hallo, ik ben nu 6 weken zwanger van de 2de mijn eerste dochter is 11 jaar en heeft mijn achternaam, omdat ik destijds een alleenstaande moeder was, nu is dus de 2de onderweg en heb een vraag hoe het nu zit met de achternaam, ik denk zelf dat het ook mijn achternaam gaat krijgen , maar de vader wil graag dat het zijn achternaam krijgt, dan heb ik 2 kinderen met verschillende achternamen dus, dat zie ik niet zo zitten! dus eigenlijk luidt de vraag ook al erkend de vader het kind, welke achternaam gaat het krijgen? liefs en bedankt alvast!
Tegenwoordig mag je dat zelf beslissen. Je bent niet verplicht de kind zijn achternaam te geven. Het is al het goed is het eerste kind van deze partner, ik zou vooral het dikgedrukte in de quote even lezen! Als het kind dus nog niet erkend is, laten erkennen en niet aangeven dat het kind zijn achternaam krijgt Succes!
Je mag tegenwoordig idd zelf kiezen, net als met trouwen. Kan me aan de ene kant goed voorstellen dat je man wil dat het kind zijn naam krijgt,maar snap jou kant ook heel goed dat je beide kinderen dezelfde achternaam wilt geven. Probeer hier met je man over te praten en samen tot een beslissing te komen. Succes
Ik geloof dat ze niet meer samen is met haar vriend. Waarom zou ze anders hier schrijven? *tis maar een idee wat ik heb hoor *
bedankt voor de reacties, ik heb ook op justitie.nl gekeken, daar staat ook veel informatie op. we komen er wel samen uit! ps. we zijn wel samen maar wonen nog niet samen!
Mochten jullie ooit besluiten te trouwen dan kan je oudste kindje toch je nieuwe partners achternaam krijgen...? Kan hij haar niet erkennen en dat ze allebei zíjn achternaam krijgen?
Dacht eerlijk gezegd dat dan de familie naam wordt door gevoerd d.w.z. zij krijgt jouw naam. rede omdat het de gezinds situatie te goede komt Als jullie zouden trouwen dan kunnen jullie evt zijn naam aannemen.
Hoe ik het lees was ze bij haar eerste een alleenstaande moeder,maar nu bij haar tweede niet...maar ik lees wel vaker dingen verkeerd hoor,sinds ik zwanger ben
Nee hoor, het is maar net wat je aangeeft bij de burgerlijke stand. Is je eerste kind erkend door zijn of haar vader? Want anders kan je vriend nu je eerste kind erkennen zodat deze ook zijn achternaam krijgt. Maar daarvoor zou ik wel eerst trouwen.
Ik geloof als jou eerste kind jou achternaam heeft dat de tweede standaart ook jou achternaam krijgt. Hier een stukje van internet: Eenheid van naam U kunt slechts één keer naamskeuze doen. De naamskeuze voor het eerste kind geldt voor alle volgende kinderen van dezelfde ouders in het gezin. Dit is zo om binnen het gezin eenheid van naam te bewaren. Ik geloof als je jou eerste dochter door je vriend zou laten erkennen als zijn dochter. (is gratis en kan ten alle tijden met jou erbij bij de gemeente) Het twee kind ook automatische zijn achternaam krijgt. Dat zou je anders bij de gemeente moeten navragen die weten hier ook heel veel over.
Klopt dus niet helemaal. Het 2e kind kan zijn achternaam krijgen omdat (zie dikgedrukte gedeelte) het geen kinderen zijn van dezelfde ouders. Eerste kind door hem laten erkennen kan alleen als ze nog niet erkend is en ik weet niet of ik dat op die leeftijd nog zou laten doen. Antwoord op je vraag Als de vader dus de vrucht erkend kan het ook jouw achternaam krijgen, dat kun je dan aangeven