Mijn dochtertje van bijna 9 weken oud heeft erg veel last van reflux. Al voor ze 2 weken oud was, kregen we Zantac van de huisarts voorgeschreven. Omdat na 1 week nog geen resultaat te zien was, heeft hij de dosering verhoogd en toen we na weer 1 week nog geen resultaat zagen, schreef hij Losec voor. Ik had het idee dat dit beter hielp... Maar omdat ze nog steeds erg onrustig was, en zo goed als niet slaapt overdag, zijn we doorgestuurd naar een kinderarts. We zijn daar afgelopen dinsdag geweest, en de ka wou dat we ook Motilium gingen gebruiken. Maar we moesten ook stoppen met Losec en weer Zantac geven. De ha had volgens haar veel te snel Losec voorgeschreven want het duurt minimaal 2 weken voordat Zantac gaat werken. In het ziekenhuis waar we nu lopen geven ze de voorkeur aan Zantac. De reden dat het nu beter gaat met mijn dochter kwam volgens de ka doordat we nu al een tijd medicijnen geven tegen het zuur, en niet door de Losec zelf. Ook al in de kans op een KMA heel klein, de ka stelde ook voor om te gaan testen met de dieetvoeding Nutramigen. We konden even 2 weken wachten om te zien wat de Zantac in combinatie met Motilium deed, maar we konden ook meteen beginnen. Wij kozen voor meteen beginnen. Dus ik ben begonnen met alle nieuwe dingen, maar van de flessen Nutramigen dronk ze nog geen 50 ml. per fles. En ineens vond ik dat we een stomme beslissing gemaakt hadden door ook meteen met Nutramigen te beginnen, want als het beter met haar zou gaan... waar zou dat dan door komen? Dus na 3 flessen gegeven te hebben, en ik toevallig op het cb was waar ze mijn mening deelden, ben ik weer de gewone flesvoeding gaan geven. We zijn nu een paar dagen verder, en ze drinkt nog steeds bijna niets. Ook spuugt ze weer veel, wat ze door het flink indikken met jhbp eigenlijk niet meer deed. Ze huilt ook weer meer, en slaapt nog (in hoeverre dat nog kon ) slechter. Ik weet het echt niet meer ... waar ligt het nu aan? Toch aan de Zantac?? Of valt die Motilium verkeerd? Tot nu kon kon ik nog redelijk goed tegen al de probleempjes, maar ik word er langzaam aan gek van.. Het is zo frustrerend om je kindje zo'n last te zien hebben, en ik kom er maar niet achter wat het nu precies is. Herkent iemand iets uit dit verhaal??
Lastig zeg! Ik weet hoe moedeloos je je ongetwijfeld zult voelen. Mijn zoontje heeft/had ook mogelijk reflux en krijgt daar momenteel nog steeds losec voor. Onze kinderarts heeft dus wel direct losec voorgeschreven en geen zantac. Ik heb dus ook geen ervaring met zantac en heb geen idee hoe dat precies werkt. Mijn zoontje knapte vrijwel direct op van de losec, maar een maand later zijn we daarbij ook overgestapt op pepti (buiten advies van de kinderarts om, maar op dat moment wel een nieuwe afspraak met hem gemaakt en die ondersteunde onze keuze, al had hij liever nutramigen voorgeschreven... ik wilde alleen niet nog een week wachten, want eerder kregen we die afspraak niet). Sindsdien gaat het echt super met hem, al blijft hij een moeilijke drinker (drinkt al een tijdje 700 a 750cc op een dag, meer wil hij echt niet... en zal nu zo'n 7 kilo zijn denk ik). En hij slaapt nog steeds onrustig, maar ik denk dat er sprake is van gewenning vanwege de onrustige weken hiervoor. We weten nog niet of hij daadwerkelijk KMA heeft. Ik acht de kans erg klein, omdat ik weet dat het heel vaak onjuist gediagnosticeerd wordt. Over 2,5 week hebben we weer een afspraak bij de KA om een eventuele provocatietest te bespreken. In ieder geval... het lijkt mij behoorlijk frustrerend dat je nu achteruitgang merkt met deze nieuwe medicijnen. Ik zou het max een paar dagen aankijken en dan bellen met het ziekenhuis voor een telefonische afspraak met de kinderarts. En dan eventueel terug gaan op de losec en dat in combinatie met de nutramigen gaan proberen. Sterkte!! Het lijkt nu niet zo, maar over een tijdje zal het een stuk beter gaan met je kleine... Het is even doorbijten deze vreselijke zware periode.
Wat ontzettend moeilijk om te zien bij je kleine!! T enigste advies wat ik je kan geven is ga niet te snel veranderen van medicatie en voeding en dergelijke. Ik weet dat een baby echt wel een een of twee weken moet wennen aan een voeding voordat je resultaat gaat zien. Bij mijn eerste hebben we ook heel wat afgetobt met spugen, darmkrampjes ed. En toen hebben wij ook veels te snel dingen veranderd, dan zie je eigenlijk uiteindelijk niet meer wat nu precies wel werkt en wat niet. veel sterkte!!
Ik weet in ieder geval van losec dat je wel snel resultaat mag verwachten, maar dat het optimale effect vaak na een week of 2 is bereikt. Dieetvoeding bij KMA heeft vaak wel minimaal 2 weken nodig inderdaad. Dat ze in het begin minder drinken is ook veel voorkomend.
Onze kinderarts vind ook dat er niet te snel van het een naar het ander overgestapt moet worden. En al helemaal niet zo veel dingen tegelijk proberen. Ons mannetje is opgenomen geweest ivm spugen en onrust (en is dysmatuur) en gingen toen één voor één medicatie/voeding proberen. Als je met vanalles tegelijk start weet je uiteindelijk nog niet waar je kindje goed of niet goed op reageerd. Op het moment heeft ons mannetje alleen Nutriton en Nexium (maakt het maagzuur minder zuur) En het gaat best goed. Spugen doet hij niet zo veel meer.... maar dat komt ook omdat hij rustiger is geworden. Ik heb het idee dat zijn onrust ook spugen veroorzaakte. Als het zuur omhoog komt doet dit natuurlijk pijn wat weer resulteerde in onrust. Maar ik kan me héél goed voorstellen dat je er helemaal moedeloos van word... 2 weken proberen kunnen eeuwig lijken. Wij luisteren wbt het spugen alleen naar de ka. Hoe meer mensen zich er mee bemoeien hoe verwarder ik er van word. Succes!
Bedankt meiden! @Cyntje, ik wou dus ook alleen naar de ka gaan luisteren maar zij is zo stellig dat Zantac beter (of in ieder geval net zo goed) zou moeten werken als Losec en ik denk zelf van niet. Dat vind ik nu zo lastig. Ik mag aannemen dat zij het beter zou moeten weten. @Mirjamrn, ja ik weet dat te snel nieuwe dingen proberen helemaal niet slim is... maar de ka doet dat dus eigenlijk wel. Het liefst heb ik ook dat mijn meisje rustig kan wennen aan nieuwe medicijnen, maar over 2 weken moet ik weer werken en dan moet ze naar een kdv . Daardoor heb ik constant zo'n gehaast gevoel dat ze snel moet opknappen. Ze kan daar zo toch niet heen? @Yukl, onze ka vertelde dat kinderen vaak opknappen van een dieetvoeding zonder dat ze echt een KMA hebben. Hoe dat dan kan heb ik eigenlijk niet gevraagd. Ik voel me nu zo stom dat ik me na 3 flessen Nutramigen heb bedacht.. Dinsdag heb ik een telefonische afspraak met de ka, ben benieuwd wat zij zegt van mijn vermoeden dat Losec beter werkte. Ik heb trouwens ook aan haar gevraagd hoe reeel het is om te verwachten dat een reflux/KMA kindje met de juiste medicatie ineens wel zomaar 3 uur tussen voedingen zal slapen en dat hoef ik niet te verwachten volgens haar. Er zijn wel kindjes die helemaal opknappen maar degene die echt veel last hebben, blijven altijd last hebben. Het enige wat echt helpt is tijd... ze moeten er overheen groeien. En dan nog heb je inderdaad een soort van gewenning met het slechte slapen door die eerste weken @Pnirmal, bedankt!! Worden/werden jullie soms niet gek van het gepieker over wat er precies werkt en waar ze nu precies last van hebben/hadden? En hebben/hadden jullie ook telkens goeie dagen en dan weer slechte waardoor je het helemaal niet meer weet? Tussendoor heeft ze ook nog de eerste prikjes gehad, en is haar broertje ziek geweest.. wat ook allemaal kan meespelen..
Ze drinkt nu ook al bijna 5 dagen niet meer dan 70 ml per fles (5 of 6 flessen per dag). Dat is toch veel te weinig? Kan dit te maken hebben met de veranderingen in de medicijnen?
Hallo! Ik weet niet of ik je goed advies kan geven, wel kan ik je het verhaal vertellen van mijn dochtertje. Mijn dochtertje was vanaf de geboorte erg veel aan het spugen, met een maand of drie werd het echt te gek en begon ze minder te drinken en nog minder en nog minder, vaak maar 200/300 ml op een dag terwijl ze voor haar gewicht 800 ml moest drinken. Ze huilde geen uren op een dag, had geen huiduitslag maar wilde gewoon niet drinken. De kinderarts schreef Zantac voor, dat had effect, ze werd opeens een stuk rustiger en meer ontspannen! Dat kende we helemaal niet van haar dus we waren er al erg blij mee, maar drinken ho maar. Iedereen fles was het drama, ik was er DAGEN mee bezig om er wat in te krijgen. Na veel wikken en wegen en overleg en informatie opzoeken ben ik zelf op Nutramigen voeding overgestapt. Toen ze na drie dagen nog niet meer ging drinken dacht ik dat ik er toch verkeerd aan had gedaan, maar toen was er dag 4 . En fles na fles na fles ging leeg! En wat een heerlijk vrolijk ontspannen meisje had ik opeens. We hebben veel gepuzzeld met zowel doseringen van de Zantac als voeding. Je zou het ook (maar dit is geen medisch onderbouwd advies maar mijn eigen inzicht) kunnen doen door juist wel alles (dus andere voeding en medicijnen) tegelijk te proberen. De andere voeding is net zo gezond als gewone voeding, ze krijgt dan ook alles binnen dus waarom niet? Na een paar maanden of weken rust kun je dan één afbouwen en kijken waar ze op gaat reageren. Je doet het dan dus in feite andersom. Je hebt dan wel een rustig kindje en kunt beter en objectiever verschil zien. Ik heb zoveel om advies gevraagd bij het CB en bij de kinderarts, gelukkig hebben we een goede kinderarts gehad. En hij zei ook: het blijft altijd rommelen en puzzelen, je kan het gewoon niet zien aan de buitenkant. Na een jaar mochten we koemelk proberen en het ging goed! Na anderhalf jaar hebben we deze week voor het eerst geen medicijnen geven, joepie! Maar wat is het geweest? Dat weten we dus niet, in haar bloed kon geen allergie aangetoont worden maar ze reageerde wel super op de voeding. De kinderarts zei tegen ons dat hij het heel knap vond dat we (zelf) hadden gekozen voor de andere voeding ook al was het puur op gevoel, omdat we daarmee een jaar modderen met een babytje hadden voorkomen. Nou goed, ik weet niet of je er wat mee kunt, ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte! En vooral: volg je gevoel! Liefs van mama karlien
Ook ik kan je niet adviseren en alleen het verhaal van mijn zoontje vertellen. Hij sliep de eerste weken van zijn leventje helemaal niet, alleen 's nachts. Was erg onrustig en spuugde veel. na het een tijdje aangekeken te hebben zijn we doorgestuurd naar een ka. die heeft direct nexium voorgeschreven. Een half zakje per dag. De eerste week ging dat goed, daarna verslechterde dat weer. Dus werd het 2x per dag een half zakje. Toen kwam de tijd dat hij niet meer wou eten.... Zodra hij de fles zag begon hij al te gillen, oke motilium gekregen... Daar werd het alleen maar erger van en was hier zeker geen succes. Dus moesten we daarmee weer stoppen. Maar eten deed hij ondertussen nog steeds niet... Dus opname in het ziekenhuis ter observatie. Meteen de eerste fles die hij daar kreeg was Friso allergy care. Voor koemelkallergie dus... Ik vond dat erg vreemd omdat hij helemaal geen kenmerken had van een allergie. geen uitslag ofzo. Maar oke, hij was in hun handen. Eerste 2 dagen ging het eten nog slechter wnt hij vond het gewoon vies... kokhalzen en huilen... Je hart breekt!!! Maar dag 3 was de ommekeer. Hij ging eten en is niet meer gestopt!!! Drinkt nu rond de 900 ml per dag!! De ka denkt bij mijn zoontje niet aan een allergie, maar die melk moet je zien alsof het voorgekauwd is. En omdat mijn zoontje te vroeg geboren is (3 weken maar) zou het kunnen zijn dat zijn darmpjes onderontwikkeld waren... Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal!!!
Pfff herken veel verhalen hier maar de mijne is weet net even anders. Zoontje spuugde veel en huilde standaard 1 uur na de voeding. Eerst losec gekregen maar doordat dit een kriem is om toe te dienen heb ik nexium gekregen. Het huilen na de voeding is verdwenen en heeft ondertussen plaatsgemaakt voor krijsen tijdens het eten. Ook wij zijn nu zo'n 2 weken geleden overgestapt op nutrimagen en hij ging opeens veel lachen en was tevreden. Behalve het drinken blijft drama! Veel krijsen. Soms heeft hij goede dagen en schijnt de zon weer maar dag zoals vandaag was dramatisch. Hij is opgenomen vanavond en ze gaan hem helemaal onderzoeken. Hij drinkt alleen goed met flinke dosis paracetamol dus aan de voeding ligt het niet. Ben idd ook radeloos en op. De gedachte dat het ooit leuk wordt houd me op de been en heb overal foto's dat hij lacht om te herinneren dat we ook mooie momenten hebben. Moet nu accepteren dat ik een klote verlof heb gehad en het eindigt met een ziekenhuisopnane. Moet dinsdag weet werken maar werk gelukkig tegenover het ziekenhuis.
Hoi, ik herken veel in je verhaal. Onze dochter is in januari twee weken opgenomen geweest. Ze dronk ook erg slecht en moest veel huilen/krijsen tijdens de fles. Ze dronk ook nog maar iets van 500 cc per dag, was erg onrustig, leek ongelukkig, gaf veel mondjes terug, sliep onrustig... In het ziekenhuis is de kinderarts meteen gestart met het geven van Nexium en Motilium. Hierdoor zagen we dat de scherpe randjes van de pijn wel verdwenen, maar het drinken bleef erg weinig. Om moedeloos van te worden. Uiteindelijk ook nog Nutrilon Pepti gaan geven. Dit hebben we 5 weken de tijd gegeven, maar we zagen geen verbetering. Na vele zoektochten op internet kwamen we Enfamil AR voeding tegen. De kinderarts stond hier positief tegenover en we zijn vorige week zaterdag hiermee gestart. Nou werkelijk waar, het is alsof ze als een blad aan een boom is omgedraaid!! Ze drinkt alle flessen (6x135) zo goed als leeg en vraagt soms zelfs nog meer!! Enfamil is dikker in de fles en dikt in het maagje ook nog eens 12x in. Het smaakt ook prima. We hebben nu een heel ander meisje thuis. Ze lacht heel vaak en maakt allemaal tevreden geluidjes/verhaaltjes. Wie weet heb je hier iets aan? Wellicht is het het proberen waard om Enfamil AR te gaan geven? Groetjes Leonie
herken een hoop.. geef alleen bv. wat mij hielp was dat iemand tegen me zei: VOLG JE GEVOEL! als jij denkt dat je kleine beter reageerd op de Losec. vraag of je aub terug mag op de losec. Hier kreeg ik op een bepaald moment t gevoel dat ik teveel aan t klooien was. Zantac nutriton osteopaat en dieet. Uiteindelijk ben ik gestopt met de nutriton goed op t dieet gegaan en de zantac inmiddels afgebouwd naar 1 keer per dag. dit wil ik nog 2 weken volhouden en dan ook die ene keer afbouwen. Hij reageert immers enorm goed op het koemelkvrij dieet. echter denk ik niet dat hij zwaar allergisch is. hij kan het NU alleen nog niet verwerken. als hij een mnd of 3 is ga ik kijken of hij op kleine btjes reageert. hij zal dan langzaam aan kunnen wennen om de eiwitten te verteren. is hij wel echt allergisch merken we het snel genoeg. maar t gaat iig sinds het dieet een heel stuk beter. dus ik zeg nogmaals. VOLG JE GEVOEL! die is het vaakst goed (en ik weet hoe verschrikkelijk onzeker al die adviezen je maken! maar jij bent de moeder!)