we gaan morgen toch weer bellen zijn temp was nu 36,6 dus wel iets warmer maar hij heeft heel weinig gedronken en nog veel minder geplast, hoop dat er morgen een stralend jongetje zit in zijn bedje met een enorm natte luier maar vanaf vanmiddag half 4 tot net heeft hij niet meer geplast, dus dat is voor ons ook vreemd. maar het stomme is hij is wel enormvrolijk zit lekker te kwekken tegen me en net met op bed leggen ging hij ook weer een spelletje doen, dus hij is wel vrolijk, maar snap gewoon niet eten drinken hij wil het allemaal niet wel heeft hij minder pijn met hoesten zoals ik net al aangaf, ] nou we wachten af wat zouden jullie doen proberen hem vanavond om een uur of 11 nog wat te drinken te geven of als die slaap laten liggen hij viel gisteren ook moeilijk in slaap moet ik erbij zeggen heb nu voor de zekerheid ook de kruikjes in mijn bed gelegd gaat die weer spoken dan kan hij daar mee naartoe
meis ik zou nu toch zelf voor de zekerheid even de HAP bellen... een dikke pyjama aan en een extra dekentje geven.. even overleggen met HAP kan geen kwaad... en je verhaal nogmaals uitleggen
ikzelf ben een keel neus en oren klant en ik denk zelf dat het een van deze dingen is, nu zei ik net al tegen mijn man want ik moet zelf ook weer naar de kno arts van zal ik morgen gewoon brutaal zijn en naar de kno arts bellen en vragen of hij mee mag komen, en dan vervolgens naar mijn dokter bellen en zeggen van ik heb verwijzing nodig, weet niet of de vervangende arts hier een verwijzing voor schrijft. heb dit 1 keer eerder zo gedaan eerst gebeld naar de orthopeed en toen de ha. andere ha hij was trouens erg nijdig toen maar ik bleek wel een serieus probleem te hebben, ' ' bij neusamandelen wat moet ik me daarbijvoorstellen heb zel zelf niet meer weet ook niet waar ze zitten waar ze mee in verbinding staan? liggen vindt hij vervelend maar niet continue het lijkt soms of hij pijnscheuten heeft ook drinken wil hij niet zo erg veel eten enz.
De amandelen zijn ervoor om de weerstand op peil te houden en dus te zorgen dat je minder vaak ziek wordt. Zijn die echter chronisch ontstoken, dan hebben ze het omgekeerde effect en wordt je er juist ziek van, (zou het voortdurende ziek-zijn verklaren). Bij de keelamandelen zijn ze terughoudend om die eruit te halen, want die heb je hard nodig en daar zitten ook wel wat haken en ogen aan qua gezondheid, als die eruit gaan, dus dat proberen ze zoveel mogelijk te voorkomen. De neusamandel zit achterin de neus en is normaal gesproken niet zichtbaar als je in de neus kijkt, (via de neusgaten dus). Bij een ontstoken neusamandel is die echter wel zichtbaar, omdat die opzet en dan de neus ook dicht gaat zetten. Daardoor kan rotzooi er niet uit, en dat gaat zich, via de buis van Eustachius, ophopen achter de trommelvliezen en daar ontsteken, als het daar te lang zit. Hier heeft Thirza gelijk met de neusamandel eruit, buisjes in de oren gekregen, (dat was achteraf hier denk ik niet nodig, maar als ze toch bezig zijn....). Vanaf dat ze geopereerd is, kon ze alle troep altijd weer goed via haar neus kwijt en we hebben sindsdien hier geen enkele oorontsteking meer gehad en de dame was veel en veel en veel minder vaak verkouden! En dan bleef het tenminste ook bij een gewone verkoudheid, in plaats van dat ze er mega-ziek van werd...
Hier een beetje t zelfde probleem.. Anna is inmiddels 12 dagen ziek.. eerst snotverkouden (nu nog) meteen de griep (heerst hier).. met hoge koorts..geen koorts, hoge koorts geen koorts (elke dag wisselt t smorgens niet, smiddags wel, savonds hoog, snachts (is ze vaak wakker) dan weer heel laag.. na een paar keer bij de ha.. (gelukkig een fijne) bleek ze afgelopen donderdag middenoorontsteking.. uitzieken is het devies.. prima.. na het weekend (vandaag) moest ze koorts vrij zijn.. leek goed te gaan tot ze vanmiddag ineens vanuit t niets van normaal naar 38,4 en een uur later naar 39,5 ging.. weer gebeld en gegaan.. nu een ab-kuutrtje gegeven.. ze leek er niet echt last van te hebben nadat we bij de ha vandaan kwamen (daarvoor was ze tijdens de hogere koorts echt ziek) dus eten gegeven en omdat ze moe was in bed gelegd.. toen om 19u wakker gemaakt, want ze moest nog een slaapzak aan en een fles drinken.. tempen maar even.. en huh?? 36.3.. das voor haar doen wel erg laag..dit alles zonder zetpil... vind t maar niks.. Hier zei de HA wel dat we haar goed in de gaten moesten houden.. een complicatie van middenoorontsteking kan zijn: Hersenvliesontsteking... dit omdat een middenoorontsteking veroorzaakt kan worden door één van de zovelen pneumokokken bacterie en deze kan ook hersenvliesontsteking veroorzaken.. hoewel ze tegen pneumokokken is ingeent kan het nog wel zo zijn dat het als complicatie optreedt... zucht.. maakt me niet geruster!!.. Ik moet t kuurtje afmaken uiteraard en als ik me zorgen maak of het gaat slechter de HAP bellen of weer terug naar de HA.. zij en uiteraard ook wij houden haar goed in de gaten... Hopelijk knapt jullie ventje ook snel weer op.. ze zitten op dezelfde leeftijd.. bizar allemaal..
@ichthus: tuurlijk moet je dingen goed in de gaten houden, maar de kans op hersenvliesontsteking is echt niet zo groot hoor! Maak je dus niet al te veel zorgen, geef gewoon steeds een paracetamolletje tegen de pijn, (bij oorontsteking handig om elke 8 uur de toegestane dosering te geven). Dat deie koorts zo zakt is overigens echt heel normaal: het lijf registreert dat de temp te hoog is, gaat dus koelen en dan zakt xde temp eerst een eind onder de normale temp, om dan weer op de goede temp te komen. Bij oorontsteking zijn die pieken (enm dus ook de dalen) wel bekend hoor! @marilouise: als ie niet drinkt, kan het wel handig zijn om een washandje nat te maken en hem daarop te laten sabbelen: krijgt ie toch nog iets binnen... Ik zou hem vanavond wel even wakker maken, (als ie al doorslaapt zo...), of proberen hem in zijn slaap te laten drinken. Meestal zijn ze dan door de slaap toch wat rustiger en gaat het drinken wel. Eten kan wel even lijden, drinken is wel heel belangrijk en als hij morgenochtend nog geen plasluier heeft gehad, moet je echt wel even als eerste bij de HA op de stoep staan! En vannacht uiteraard goed in de gaten houden, als er iets raars is, gelijk ff de HAP bellen.
jeetje zeg dat is ook niet niks. tot de kerst is mijn mannetje nooit verkouden geweest en de verkoudheid is eigenlijk ook zo goed als weg als die zich heel druk maakt loopt er nog wat nats uit zijn neus maar gewoon helder vocht! aan de ene kant zeg ik hij knapt op maar aan de andere kant zeg ik hij blijft hetzelfde. ik denk dat ik weinig anders kan dan afwachten tot morgenvroeg en kijken of die misschien wel wil gaan eten.
ik had inderdaad bedacht dat ik zometeen zijn drinkbeker meeneem naar boven en ga proberen of die wat wil drinken hij is verzot op koud water, nu heeft dit bij mij als eigenschap dat ik er vreselijk van moet plassen maar dat is bijzaak. hoop natuurlijk bij hem ook. en even kijken of die nog op temp is was niet van plan hem heel erg wakker te maken dus als die te koud is naar mijn zin krijgt die een dikkere slaapzak. ik hoop inmiddels zo dat hij morgen opstaat wat die vandaag wel weer deed en dan opeens beter is. mijn vriendin belde net al hoe het met hem ging als het morgen nog niet beter was mag ik morgen naar haar werkgever ook huisarst totaal andere plaats en gaat hij hem helemaal nakijken. ze had tegen hem verteld dat ze zo geschrokken was en dat we weg waren gestuurd. ben wel blij dat er anders een alternatief is. Ik voel me nu ook enorm schuldig, we zitten midden in de verbouwing vandaag moesten we gewoon spullen halen en uitzoeken dus vanmorgen weggeweest oma was hier gekomen en het was hartstikke goed gegaan, maar ja vanmiddag is mijn man gaan klussen vanavond weer kan ik ook niet helpen, voel me schuldig tegenover de kleine man dat ik af en toe echt even weg moet enz. maar ook tegenover d egrote man dat ik niet kan helpen. en beiden nemen ze het me niet kwalijk, maar voor mijn gevoel schiet ik nu even tekort misschien ben ik ook gewoon moe van alle zorgen en stress
Mijn kleine man is een heel stuk groter als die van jouw maar die heeft de hele kerstvakantie ook geklungeld. Hoge koorts, dan weer niet, overgeven, heel erg hoesten, dan weer heel goed te pas om vervolgens weer hoge koorts te krijgen. Heb zelfs een keertje 's nachts met mijn neus in de matras gehangen omdat ik niet wist of die nu nat was van het zweet of dat hij een ongelukje (plas) had gehad. Bleek hij dus met paracetamol zetpil 40 graden koorts te hebben. Na die nacht leek hij erg op te knappen maar het hoesten en overgeven (van het hoesten) bleef. Dus uiteindelijk vorige week maandag naar de huisarts gegaan en meteen antibiotica (voor een week) meegekregen omdat hij niet ver van een longonsteking af zat. Vorig jaar zijn zijn keel- en neusamandelen eruit gehaald. Keel doen ze niet zo snel maar na een antibiotica kuur waren ze nog niet geslonken en ze waren zo dik dat Kylian bijna niet meer kon eten (kreeg het gewoon niet door zijn keel heen) en dus flink (bijna 3 kilo) al was afgevallen. Sindsdien gaat het hier een stuk beter. Ook hier vorig jaar door de assistent (via de telefoon) eerst laten wegsturen omdat er verkoudheid en griep heerste en het enigste wat je kon doen was uitzieken. De 2de keer stond ik erop dat we kwamen en was ze een beetje boos en niet zo meewerkend. Achteraf had mama toch gelijk. Dus meid volg je moedergevoel, als die zegt dat er iets niet snor zit zou ik lekker het aanbod van de baas van je vriendin aannemen. Groetjes Anita
Met mijn dochtertje nu minder tot nu toe maar een keer oorontsteking gehad. Maar met zoonlief. Pff patent op de oren. Meis ik snap zeker dat je je bezorgd maakt en ook als mijn kinderen ziek zijn zit ik direct bij de ha en hap. Maar hun zijn ook maar mensen. Bedoel dit positief zeker niet negatief. Denk dat jouw zoontje behoorlijk met zijn weerstand bezig is en als dit zo door gaat zo als een andere schrijfster ook schreef je misschien je moet door laten verwijzen naar de kno arts. Mijn zoon was wel 5 voor dat ze er uit gingen maar had dat velen jaren eerder moeten doen. Ik wist niet dat ze ze er al eerder uit kunnen halen die neusamandel en keelamandelen. Daarna nooit meer ziek. Daar voor vaak koorts verkouden oorontsteking op gebarsteloop oren ect en ook een keer het rotavirus dus snap je zeker. Dus als het zo blijft naar de kno wat je zelf ook schreef en kijken of zijn neusamandel er uit kan! Pff lastig is het zeker zieke kinderen. Je voelt je zo machteloos.
KLinkt een beetje hetzelfde als wat FInn heeft gehad afgelopen week...Die ging ook van boven de 40 naar ineens 35.3 Hij heeft dus de 6e ziekte...hij was soms moe...maar geen dood vogeltje zoals jij omschrijft. DIe dip kan heel goed komen doordat zijn lijfje zo hard werkt. Hij heeft ook die diarree gehad! Die is nu na een week voorbij. Het stomme is dat hij gewoon normaal gegeten en gedronken heeft. Ik lees alleen dat je zoontje de 6e ziekte al gehad heeft. Het zal me niet verbazen als ie morgen ineens onder de vlekken zit! Weet je wat het rotte is...vaak moet een kindje uitzieken...dan kan jij het nog zo zielig vinden (wat ik zelf ook altijd vind) maar je kan er niets aan doen! En dat het zoveel achter elkaar is...het is december...er gebeurd veel...iedereen zit op elkaar lip...en ja...kindjes zijn nou eenmaal vatbaarder voor vanalles! Finn is ook al vanaf december aan het kwakkelen..en dan hebben wij ook nog eens zijn opa verloren in die maand. Dus door alle drukte toen is ie ook niet sneller beter geworden! Ik geef trouwens niet te snel paracetamol...daar help je niets mee...kindjes worden daar bij koorts niet sneller beter van..en als je het te vaak en te lang geeft gaan ze er aan wennen dat ze het krijgen. Ik vind het net als Rozemarijke eigenlijk ook niet zo extreem klinken...je zoontje is even ziek...heel erg rot..maar laat je nou niet op de kast jagen doordat iedereen zegt dat het zo erg is! Dan ben je dalijk zelf ziek van ellende! Enne...voel je ook niet schuldig! Het komt echt niet doordat jij klusjes aan het doen bent hoor! Gekkerd!
@Rozemarijke.. thnx voor de uitleg over die tempschommelingen.. ik wist dat helemaal niet.. van die hersenvliesontsteking wist ik overigens ook niet.. en de arts liet me wel een beetje schrikken.. zou hier ook idd best de 6e ziekte kunnen zijn.. heeft ze nog niet gehad.. ben weer gerustgesteld.. vanmorgen had ze geen koorts iig. zal straks nog ff tempen.. @MARIELOUISE.. sterkte meid.. en als t jou geruststeld dan gaan naar de huisarts bij je vriendin..kan nooit kwaad..
Ik zou ook eisen dat ze me doorsturen naar de eerste hulp voor uitgebreider onderzoek. Het duurt al erg lang maak ik op uit je verhaal. Dus tijd om verder te kijken!
Op de eerste hulp checken ze hetzelfde als bij de huisarts hoor... Daar kom je echt niet binnen als de HAP gezegd heeft dat er niet zoveel aan de hand is. Heb het idee dat iedereen hier elkaar vreselijk op zit te naaien: kind is gwoon ziek van de koorts, dan gaan ze hangen en niks meer doen. Is naar om te zien, maar zo gaat dat nou eenmaal... @Ichtus: ja, 't is op zich wel goed dat die arts dat zegt: het KAN natuurlijk wel, maar de kans dat een hersenvliesontsteking optreedt is klein en ligt echt niet zo in de buurt van de 25% ofzo, wat je misschien gaat denken als die arts dat even tussen neus en lippen door noemt. En ja, je lijf werkt toch een beetje als een CV: als die te hard heeft staan loeien, valt ie ook even een tijdje stil en doet dan niks, om dan pas bij ondertemp weer in actie te komen Geeft niets, kan je lijf goed reguleren doorgaans. De temp moet alleen wel weer gaan stijgen op een gegeven moment: als ie blijft dalen of stabiel op ondertemp blijft, is er wel wat aan de hand... @Marilouise: hoe is het nu? Niet schuldig voelen hoor! Jij bent nu vooral aan het moederen en dat snapt die vent van je ook, zo te horen, dus relax Niet in die typische vrouwenvalkuil stappen van werkelijk waar alles tegelijkertijd perfect te moeten doen
Nou Rozemarijke, dan luisteren we allemaal naar jou want iedereen zit elkaar hier vreselijk op te naaien. Gelukkig weet jij het allemaal zo goed dus hoeven we onze mening ook niet meer te geven. Elke situatie is weer anders dus ik hoop dat ze haar intuitie volgt en doet wat zij denkt dat goed is voor haar kindje!
Amen! Het gaat voor mij in dit geval niet perse om de symptomen, maar om het feit dat moeder aangeeft dat ze het niet vertrouwd, haar gevoel zegt dat er iets mis is en dat niemand naar haar luistert vind ik heel kwalijk!
Vanmorgen weer bal met eten zijn temp was weer wat lager 36,4 dus was twijfel geval heb de dokter gebeld en hij wilde hem toch wel even zien, hij was vrolijk maar nog steeds niet in zijn hum, de dokter heeft gekeken, meneer heeft helemaal geen ontstoken neusamandel. meneer heeft de waterpokken, alleen in zijn modje en keeltje de dokter ging kijken in zijn mondje en ik had vanmorgen 1 heel klein plekje gezien op het pun tje van zijn tongetje toen ging hij kijken vanaf de helft van zijn tongetje en zijn gehemelte zit helemaal vol met blaasjes maar omdat het zo zeer deed wilde die zijn mondje niet meer ver open doen. dus wij hebben het ook nooit gezien, nu blijkt dus dat zijn hele mondje ontstoken en geirriteerd is we hebben een middelstje gekregen en een pijnstillertje . hij is enorm afgevallen hij weegt nog maar 8,7 kilo dus hij is flink afgevallen. het drinken gaat nu gelijk beter en ook heeft hij net voor het eerst weer een plasluier gemaakt. ben blij dat we weten wat het is verder heeft hij helemaal geen plekjes van de waterpokken. eindelijk zeg
Nou, gelukkig dat het meevalt en fijn dat de oorzaak duidelijk is nu! @Huismus en Klaartje: ik verbeeld me geen moment dat ik de wijsheid in pacht heb hoor, maar van TS begreep ik vooral dat ze zich niet gehood voelde door de artsen en vragen had bij de conclusies die gesteld werden. Moederlijke intuitie is 1 ding, maar moederlijke zorg kan zich taferelen voorstellen die echt niet realistisch zijn en aan de symptomen te horen, vond ik niet zo 1-2-3 dat er zoveel alarm nodig was als een boel meiden hier gingen roepen, waarvan ik juist de indruk kreeg dat TS zich extra zorgen ging maken... Uiteindelijk blijkt het dus iets heel normaals te zijn, en was al dat alarm idd niet nodig... en dat is vooral jammer omdat TS zich volgens mij door alle gepaniek om haar heen, heel erg veel zorgen is gaan maken, waar dat echt niet zo hard nodig was!
Ik vind het apart dat nou juist jij degene bent die zo reageert Rozemarijke maar ok TS 'fijn' dat je nu weet wat er aan de hand is.. Heel veel beterschap!
Ik ben blij dat we erachter zijn wat het is maar om nou te zeggen dat er eigenlijk geen reden was voor bezorgdheid en paniek is niet helemaal waar, moet oevrmorgen weer terug en dan gata hij kijken of de boel aanslaat en hij moet gaan drinken meneer was wel degelijk bijna uitgedroogd. hj heeft bijna niet geplas te de laatste 24 uur hij heeft gewoon enorm veel pijn, hij is ook lekker duf van de pijn, de dokter zei dat je het moet vergelijk met dat je ongeveer je hele mond vol hebt zitten met aften die allemaal open en geirriteerd zijn, aan de vorm van irritatie kond ie ook zien dat dit al een tijd aan de gang is. het wordt nu wel zaak de komende weken dat hij weer gaat aankomen hij is heel erg verzwakt door dit alles, staan doet die niet zo veel meer als eerst en kruipen nog wel maar veel trager. hij heeft gewoon een enorme jas uitgedaan, maar ben blij dat we weten wat het is hopelijk knapt hij snel op.