Het is allemaal zo herkenbaar haha. Ik ga toch even advocaat van de duivel spelen, ik heb een poos geleden iets geleerd door een gesprek met een mannelijke kennis. Ten eerste hebben twee mensen waarschijnlijk twee verschillende ideeen over hoe 'schoon' of netjes hun huis moet zijn. Deze kennis vertelde mij dat hij het heel vervelend vind dat zijn vriendin bepaalde hoe hun huis er uit moet zien, een leeg kopje mocht niet op het bureau blijven staan, een krant mocht niet op de tafel liggen etc.. Hij had op een gegeven moment het idee dat hij in een soort showroom leefde en niet in zijn eigen 'thuis', thuis was voor hem de plek waar je niet moeilijk doet over die dingen. Zijn vriendin had het nog nooit van deze kant bekeken en snapt nu beter waarom hij haar vind 'zeuren' als ze klaagt over het huishouden. Natuurlijk zijn er gevallen van extreem slordig en extreem opruimerig, en die zullen nooit goed samengaan, maar soms helpt het om dingen van twee kanten te bekijken, waarom moet het op 'onze' manier gebeuren? Jeetje wat een lang verhaal.. Emmy.
Hmmm nu je het zegt.... Dat werkt inderdaad hier ook het beste. Want wanneer ik zeg: ooohhh wat is het huis vies! Dan zegt hij: Huh? Vies? Echt niet. Dus ja, als ik op hem blijf wachten dan zit ik hier straks met bergen afwas, torenhoge stof, etc. Ik vind het huis sowieso snel vies en ik maak elke dag schoon. Sja, dat doe ik mezelf aan. Kan hij ook niks aan doen, maar natuurlijk irriteer ik me ook wel soms. Maar ik merk ook dat zodra ik iets vraag hij het ook gewoon doet.
Wat lastig zeg. Ik weet dat het hier in huis heel goed helpt om te benoemen wat manlief kan doen. Schoonmaken dat kan hij als de beste, maar opruimen, nou dat kan hij gewoon niet. Hij ziet wel dat het een troep is, maar waar iets dan hoort of waar hij moet beginnen dat ziet hij niet. Dus als ik gewoon aangeef wat er moet gebeuren (bijv; die klus spullen die nu nog in de keuken liggen, kun je die even in de schuur op zijn plek zetten) dat het dan wel goed werkt. En als hij zijn sokken ergens uittrekt gewoon even zeggen, leg je die gelijk even op de trap, dan kun je ze meenemen vanavond wanneer je naar bed gaat, kunnen ze in de wasmand. (Uiteraard moet je het dan met naar bed gaan wel weer zeggen want zulke dingen daar kijk je blijkbaar makkelijk overheen op de trap).