Ik weet het niet meer...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yukl, 18 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb al vaker een topic geopend met betrekking tot mijn jongste zoontje van 7 weken oud. Hij blijft zo vreselijk onrustig en het frustreert me enorm. Ik kan er echt niet meer tegen en begin het steeds lastiger te vinden om mijn geduld op te brengen en hem te blijven troosten of in slaap te krijgen.

Ik wil P. geen huilbaby noemen, maar zeer zeker wel een ontevreden baby.

- Hij slaapt ALTIJD zeer zeer onrustig, echt vreselijk onrustig. Overdags gaat hij standaard huilen als hij in bed wordt gelegd. Vaak slaapt hij vrij snel, maar na 5 a 10 minuten wordt hij weer wakker, gaat dan huilen, valt weer in slaap, wordt weer wakker, huilen, slapen, etc. Ik snap gewoon niet waarom hij steeds wakker wordt.
    - Na ongeveer 1,5 uur wordt hij echt wakker van de honger (ik merk echt verschil aan hem). Dan krijgt hij dus te drinken en daarna leg ik hem in de box, ga ik met hem brabbelen, ligt hij op mijn borst te kijken, etc. Maar echt happy is hij dan niet. Hij brabbelt weinig, lacht ook niet bijster veel en vrij snel gaat hij weer jammeren. Na 60 a 75 minuten ligt hij dus weer in bed (want hij huilt; volgens mij zijn signaal dat hij moe is).
    - Het voeden duurt lang. Hij krijgt de fles, maar na ongeveer de helft gaat hij moeilijk doen. Hij verkrampt, spant zijn lichaam dus aan en als ik de fles er uit haal, wil hij niet meer. Terwijl hij dan vaak amper 60cc op heeft, dus veel te weinig. Na een tijdje probeer ik het opnieuw en dan drinkt ie vaak wel weer. Uiteindelijk drinkt ie dan tussen de 100 en 120cc. Hij drinkt om de 2,5 a 3 uur, dus overdreven lang doet ie het niet op deze hoeveelheid. Bovendien is de totale hoeveelheid op een dag aan de lage kant voor zijn gewicht ('s Nachts laat hij er 1 keer zo'n 7 uur tussen, dat dan weer wel... overigens wel op een 'onhandig' moment, namelijk tussen 20.00 en 03.00 uur).
    - 's Avonds is het altijd in bed 1,5 a 2 uur huilen geblazen (met tussenpozen, het gaat zoals overdags dus hij slaapt, wordt wakker, gaat huilen, valt weer in slaap, etc.). Vaak duurt het wel 3 uur voordat hij eindelijk in een diepe slaap valt. Gevolg is dat we altijd vrij laat slapen, terwijl we echt doodop zijn. Onze oudste wordt tenslotte weer vroeg wakker. Dit gaat nu echt al weken zo en ik zie nul komma nul verbetering.
    - Hij vindt het niet fijn om vast te worden gehouden, tenzij ik met hem rondloop. Hij ligt wel graag op mijn borst (ook niet altijd overigens), maar niet graag horizontaal. Terwijl hij de box horizontaal wel prima vindt.

We hielden hem eerst 's avonds in de woonkamer totdat hij in onze armen in slaap viel en legden hem zo over. Vaak werd ie dan direct weer wakker en dan begonnen we opnieuw. Dit werkt absoluut niet! Het duurde namelijk 2 keer zo lang totdat ie eindelijk ging slapen.

Ik heb ook de draagdoek geprobeerd. Werkt ook niet. Ook daarin gaat hij huilen voordat ie slaapt. Hij slaapt wel iets rustiger, maar gaat ook in de draagdoek liggen woelen om de zoveel tijd. Bovendien trek ik het absoluut niet om hem de hele dag in de draagdoek te hebben.

Hij slaapt op zijn buik. Op zijn rug vertoont ie hetzelfde gedrag. Ingebakerd ligt hij ook te woelen en huilt ie net zoveel in bed, al heb ik dit maar een paar keer geprobeerd. Zou ik het meer moeten doorzetten?

Hij huilt nooit lang alleen in bed want hij valt vaak na 1 a 2 minuten weer in slaap. Als het langer duurt, blijf ik bij hem staan, leg ik mijn hand op zijn hoofdje, sus ik, etc. Maar dit helpt eigenlijk nauwelijks. Uit bed halen helpt ook niet, want als ik hem terug leg, begint het verhaal weer opnieuw.

's Nachts slaapt hij tussen ons in bed. Helpt ook absoluut niet, hij huilt net zoveel en net zo lang. We doen dit zodat we niet heen en weer blijven lopen naar zijn wieg (die bij ons op de kamer staat). Nu kunnen we hem direct troosten/sussen als hij wakker wordt.

We zijn al 2 keer bij een osteopaat geweest, ook al hadden we hier weinig vertrouwen in. We wilden het toch proberen. Dit was overigens al toen hij 2 weken (of was het 3? ik weet het niet meer) oud was. Heeft dus niet geholpen.

Ik heb het met het er met het CB over gehad, maar die gingen er niet echt op in. Ik heb ze nog een keer gebeld en toen gooien ze het of op krampen of op een buikgriep :)?). Pfff. Toen ben ik langs de huisarts geweest, maar die wist het ook niet.

Ik begin me steeds radelozer te voelen. Ik ben moe, mijn man is moe, we kibbelen constant, ik kan wel janken... Ik weet gewoon echt niet wat er met hem aan de hand is. Waarom slaapt hij zo vreselijk onrustig?! Ik wil zo graag dat hij meer tevreden is, wat blijer is. Ik ben zo bang dat dit nog lang gaat duren en dan ben ik met name bang voor het moment waarop ie naar het KDV gaat (per 1 maart, dus dat duurt gelukkig nog een paar weken). Want als het dan niet beter gaat, ben ik bang dat ie erg veel gaat huilen daar. En begrijpelijkerwijs wil ik dat echt niet!

Sorry voor het lange verhaal, maar het zit me echt hoog.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh ja, de speen wil ie ook maar sporadisch. Als hij hem wel wil, huilt hij een stuk minder. Maar het probleem met wakker worden blijft; ik blijf dus gedurende zijn hele slaapje heen en weer lopen om hem de speen weer te geven als hij wakker wordt. En dat kan echt enorm vaak zijn. En dat dus iedere keer als hij in bed ligt.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Jeetje meid, wat een verhaal :(
    Mijn eerste gedachten hier zijn: reflux, koemelkallergie? Heb je al andere voeding geprobeerd, of laten testen of hij reflux heeft? Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee maar dat lees ik hier weleens op het forum. Van inbakeren weet ik wel dat je het langer moet doorzetten dan een dag of 3, maar volgens mij moet je dan eerst hebben uitgesloten of je kindje geen KMA of reflux heeft (weet ik niet helemaal zeker maar dat dacht ik ooit eens gelezen te hebben).
    Sterkte, hoop dat je heel snel erachter bent wat er scheelt. Zo te lezen is er echt iets aan de hand met je zoontje en is het niet huilen om mama-honger of wat dan ook dus ik zou hem gewoon goed laten nakijken!

edit: als je merkt dat je het geduld niet meer kunt opbrengen om hem te troosten, leg hem dan even veilig weg en vraag hulp!! Ga met je huisarts praten, vraag familie/vrienden om eens even een paar uurtjes of zo op te passen zodat je even op adem kunt komen, lijkt me heel erg belangrijk!

4. tulip

tulip Niet meer actief

alle losse dingetjes kunnen zo hun eigen redenen hebben, bij het slapen zou het de kou kunnen zijn en bij het drinken krampen. Maar als ik je hele verhaal zo lees, dan heb ik het idee dat je mannetje op de een of andere manier wat overprikkeld ofzo is. Ik weet even geen beter woord, maar ik bedoel dus dat hij zijn rust niet goed kan vinden.
    Waar slaapt hij in?? In een wieg of ledikant?? Mijn dochter kon overdag ook niet goed in slaap vallen op die leeftijd. Ze is van 23 oktober, dus ook ongeveer dezelfde periode. Ze had het koud bleek, dus ik ben weer met kruikjes begonnen en ze werd onrustig doordat ze te veel zag om zich heen. Ik ben haar op advies van een vriendin overdag tot de laatste fles in de kinderwagenbak gaan leggen. Met de kap omhoog, dus lekker beschut. Dat werkte als een trein en ze sliep meteen als een roosje (3 uur aan een stuk). Daardoor was ze tijdens wakkere momenten uitgeruster en stopte het huilen ook (was hier ook een combi met krampen). Ik heb ook het idee dat je mannetje wat oververmoeid is en ik denk dat je dan in een cirkeltje terecht komt. Een uitgerust kindje slaapt s nachts ook beter.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bedankt voor je reactie Sisa! KMA en reflux zijn ook dingen die door mijn hoofd spoken. Maar de huisarts zocht het niet direct daarin (opperde wel de mogelijkheid, maar had liever dat ik het nog even met hem zou aankijken en het tijdens de volgende afspraak met het CB zou overleggen). Wat ik vooral lastig vind, is dat ik hier op het forum lees dat dergelijke kindjes veel huilen. Mijn zoontje huilt vooral veel in bed, maar meer omdat ie moeite heeft in slaap te komen en te blijven. Dat idee heb ik althans. En hij is dus ontevreden. Maar echt ontroostbaar huilen van de pijn zie ik niet bij hem. Daarom weet ik niet zo goed hoe ik dit moet rijmen met KMA of reflux... En het CB en mijn huisarts zijn hierin dus ook niet erg behulpzaam tot nu toe.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ tulip: mijn zoontje slaapt in zijn hangwieg, met een hemeltje die volledig sluit. Dus hij slaapt erg beschut. Ik heb inderdaad ook al eens met kruikjes gewerkt, met een extra deken, met een slaapzakje, etc. Helpt ook allemaal niet. Ik herken wel de overprikkeling en de vicieuze cirkel, dat idee heb ik ook. Maar ik volg inmiddels al 2 weken een strak ritme met hem (niet perse qua tijd, wel qua volgorde en ik probeer hem minimaal 1,5 uur te laten slapen - weliswaar met tussenpozen) omdat het daarvoor echt chaotisch was, maar dat helpt ook niet echt. Het helpt in die zin wel dat ie nu echt een tijdje in bed ligt en hij huilt ook minder omdat ik hem nu niet wakker hou. Maar het onrustige slapen blijft. En hij blijft dus ook wat ontevreden als ie wakker is.

7. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik heb in je vorige topic ook gereageerd en ik blijf denk ik bij mijn reactie die ik toen ook gaf.

Mijn zoontje krijste ook heel erg zodra hij in bed lag, en was rustig zodra ik hem in een bepaalde houding bij me had. Het was toch echt KMA (wel i.c.m zeer snel overprikkeld). Wat betreft het overprikkelde hebben we toen de Puckababy gebruikt en dat werkte erg goed, maar de eerste 3 maanden heb ik hem heel veel bij me gehad.

Sterkte meis!
    En anders een second opinion bij een andere arts of een verwijzing vragen naar een KA.

8. isabella1980

isabella1980 Actief lid

16 nov 2009
    270
    0
    16
    He meid, lastig hoor. Kan me voorstellen dat het uitputtend is. Je hebt ook al veel geprobeerd, goed van je!! Jammer dat de osteopaat en huisarts ook niet konden helpen.

Wat betreft het lachenen brabbelen kan het volgens mij gewoon nog wat te vroeg zijn, ik denk dat dat vanzelf wel komt.
    Het steeds wakker worden is erg vermoeiend en vervelend, zowel voor P als voor jullie. Ik zou ook niet zo weten waardoor het komt. Het is overigens wel herkenbaar. Onze jongen heeft dat ook, vooral overdag. Ik heb altijd het idee dat hij wakker wordt van iets dat niet lekker zit in zijn lijfje, omdat hij begint meteen begint te huilen, maar toch ook daarna weer in slaap kan vallen dus nog wel moe en niet hongerig is. Ook hier lukt het hem in de avond en 's nachts wel om door te slapen zonder te huilen, alsof ze dan moe genoeg zijn om in een diepe slaap te komen waardoor hij geen last heeft van krampjes of maagzuur of wat het dan ook is. maar dat is puur mijn eigen idee.

Ik snap ook dat je hem niet de hele dag in de draagdoek kan houden, dat is hartstikke zwaar voor je rug en schouders. Zijn er momenten dat het hevigst is. Misschien kan je eht dan wel doen of bijv. gaan wandelen of wat langer aan de borst houden, puur om die momenten door te komen en de kleine daarin toch zoveel mogelijk slaap te kunnen bieden.

Als je met hem wandelt is hij dan wel rustig? En als je hem omhoog houdt na het huilen komen er dan nog boertjes of wat melk/zuur uit wat wellicht dwars zat.

het wil absoluut niet zeggen dat jouw kindje hetzelfde is als de mijne, maar bij merk ik sinds ongeveer 3 maanden wel dat het beter gaat. Zijn wakkere momenten is hij meer en langer tevreden en wanneer hij slaapt ook beter. Ik baker wel in en heb het idee dat dit hem helpt, maar moet er wel op blijven letten hem voldoende slaap te bieden, maar ook voldoende activiteit/aandacht wanneer hij wakker is zodat hij ook moe genoeg is om te gaan slapen.

Succes ermee

9. adi

adi Niet meer actief

Meid, toen ik je heel verhaal las dacht ik ongeveer bij elk punt: reflux!

Dat veel huilen hoeft niet perse. Mijn dochtertje huilde ook niet veel, maar was ook heel ontevreden en ze huilde vast van 19.00 tot ong 21.00, en ook als ze horizontaal moest liggen. Ik herken veel dingen uit je verhaal.
    Ze heeft ook amper gespuugd, had last van verborgen reflux. Maar die 'standaard' sympotomen als voeding herkouwen e.d. vertoonde ze ook niet.
    Ze had echt last als ze in bed lag, dat zag je. En op schoot was ze ook onrustig. De voeding leek ze moeilijk te verdragen, ook ingedikt. Bij ons waren het ook veel losse dingen die we lastig met elkaar konden verbinden.

Maar toen we gestart zijn met nexium (tegen reflux) en Omneo voeding, hadden we binnen 3 dagen een totaal ander meisje. Ze sliep als een blok!
    We hebben haar een periode in de kinderwagenbak laten slapen. Deze zetten we dan op ons bed tegen een grote kussen aan. Ze lag toen zo schuin dat ze bijna rechtop lag. In combinatie met de medicijnen en dikkere voeding hielp dit heel goed.

Heel veel succes en ik zou echt teruggaan naar de HA en hem je hele verhaal voorleggen. CB kan je echt niet helpen mocht het reflux zijn. Ze kunnen alleen JBPM adviseren, en daar blijft het bij.

10. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Pfff lastig he?!! Je verhaal komt me erg bekend voor! Wij dachten eerst ook reflux, KMA, overprikkeling, eigenlijk alles kwam voorbij en ik wist me geen raad meer. We kwamen bij de kinderarts en fysio terecht en hier bleek het KISS en een gebroken sleutelbeentje. Dat was de reden dat ze niet kon slapen, de reden van de reflux en overprikkeling was dan weer het niet slapen en zo is het cirkeltje al snel rond. Dus ook ik zeg zoek hulp (beetje huilen bij de ha mssn ;)).
    Heel veel succes en sterkte!!

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik denk ook aan reflux, ik herken veel van je punten. Dat je kindje na 10 minuutjes slapen weer huilend wakker wordt gebeurde hier ook, en kwam puur doordat er maagzuur naar boven kwam, doet pijn en dan was ze dus weer wakker. Ik kan je echt sterk aanraden bij je huisarts te vragen om een doorverwijzing naar een kinderarts, mijn ervaring is dat reflux door HA en CB niet echt erkend wordt, door kinderartsen daarentegen wel. Er zijn hele goede medicijnen tegen en als het reflux is, hoeft je kindje daar met de goede medicijnen absoluut geen last van te hebben.

12. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Het standaard protocol bij verdenking van reflux is de eerste keer de ouder(s) gerust stellen en weer naar huis sturen, de tweede keer tips en adviezen geven over bv indikken melk / bedje omhoog zetten etc.
    De derde keer dat ze om een consult vragen evt doorverwijzen naar een KA en de optie van medicatie bespreken. En de 4e keer dat een ouder met deze klachten komt het voorschrijven van medicatie. BIj mij ging het precies zo volgens dit protocol wat ik later op internet vond...

Hier hielp medicatie geweldig... ook ik herken je verhaal. Sanne sliep s` nachts ook een redelijke ruk, maar overdag.... pfff wat een getob de eerste maanden. Hier hielp slapen in de puckababy ook wel goed overigens. Denk dat het een combinatie is geweest hier

13. Ik herken je verhaal ook, wij hadden absoluut geen huilbaby, maar wel een onrustige baby en die elke 10 minuten wakker was. Ook rook hij erg zuur. Nou had Julian het kiss syndroom, aantal keren naar de fysio geweest, gaf iets verbetering. Het slechte slapen veranderdeechter niet, na een bezoek aan de dokter, stuurde hij me weer naar huis, met kijk maar hoe het gaat en kom dan maar weer langs. Ik stond binnen 2 dagen weer op de stoep,met het verzoek me door te sturen naar de Kinderarts. Het bleek dat hij verborgen refux had. Kreeg nexium mee en had na 1 dag al een ander kind. Ik zou zo snel mogelijk weer naar de dokter gaan, wil hij/zij niets geven,vraag dan om dvw naar de KA. Het hoeft natuurlijk geen reflux te zijn,maar je weet maar nooit. Sterkte.

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

De onrust past ook wel erg bij voedselallergie. Hoe moeilijk is het om dat te testen? Niet: overgaan op hypoallergene kunstvoeding of zelf op dieet bij borstvoeding. Zie andere topics.

Zowel medicijnen tegen reflux als de onderzoeken om het vast te stellen zijn meer ingrijpend voor je kindje, helaas, maar ik zou wel het traject opstarten als ik jou was, het zal even duren voor je bij de ka zit, in de tussentijd werkt de andere voeding misschien al wel!?

Veel succes, naar dat het zo moeizaam loopt zeg!

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bedankt voor de reacties :) Het is toch fijn om herkenning te lezen, dat geeft me weer steun om nogmaals naar de huisarts te gaan.

@ babel: weet jij hoe snel ik verbetering moet zien als we over zouden stappen op andere voeding?

@ kris8: bedankt dat je me dit vertelt, goed om te weten namelijk! Als de weg een beetje begaanbaar is morgen vroeg, ga ik gewoon weer naar het inloopspreekuur van de huisarts ;)

Verder... P. huilt niet direct als hij wakker wordt. In eerste instantie zie ik hem zijn ogen openen, gaat hij woelen en trekt hij zijn hoofd heen en weer zeg maar. Even later gaat hij pas huilen. In de kinderwagenbak doet hij dit ook, maar huilt hij er minder vaak bij. Dan kan ik hem namelijk nog op tijd in slaap sussen door met de wagen te wiebelen of hem snel de speen te geven. Rijmt dit ook met reflux? Want daarom twijfel ik dus ook, omdat ie niet direct begint met huilen.
    Ik lig hem regelmatig te observeren als hij dit doet en ik heb dan wel weer het idee dat als hij wakker wordt, hij ook iets aan het wegslikken is. Ook zie ik wel eens wat melk in zijn mondje, gerust nog een uur na een voeding. Als hij veel heeft gehuild, is het slikken veel erger. Hij ademt bovendien ook erg snel als hij wakker wordt of woelt. Als hij wat dieper slaapt, wordt hij niet wakker maar gaat ie wel eens om de zoveel tijd woelen. Dat hoor ik dan aan zijn ademhaling. Na een paar seconden ademt ie weer rustig. Dit herhaalt zich dan gemiddeld zo'n iedere minuut.

16. regi

regi Fanatiek lid

23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    ik zou echt een doorverwijzing vragen naar de ka. als het reflux is word het steeds erger en dan gaat hij dalijk dus wel heel hard huilen. hier hetzelfde met onze dochter die begon steeds meer te huilen en steeds meer te overstrekken (hoofdje naar achter) en idd ook na een uur nog een mondje melk en dan zag je haar echt slikken met zo`n zuur gezichtje. uiteinelijk werkt hier de enfamil (ingedikte voeding) mortilium en zantac daarmee is het alleem redlijk onder controle te houden.

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat je beschrijft klinkt mij echt als verborgen reflux in de oren. Ik zou maandag direct weer naar de huisarts gaan en een verwijzing eisen naar de kinderarts (ervan uitgaande dat hij je geen reflux medicijnen voorschrijft). Echt doen hoor, hoe langer je wacht hoe erger de pijn wordt! Sterkte!

18. adi

adi Niet meer actief

Meid, ik zou deze topic even zelf teruglezen ALLE dingen die je hier opmerkt op een rijtje zetten en meenemen naar de HA (anders vergeet je de helft te vertellen).

Je kunt al beginnen met minder ingrijpende maatregelen te nemen. De voeding indikken en het bedje/ wiegje schuin zetten.

19. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Alsof je L. als baby beschrijft;)
    En die had.. jup, ook verborgen reflux. En een koemelkallergie.

Blijf aandringen bij ha, cb of wat dan ook dat er iets aan de hand is met P. Een beetje huilen mag best en wat overprikkeld zijn ook maar wat hij doet is niet normaal en zo komt hij ook niet aan zijn rust. Dus zal ontevreden blijven.
    Krijgt P. hypo allergene voeding?

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ adi: ingedikte voeding krijgt hij al, omdat ik verborgen reflux al sinds week 2 vermoed. Daarbij kwam er af en toe een tijd na een voeding een hele grote dikke bubs voeding naar boven. Zijn wiegje hangt om die reden ook al schuin, maar ik heb niet het idee dat dat helpt.

@ maja: nee hij krijgt friso comfort, de voeding tegen krampen en spugen.

Bedankt voor het meedenken iedereen! :) Ik hoop dat ons mannetje zich snel beter gaat voelen. Het idee dat hij niet helemaal happy is vind ik zo moeilijk. Ik wil dat hij zich prettig voelt bij ons, op deze wereld.

Deel Deze Pagina