Mijn zoontje is nogal een vlotte met dingen, alles willen zien, alles willen ontdekken, ligt nooit stil, alles beweegt aan het jong haha.. Hij gaat bijvoorbeeld al 'staan' als hij op schoot zit. Hij duwt zich helemaal naar boven. Hij draait zichzelf al op zijn zij en trekt daarbij ook zijn hoofdje al omhoog. Als ik zijn luier verschoon stuiterd hij met zijn billen over het kussen en ook in de box vind ik hem vaak in een ander positie als ik hem erin heb gelegd. Misschien allemaal niet vreemd maar kan dit geen kwaad? In de zin van, dat het niet té snel gaat of kan dat niet? Als ik er zo bij nadenk hou je het natuurlijk ook niet tegen maar niet dat hij dadelijk problemen krijgt met zijn spiertjes o.i.d. (o-benen ofzo) Dus vandaar mijn vraag hoe snel het mag gaan?
Zolang hij het zelf doet, kan hij het blijkbaar. Als je hem gaat helpen ondersteunen enzo, dan kan het kwaad. Maar anders kun je weinig doen om het tegen te houden
Mijn dochter is ook zo'n druktemaker. Altijd bewegen, altijd rondkijken, duwen, trekken, schoppen. Zolang ze het zelf doen en je ze niet te veel pusht mag er een heleboel! Ook het staan op je schoot is niet "gevaarlijk", zolang je hem maar niet de hele tijd heel lang laat staan, en hem het zelf laat aangeven als hij moe wordt. Wat veel moeders bijvoorbeeld doen met zo'n druk typetje is een loopstoel kopen en hun kind daarin al laten "lopen". Dat schijnt wel slecht te zijn voor de ontwikkeling, dus dat zou ik dan iig niet doen. Hij is blijkbaar actief en sterk genoeg om zichzelf te bewegen en te vermaken! Maak je niet druk hoor! Gewoon lekker trots op zijn dat hij al zoveel kan!
Proberen het "staan" te beperken, maar dat is denk ik ook alles. Mijn zoontje is net zo`n woelwater, maar ookal deed hij dat staan etc al heel snel, hij loopt nu gewoon keurig op de rit. Hij rolt wel, maar verder loopt hij absoluut niet voor ofzo. Sommige kindjes hebben gewoon veel energie en zijn super nieuwsgierig!
Mijn dochter is ook zo'n actief tiepje. Was ook al heel vlug met hoofdje stevig recht houden en willen gaan staan, alles willen zien (in de vreemdste houdingen desnoods ) en veel willen communiceren (nadoen van mijn geluidjes). Nu is ze 6,5 maand en volgens mij gewoon netjes op schema. Ze is vrij vlot met dingen, maar als ze weer wat geleerd heeft, blijft het weer een tijdje "stabiel". Ik zou hem lekker laten experimenteren, kan heus geen kwaad en je kan hem moeilijk vastleggen . Idd wel op zijn initiatief laten gebeuren en niet te lang laten "staan". Van zo'n loopstoeltje ben ik ook geen voorstander, het zou later het leren lopen weer bemoeilijken heb ik gehoord.
Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik ben ook helemaal geen voorstander van helpen en loopstoeltjes e.d. Laat hem maar lekker zelf z'n ding doen. Fijn te lezen dat ik hem niet vast hoef te binden
Hier precies hetzelfde verhaal. Maar dat staan is dus eigenlijk niet echt staan, maar strekken van de beentjes, Dit moet je proberen zo min mogelijk te laten doen. Het is beter dat hij eerst de andere dingen kan, bv zitten, kruipen, teigeren enz. Dat strekken, "staan", is dus nog niet goed voor hem. Voor de rest zijn gang laten gaan, maar niet dat strekken/staan.
Heerlijk hoor, zo'n ondernemend ventje! Wat hier boven ook al staat: ik zou 'm niet stimuleren om te gaan zitten of staan. Dat is slecht voor de rug. Maar verder lekker zijn gang laten gaan. Ze ontwikkelen zich toch in hun eigen tempo.
Hallo, Leuk om dit te lezen ! Zou me niet druk maken hoor... Mijn zoon ( inmiddels bijna 6 ) was ook een mega snelle jelle, draaide zich om met 11 weken, zat met 18 weken op handen en knieen en kroop met 21 weken, zal je met de rest niet vermoeien.... lekker laten gaan ieder ontwikkeld zich op eigen manier, maar het is wel een beetje vreemd om te zien vond ik, wij hebben onze zoon nooit een baby gevonden, klinkt een beetje vreemd.... hij is nu bijna 6 en leest boeken van groep 8 en kan rekenen en erg goed discussieren hahahahha onze dochter daarintegen ontwikkeld zich wat rustiger, heeft niet zo'n haast... zo zie je maar weer...! geniet ze ! groetjes Juul
Mama juul: Wat herkenbaar. Ik zie mijn zoon ook niet als een echt babytje. Sommige zien er zo 'hulpeloos' uit. Dat heb ik bij Noah helemaal niet, hij is al zo zijn eigen persoontje, zo zelfstandig zeg maar. Maar dat is misschien ook omdat het mijn eigen kind is..dat ik er anders tegenaan kijk.
Ons kindje was ook zo druk en snel met alles, op een gegeven moment staat hij dan even stil en loop straks weer op 'schema' als je al van een schema kan spreken vind ik. Zolang hij zelf doet kan het denk ik geen kwaad.
Wat leuk dat hij zo ondernemend is! Gewoon laten gebeuren, maar zeker niet foreceren enzo. Als hij een keer op je schoot 'staat' is helemaal niet erg, maar beperk het een beetje. Dat komt straks wel. Het beste is om ze alles zelf te laten ontdekken en leren!
mijn mening is dat als hij het zelf doet hij er waarschijnlijk ook sterk genoeg voor is, maar het staan zou ik idd niet al te lang doen. maar laat hem maar lekker ontwikkelen, je houd het toch niet tegen. onze oudste was al snel maar onze jongste gaat nog een tandje sneller. 2 maanden omrollen, 3 maanden terugrollen, 7 maanden kruipen, zitten en nu met 8 maanden kan hij staan. het grappige is dan wel weer dat hij pas sinds een paar weken een beetje begint te brabbelen. het ene gaat dus lekker snel en het andere weer wat langzamer, prima toch. joyce
Hier word nu al flink de oren van je hoofd gekirt en gedaan.. bellen blazen is ook leuk en met die gekke dingen (voetjes) schijn je ook van alles te kunnen doen Ik geniet er wel van hoor dat ons mannetje zo lekker ondernemend is.. waarschijnlijk denk ik er straks weer anders over maar voor nu is het erg leuk.
Dochter was ook zo`n snelle tante, maar met loslopen weer helemaal niet. Dat vond ze blijkbaar te eng. Dochter is ook nog heel klein dus dat maakte het helemaal een mooi gezicht. Ze liep rond met 8 mnd en droeg toen maat 62. Nu ook weer zo`n actief oppaskindje van 3 mnd. Stuitert ook het hele aankleedkussen over. Ook hele verhalen houdt hij tegen je. Lekker van genieten hoor!!!! Alleen niet laten staan en zitten als hij dat nog niet zelf kan. Verder er gewoon lekker van genieten.
Daan is ook super snel. Hij kon zich al van de ene op de andere zij draaien bij 2 maanden oud. dingen vastpakken ect ect. hij wil niets missen en weigert daarom zelfs soms te slapen. Daarnaast wil hij ook al sinds die zelfde tijd staan en zitten. het staan ontmoedigen wij en nog steeds.zitten was ook het enige wat ie wou anders was het huilen. van de week was ik even afgeleid door de TV en hij had mijn duimen vast. en trekt zich zelf op naar zit stand. en stond er niet zo bij stil bij het getrek wat ik voelde en gaf gewoon de gevraagde steun. toen ik me hoofd terugdraaide stond meneer dus op zijn benen en stevig ook niet eens te wankelen. wist niet hoe snel ik hem op zijn billen moest zetten. Hij kan ook stappen op zijn teentjes en soms op platte voeten maar ja gelukkig vergeet hij soms dat ie dat kan en wil hij alleen maar zitten zelfs zittend eten in zijn kinderstoel is voor hem een feest hij schuift ook rustig zijn billen naar voren tot ie ondergrond voeld en probeert dan op te staan. .... lol drukte maker is het nu hoor ik wel steeds van artsen dat hij ontzettend sterk is in arm en been maar toch wil ik niet dat hij staat. het is een stuitekind dus al bekken probleem gevoelig. verder draait hij nu ook op de buik en terug en probeert meneer te kruipen. wat millimeter voor millimeter lukt kortom lekker laten ontwikkelen maar pas op met staan. staan en lopen wordt pas na 6 maanden geadviseerd.