Hallo.. Onze bijna 6 mnd oude baby heeft ontzettend veel moeite om zelf zijn ontlasting eruit te krijgen.. Ik moet hem dagelijks helpen (met de thermometer) zodat het gaatje wat groter wordt, en dan nog moet hij ontzettend hard duwen om er een inimienie klein drolletje uit te krijgen.. Heb het zo met hem te doen, en sta zelf met hem mee te persen.. Hij laat ook veel windjes, dus wellicht dat er weer tandjes aan het doorkomen zijn.. Zijn ontlasting wisselt ook veel, van heel dun tot keiharde ontlasting.. Mijn vraag is of ik iets kan doen om ervoor te zorgen dat zijn ontlasting vanzelf eruit komt, zonder dat ik hem moet helpen.. Ben bang dat het anders dadelijk gewoonte voor hem wordt.. Ik gebruik al bij elke fles ong 2 eetlepels roosvice laxo.. Hij krijgt nu 4 flessen van 210 cc Neocate, de eerste 3 flessen met 4 scheppen nutriton en bij de laatste fles krijgt hij ipv nutriton 3 eetlepels rijstebloem.. Ook krijgt hij al een fruithapje in de middag.. Bestaan er nog andere drankjes om ontlasting dunner te maken, waardoor het makkelijker wordt om zelf ontlasting te maken? Alvast bedankt!
Hoi Amigo, Vervelend dat jullie baby op het moment zo'n moeite heeft met de ontlasting. Eventueel kan je tussen de voedingen door nog wat extra vocht (water/rooibosthee) geven om de ontlasting wat makkelijker te laten gaan. Wanneer er wat in de voeding verandert (groente, fruit, rijstebloem) moeten de darmen hier even aan wennen. Ook wanneer er een tandje doorkomt. Verder zou je (nog) eens kunnen overleggen met de kinderarts. Misschien dat hij nog tips heeft. Sterkte! Groetjes Angelique