Mag je hier rechts inhalen?

Discussion in 'De lounge' started by Kyra73, Mar 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,568
    455
    83
    Wij reden van het weekend naar Rotterdam en toen vroegen mijn man en ik ons het volgende af:

Wij kwamen van de A13 en reden via het Kleinpolderplein de A20 op richting de Van Brienenoordbrug. Wij mogen niet naar links opschuiven naar de middenbaan. Hier loopt een doorgetrokken streep voor ons. De bestuurders op de middenbaan mogen wel naar onze baan, want voor hun staan er onderbroken strepen. Nu reed er iemand met een gangetje van 70 in plaats van 80 en wij vroegen ons af: Mag je die auto rechts inhalen?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden, want Google wil niet echt een antwoord geven.

2. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    volgens mij (weet het niet zeker hoor!!!)??? mag dit wel! je kunt toch niet anders?? :) ik zou dus gewoon inhalen..

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#3 Polletjepiek, Mar 9, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 9, 2015
    Volgens mij mag je hem wel voorbij rijden. Maar er dan niet voor gaan in voegen zeg maar. Want dan haal je in

A mag wel. B mag niet (Denk ik)

4. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    als links zachter rijdt dan rechts is dat geen inhalen

5. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,568
    455
    83
    A was precies de situatie zoals wij reden.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zolang je niet van je eigen baan afwijkt en voor die andere auto gaat invoegen (waarbij je dus over de doorgetrokken streep moet) mag dat.
    Je rijdt dan gewoon de toegestane snelheid, alleen wat sneller dan de auto naast je.

7. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Volgens mij mag het niet... Het is geen uitzonderlijke situatie dus je mag niet rechts inhalen.... Als het een blokmarkering was geweest had het wel gemogen.. Neemt niet weg dat het bloed irritant is! Die bestuurder had gewoon naar de rechter rijbaan gemoeten!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik denk ook niet dat het mag.

9. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Wanneer op de wegas twee strepen zijn aangebracht (onderbroken en een doorgetrokken streep) dan mag je inhalen wanneer de onderbroken streep aan jouw kant ligt.

Bron; onlinetheorieles.nl les 10

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Volgens mij geeft Kellebel gelijk en mag je niet rechts inhalen.
    Hoe dan ook, maar in zo'n situatie trek ik me daar niet veel van aan en ga ik er gewoon voorbij.

11. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

Dec 20, 2010
    3,855
    24
    38
    Zuid Holland
    Volgens mij mag het niet. Alleen bij die blokken.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit! Rechts inhalen mag niet, behalve bij blokmarkering of file.

13. Gizje

Gizje Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    1,661
    0
    0
    Ik denk dat het niet mag, maar ik heb het daar ook wel eens en geef dan ook gas.

14. MLady

MLady Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    4,674
    1,880
    113
    Je mag alleen rechts inhalen als er tussen jouw baan en de baan links van je een bloklijn zit. Dus geen combi van onderbroken/doorgetrokken streep. Alleen bij een bloklijn. In alle andere gevallen ben je stout ;)

Van de website van het Openbaar Ministerie https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/onnodig-links-rijden/:
    Hier een voorbeeld van een blokmarkering: http://imagizer.imageshack.us/a/img11/4321/dubbeleblokmarkeringa15.png

Trams mag je dus ook rechts inhalen. Ook als je trams tegenkomt op de A20. :D

15. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Vind het wel een vreemde verkeers situatie eigenlijk! Die bestuurder houdt dus niet alleen zijn eigen rijbaan op door langzamer te rijden, ook de rechter baan wordt officieel opgehouden omdat je hem niet voorbij mag! Desalniettemin zou ik wel gewoon met de stroom mee gaan en zeker niet op m'n rem trappen! Maar eigenlijk zie je niet vaak dat rechts doorgetrokken is en links onderbroken!

Overigens lees ik weer totaal iets nieuws.. Als je iemand ingehaald hebt bij zo'n dubbele belijning en je rijdt dan aan de kant van de doorgetrokken streep dan mag je dus wel weer terug naar de rijbaan waar je vandaan komt :S dus je mag dan wel over de de doorgetrokken streep heen om bijv weer terug naar de rechterr baan te gaan als je daar vanaf kwam.. Als je al langs de doorgetrokken streep reed mag je niet van baan wisselen! Ik dacht altijd i. Dat soort gevallen; gewisseld is gewisseld totdat de belijning weer enkel onderbroken is...

16. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    447
    83
    Limburg
    Deze situatie met dubbele zie je vooral bij opritten bij de autosnelweg, meestal niet zo'n hele lange stukken

17. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Nee het mag niet.
    A mag niet en B mag wel.

Je hebt een doorgetrokken streep, maar de ander heeft een stippellijn en die mag dus naar rechts. Als jij harder gaat dan degene die links is van jou, dan krijgen jullie een botsing wanneer die linkse naar rechts gaat.

18. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Nee dat mag niet. Hoewel het bloedirritant is.gelukkig zijn het meestal maar korte stukjes.

19. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik weet eigenlijk zeker dat het niet mag in deze situatie. Wel zwaar irritant!

20. penseel

penseel Niet meer actief

Heb mijn rijbewijs dan wel niet. wel voor de brommer haha alleen NOOIT examen voor hoeven doen!! Ben voor 1980 en kon toen de nieuwe wet in ging eerst een certificaat aanvragen en later werd dat omgezet in een rijbewijs.!! Wel vaak genoeg online theorie lessen gevolgd ik denk dat het niet mag.

Het voelt ook niet natuurlijk om rechts in te halen.

Ik rij altijd brommer en soms rijd er een stomme fietser onnodig links ja ook dat heb je haha. Dan kan ik toch niet rechts in halen. voelt niet zo veilig.

Share This Page