Vanaf hoe oud zindelijkheidstraining?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ccwomen, 28 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje word 18 juli 2 jaar, en vraag me af vanaf wanneer je eigenlijk begint aan de zindelijkheidstraining???!!
    Hoe zijn jullie precies begonnen hiermee en hoe lang duurde het voordat je kindje zindelijk was?

Mn zoontje lijkt zich wel bewust te zijn van zijn plassen en poepen, geeft aan wanneer hij gaat poepen of gepoept heeft...
    Gister en vanmiddag zat hij lekker in zijn bloodje in een badje op de plaats en staat zich dan echt te concentreren op zijn plassen en plast dan ook...En als ik dan vraag waar hij eigenlijk moet plassen zegt hij ook op cee (=wc), dus lijkt zich er wel bewust van?!

Ben benieuwd naar jullie reacties!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De meeste kindjes zijn pas vanaf 18 maanden fysiek in staat om hun plas en poep op te houden. Eerder beginnen heeft zelden zin. Zo te horen is jouw zoontje zich bewust en dat zou kunnen betekenen dat hij er aan toe is. Dan is nog de grote vraag: zijn papa en mama er aan toe? Het is namelijk wel even 'werk' en je moet (mijn mening) ook hier weer rete consequent zijn.

Mijn zoontje is met 23 maanden dagzindelijk geworden in 1,5 week tijd. We hebben het boekje "Potty training in one week" van Gina Ford gebruikt. Hij is nu helemaal zindelijk maar dat heeft nog wel een tijdje geduurd.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 2,5 jaar en volgens mij is hij er nog niet aan toe. Ik heb het wel geprobeerd maar hij raakte er echt een beetje van in paniek. Om die reden besloot ik niet te forceren en dus direct te stoppen. Hij is er nu ook helemaal niet meer mee bezig...

4. lieve sophie

lieve sophie Actief lid

3 mrt 2009
    299
    0
    0
    Hier precies hetzelfde dochterlief is ook 2,5 en raakt helemaal in paniek als ze op het potje zit en er wil iets uit. Ze houdt het dan op. Ik ben er dus ook meegestopt. Komt vanzelf hoop ik.

5. Skye

Skye Niet meer actief

Mijn dochter is 2 jaar en bijna 2 maanden. Hier plast ze regelmatig op de wc, maar ook nog in haar luier! Ze heeft er wel een week tussen gehad dat ze echt alleen maar op de wc plaste en niet meer in haar luier, maar nu is dat weer iets minder geworden! Maar ik laat haar zelf maar aangeven wat ze wil! Gister bijvoorbeeld in de tuin, heeft ze elke keer op het potje geplast, maar vandaag zonder luier liet ze het weer een keertje lopen! Dus voorlopig is ze nog niet zindelijk, maar we zijn er wel mee bezig en we gaan gewoon mee met haar tempo!

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt hem langzaam eens laten wennen. De 1e stap is wennen aan de wc. Dus regelmatig erop zetten. 2e stap is plassen op de wc. Dat zal weleens gebeuren als je hem eropzet. En dan lekker blij doen. Vaak doen kindjes het dan wel vaker.
    Als hij op de wc durft te plassen, kun je eens proberen om hem geen luier aan te doen. Op deze leeftijd duurt het vaak wat langer voordat ze doorhebben dat ze naar de wc moeten lopen. maar proberen kan weinig kwaad.

Ik heb het vanaf 2,5 geprobeerd. En dan elke paar maanden. Uiteindelijk was het pas bij 3,5 goed raak. En was hij ook direct goed zindelijk.

Training vind ik een naar woord, want zindelijkheid is iets, wat ook uit hunzelf moet komen, als je er teveel mee bezig bent, kan dat juist negatief werken ;)

7. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    thx voor alle reacties!
    Hij lijkt niet bang voor de wc, want wil er regelmatig zelf even op zitten...., maar heeft ook wel is dat hij er absoluut niet op wil, want dan loopt hij in de badkamer zonder luier omdat hij onder de douche gaat en dan vraag ik vaak even moet je nog even plassen op de wc, maar dan wil hij niet...
    Ik ga het potje is beneden zetten zodat hij er idd zelf op kan gaan zitten en eraan kan wennen!
    En dan zal ik is proberen hem zonder luier te laten lopen een middagje en is kijken of hij het echt aan geeft als hij moet plassen of poepen...

8. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn dochtertje is nu bijna 3 en wilde nu pas echt er serieus mee bezig zijn. Mijn oudste zoon was bijna 4 toen hij zindelijk was, daarvoor wilde hij niet. Prima, dan niet ;).
    Mijn oudste dochter was met anderhalf zindelijk... dus tsja...

kijk vooral naar je kind zou ik zeggen. Ga met hem mee in zijn 'spel' om te willen plassen ed en push vooral niet teveel als hij niet wil.

Koop een stapel onderbroekjes en trainingsbroekjes bij zeeman en laat hem daar lekker in rondbanjeren. Elke keer als hij geplast heeft laat je hem een sticker plakken of een vakje inkleuren (positieve stimulans) en bij poepen op het potje/wc mag ie zelfs 2 stickers (of een grote sticker) plakken.

Maak hem ook duidelijk dat het helemaal niet erg is als het is misgegaan.

9. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    oke dank je voor je reactie!
    Ik ga me eerst goed voor bereiden :D haha
    Training broekjes ? Zijn toch van die broekjes met soort plastic laagje ofzo?"
    En idd ff wat boxertjes halen voor m! En leuke stickers!!!
    Thx voor de tips!
    En zal hem zeker niet pushen! Alles op zn tijd! Maar omdat hij het toch regelmatig aan geeft of zegt plassen op de ceee (wc) vind ik t wel de moeite waard omj te kijken of hij er al aan toe is!

Deel Deze Pagina