Hallo dames! Ik vraag me al heel lang wat af en stel daarom mijn vraag maar eens hier... Wij zitten pas net in ronde 2 voor ons eerste kindje dus zwanger ben ik nog niet. Toch lees ik heel wat over kwaaltjes etc. Waaronder die misselijkheid. De vraag is: wat moet ik me daarbij voorstellen?? Nu is dat bij iedereen verschillend natuurlijk maar ik vraag me weleens af hoe iemand kan werken oid terwijl ze zoooo vreselijk misselijk zijn, en dan ook nog je zwangerschap verborgen kan houden (wat zeg je bijv tegen je collega's?je kan je niet altijd ziek melden) Is die misselijkheid zoals je je kan voelen bij buikgriep? Of is het gewoon een misselijkheidJE De reden dat ik dit vraag is dat ik als de dood ben voor misselijkheid/overgeven e.d. En dagen lang kan zuchten voordat ik kan overgeven ( vaak gaat dit samen met slappe benen en kan ik niet staan/lopen...alleen maar zuchten en op bed liggen) Overgeven is dus een ware hel voor mij. Het houd me niet tegen om zwanger te worden natuurlijk maar ben wel benieuwd hoe zoiets "voelt" Hoe was dat bij jullie? Hebben jullie ook een angst voor overgeven? Gr maartje
Volgens mij verschilt dat per zwangerschap. Sommige dames zijn vooral 's morgens misselijk, sommigen alleen als ze nog niet gegeten hebben of iets ruiken waar ze niet tegen kunnen en misschien ben je één van de gelukkigen die nooit misselijk gaat worden. Ik heb mijn zwangerschap al heel vroeg verteld, omdat ik vanaf conceptie tot bevalling heb lopen spugen. Dus nee, dat kun je niet verborgen houden. En nee dat is geen misselijkheidJE... dat is MISSELIJK, MISSELIJK, MISSELIJK... <bleh>, maar goed, ik had HG en dat is natuurlijk vrij extreem. Ik hoop dat je vlug een positieve test hebt en dat je een fijne zwangerschap hebt, zónder misselijkheid.
Ik voel me elke morgen alsof ik een kater heb .. Ook weinig eetlust de hele dag . Het kan ook voelen alsof je te lang in de draaimolen hebt gezeten . Maar goed bij elke vrouw is het anders . Sommige hangen dagelijks boven de wc en andere stappen fluitend uit bed . Ik heb het in de ochtend, meestal ook om 6 uur s Avonds en vlak voor t slapen . Ik Heb geen angst voor overgeven, liever dat dan misselijk zijn ..Mijn beste omschrijving : het voelt als een kater .. Bij mij dan he .
Ik heb t als ik slecht geslapen heb, of 's avonds als ik erg moe ben.. bij mij is het meer zeurderig weiig gevoel in de maag..ben niet kots misselijk maar maag draait wel iets..maar als ik dan ga liggen en/of slapen is het zo verdwenen! (Gelukkig).. Nu ook beetje last van..maar (helaas) zit ik nu in de nachtdienst dus voor 8.00 uur lig ik niet in mijn bedje rustig door gaan, regelmatig eten en er niet te veel aan denken helpt ook prima
Zoals eerder gezegd is het is verschillend per vrouw. Ik zelf was een zware pech vogel en hield absoluut niets binnen en liep letterlijk wekenlang rond met een emmer. Met uitdroging aan toe. Met de 12 weken gaat het meestal een heeeel stuk beter en met 16 weken gaat meestal nog een stuk beter. Omdat dan die hormoon uit je lichaam gaat en zich weer een nieuwe aanmaakt.
Men, wat een ellende als je alleen maar over moet geven... Hopelijk blijft mij dat bespaard zeg! Een ''weeig" gevoel kan ik nog wel handelen maar meer dan dat? Pfffieuw! En dat nog 12-16 weken lang!! Of nog erger, de hele zwangerschap *slik* Ik ga heel hard duimen voor een goede, niet misselijke, zwangerschap
Ik heb eigenlijk nergens last van gehad.. de eerste week dat ik het wist was ik wel veel misselijk, daarna niet zo meer! Alleen als ik honger/trek kreeg werd ik weer een beetje misselijk dus was het voor mij goed te doen om op tijd te eten steeds! al was het een klein tussendoortje! Voor mij voelde het vaak als een "blegh, ik voel me niet zo lekker misselijkheidje" Gelukkig nooit zo erg geweest dat ik dacht "waar is die pot?? Het moet eruit!" Succes!
Je kan het van tevoren niet weten en dat is lastig inderdaad. Ik voel me zoals wagenziek voelt. Niet lekker in de maag, beetje misselijk, maar niets extreems. Ik moet wat rustiger uit bed komen en ik merk dat goed eten beter helpt dan wat luchtigs, net als soms een goed ontbijt helpt tegen een kater. Ik heb er het meest last van als ik een dutje gedaan heb op de bank in de avond en in de ochtend als ik opsta.
Hoi Maartje, Ik deel jouw angst voor overgeven ook. Ik heb t heel erg, ontloop ook heel veel dingen waarbij ik 'risico' loop. Maar het heeft mij gelukkig niet belemmert om zwanger te worden. Ik ben nu 7, 5 week zwanger. Het misselijk zijn is iets wat mij de hele dag bezig houdt. Ik heb het gedurende de hele dag, een wee gevoel, niet lekker zijn, moet ik nou eten of niet? Gelukkig heb ik t niet zo erg als anderen, tnt ook niet hoeven overgeven goddank! Bij mij is een gevoel van buikgriep heeel anders. Ik merk dat ik t juist prettig vindt om te werken, dat zorgt voor wat afleiding. Ik voel mij 10x rotter als ik een dag op de bank blijf hangen. Ik heb t ook nog aan niemand hoeven te vertellen, ik snap dat sommigen wel moeten als ze vaak boven de wc hangen. Voor een groot deel kun je je misselijkheid niet beinvloeden, de een heeft er meer last van en dat verschilt ook nog eens per zwangerschap. Waar je wel op kunt letten is je eten, er zorg voor dragen dat je geen lege maag hebt, kleine porties eten, niet vet of kruidig etc. Ik hoop dat je snel zwanger mag worden en dat t een goede zwangerschap mag zijn. Probeer niet te bang te zijn voor dingen die evt. kunnen gaan gebeuren. Ik bekijk mijn zwangerschap dag per dag en ben blij als ik mij een dag goed voel/ heb gevoeld.
Dit dus, had geen HG maar ben wel 8 maanden lang misselijk geweest met spugen. Heel vermoeiend en ook ik had een spuugfobie, maar dit was zo overweldigend en vaak als ik gespuugd had een opluchting dat je het gewoon over je heen laat komen
Thanx dames voor je reacties! Wisselend, maar veel ook wel "rustgevend" HG... Nooit van gehoord, daar moet ik maar eens op gaan googlen
Ik heb de hele dag last van brandend maagzuur en als ik dan wat gegeten heb ben ik echt mega mega misselijk. Nog niet overgeven gelukkig, maar sta wel te kokhalzen bij elk luchtje dat ik ruik... (ik heb hier trouwens pas sinds 3 dagen last van) Verder voel ik me vooral 's ochtends en 's avonds alsof ik erge koorts heb, ben dan echt slap en moe en heb dan echt moeite m'n ledematen op te tillen ...ja ach, het is geen pretje allemaal, maar het is wel anders als een buikgriep! Dat komt naar mijn idee omdat je stiekem weet waar je het allemaal voor doet en dat maakt je steeds weer een beetje blij Maar ik heb het dus wel op mijn werk verteld... Ik voelde me zelf al best schuldig dat ik wat kribbiger was dan normaal en als een zombie rondliep. En inderdaad, het is bij iedereen anders! Ik ken genoeg meiden die hun hele zwangerschap nergens last van hebben gehad!
Geen idee wanneer dat misselijke gevoel meestal op komt zetten maar ik heb er gelukkig (nog) geen last van. Alleen wat steken in mijn rechterlies, gevoelige borsten en af en toe hoofdpijn.
Ik had het geluk dat ik alleen 's ochtends voordat ik naar mijn werk ging en 's avonds moest overgeven. Door de hele dag door de snacken (crackers, en mueslibars) hield ik het overdag nog uit en had niemand het door. Allen moet ik wel zeggen dat ik soms met trillende benen voor een groep stond en met zweetparels op mijn voorhoofd, twijfelende of ik nu wel of niet naar het toilet moest spurtten. Voor iedereen is het anders. Ik ken ook meiden die niet misselijk waren. Voor mij luchtte spugen vaak eventjes op. Ook al is het soms een wat eng gevoel. Succes met je zwangerschap PS ik kreeg overigens pas vanaf 8 weken last...
Hier Steunpunt hyperemesis gravidarum | staat veel info over hg. Ik heb dat zelf ook gehad. Hier Zwanger en misselijk | kun je ook nog verhalen lezen van vrouwen die wat normalere misselijkheid hebben. Om je gerust te stellen: ongeveer 2 tot 4% van de zwangere vrouwen krijgt HG. Helaas krijgt ongeveer 65% wel te maken met enige vorm van misselijkheid (dus van weeiig tot elk uur spugen). En je kunt medicatie krijgen tegen misselijkheid en overgeven die goed werkt bij de mildere misselijkheid. Ik vond de misselijkheid een soort duizelige misselijkheid. Niet heel erg te vergelijken met iets anders. Vaak is het eetpatroon bij zwangerschapsmisselijkheid ook heel anders dan bij gewone misselijkheid bijvoorbeeld (ik kon voornamelijk vette dingen verdragen, terwijl dat bij gewone misselijkheid wordt afgeraden). Wat betreft werken: bij ernstigere misselijkheid kan dat gewoon niet. Daar ben je dan te ziek voor. Bij mildere misselijkheid kun je kijken of je met meer rust/pauzes of aangepaste werktijden toe kunt. Ik zou in elk geval wel overleggen met de werkgever als het je werk en leven beinvloed.
Tja, hoe voelt het... ik heb niet het gevoel te moeten overgeven, daar ben ik ook heel slecht in. Gelukkig maar! Wel heb ik constant een onpasselijk gevoel, kan allerlei geuren slecht verdragen, heb steeds honger, maar in weinig dingen trek en ben moe, moe, moe. Ik heb vanmiddag de eerste echo en dan ga ik het lekker morgen op mijn werk vertellen. Ik ervaar het als behoorlijk zwaar om gewoon je werk te moeten doen én de schijn op te houden tegenover je collega's. Dat kost dus extra energie die ik amper heb. Ik lig elke avond even na 21 uur in mijn bed en dat is niet voor niks... Maar het gaat over weet ik van de eerste zwangerschap en het is me het gewoon waard. Ik probeer zo goed mogelijk mijn werk te doen en waar het kan even rust te nemen. Maar ik denk dat ik het niet zo erg heb als sommige andere vrouwen. En hoe jouw lijf reageert weet je niet van tevoren. Ik heb me bij mijn dochter 1 keer een dag ziekgemeld, ik dacht in de 9e of 10e week. Toen waren de kwaaltjes op hun hoogtepunt. Nu zit ik ook ongeveer op dat punt en ik hou het wel vol. Ik weet ook beter hoe ik ermee moet omgaan.
Ik had het van week 6 t/m week 12 zwaar (6-8x per dag spugen, op een goede dag 4x), momenteel is het de ene dag niet, dan 1x, af en toe een uitschieter van 2x. Wel elke dag nog heel misselijk, vooral na het wakker worden. Ik was ook enorm bang voor het overgeven, maar geloof me, het went. Het blijft uiteraard een rotgevoel wat je het liefst kwijt wilt, maar waar ik in de eerste week van spugen zat van OH HELP NEE NEE NEE BLIJF ALSJEBLIEFT BINNEN IK WIL NIET SPUGEN PANIEEEK, was het daarna al snel 'Oh, ik moet weer even hoor' *Pakt emmer* Ik hoop uiteraard dat het je bespaard blijft
ik had bij mijn vorige zwangerschap een misselijkheid die geprikkeld werd door prikkels van buitenaf, geurtjes en de aanblik van eten etc. toen begon dat vrij vlot na de posi test. Nu heb ik tot week 6 nergens last van gehad en ineens werd ik smorgens wakker met een onbehaaglijk misselijk gevoel. Het werd rap erger en al gauw moest ik overgeven, wat overigens wel even werkt! Ik heb nu medicatie gekregen ervoor, en dat werkt tot nu toe wel goed. Misselijkheid is nu op de achtergrond aanwezig, maar ik spuug minder tot niet nu. Ik neem savonds en sochtends emasefene, als de volgende inname eraan komt merk ik dat het uitgewerkt is en ik hem gauw moet gaan nemen. Ik beschijf deze keer de misselijkheid alsof je zeeziek bent, draaierig, honger maar na een paar happen walgen ervan, samen met behoorlijk moe zijn voelt het een beetje alsof ik 3 nachten met veel drank doorgehaald heb als puber
Maartje, ik herken je verhaal heel erg!! Ook ik kan absoluut niet tegen overgeven. Echt een fobie! Als mijn vriend moet overgeven slaap ik niet eens thuis! Ik was er dus ook best bang voor! En ja, ik was misselijk! 24u per dag, vreselijk! Pas rond week 16/17 nam het langzaam af! Ook overgeven, pfff! Omdat wij in de MMM zaten, waren de collega's al op de hoogte van onze wens. Wij hebben het dus heel snel verteld. En met 7 weken zat ik al in de ziektewet. Maar echt, nu ik mijn kleine meisje op mijn schoot heb liggen, denk ik.... het was het waard! Al heb ik de zwangerschap nooit als roze wolk gezien! Hopelijk ben je snel zwanger en voel je je niet ziek!