Niet mee aan blijven modderen alles in mij schreeuwt: VERBORGEN REFLUX!!! het verhaal is zo herkenbaar, ik heb namelijk 6 weken geleden hetzelfde verhaal op dit forum gezet! Onze kleine Fien heeft nu medicatie (wat ik eerst echt niet wilde) maar ze is en totaal ander kind. Je zou eerst eens kunnen proberen de voeding dikker te maken, als dat werkt is medicatie absoluut niet nodig maar als dit lang duurt kan het zijn dat je zoontje op den duur zijn slokdarm gaat verbranden zoals bij onze dochter het geval was en dan ben je verder van huis. Verder: na de voeding je zoontje minstens 15 minuten rechtop houden, bedje en box bij hoofdeinde omhoog (let wel op dat i niet om kan rollen onder de dekens! O ja dat speentje: komt vast omdat ie zijn tong steeds uitsteekt? Dat deed Fien ook! Je zou even mijn topics kunnen lezen ik denk dat je daar veel herkent. Ik hoor graag hoe het gaat, succes!
als je voor medicatie gaat is Nexium trouwens de beste maar wel de duurste dus ze kiezen sneller voor zantac (oude versie) omdat de verzekering blijer van wordt (een vriend van ons is huisarts vandaar dat ik dat weet...
Ik denk ook aan verborgen reflux of KMA. Je verhaal komt bijna overeen met die van ons. Ook erg onrustig, veel spugen, voeding soms na 2 uur ook weer omhoog, maar hij huilde weinig. Ik gaf bv en heb een tijdje nutriton voor de voeding gegeven maar dit maakte niets uit. Na 7 maand (stoppen met bv en over op kv) zijn we er achter gekomen dat hij KMA heeft. Dat verklaarde zijn onrust omdat hij dus buikpijn en krampen had. Verborgen reflux was het hier dus niet. Het spugen was ook meteen over toen we pepti gebruikten. En hij sliep veel beter en langer, hij werd niet meer wakker van de buikpijn. Ga op je strepen staan bij het cb of huisarts. Je kunt eventueel zelf ook pepti kopen en kijken hoe het gaat. Hier ook gedaan en we zagen dus meteen verschil. Succes!
Ik kan je geen advies geven, maar wil wel even zeggen dat ik dit echt naar voor je vind! Wat zal je moe zijn.... ik word zelf al moe als ik het lees. Ik hoop dat jullie er snel achter komen wat hem mankeert. Dikke knuffel!
Jeetje wat een ellende meis.. Ik denk ook aan een (verborgen) reflux. IN dat geval mag je niet inbakeren. Maar om daar achter te komen, moet je denk ik langs een kinderarts. Wat de osteopaat betreft, tja..na 2x is het nog te vroeg om te zeggen of het effect heeft. 2 behandelingen is nooit genoeg, dus daar zou je eventueel naar terug kunnen gaan? Wij hebben enorm goede ervaringen met de osteopaat, dus ik raad het altijd aan En heb je toevallig z'n bedje ook wat schuiner gezet? Opgehoogd aan het hoofdeind door bijv wat boeken onder de poten te zetten? Dan ligt hij niet zo plat, dus misschien dat dat helpt? Anders zou ik het ook niet meer weten. Maar als je het niet vertrouwt, laat je niet wegsturen bij de HA hoor! Eis desnoods een doorverwijzing naar een kinderarts. Volgens mij kan je CB dat ook. Sterkte hoor!
Over je vraag wat betreft veranderen van voeding: wij merkten na de eerste fles Pepti al verschil. Hij was veel rustiger.
Hai Yukl, Kom eens langs bij ons KMA topic bij borstvoeding, daar staat veel over reacties ed. Ik heb zelf die ervaring nog niet, ben nog zoekende of ons meisje iets en zo ja, wat, mankeert, maar je hoort van 'een ander kind in 2 dagen' tot 4 weken, omdat de darmpjes die "verstoord' zijn door de allergische reacties echt moeten herstellen en tot rust komen voor het echt beter gaat. En vergeet niet, dat bijna alle kindjes teruglopende melk hebben en oprispingen en iets weg moeten slikken. Dat is op zichzelf geen reden tot zorg. Het is volgens mij pas een probleem als dit duidelijk pijnlijk wordt voor het kindje omdat de slokdarm geirriteerd raakt en uiteindelijk ontstoken (wat je voor wilt zijn natuurlijk). Dit zeg ik echt niet om te zeggen dat je kindje niets heeft, maar alleen om je gerust te stellen dat het wegslikken van melk op zichzelf niet zielig of erg of naar is... Bij onrust en darmklachten die je niet direct aan voedingsmomenten en houdingen kunt relateren, zou ik persoonlijk een voedselallergie waarschijnlijker vinden dan reflux, maar ik weet niet zoveel van reflux moet ik zeggen hoor. Ik twijfel zelf nog of onze meid nou "iets" heeft wat verholpen moet worden (KMA, reflux, ..), of dat ze gewoon een baby is met baby-probleempjes, zeg maar. Ik zou zeggen, probeer gewoon de voeding, houd goed bij wanneer hij welke problemen/klachten/reacties heeft, en ga met je verhaal naar de ha en laat je niet afschepen! Mij stoort altijd erorm als ze je gerust gaan stellen zonder eerst door te vragen wat er is... Als ze je nou uithoren, en obv analyse en je klachtenlijstje kunnen vaststellen wat er aan de hand is, dan is dat nog een ander verhaal. Sterkte hoor!
IK denk ook echt dat het reflux is, ik herken zo'n beetje alles wat je schrijft. Ik zou nogmaals naar ha gaan en vragen om een verwijzing naar een ka. De kinderarts kon op basis van de klachten (die dus vrijwel hetzelfde waren als bij jouw zoon) vrijwel direct concluderen dat het reflux was en heeft toen zantac voorgeschreveen. Pas toen konden we echt van onze zoon genieten, want na 2 dagen begonnen we al een verandering te zien in gedrag. Voor die tijd had ik ook het idee dat ik een heel ongelukkig kind had en was ik zelf erg gefrustreerd en kon ik ook steeds minder geduld opbrengen. Logisch hoor, ik had gewoon het idee dat alles wat ik deed niet goed genoeg was. Anyway, als jij het idee hebt dat er een medische verklaring voor zijn gedrag is, dan is dat waarschijnlijk ook zo, vertrouw op je instinct wat dat betreft.
Lieve Yukl, als jij het idee dat er iets mis is met P. dan ga je naar je huisarts en zeur je net zolang totdat je een verwijzing krijgt. Dat kan je echt (zeker weten)... Luister naar je instincten en zet door! Ik kan je verder geen advies geven behalve dit.
Ik ken het helemaal. Mijn zoontje was ook zo in het begin, in het ziekenhuis gelegen en al. KMA melk (neocate), reflux medicijnen alles...! Maar niks hielp.. Het is een buikslaper geworden, met de tijd werd het minder hier (4 maanden). Mijn zoontje deed ook uur over zijn fles, 2 delen. Tussen de 35 en 80 ml begon hij te krijsen Met 5 maanden kreeg hij dan ook geen 1 fles meer. Alleen vast voedsel, dat was het verschil. Hij wil gewoon geen melk!
Yukl, ik heb niet alles gelezen, maar ik herken elk punt uit je verhaal. Hier is dat met 4 weken begonnen en is dat wel verbeterd, maar het ging pas over toen we op dieet gingen en hij kma bleek te hebben. Het lastige is dat deze symptomen bij meerdere dingen kunnen passen, maar ik denk dat een overstap van voeding wel een goede is om mee te beginnen (in overleg met arts). Veel sterkte; Kijk naar je kindje, kijk naar jezelf en bedenk je af en toe op een schaars rustig moment wat je belangrijk vindt en probeer dat voorop te stellen.
Dat is zo! En dat maakt het inderdaad zo lastig. Ik denk dat een overstap op andere voeding het minst ingrijpend is op dit moment. We hadden al een pak friso intensief HA gehaald, maar die bleek over datum En meer pakken hadden ze niet staan. Op dit moment is P. alweer een uur aan het huilen. Mijn man is bij hem. We liggen al weken om een uur of 8 met hem op bed, omdat hij anders niet rustig te krijgen is. Daar zijn we zo'n 2 uur bezig hem in slaap te sussen. Gezellig is anders In ieder geval, gesterkt door jullie verhalen ga ik aankomende week en weer opnieuw naar de huisarts en naar het weegspreekuur van het CB. Hij drinkt ook weer erg weinig namelijk de laatste dagen. Vandaag komt ie nog niet eens aan de 600cc (hij woog 3 weken geleden 5 kilo) en bovendien heeft ie vandaag opeens 2 keer een deel van zijn voeding er weer uit gegooid. Na een aantal cc moet ie de melk gewoon niet meer, dan is ie er helemaal klaar mee.
Oh en Mikki, bosi en Cygnet, bedankt voor jullie lieve woorden ondanks dat jullie verder geen oplossingen weten En de rest natuurlijk ook bedankt voor de ervaringsverhalen en medeleven! Super fijn
Ik denk ook meteen aan reflux. Klinkt een beetje hetzelfde als bij Lisa destijds: onrustig, onrustig slapen (om de paar minuten speen moeten geven), hoofd opzij draaien, gekke bekken trekken, veel slikken, onrustig drinken. Lisa was ook absoluut geen blije baby. Toen ze 8 weken was lachte ze een keer of 3 per dag: 's ochtends vroeg als ik haar uit bed haalde en tussendoor 2 keer als ik geluk had. Ze huilde overdag niet veel, alleen wel eens aan het einde of net na een voeding. Op een gegeven moment (ik denk met ongeveer 8 weken) ging ze 's avonds weigeren te drinken en huilde (nee krijste) uren achter elkaar. We hadden toen al medicijnen, maar helaas werkten die haast niet... Toen kreeg ze een virusje, stopte met drinken, kreeg een sonde en toen had ze gelukkig geen last meer van de reflux. Maar goed, dit is natuurlijk niet de oplossing . Grote kans dat het met medicijnen met jouw zoontje weer goed gaat. Of als het koemelkallergie is (wat ook goed kan) met andere voeding. Sterkte en succes! Laat je niet afschepen hoor!
ik vondt bij mijn 1e de huisarts en het consultatie bureau zowiezo niet erg behulpzaam. met 7 weken kwam mijn zoon gelukkig in het ziekenhuis terecht en toen is er pas aktie ondernomen. reflux en inbakeren en nu na 2!!! jaar zijn ze er eindelijk achter dat ie ook nog kma heeft. succes. zo te horen klinkt het als inbakeren (zou het in elk geval proberen) ik heb 2 kids die allebei ingebakerd zijn (geweest) ze slaan zichzelf elke keer wakker.
Ik zou proberen hem in te bakeren, dit heefr bij ons eerste kindje super geholpen. Hij sliep op de dag helemala niet ik was helemala van slag. Totdat det Cb zei, we mogen het niet adviseren (was 8 jaar terug) maar ik dnek dat het hem erg goed zal helpen en jawel...na 2 dagen was het eenheel ander kind!!
Om 12.15 uur heb ik weer een afspraak staan met de huisarts Het spugen is de laatste dagen ook opeens erger geworden. Vanochtend heeft hij zelfs zijn hele voeding er uit gegooid, alles zat er onder. Ondanks de ingedikte voeding dus. Nu kan het toeval zijn en kan ie iets onder de leden hebben. Opvallend was wel dat hij direct daarna erg vrolijk was, zoveel babbels heeft ie nog nooit gehad. Ik ben benieuwd wat de huisarts zegt. Hij kan me moeilijk weer naar huis sturen met de boodschap 'kijk het 2 weken aan en bespreek het daarna met het CB' als ik binnen 1 week voor de tweede keer bij hem op de stoep sta. Het is een prima huisarts dus ik denk niet dat ie dat wederom zal zeggen.
Ik heb gelukkig helemaal geen verstand van reflux en al die dingen maar het feit dat een kindje niet WIL drinken zegt natuurlijk al heel veel. Dan is er iets mis. Ook omdat hij delen er weer uitgooit, dan zit er gwoon iets te rommelen in dat lichaampje. Ik kan er ook zo boos om worden dat huisartsen er zo makkelijk mee omgaan terwijl een kindje er echt onder zit te lijden. Meis heel veel succes en eis van de huisarts dat er wat gedaan word hoor!