Wat voor boter op brood?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Moppiepoppie, Jun 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    De titel zegt het eigenlijk al. Wat voor boter gebruiken jullie op de boterham voor jullie baby's? Ik smeer Becel Light erop, voornamelijk omdat ik het zelf altijd gebruik, maar ik bedacht me laatst dat het misschien wel helemaal niet goed is? Het is immers een lightproduct. Maar waarom het niet goed zou zijn, weet ik eigenlijk ook niet.

Wat gebruiken jullie en weet iemand of Becel Light ok is?

2. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb geen idee of het wel of niet goed is.
    Wij gebruiken Blue band goede start.

3. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Ik heb eigenlijk altijd Blue Band Idee voor Jamila, geen idee of het helpt kan het me bijna niet voorstellen :p maar goed voor het idee zullen we maar zeggen.

Ik denk niet dat light boter echt kwaad kan ofzo hoor.

4. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    ikzelf gebruik lieverd geen light producten omdat bijv in drankjes aspertaam zit; nou lijkt me niet dat dat in boter zit, maar dat daar gewoon minder vet inzit en geen kunstmatige zoetstoffen (misschien wel kunstmatige vetten???), in ieder geval aspertaam schijnt kankerverwekkend te zijn ... wel raar dat t niet verboden is nog maarja misschien komt dat nog..?

5. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    uhm ik gebruik dus halvarine

6. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik heb meestal Blue Band Goede Start of Bertolli. Of gewoon margarine of halvarine van het huismerk of zo. Ik smeer geen aparte boter voor onze zoon, in elk geval.

7. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Gewoon echte roomboter. Ik heb namelijk moeite om onze kleine man op zijn gewicht te houden.
    Dus hier in huis geen geklooi met liht, integendeel zelfs;)

8. Moppiepoppie

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    Is becel halvarine? Of is dat weer margaine? Hihi, ben beetje een dombo op dit gebied geloof ik...

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb de volgende info over becel-light en het verschil tussen halvarine en margarine gevonden.

Becel-light is een product met 35% vet en toegevoegde vitamines, bevat plantaardige olie waarvan 50% linol- en linoleenzuur.
    Linol- (omega 6) en linoleenzuur (omega 3) zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Samen helpen zij hart en bloedvaten gezond te houden.
    Ongezouten, koemelkeiwit- en lactosevrij.
    Geschikt voor het cholesterolverlagend en natriumarm dieet.
    Uitsluitend voor tafelgebruik.
    Per 4 boterhammen levert Becel Light 20% van de ADH vitamine A, 30% van de ADH vitamine D, 40% van de ADH vitamine E, 50% van de ADH voor foliumzuur en vitamine B12 en 25% van de ADH vitamine B6.

Verkrijgbaar in een verpakking van 250 en 500 gram

Ingrediënten
    Water, plantaardige oliën en vetten, gelatine, emulgatoren (E322, E471), conserveermiddel E202, voedingszuur E330, vitamines (E, B6, A, foliumzuur, D, B12), aroma's, kleurstof E160a.
    E-nummer = door de E.G. goedgekeurde hulpstof

en..

Het verschil tussen halvarine en margarine
    Voor zowel halvarine als margarine vormen olie en water de basis. De verhouding is alleen iets anders. Margarine bevat meer olie en halvarine juist meer water. Hierdoor levert halvarine minder aan calorieën en vet. De helft om precies te zijn. Margarine bestaat voor ongeveer 80% uit vet, halvarine voor 40%. Beide bevatten onverzadigde vetzuren.

Ik denk dat het pas kankerverwekkend is als je daar abnormale hoeveelheden per dag van gebruikt. Bijvoorbeeld als je hele flessen light frisdrank per dag drinkt ofzo.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Eerst halvarine, tegenwoordig margarine.
    In boter zitten goede vetten (en ik dacht vitamines?). Die vetten hebben ze nodig om zich te kunnen ontwikkelen, vooral de hersens. Vandaar het advies om volvette zuivelproducten te gebruiken bij kinderen.

11. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hmmm, kun je dat ook even uitleggen aan die knakkers bij mij op het cb? Die willen het liefst op de magere variant van alles.:(
    En dat terwijl mijn knul al onder het gemiddelde gewicht zit.

Groetjes Janna

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat is echt een slecht advies dan.. Oke, je moet niet overdrijven, maar een kindje heeft naar verhouding meer vetten nodig dan volwassenen voor hun energiebehoeft. Volwassen zo'n 20-35%, en kinderen tot 3 jaar 30-40%

Wij kregen wel het advies halfvolle producten te gebruiken, maar ons jochie is wel iets bovengemiddeld qua gewicht..

13. Moppiepoppie

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    @Deepfreeze: Ook het cb hier zegt dat we halvarine moeten gebruik, liefst zo min mogelijk vet.

14. Moppiepoppie

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    @Robertsaskia: dat klinkt toch wel gezond dan?

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Toch weer gek, al die verschillende adviezen.
    Mijn CB adviseerde wel halfvolle melk, maar dat was omdat mijn zoontje toen qua gewicht wat uitliep. Dat is nu weer bijgetrokken, was gewoon babyvet.
    Maar mager dat hoefde niet van hun, zelfs niet met een zwaar kindje..

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vet heb je nodig dus sluit het alsjeblieft niet helemaal uit. Magere producten bevatten nauwelijks voedingstoffen en die hebben wij en bovenal kindjes hard nodig! Liever volle producten dan snoep!!

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    bleu band goede start en dan max 2 boterhammen met boter en 1 met vleesbeleg of kaas en dan zonder boter.

verder halfvolle melk. magere melk bevat te weinig voedingstoffen en volle is weer net wat te zwaar voor de kindermaagjes. heeft je kind ondergewicht dan mag je snel over op volle maar magere is echt af te raden omdat het niks extras bevat en je net zo goed water kan geven

vet is niet altijd ongezond en vet heb je ook nodig. zorg alleen dat het onverzadigde vetten zijn.

dus geen ligh of magere producten egeven aan kinderen want dit is alles behalve gezond

18. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

Jan 31, 2007
    580
    0
    0
    Wij gebruiken volle producten. Mijn dochter is aan de lichte kant, dus ze kan het hebben. Op brood doen we Bona.

En inderdaad: light en mager is geen goed idee voor kinderen.

19. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Wij gebruiken minarine van alpro soya

20. Anna71

Anna71 Actief lid

Jul 31, 2008
    269
    0
    0
    Ik las laatst een artikel in een wetenschappelijk blad waarin stond dat kinderen veel te weinig goede vetten binnen krijgen.
    Jonge kinderen hebben goede vetten nodig om van te groeien.
    In dat artikel werd aangeraden geen light producten te smeren op de boterhammen van je kind maar alleen de vette producten.
    Ik geef Senna altijd Blue Band goede start, dus niet de halvarine soort.

Share This Page