Hallo Ik heb even een vraagje. Ik heb in 2002 een borstverkleining gehad. Deze is goed gegaan. Ik weet dat ze de tepel niet van de stam hebben gehaald. Dus dat is al een voordeel. Nu zag ik van de week dat ik 's nachts had gelekt uit mijn tepels. Betekend dit dat de wegen van de melkklieren en kanaaltjes goed zijn? En er dus een goede mogelijkheid bestaat dat ik borstvoeding kan gaan geven? Of zegt dit helemaal niks? Alsvast bedankt voor het antwoord.
Hallo, Gefeliciteerd met je zwangerschap. het is een goed teken dat je lekt, dat geeft inderdaad aan dat er een utigang is die intakt is. Hoe het verloop van de borstvoeding straks zal gaan is nu nog niet te zeggen. Veel hangt af van de hoeveelheid klierweefsel wat is verwijderd, hoeveel er nu tijdens de zwangerschap herstelt en bijgroeit. Hoeveel uitgangetjes er in takt zijn gebleven en hoeveel van de zenuwuiteinden op de tepelhof nog prikkels doorgeven naar de hersenen. Kortom een best complex verhaal. Er zijn vrouwen die na een borstverkleining goed kunnen voeden, er zijn er bij wie het slechts deels lukt, met name omdat er niet voldoende melkklierweefsel aanwezig is om een volledige BV te produceren. Er zijn er ook bij wie het niet lukt. Start, laat je heel goed begeleiden. Bij probelemen niet te lang zelf doormodderen maar zoek een LK in de buurt. Meestal kunnen ze in de kraamweek juist mensen in jouw situatie persoonlijk begeleiden. Juist in jouw situatie is het belangrijk te profiteren van de hormomen die na de bevalling zorgen voor het op gang komen van de melkproductie. Kortom een goede voorbereiding en begeleiding zijn zeker belangrijk wil de borstvoeding na een verkleining slagen. Succes en als je nog meer vragen hebt hoor ik ze graag. Ilse
Bedankt voor je antwoord. Heb me al opgegeven voor een borstvoedingscursus. Dus ben benieuwd. Ga het ook zeker proberen en geef ook niet zo snel op! Hoop echt dat het gaat lukken! Gwen
Hallo Gwen, Heel goed dat je je al gaat voorbereiden. Wellicht goed te weten dat je via http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl onder het kopje brochures een thema nummer kunt bestellen met verhalen, ervaringen en technische informatie over voeden na een borstoperatie. Succes Ilse