werk kwijt, en nu??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mnonc, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hee meiden

Ik had na 3 maanden eindelijk sinds 2 weken werk.
    Woensdag ging ik ziek naar huis. Ik voelde me hoofd draaien bij elke stap die ik zette.(30 graden binnen, logisch dus) Heb t voor hun afgeschoven op buikgriep. (Moest toch wat)
    Ook de dagen erna bleef ik thuis, ook weer veel last van bandenpijn.
    Krijg ik vrijdag een brief dat ik ontslagen ben in proeftijd. Zonder verdere reden, in mijn contract staat niks over proeftijd! Nog geen half uur erna belde ze en ik zei datk zwanger was. Ze reageerde er niet echt op. Ze ging gelijk door over het ontslag, dat ik geen teamplayer ben, niet in t team pas en met een lang gezicht loop. Ik schrok hiervan en kon me er absoluut niet in vinden!

Maar wat moet ik nu? Het heeft 3 maanden gekost voor ik deze baan had...

2. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ze wisten op je werk nog niet dat je zwanger was? Want als je inderdaad in je proeftijd zat dan mogen ze je contract beëindigen. Wel vreemd dat je daar niets over terugleest. Als je niet in een proeftijd zat dan mogen ze je niet zomaar ontslaan. Ik zou even iemand naar je contract laten kijken.

3. unscientifique

unscientifique Actief lid

6 dec 2011
    182
    0
    0
    Rotterdam
    ww aanvragen bij het uwv en verder solliciteren?

4. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    En nu word ik door de arbodienst gebeld, direct gezegd dat ik thuis ben door zwangerschap. Snap er niks van!!!

5. unscientifique

unscientifique Actief lid

6 dec 2011
    182
    0
    0
    Rotterdam
    Ze kunnen je in je proeftijd alles maken. Ben zelf ook na 2 maanden proeftijd ontslagen. Op mijn laatste dienst van mijn proeftijd werd me verteld dat ik weg moest om een of andere reden die nergens over ging. Ze wisten dat ik zwanger was.
    Als je om een prut reden er uit gooien zou ik me er niet te veel van aan trekken.
    Hebben ze niet eerder in een gesprek aangegeven wat ze vonden dan?

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer er niets in je contract staat over een proeftijd, dan mogen ze je inderdaad niet maar zo even ontslaan. Kijk dat ajb even goed na, liefst vandaag nog en zorg dat je in geval van "geen proeftijd" direct bezwaar aantekent tegen het ontslag.
    Niet dat ze je dan terug zullen nemen, maar het zorgt er wel voor dat je sterker staat bij het UWV/rechtbank.

Ben je lid van een vakbond of heb je rechtsbijstand, schakel die dan ook even in.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat je door de Arbodienst bent gebeld, dat kan hoor. Die ziekmeldingen worden vaak automatisch doorgezet en zij volgen een bepaald protocol. Hoogstwaarschijnlijk weet de Arbo niet eens dat je bent ontslagen.

8. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Vreemd dat er niks in je contract staat over proeftijd. Meestal heb je een proeftijd van 1-2 maanden. Is volgens mij bij wet zo bepaald.

Als het echt niet in je contract staat, zou ik echt bezwaar maken. Ik denk niet dat je je baan terug zal krijgen, maar je staat inderdaad wel sterker bij UWV en de rechtbank.

Succes

9. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Word al opgelost, kan even niet vertellen wat t vervolg is aangezien ik niet weet of k in de gaten word gehouden

10. Pascale75

Pascale75 Actief lid

15 jun 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Als er niks over een proeftijd in je contract staat, dan heb je geen proeftijd! Een proetijd moet namelijk ALTIJD schriftelijk worden vastgelegd.
    Wat je nu moet doen? Je werkgever een brief schrijven waarin je het ontslag ongedaan maakt. Je werkgever kan namelijk 'pas van je af' aan het einde van het contract en geen dag eerder tenzij hij een ontslagvergunning krijgt. Zolang je in de ziektewet zit kun je sowieso niet ontslagen worden.
    Echt, morgen actie ondernemen!
    Ik ben jurist en weet waar ik over praat!

11. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Pascale75: wacht hun brief af en JL heeft een brief gemaakt die ik naar me eigen moet aanpassen. Ze kunnen me idd weinig tot niets maken

12. Sweetheart86

Sweetheart86 Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.139
    0
    0
    Asisstent hypotheekadviseur
    Idd ik wou al zeggen bel het juridisch ;loket of je rechtsbijstand... helaas heb ik dat laatst ook moeten doen. gelukkig is dat weer opgelost. succes...!

13. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Volgens het onderstaand artikel dient je werkgever een hele goede reden te hebben wil hij/zij jou kunnen ontslaan. Ik heb gisteravond te horen gekregen dat mijn vast dienstverband beëindigd gaat worden ivm overcapaciteit. Ik werk er al 5 jaar...

In artikel 7: 670 lid 2 van het BW is het volgende bepaald: De werkgever kan de arbeidsovereenkomst met een werkneemster niet opzeggen gedurende de zwangerschap. De werkgever kan ter staving van de zwangerschap een verklaring van een arts of van een verloskundige verlangen. Voorts kan de werkgever de arbeidsovereenkomst van de werkneemster niet opzeggen gedurende de periode waarin zij bevallingsverlof als bedoeld in artikel 3:1, derde lid, van de Wet arbeid en zorg geniet en na werkhervatting, gedurende het tijdvak van zes weken aansluitend op dat bevallingsverlof, dan wel aansluitend op een periode van ongeschiktheid tot het verrichten van arbeid die haar oorzaak vindt in de bevalling of de daaraan voorafgaande zwangerschap en die aansluit op dat bevallingsverlof.
    De werkgever kan de arbeidsovereenkomst dus niet opzeggen vanaf de eerste dag van de zwangerschap tot zes weken na de werkhervatting.

Deel Deze Pagina