ja ze zit aan alles te plukken en trekken.. ze kan niet stil zitten.maar het is niet een tandje volgens de volgorde... we zien een puntje maar een hoektand. ze zit ook aan haar speen te kauwen niet zuigen.
Die tandjes komen niet altijd in de goede volgorde hoor! Grappig, nu zitten we hier weer met z'n drieen te posten! Ik vind het niet raar dat hij om half twaalf geen twee borsten drinkt hoor als je om 9 uur nog gevoed hebt! Jens dronk ook nooit mijn borsten leeg (alleen 's avonds) en mijn productie bleef goed. Nu blijft het zelfs met 3 x kolven (dubbelzijdig) in stand en kolf ik ruim een liter per 24 uur. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je productie ineen stort als hij het niet leegdrinkt. Lijkt mij dat als je om half twaalf leegkolft terwijl je om 9 uur hebt gevoed, en hij komt bijvoorbeeld om 13 uur weer, dat je dan dus niet genoeg hebt (dat heb je immers afgekolfd) en zo in het cirkeltje blijft zitten. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit en hoeveel hij om 9 uur heeft gedronken. Ligt het wel echt aan je productie? Ik bedoel jij weet het zelf natuurlijk echt het beste maar ik vraag me af of je echt te weinig hebt, of dat het lijkt of je te weinig hebt omdat Dano gewoon een beetje raar doet op het moment?
Ja ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb het idee dat hij niet genoeg heeft aan mijn borsten altijd, omdat hij daarna altijd de fles met afgekolfde melk ook nog leegdrinkt, maar het kan ook zo zijn dat hij gewoon lui is om mijn borsten leeg te drinken ik zit echt in een dilemma en weet niet hoe ik het op moet lossen, maar voor het feit dat hij in oktober in 6 weken tijd niet was aangekomen leek mij duidelijk dat hij niett genoeg binnen kreeg ook omdat hij maar bleef huilen en niet ging slapen en ook heb ik sindsdien geen tsr meer in mijn LB maar nog wel in mijn RB. Hij kreeg toen ongeveer 300cc kv p/d bij en kwam binnen 2 weken ofzo 500gr aan, werd het huilen minder en ging het slapen iets beter, maar sindsdien wordt hij dus weer snachts 2x wakker en dat deed hij daarvoor niet. ook als ik kolfde met een handkolf kwam er 75cc p/b uit en nu is mijn max 50cc p/b (dan heb ik echt een geluksdag). Hij heeft va geboorte altijd 2 borsten leeggedronken. Ik heb vandaag toch weer 2x naast de borst een fv gegeven met afgekolfde melk en ik heb besloten hem dalijk wakker te maken voor ik naar bed ga en hem aan te leggen, want anders komt hij rond 00/01uur weer...
Maar kolf/bied ik nu te vaak of te weinig aan? Ik heb hem aangelegd rond 7 uur en heeft hij niet veel gedronken, maar toen ik een flesje gaf met afgekolfde melk 120cc dronk hij die wel helemaal leeg. Ik heb nu net gekolft en ik heb er 2x40cc uitgekregen. Dadelijk rond een uur of 10/11 ga ik Dano denk ik wakker maken en bied ik mijn borsten aan en twijfel ik nu nog ff of ik de 80cc die ik net gekolft heb om hem extra te geven na de borst...pfff ik blijf het lastig vinden
meid toch.. niet alles tegelijk.. bied alleen je borsten. bewaar dat melk voor een ander keer. 80cc is goed meid. niet vergeten dat hij ook ander voedsel krijgt. hoe vaak drinkt hij nog op een dag trouwens? Het kan inderdaad zijn dat hij lui is en hoopt of denkt de fles achteraf te krijgen. doordat je het geef, geef je ook toe daaraan en maak je de kans groter dat hij inderdaad liever de fles wil. dat had ik ook met borstmelk fles en kunstvoeding fles. eerst wou Eva niks van kv weten en na een tijd dronk ze de borst melk moeilijk en de kunstvoeding beter. vraag mij niet waarom maar ik zie het als wenning
Nou, Het is NATUURLIJK belangrijk dat Dano goed groeit. JIJ bent zijn moeder en JIJ bent de baas. Je hebt je nu 7 maanden volledig aan hem aangepast en nu gaat die kleine man zich eens een béétje aan jou aanpassen. Je zult een paar moeilijke weken krijgen maar ik stel echt voor dat Dano aan de borst gaat drinken, en anders maar niet! Je wilt het heel goed doen allemaal, en volgens mij té goed. Hij wordt er gewoon lui van (niet dat ie dit doet om jou te pesten ofzo maar uiteindelijk ga jij dit als alleenstaande moeder niet volhouden). Je MAG ervan uitgaan dat hij vraagt wat hij nodig heeft. Als hij écht je borsten heeft leeggedronken en hij heeft dan niet genoeg dan kun je overwegen om iets bij te geven. Hij weet hoe hij moet drinken bij jou en dat moet ie dan maar doen. De rest van zijn leven zal hij zich ook moeten aanpassen hoor! Op de lange termijn is dit echt geen oplossing. 's Morgens kun je brood geven, in de ochtend fruit, 's middags brood/pap, in de middag een rijstwafel of zoiets en 's avonds een warme hap. Tussendoor kan hij borstvoeding drinken, ik geloof écht niet dat hij dan tekorten oploopt. Het wordt tijd voor een beetje rust voor jou. Doordat hij in oktober niet goed gegroeid is ben jij heel erg het vertrouwen kwijt geraakt. Plus starten met bijvoeding verandert weer van alles. Bovendien hoe langer je bv geeft hoe minder je borsten vollopen tijdens een voeding en hoe meer je borsten aanmaken tijdens een voeding. Nakolven is geen betrouwbare methode om te kijken of ie goed heeft gedronken, voelen aan je borsten ook niet. Hij zal een paar dagen niet heppie zijn, maar uiteindelijk snapt hij echt wel dat hij bij jou kan drinken, en geen flesjes meer krijgt. Hou gewoon zijn plasluiers in de gaten. Jij weegt nog maar 46 kilo. Al dat gekolf etc vreet energie, om van je zorgen nog maar niet te spreken. Desnoods ga je elke week wegen met hem om je wat zekerder te voelen. Ze heoven nu nog maar minimaal 60 gram per week aan te komen he, dat is echt niet veel! Oja, en ik zou het ook niet meer weten hoor, als ik er alleen voor stond en zo'n temperamentvolle baby had... Nou goed, ik zal wel allemaal commentaar over me heen krijgen hier maar ik denk echt dat jij eens aan jezelf moet gaan denken. En ik snap dat je 's avonds er een fles kunstvoeding in mikt en dat je niet weken met een krijsend kind gaat zitten, zou ik ook niet kunnen hebben als ik in mijn eentje alles moest opvangen... Succes! Liefs.
lieve ireen waarom zou je commentaar krijgen? ik ben helemaal met je eens lieve winny zorg voor jezelf eerst. ja ik ben een om dat wel te roepen, maar gisteren bij de psysch ging mijn ogen wel open. Wat heeft onze kinderen aan gesloopte mama's die geen raad meer weten.. we need to get a grip!!! laat de bv je leven niet leiden. we willen zo graag dat we het goed doen. we doen het ook goed dus waarom kunnen we onszelf de rust niet gunnen in het loslaten?
Tja pix ik dacht misschien vindt men mij te stellig ofzo. Nu ben ik ook stellig. Ik heb zes maanden volledig op verzoek (en op mijn verzoek) gevoed en dat betekende dat ik om de 2 of 2,5 uur moest voeden en er 's nachts 2 of 3 keer uit moest. Ik zou dit honderd keer liever weer doen dan wat ik nu doe: Kolven en flesjes geven, wegens omstandigheden maar het is niet anders. Echter heb ik wel gemerkt, dat hoewel ik nog steeds op verzoek voed, ik het wel een beetje naar mijn hand kan zetten. Jens moet leren af en toe te wachten en hij moet leren dat ik niet 12 keer per dag een flesje van 50 ml opwarm. Ik warm een fles op, drinkt hij, prima, zo niet, dan zal hij moeten wachten. Ik raak anders helemaal gestresst en ben alleen maar met voeden en kolven bezig. Dit kun je met een heel kleine baby niet doen natuurlijk maar Dano heeft nu wel de leeftijd dat hij kan wennen aan een bepaalde manier van omgang. Winnie het is tien keer belangrijker dat jij gezond blijft en gezellig tegen je kindje kunt blijven doen dan dat je volledig op verzoek voedt. Tuurlijk hoef je niet heel strikt te zijn en natuurlijk mag hij vaak drinken als hij dat wil, maar dan wel uit de borst. Het is geen doen om iedere keer te kolven, op te warmen, flesjes schoon te maken, kolf te reinigen etc voor elke slok die meneer te pas en te onpas wil drinken. Dan kun je beter wat vaker je shirt omhoog doen. En lukt het écht niet, tja t is niet leuk wat ik zeg, maar kunstvoeding is geen slootwater ofzo. Ik ben op dit moment ook eigenwijs bezig door fulltime te kolven en wil er ook niet aan om over te stappen dus ik begrijp je heel goed, maar het moet wél te doen zijn, en op dit moment (met kolven, opwarmen etc.) is het niet te doen. Ik denk altijd maar: Wat zou ik doen als ik vier kinderen had? Wat zouden we doen als we in een hutje leefden? Dan hadden we geen tijd om te kolven en geen kolf om te kolven en dan dronk hij gewoon uit de borst, anders verhongerde hij!
Pixie en Ireen: bedankt voor jullie reacties! Jullie hebben helemaal gelijk en dit zeg ik niet om van bepaalde dingen af te zijn ofzo, maar jullie hebben echt gelijk. Ik heb vandaag bij de kruidvat pyamapapje en rijstebloem gekocht, dat kan ik mengen met bv. Ik heb net de fles gesteriliseerd en stop die in de kast. Is het nog wel te doen om, om de 2 uur borst aan te bieden of te kolven? Wat hij drinkt uit de borst is mooi meegenomen en wat ik kolf doe ik door de pap? De fles laat ik vanaf nu achterwege. Maar hoe gaat mijn moeder hem dan voeden als ik op school ben (4dgn p/w). Ik geef hem dan als ik thuis ben borst, pap, fruit/groente. Maar hoe doet mijn moeder dat? Pap en groente/fruit kan ze wel geven, maar als hij bv gaat drinken moet dat uit een flesje toch? Of zijn er andere mogelijkheden? Ik heb nog t/m zondag de tijd, want vanaf maandag begint school/stage Ireen: geen commentaar van mijn kant Ja ik weet dat hij het niet expres doet en ik wil het inderdaad TE goed doen! Hebben jullie kindjes ook dat ze: bijten, krabbelen, knijpen, slaan en schoppen niet expres, maar ontdekken ofzo, soms word ik wel een beetje boos en zeg ik heel boos: AUW DANO DAT DOET ZEER!:x En dan kijkt hij me aan en geeft hij een glimlach...
Tja dat bijten doet hij hier dus ook... sterker nog het is het enige dat hij doet met mijn borst. Hij opent netjes zijn mond, tong over ondertandjes, ik laat hem toehappen en hij trekt zijn tong in en bijt (en hij bijt dóór, tot bloedens toe). Als ik boos wordt (en ik ben een paar keer heeeeel boos geworden (vergeef me maar het deed zó zeer)) dan gaat hij lachen inderdaad. Eigenlijk is dat heel grappig maar natuurlijk niet leuk. Drinken aan mijn borst doet hij niet meer en ik ben gestopt met het te proberen sinds gister want ik stel mezelf iedere keer teleur Maar goed het gaat hier niet over mij. Als hij bijt of iets doet wat echt niet door de beugel kan, dan leg je hem weg met stellige woorden en ga je later terug en probeer je het opnieuw. Als hij bij je moeder is (hoeveel dagen is hij daar per week en voor hoeveel weken?) dan kan hij gekolfde melk drinken uit een kopje/bekertje/tuitbekertje (niet zo een waar hij aan moet zuigen, maar een met een gat erin). Ook kan zij een keer extra pap geven en wat wateriger fruit (bijvoorbeeld geen banaan maar appel met peer ofzo). Hij zal die dag waarschijnlijk minder borstvoeding binnenkrijgen dan als hij bij jou is, maar dat is dan maar zo. Hij kan er blijkbaar niet mee omgaan dat hij de ene keer de fles en de andere keer de borst krijgt. Ook mag hij yoghurt hebben, volgens mij volle yoghurt met een lepeltje, moet je maar even kijken of je dat op kunt zoeken via google ofzo. In yoghurt en fruit zit 85 % vocht dus dan komt hij er ook wel aan. Duidelijk voor hem moet zijn: -dat hij nooit een fles krijgt -dat als jij in de buurt bent hij nooit ander drinken dan borstvoeding uit de borst krijgt. Ik heb Jens nooit een fles gegeven, alleen bij mijn moeder (1 dag per week) en dan dronk hij nauwelijks. Opeens moest ik van de een op de andere dag van de borst af en over op de fles, gelijk alle voedingen (tepels lagen helemaal open en hij weigerde de borst, beet alleen maar) en dat heeft hij binnen 2 dagen geleerd. Denk dus niet dat als je nu de fles wegzet hij het nooit meer kan leren als je onverhoopt over moet stappen op kunstvoeding. Kijk, wij zitten je dit nu wel te adviseren, maar misschien hebben we het wel helemaal mis... Misschien kun je het eens een weekje proberen? Ik zou overigens thuis niet gaan rommelen met pap als aanvulling op een voeding (dus als hij naar jouw idee niet goed gedronken heeft afgekolfde melk als pap geven zou ik niet doen) omdat je dan hetzelfde verhaal krijgt als met de fles. Als hij honger heeft drinkt ie maar aan de borst. Arme Dano, haha. Hij zal wel in protest gaan hoor maar op de lange termijn lijkt me dit veel beter, anders zit je straks fulltime aan het kolfapparaat (en dat wil je écht niet!).
ik bedoel niet pap uit een flesje, maar pap uit een bordje en wat zijn dat voor bekers die jij bedoeld Ireen? Waar kan ik die kopen? Gewoon bij etos of kruidvat? Maar als hij fruit krijgt, geef ik ook altijd eerst de borst en daarna gelijk fruithapje en bij groente doe ik dat ook zo...
dat is ook prima dat je de borst geeft na het fruit/groentehapje. Dat schijnt de bedoeling te zijn las ik hier laatst. Ik bedoel dat je je borstvoeding niet moet aanvullen als hij niet genoeg gedronken heeft. Nu geef je een flesje na je borstvoeding. In dat flesje zit borstvoeding. Dat had hij dan dus aan de borst moeten drinken als hij het wil hebben. Als je pap gaat geven terwijl hij aan de borst had moeten drinken doe je hetzelfde, alleen dan van een bordje. Die tuitbekers kun je volgens mij kopen bij de action, zaten bij mij in een kraampakket. Ik heb er meerdere, ik wil er wel een opsturen/langsbrengen (afhankelijk van waar je woont?) T is wel een geknoei om daarmee eten te geven. Ik weet niet hoe de rest hier erover denkt om hem bij je moeder toch de fles te geven? Zou dato ok niet goed zijn?
dirksmama zei eerst bv dan fruit dan bv, zo doe ik het ook. Mijn moeder komt naar mij 4 dagen sochtends en savonds als ik thuis ben geef ik hem bv. maar ik d8 hoe vaker je aanlegt hoe meer bv je aanmaakt a la regeldag? het gaat hier om 6 mdn in totaal school/stage 4 dgn p/w. De LK zei me toen wel na een korte voeding verder af te kolven. En door het cb ben ik na elke bv kv met een fv gaan geven. Het gaat in dit topic over mij Ireen maar ik vind het ook vervelend voor jou hoe het loopt op het moment met je bv. Ik woon in Capelle aan den IJssel. Die gedachte had ik ook, ik heb eigenlijk geen geld om kv te kopen, maar gelukkig doe ik met 1 pak ongeveer een maand dus dat is nog te doen, maar mijn bv is terug gelopen en had dus geen keus, ik vraag me af hoe andere moeders dat doen waarvan de bv terug is gelopen...je bent dan bijna verplicht om wat anders erbij te geven!
Dano ligt nu in bed en hij heeft om 6 uur de borst gehad en net een klein beetje pyamapapje en ik legde hem aan de borst weer maar dat wilde hij niet. Ik ben benieuwd wat hij vanacht doet. Als hij 3x komt omdat hij vanavond te weinig gegeten heb dan ga ik het echt anders doen want dit trek ik niet langer meer, ik moet dalijk 4 dagen om 6 uur op en ik kan het dan echt niet aan als hij 2 a 3 x per nacht wakker wordt!
tankt hij 's nachts echt, heeft hij dan echt honger? Capelle is wel ver voor mij, woon in Leiden. Die tuitbekers kosten een euro geloof ik bij de action, t zijn van die bekers met een naam erop, maar dat maakt ip niet uit... Ik bedoel eigenlijk gewoon een goedkope tuitbeker dus, geen antilekbeker want daar moeten ze dus aan zuigen. Ik snap dat je het 's nachts niet trekt. Ik ben thuismama (doe wel dingen voor de zaak thuis) en ik trek het al bijna niet. Jens komt ook nog voor een voeding (hij sliep even door op kunstvoeding maar heeft er eczeem van gekregen dus ben weer over op volledige bv) en die wordt 's nachts wel 10 tot 15 keer wakker voor een speentje. Ja ik vind het ook echt heeeeel erg dat ik geen live bv meer kan geven. Het is echter niet anders. Ik laat me niet de godganse dag kapot bijten en durf niet meer aan te leggen. Er is gewoon geen keus. De lactatiekundige heeft je geadviseerd om te kolven na een korte voeding. Om je productie op te krikken is dit natuurlijk heel goed. Ik heb alleen het idee dat Dano het wel prima vindt dat hij een flesje krijgt na de borst en daarom zijn best niet meer doet. Misschien kun je de melk die je na een korte voeding kolft (dus geen zes keer gaan kolven op een dag lijkt me want dat hou je niet vol) 's avonds geven met het pyjamapapje? Zodat je een beetje een bodem in zijn maag hebt voor de nacht? Ik zeg ook maar wat, ik denk alleen maar met je mee hoor, heb er verder ook geen ervaring mee....
Winny Ireen zegt het alemaal wat ik al wou reageren. Ik wou alleen nog toevoegen dat je niet wonderen in een nacht moet verwachten met dano na1 x pyjama papje. DAt moet je toch wel een paar keer doen voor je merk of het werkt. DAarnaast moet je niet vergeten dat dat ritme van 3 x komen nu zo ingebakken zit. Hier gaat snachts bar dicht binnenkort. Eva moet leren over dag goed te eten en drinken! Verder wat Ireen zegt, je melk aanbieden in tuitbekers op dagen dat je moeder oppast. dat jullie mannekens bijten aan de borst en jullie boos worden kan reden zijn voor borstweigeren uiteindelijk. Toch prberen om niet te veel schrik te geven, proberen rustig los te koppelen dan en opnieuw aanleggen en tegen ze praten hoe ze het moeten doen. goed happen,enz. en als het echt zeer deed even niet voden voor paar minuten... en dan opnieuw aanbieden. Dit was advies van mijn LK (VBN aangesloten) en dit zorgt ervoor dat ze door krijgen dat ze dan even niet drinken krijgen maar dat het hun niet geweigerd word. Het AUW en boos zijn is vaak reden voor eerder spenen.
Tja weet je pixie, t gaat hier niet om gewoon bijten bij Jens. Rondom mijn tepels (op de tepelhof) lag het helemaal open van het bijten, echt dat het bloed eruit drupte. Ik heb hierover met mijn LK (ibclc of zoiets) gehad en zij weet het ook niet meer. Hij drinkt ook niet even ofzo. Hij bijt gelijk en ik krijg hem neit meer aan de borst. Toch hou ik stiekem hoop dat het lukt als ik het weer durf... Maar dat terzijde hoor. Nogmaals ik neem mezelf af en toe als voorbeeld maar ik probeer het niet teveel over mezelf te hebben, omdat het in weze toch echt los staat van winnie haar probleem. Ik praat alleen veel en vaak dus is wel eens moeilijk voor me haha. Tja ik zou het echt eens proberen winnie, t zal een pittige nacht worden. Over de bar dicht doen: Wij overwegen dat ook. Hij mag nu van ons 1 x drinken na 4:00 uur, en dan weer vanaf 6:00 uur. Klinkt hard maar mama trekt het niet meer na zo'n zwangerschap (heeel veeel problemen) en met deze problemen met de zaak etc etc. Maar of dat nu een oplossing voor winnie is: In eerste instantie kost het natuurlijk alleen maar meer energie om er steeds uit te gaan en dan niet te voeden, om er over een kwartier weer uit te gaan, en weer, en weer, en weer....
we waren bij mijn mijn moeder vanacht, maar ik heb ook overwogen om er niet meer uit te gaan snachts en hem te laten huilen, hij kwam vanacht 3x (00,02,04uur) en daarna om 10uur terwijl hij om 22uur die avond ervoor nog gegeten had. Hij eet en drinkt veeeel te weinig overdag en haalt dat snachts in. Ik moet maandag aan de arbeid en ik hoop dat ik het in deze 2 dagen hopelijk beetje aan kan passen, want ik trek het ook niet meer en dit is niet te doen als ik dalijk 4 dagen om 6 uur op moet, ik wil ook graag 8 uur per nacht slapen GELUKKIG NIEUWJAAR! *KNUF*
pfft ik neem genoegen met 4 á 5 aaneengesloten uren maar snap je helemaal winny. door de gebroken nachten zit ik dus thuis.Ik kan het namelijk niet aan in combi met werk. sterkte met het regelen van je nachten. Als je hem laat huilen, doe dat dan wel in je armen.. de arme wormpje weet ook niet wat hem overkomt ..gelijk bar dicht en geen troost van mama.. eerst bar dicht , en hem daaraan laten wennen en dan kijken of hij in zijn bedje wil slapen (of slaapt hij nog bij je?) en daar te troosten, tot het moment dat hij niet komt. als hij pas om 10.00 komt smorgens is het misschien een idee dat je je wekker zet voor 8.00. want inderdaad hoe later hij op de ochtend komt, hoe meer hij snachts zal willen inhalen. jullie kunnen altijd nog even naslapen als hij het pikt om verder te slapen.