ik weet niet waar ik moet beginnen

Discussie in 'De lounge' gestart door shiirley, 18 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik zou proberen om nu eerst je middelbare school diploma zien te halen. Dan sta je iets steviger voor een vervolgopleiding.

2. Luja

Luja Niet meer actief

Ik heb vorig jaar op mijn 24e een toelatingsexamen voor het HBO gedaan en ben nu bezig met een opleiding SBRM.

Net als jij heb ik geen diploma's, op papier alleen basisschool niveau...
    Kijk eens in de studiegidsen van hogescholen welke opleidingen er zijn, als je er iets leuk tussen ziet staan kan je een dagje meelopen en je vervolgens inschrijven voor zo'n toelatingsexamen.

Ik heb op het moment dat ik de examens had gehaald contact opgenomen met een gastouder (een bekende van mij), zij regelde alle papierzaken en zorgde ervoor dat ik alles op tijd geregeld had.

Als je wil studeren, doe het!! Het is zo leuk en je voelt je zo fijn na het halen van mooie cijfers :D het geeft je zoveel extra kans op een baan. Succes!!

3. Luja

Luja Niet meer actief

Dit zou ik dus niet doen. Ik heb hier ook naar geinformeerd, het zou me twee avonden in de week kosten gedurende anderhalf a twee jaar (plus je hebt geen gastouders die savonds kindjes kunnen opvangen, of het moet bij jou thuis en dan kost het het minimumloon a 11 euro per uur) en er is geen studiefinanciering voor mogelijk. Met een colloquium doctum daarentegen kun je direct instromen:)

4. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik vind het nogal wat. Op je 17e moeder worden. Nu dus ongeveer 23 en mama van 4 kids. Dat combineren met vrijwilligerswerk. Het lijkt mij dat je veel in je mars hebt. Dat vind ik knap. Een leuke baan of opleiding moet je zeker lukken. Ik heb geen tips, maar wil je veel succes wensen

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou beginnen met het maken van een cv waarin je aangeeft dat je van ... tot ... middelbare school hebt gedaan en vervolgens welke (vrijwilligers)activiteiten je naast het moederschap van 4 (!) kinderen hebt ontplooid. Laat een paar mensen die regelmatig cv's voorbij zien komen kritisch kijken en wie weet hebben zij nog tips.

Ik denk als je gaat solliciteren naar werk dat aansluit bij je eigen ervaringen er niemand vraagt of je wel of niet je middelbare school hebt afgemaakt. Ik denk dat het moeilijker is dat je geen vervolgopleiding hebt gedaan, dus dat je niet kan aangeven dat je een bepaald niveau hebt dat wordt verwacht. Aangezien je voor het geld niet hoeft te werken kan je als het moeilijk is altijd aanbieden om 3 maanden stage te lopen voorafgaand aan een dienstverband.

Kinderopvang zou ik pas regelen als je daadwerkelijk gebruik ervan wil maken, maar dan loop je wel het risico dat je weinig keus hebt.

6. shiirley

shiirley Bekend lid

7 jul 2014
    525
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    dank voor alle tips dames ! een bbl opleiding lijkt me idd het meest passend dus ik ga even rond kijken wat er in deze regio is aan opleidingen :D

7. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Meid, echt respect hoor thuisblijfmoeder van 4 kinderen. Als je dat kan dan zal werken straks alleen maar meevallen;)
    Ik zou idd zo m test proberen voor een hbo studie!
    En anders een thuisstudie? Voor veel studies heb je geen diploma nodig en kan je concreet wel wat mee ( bv gewichtsconsulente).

8. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.314
    0
    36
    Across the pond
    Ik heb zelf mijn middelbare school niet afgemaakt, ben op mijn 17e gaan werken. Ben pas na een jaar gaan beseffen dat ik toch echt een papiertje nodig heb. Heb me gewoon brutaal aangemeld op een mbo-opleiding en ben toen aangenomen voor een versnelde 3-jaar traject op niveau 4! Dus het kan wel ;)

Uiteraard had ik toen nog geen kinderen en was het natuurlijk wat makkelijker, heb respect voor je dat je dit door wil zetten. Als je met zo'n doorzettingsvermogen naar een intake gaat moet het haast wel goed komen ;)

9. shiirley

shiirley Bekend lid

7 jul 2014
    525
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    wat een lieve reactie,s en goede tips ! ik ga denk idd maar kijken voor een opleiding. ik kan de vavo gaan doen zag ik al maar dat is idd savond,s en duurd minimaal 1 jaar dat is dus eigenlijk niet heel handig:) binnenkort zijn er hier open dagen op het roc ik denk dat ik daar een kijkje ga nemen wat de mogelijkheden zijn. ik kan alleen op hun site niets vinden over een toelatingsexamen alleen over een 1 jarige voor opleiding en van daar uit kan je dan door stromen naar niveau 2.

10. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Goed van je hoor!
    Succes met j zoektocht!

11. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Ook ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Had wel een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo dus ik kon wel naar het mbo. Moeder geworden maar wilde toch nog verder studeren. Heb een toelatingstoets gedaan voor de uni en zit nu op de universiteit. Totaal geen passende vooropleiding maar vind het super leuk.

Wat ik wil zeggen is dat voor sommigen de zin om te studeren nou eenmaal wat later komt maar vaak ben je dan zo gemotiveerd dat je heel ver kunt komen! Zolang je 21+ bent heb je bijna overal de mogelijkheid om een toelatingstoets te doen :)

12. shiirley

shiirley Bekend lid

7 jul 2014
    525
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    dankjewel Sun01 !

13. shiirley

shiirley Bekend lid

7 jul 2014
    525
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    MamaAniek dat klinkt veel belovend dan moet het toch goed komen met mijn 24 jaar:D

14. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Ja precies! Ik ben zelf 25 en zit nu in het eerste jaar. Voelde mezelf eerst heel oud maar nu ben ik zo blij dat ik ook in mezelf investeer en zodra ik thuis ben ik mijn gezinnetje weer heb.

Succes!

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ja wilde ook vragen hoever je op de middelbare gekomen bent, want met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo kun je al op het mbo terecht.

Of een 21+ test idd.

16. shiirley

shiirley Bekend lid

7 jul 2014
    525
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    Tuc ik ben helaas niet verder gekomen Dan de 2de:( ik heb net gezien dat ik idd een toelatingsexamen kan af leggen maar wat kan ik daar van verwachten en is het verstandig een paar lessen te nemen ?

Deel Deze Pagina