Meeroken tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door droombeebje, 12 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

In mijn werk kom ik bij mensen thuis. Ik ben dan meestal anderhalf uur bij diegene op huisbezoek. Door sommigen wordt gerookt. Ik heb nu ongeveer twee cliënten per week waar wordt gerookt, dus ik zit ongeveer 3 uur per week in de rook. Meestal staat er bij die cliënten wel een raam open. Nieuwe cliënten vraag ik niet te roken, maar als ik nu aan mijn huidige cliënten ga vragen om niet te roken, weten ze dat ik zwanger ben of daarmee bezig ben. En daar heb ik eigenlijk geen zin in, dat wil ik pas na 12 weken vertellen. Ik heb er namelijk in het verleden nooit een probleem van gemaakt dat ze roken.

Ik weet dat meeroken niet goed is, zeker niet tijdens de zwangerschap, maar hoe zit het als je maar 3 uur per week in de rook zit (ze paffen ook niet aan één stuk door, maar meestal 2 sigaretten)? Ik ben nu waarschijnlijk nog niet zwanger, maar zou dit wel graag willen weten. En hoe zit het als de rooklucht dan in je kleding zit na zo'n huisbezoek; is dat ook schadelijk?

Alvast bedankt voor het antwoord.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

in principe is het handig om het meeroken zoveel mogelijk te beperken. Maar inderdaad is dat niet in alle gevallen te regelen.
    Goed idee om het bij nieuwe cliënten aan te geven. Als je nu 3 uur per week in de rook zit, en het valt dus reuze mee als er niet aan 1 stuk gerookt wordt en er wordt gelucht, dan zou ik me zeker niet druk maken. De rookgeur aan je kleding is niet schadelijk.

Mirjam

3. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je snelle antwoord!!

Deel Deze Pagina