hoe doe jij dat met 4 (of meer) kinderen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door lovelykids, 22 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelykids

lovelykids VIP lid

hoi

wij zitten momenteel te dubben. gaan we wel of niet voor dat 4e kindje.
    wat ons het meeste tegenhoud zijn toch de praktische zaken.
    wij wonen nu bijna 2 jaar in ons huis en hebben de boel grandioos verbouwd.
    we zijn dus niet van plan om nog eens te gaan verhuizen en een verbouwing in dat formaat doen we ook niet meer.
    dus het gevolg (omdat we dachten dat we zeker te weten compleet waren) is dat we dus sowieso een slaapkamer te weinig hebben.
    nu zie ik er geen probleem in dat de kids bij elkaar kunnen slapen maar hubbie wel.
    en dan de auto, wat voor auto moeten we dan gaan rijden?
    buiten de ene auto die we hebben en dan dus moeten inruilen heb ik alleen een fiets tot mijn beschikking met kar.

ik ben dus NIET op zoek naar wat ik juist wel/niet moet doen, maar gewoon naar ervaringen van andere ouders van 4 of meer kinderen.
    hoe hebben jullie al die praktische zaken opgelost?

2. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Een kennis van mij heeft er 6 !
    Gaat opzich nog wel prima, de oudste is geloof ik 11 de jongste wordt in dec 1, ze heeft een zolder opgesplits in 2 slaapkamers, meiden kunnen wel bij de meiden. Alleen jongen en meisje, legt ze niet op 1 kamer.

Kwa auto, die heeft ze niet, alles wordt op de fiets gedaan.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik denk dat het ook wel uitmaakt hoeveel ze schelen. Een vriendin van mij is zwanger van de vierde, maar heeft ze in 'twee leggen': twee oudere kinderen (van 9 en 6) en eentje van 1, en een op komst. Ze heeft een paar kamers opgedeeld en ze hebben een grotere auto gekocht. Voordeel is natuurlijk dat de oudste kinderen zelf kunnen fietsen, dus wat dat betreft heb je dat probleem dan niet.

4. lovelykids

lovelykids VIP lid

@alecia wij hebben geen zolder alleen een kleine vliering waar we kruipend over kunnen, maar we hebben wel 4 ruime slaapkamers alleen met het nadeel van een schuine kant.
    en ik zou idd ook de meiden dan bij elkaar op de kamer leggen, ondanks dat daar meer leeftijd tussen zitten, maar dat heeft ook het voordeel dat ze verschillende bedtijden hebben dus lekker 1 op 1 tijd voor het slapen gaan

@lindangel de leeftijden zijn 5,4 en 2 op dit moment
    ik heb zelf alleen het gevoel om met de eventuele 4e toch te wachten tot de jongste naar school is zodat ik meer rust en tijd heb om de zwangerschap en babyperiode extra intens te beleven (en genieten hopelijk)

5. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Kan best hoor, meerdere op 1 kamer, liggen ze hier ook. Het is toch haast niet haalbaar om aantal slaapkamers te hebben naar aantal kinderen (als je veel kinderen hebt).

Jongens en meiden kunnen wel bij elkaar op de kamer tot een bepaalde leeftijd.

Rijbewijs heb ik niet dus het is of lopend en als het ver is gaan we met de bus.

6. lovelykids

lovelykids VIP lid

ben ik ook nog vergeten te vragen
    wordt er naast dat grote gezin dan ook gewerkt en is dat te combineren?
    wat voor soort opvang maak je dan gebruik van?

7. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Wij hebben 4 kids.. zie onderschrift..

De oudste 2 slapen bij elkaar op de kamer.. dat gaan we straks veranderen als Anna iets ouder is.. Dan gaat Lisa bij Anna.. en hebben de jongens een eigen kamer..

We rijden een Mazda MPV (7 persoons) 1 stoel eruit gehaald en dus ontzettend veel ruimte voor kinderwagen, boodschappen, vakantiemeug etc..

Op den duur komt er een dakkapel en dan hebben alle kids een eigen kamer..

Ik werk nog 12 uur per week.. (2 dagen van 6 uur) voornamelijk in de avond.. mijn schoonmama past een dag op tot hub thuis is en de andere dag is hub thuis.. als we het goed plannen hebben we geen oppas nodig..

Normaal gesproken heb ik geen auto thuis.. die heeft manlief mee naar t werk dus ook hier gaat alles op de fiets.. de oudste 2 fietsen zelf.. de jongste 2 bij mij op de fiets.. in het begin in de fietskar..

ook moet ik wle zeggen dat schoonmama regelmatig aanbied de kids van school te halen of ze te brengen.. vooral bij slecht weer en dat is echt ideaal..
    Mijn schoonmoeder kan een loeder zijn, maar is ook een enorme luxe.. ze heeft een hart van goud (soms moet t alleen flink gepoetst worden..)...;)

het kan dus prima..tis maar net hoe je er zelf in staat.. Mannen zien wel vaak beren op de weg trouwens...vooral praktisch en financieel, maar ook hierin zie ik geen tot weinig verschil met 3 kids hoor..

8. lovelykids

lovelykids VIP lid

@ichtus
    dat zou mijn verhaal bijna kunnen worden mochten we definitief voor een 4e gaan.
    ik werk alleen 3 dagen en daarvan gaan de kids 1 dag naar de creche/bso en de andere 2 dagen zijn verdeeld onder de oma's
    ik moest wel lachen om het gouden hart wat zo nu en dan gepoetst moet worden.
    mijn schoonmoeder doet wat dat aangaat alles voor de kids, maar is tegelijkertijd te beschermend en alleen maar leuke dingen willen doen.
    daarentegen is mijn moeder ook nog eens een goede hulp voor mij in mijn huishoudelijke werk en ze doet leuke dingen met de kids (mijn schoonmoeder laat soms gewoon meer rotzooi achter dan dat er normaal ligt in huis)

wat betreft mannen en beren op de weg
    die man van mij begon er zelf over en krabbelt nu weer een beetje terug, net op het punt dat ik dus alles op een rijtje krijg en zoiets heb van ach waarom ook niet nog 1x

9. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    pappen en nat houden die kerel....!!!;)

10. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    hoi,
    ik ben dan zelf geen ouder van 4 of meer maar kom wel uit een gezin van 4.
    wij hebben thuis vroeger met z'n 3e eerst op de kamer geslapen.mn jongste broertje bij mn ouders. (ik scheel 3 jaar met mn broertje, 4 jaar met mn zusje en 7 jaar met mn broertje) daarna hebben mijn zus en ik tot mn 12e ongeveer op 1 kamer geslapen en mn broertjes ook. daarna ben ik op zolder gaan slapen en jongste broertje ook. die andere 2 toen samen. mn ouders zijn toen beneden gaan slapen in de eetkamer. die hebben ze toen verplaatst naar de woonkamer. was wat geschuif maar wel een oplossing voor 6 mensen in een relatief klein huisje. was altijd wel gezellig hoor! mn ouders hebben geen auto dus het was altijd op de fiets of met ov. heb dat niet als hinder ondervonden (niet altijd)

x

11. fafje

fafje Niet meer actief

hier nog een verhaal maar niet van mij zelf...mn moeder komt uit een gezin van 5 dochters....en woonde dus met mn opa&oma in een beneden 3(!!!!) kamerwoning...vanaf de oudste zus zit er telkens 1,5jr/2 verschil....oudste en jongste ongeveer 8 jaar verschil...tja hoe hebben zij dat gedaan...ahhh mn lieve omaatje...deed alles LOPEND!1.....wel 1 voordeel, school was aan de overkant...verder deed mn oma echt alles alleen...auto hadden ze wel..maar dat paste natuurlijk niet!...op een gegeven moment tuurlijk veel voordeel van de hulp van de oudsten...

praktisch...tja stapelbedden 2 op een kamer...zijn allemaal dikke vriendinnen!
    Jongste ging pas met 25 jaar uit huis!!

12. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    heb 4 kinderen.. waarvan 2 vrijwel elk weekend weg zijn .
    We zijn verhuisd toen ik zwanger was van nr 4, we wisten dat het een meisje werd, dus de 2 kleinsten gaan over tijdje een kamer delen. Mocht er over aantal jaren behoefte zijn aan eigen kamer en de broers zouden nog thuis wonen, dan kunnen we met een dakkapel eenvoudig ruimte creeren

als we nu met hele familie weggaan, dan rijden we met 2 auto's.. die keren zijn niet zo vaak dus we hadden geen behoefte om deze autos weg te doen en dan een grotere auto terug te kopen (tienerzoons willen niet vaak meer mee)

13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Wij gaan binnenkort ook voor een 4e. Wij hebben het geluk in een groot huis te wonen van 4 verdiepingen, plaats zat dus maar waarschijnlijk gaan de 2 oudste meiden toch bij elkaar op de kamer, gewoon voor de gezelligheid! We rijden al een tijdje een Opel Zafira 7 zitter en dat blijven we doen, voor de vakanties maar een mega dakkoffer erop en rijden maar..
    Verder zien we niet veel problemen. Ik werk zelf 2 dagen van 9 uur en dat vind ik heerlijk! Mijn man is thuis vanaf half 3 op die dagen zodat hij de meiden uit school kan opvangen en de jongste van de opvang haalt. Hier geen opa's en oma's in de buurt maar dat vinden wij niet erg. Prima te doen allemaal. Succes!!!

Deel Deze Pagina