hoe doen jullie dat? kindje en werken?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door odet, 19 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik zit me al een tijdje af te vragen hoe een alleen staande moeder nou leeft.
    hmm, rare vraag.
    krijgen jullie een uitkering van de sociale dienst ofzo?
    of ben je toch verplicht te werken?
    en zit je kindje dan 5 dagen bij de opvang?

ik vraag me afwaar je recht op hebt, of dat je verplicht bent je baby naar de opvang te doen.

2. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    mijn kindje is na de bevalling overleden, maar ik had het als volgt gepland:

4 dagen werken ipv 5 en mijn kindje overdag naar gastgezin. ik had me ingeschreven bij gastouderbureau Humanitas. Daar heeft mijn moeder zich ook aangemeld zodat hij 1 dag per week naar oma kon en mijn moeder niet al te veel inkomen hoefde te missen.

daarnaast heb ik alle luxe overboord gegooid: tijdschriften-abonnementen eruit, acrylnagels eraf, geen dure kleding en dure kado's meer en geen dure vakanties.

En ik heb een bijbaantje: notuleren van gemeentelijke vergaderingen (2 avonden in de maand ongeveer)

met mijn vader hebben we alles berekend en een budgetplan opgesteld. en als ik me aan mijn budgetplan zou houden, hield ik elk jaar 250 euro over.

3. odet

odet Niet meer actief

wat erg, je kindje overleden.
    sterkte met het verwerken hiervan.

pff, 250,-?
    das niet veel.
    maar, heb je geen recht op een uitkering ofzo?

4. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    je krijgt via de belastingdienst een bijdrage voor de kinderopvang en je krijgt kinderbijslag.

een uitkering is toch niet nodig als je gewoon werkt?

ik zou echt nooit een uitkering willen. als je arbeidsongeschikt bent okee, maar je hand ophouden terwijl je wel kán werken, vind ik niet kunnen.

als je niet voor jezelf kan zorgen zonder je hand op te houden, moet je zorgen dat je niet zwanger wordt. klinkt misschen hard, maar zo denk ik er over. Ik werk me de hele week te pletter en betaal netjes belasting. maar ik vind belasting betalen zodat klaplopers thuis kunnen zitten echt vreselijk.

5. odet

odet Niet meer actief

klopt, een uitkering is niet nodig als je werkt,maardan moet je je kindje 5 dgn per week naar de opvang brengen?
    dat is toch ook niks?

6. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    tja het is keuzes maken. in sommige landen is het heel normaal dat je kind naar kostschool gaat en met pasen en kerst thuis is...

ik denk dat het moet kunnen, een carriere en moeder zijn. we leven immers in de 21e eeuw!

7. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    lieve meiden:

Ik ben van plan een 'open brief' te gaan schrijven voor de tweede kamer, om aandacht te vragen voor de bijdrage voor kinderopvang. Immers, daar wil men aan sleutelen.

Als 'standaard' gezin met twee inkomens, kan men er voor kiezen om minder te gaan werken als blijkt dat kinderopvang duurder gaat worden. Alleenstaande moeders kunnen dat niet, en er zijn waarschijnlijk zat alleenstaande dames die, net als ik, te trots zijn om hun hand op te houden bij bijvoorbeeld de bijstand.

De regering wil dat vrouwen meer buiten de deur werken
    de regering wil dat we meer kinderen krijgen
    Ik wil allebei! Ik ben gezond, ik wil moeder zijn én een carrière!

Stel dat ik zo'n brief opstel, willen jullie hem dan ook uitprinten en opsturen? En aan alle alleenstaande mama's die je kent vragen of ze hem ook willen uitprinten en opsturen? Als de minister 10.000 brieven krijgt, krijgen we misschien meer aandacht dan een online handtekening...

laat me horen wat jullie er van vinden!

8. odet

odet Niet meer actief

goed idee.
    ik vindt het ok belachelijk, eerst willen ze iedereen aant werk hebben dus krijgen we meer vergoedingen nu trekken ze het weer in.
    waar zijn we mee bezig

9. angel23

angel23 Actief lid

21 nov 2007
    214
    1
    0
    Ben er zelf 1 maar merk vaak dat er vooroordelen zijn dat alleenstaande moeders van een uitkering leven. Zowiezo ben je verplicht om te werken ook als je alleenstaand moeder ben. Een uitkering krijg je echt niet zomaar hier en waarom zou je van een uitkering willen leven als je gewoon kan werken het is echt geen pretje. Ik blijf gewoon werken 32 uur.

10. odet

odet Niet meer actief

ja, maar dan mis je zoveel van je kindje.

11. randi

randi Niet meer actief

vind toch ook dat het geen verschil mag uitmaken of je nu alleenstaand bent of niet om te gaan werken. als je gezond bent dan is het niet meer dan normaal dat je gaat werken en niet andere voor je laat opdraaien.en zoveel mis je niet van je kindje vind ik; je gaat jouw kindje s'avonds en /of in het weekend ook zien lachen en brabbelen en kruipen en... is het omdat je dit de hele dag niet ziet dat je der iets van mist? degene die bewust voor huismoeder kiezen mogen dat voor mij gerust doen maar moeten dan ook de financiele gevolgen ervan dragen vind ik. en ja als je alleenstaand bent zal het best moeilijker zijn maar als bammoeder kies je daar dan ook bewust voor hé

12. mamajennifer

mamajennifer Actief lid

Dat was eigenlijk ook mijn grootste vraag

Ik ga denk ik de helft werken van wat ik nu doe.
    Werk op dit moment 38 uur p.w.
    Ik ga er dan een bijbaantje bij nemen in de avond.

13. Niet meer actief

Ook ik ben alleenstaande moeder geweest (3 kids).

Heb altijd gewerkt, maar om het maandelijkse bedrag aan te vullen had ik toch die bijstand nodig!

Ik was niet bewust alleenstaand...

14. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Ik was al 5 jaar alleenstaande moeder en leefde van uitkering, maar heb ook gewerkt tussentijd waar me dochtertje naar school ging en ik was toentijd ook depressief kon ik niet zo goed aan de slag en ik kon ook niet makkelijk werk vinden, maar na jaartje eindelijk werk gevonden en nu heb ik weer andere baantje voor 10 uren per week, maar ik leef niet meer van uitkering ik woon samen, dat is ook fijner hoor, dan ben je niet zo afhankelijk!

Maarreee ik vind dat je ook recht hebt om uitkering als je weinig uren werkt en ook voor kind moet zorgen, dus gewoon beiden kan je wel doen.

Iedereen hebben eigen mening uiterdaad ;)

15. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Heb er geen ervaring mee maar ik denk ook dat de situatie weer anders is met drie kinderen of met 1 of 5.

16. Niet meer actief

Ieder zijn eigen mening, ik vind dat je wel wat uur kan werken maar inderdaad niet fulltime.. ik ben van mening dat je dan wel degelijk veel mist van je kleintje en ik snap ook niet dat je bewust kiest voor een kleine als je toch je carriere ook wil voortzetten op een hoog niveau..

Vrouwen die dus bewust of onbewust alleenstaand zijn, moeten wel gaan werken.. maar mijn mening is niet fulltime. Ik vind ook dat, mochten ze tekortkomen, ze dit kunnen aanvullen middels bijstand..

17. odet

odet Niet meer actief

daarben ik het mee eens,maar is er ook een mogelijkheid om die aanvulling te krijgen?

18. Niet meer actief

Ik heb geen idee eigenlijk... denk het wel als je onder het minimum moet leven.
    Maar weet niet of je dan eigenlijk een aanvulling krijgt of dat ze je verplichten om meer te werken..

19. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    @ loopy;

Ik vind jouw idee een geweldig initiatief! Ik ben dan wel geen alleen staande moeder... Misschien een idee om een brief te maken voor alle werkende moeders, en daar tevens speciale aandacht te vragen voor alleenstaande moeders?
    Persoonlijk moet ik er namelijk ook niet aan denken om thuis te blijven als er op de kinderopvang bezuinigd gaat worden. Mijn man eveneens niet! Het zou niet eens gaan eigenlijk, financieel gezien.
    Ik zou hem uitprinten en opsturen en met mij velen anderen, dat weet ik zeker!

20. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik zal eens hard aan het werk gaan. iedereen die een betaalde baan heeft, draagt bij aan de staatskas. Vanuit de staatskas worden ook uitkeringen en dat soort dingen betaald, dus het is niet voor niks dat ze willen dat we buiten de deur gaan werken!

Deel Deze Pagina