - maar ook alleen omdat ze wat aan de lichte kant was. En ik vond het ook wel een prettig idee (omdat ze dus niet zo zwaar was) dat ze dan sowieso 'alles' binnen kreeg qua vitamines etc.
    Maar anders hadden we met 12 maanden overgegaan.

18. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Vitamine D kregen wij ook als advies...
    Heb ik ook maar meteen gehaald!

Maar dat hoeft b.v weer niet bij de dreumes melk...

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    @ Kleintje: Over de laatste fles laten vervallen: Doen waar jullie je goed bij voelen.
    Mijn CB adviseerden om de laatste fles te laten vervallen, en ik had echt zo iets van "Ja, daaaaaaaaaaag echt niet". Dit was juist de fles die ze het beste dronk.
    Haar urgement was, omdat ze 3 maaltijden op een dag eet, plus 2 tusendoortjes en een toetje, is de laatste fles niet nodig (gaat een gewoonte worden), maar of een extraatje, of een onderdeel van het avond ritueel. Tja, daar zit ook wel wat in.

Heel soms als ze een drukke dag heeft gehad, en daardoor moeilijk in slaap komt, dan geeft ik haar een klein flesje (is nu 2x gebeurd). Buiten die 2x om merk ik geen verschil of ze nu wel of geen laatste fles krijgt.

@ Romy1979: Zie iets ben ik ook gehoord. Ondanks dat ik iedere dag naar buiten ga, geef ik ze wel erbij.

20. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Dat lijkt mij dus ook wel ,eng, om die laatste fles ineens weg te laten.....
    Ben wel aan het afbouwen dat hij er nu niks meer door krijgt van bambix ofzo, alleen puur opvolgmelk, hij krijgt sinds gister 120 gewone halfvolle melk bij zijn brood, die laatste fles wil ik in cc,s gaan afbouwen en straks gewone warme melk van maken en dan zien we het wel!
    Als hij s avonds slecht warm eet is die fles wel lekker, maar als hij goed eet ga ik hem als hij 10 aand is wat verkleinen denk ik!

Share This Page