ik weet niet wat me te wachten staat

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door harmonysz, 9 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. harmonysz

harmonysz Lid

9 mei 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

de titel zegt het al ik weet niet wat me te wachten staat, nou bedoel ik niet met de baby maar met mijn eige vriend
    zelf ben ik 18 jaar en mijn vriend is 21 en hij heeft een vorm van autisme.
    toen we erachter kwamen dat ik zwanger was hebben we een echo aangevraagd om te kijken hoe ver ik al was en toen bleek ik al 18 weken zwanger te zijn, we hadden eerst besloten om het weg te laten halen maar ik wilde dat eigenlijk helemaal niet en heb toen ook besloten het babytje te houden, mijn vriend was daar helemaal niet blij mee en bleef zeggen dat hij het niet aankon om nu al vader te worden.

na een paar dagen kregen we ruzzie hij heeft toen ook tegen mij gezegt of het kindje weg of ik weg en daar werd ik heel deprimerend van,
    ik wilde hem niet kwijt maar ook niet mijn kindje ik wist totaal niet wat ik moest doen maar heb toch voor mijn kindje gekozen
    na een paar dagen niks van mijn vriend gehoord te hebben stuurde hij me een berichtje dat hij me miste en van me houd
    ik was stomverbaasd en had het totaal niet verwacht en een dag later hadden we weer met elkaar afgesproken, toen zoende hij me weer en zei hij dat hij me terug wilde maar dat hij het nogsteeds niet aankon om vader te worden en zo ging het weer goed en slecht tussen ons die weken erna en uiteindelijk heb ik tegen hem gezegt
    dan verzorg ik de baby het meeste ( wat toch al het geval is lijkt mij ) en dan zet jij steeds weer een stap veder totdat je er wel klaar voor bent
    nou op dat moment vond hij dat ook geen goed plan ik wist me dus ook geen raad meer en ik heb hem toen ook duidelijk gezegt dat het anders gewoon niet gaat tussen ons en dat we anders gewoon maar vrienden moeten blijven maar na een week zei hij dat hij het toch een goed idee vond en we zijn nu dus weer bij elkaar

maar hij is met alles een beetje afwezig, als ik hem schoentjes laat zien dan zegt ie alleen ja of glimlacht hij even maar dat is het dan ook, hij praat er ook nooit over en heeft het er ook niet over met zijn vrienden enz. en daar maak ik me toch wel zorgen om, straks valt het hem allemaal tegen en gaat hij mij en zijn kind toch alleen laten, ik vind het moeilijk dat hij zijn gevoelens vaak niet toont en ik heb het gevoel alsof ik eigenlijk veel te goed voor hem ben geweest in die tijd dat ik veel dingen over me heen heb laten lopen

is er iemand die ook een vriend heeft die er moeilijk over doed enzo of iemand die wat tips voor me heeft zodat hij mischien meer gaat praten en vrolijker word over het idee dat hij een kleintje krijgt?

Groetjes Harmonysz

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Allereerst gefeliciteerd met de zwangerschap

Mijn zusje had een vriend die moeilijk deed, hij wou wel niet wel niet en bij de bevalling heeft hij zijn dochter vast gehouden is weggegaan en nooit meer terug gekomen....

Achteraf had ze het al aan zien komen door zijn gedrag in hoe hij deed en reageerde op de zwangerschap

Nu is haar dochter bijna 3,5 en heeft ze heel af en toe contact met haar ex maar zowel zij als hij willen niet dat hij de papa word voor haar

Wanneer ze zelf om vraagt zullen ze beiden hun verhaal doen En zal zowel hij als zij open staan voor contact met de vader mocht haar dochter dit willen

Mijn zusje was trouwens 2 maanden 18 toen ze bevallen was

Ik hoop dat het bij jullie anders zal gaan en dat hij er compleet voor jullie kan zijn....

3. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Hey meid.
    Wat een rot situatie maar kies voor jezelf en je kleine! Blijf niet achter een man aanlopen die alleen maar twijfelt want dat is slecht voor jou en jouw gevoel tegenover je kindje. Ik ken het. Ik heb een abortus gepleegd vanwege mijn vriend omdat hij het niet aan kon.
    Als ik je 1 tip mag geven: luister goed naar wat een man zegt, hieruit kan je heel veel halen!
    Als hij zegt: ik weg of het kind weg moet dit al heel veel zeggen over hem!!
    Ik snap dat het allemaal moeilijk is want dat is een kind, het is zwaar. Maar het is niet de bedoeling ja, nee, ja, nee. Of hij kiest ervoor of niet, klinkt miss best bot maar zo is het wel. Wij moeders doen dat namelijk ook!
    Als ik jouw was zou ik hem zeggen dat je lekker alleen verder gaat omdat hij het blijkbaar toch niet boeiend genoeg vind en kijk dan hoe hij reageert
    Mijn vriend is nu inene omgeslagen en wilt het heel erg graag maja dat is met jouw vriend niet duidelijk helaas...
    Wat ik hieruit kan halen en dat bedoel ik echt niet lullig tegenover jou hoor meid maar hij heeft waarschijnlijk door zijn autisme het gevoel geen controle te hebben en het dus niet kan en gaat zoals hij wilt, dus dwars gaat liggen...
    Echt hoor ik vind het super dat je voor je kindje kiest maar laat je aub niet door je vriend en de vader van je kind op zo een dwaal spoor zetten!!

Knuff

4. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ten eerste, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je vriend bedoelt het waarschijnlijk niet eens zo, maar je bent ongepland zwanger pats boem er komt een baby, dat is voor "normale" mensen al een hele kluif om te verwerken maar voor iemand met autisme is dit nog wel een miljoen keer moeilijker om te verwerken, die hebben hier veel meer tijd voor nodig en als er dan ineens een verandering komt die zo heftig is dan slaan ze helemaal dicht en kunnen ze heel moeilijk doen.

Hoe is het contact met zijn ouders? Misschien kunnen zei je helpen?

Ik wil je heel veel sterkte wensen hiermee!

5. harmonysz

harmonysz Lid

9 mei 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    dankjewel voor de felicitaties

het is idd echt een lastige situatie en ik denk ook meer dat het komt door zijn autisme op sommige dingen reageert hij erger dan andere dingen maar ik maak me juist zorgen omdat hij er weinig of helemaal niet over praat

de contact tussen mij en zijn ouders is nogal vaag de laatste tijd , voordat ze wisten dat ik zwanger was toen was iedereen nog vrolijk enz nu moet ik echt aan mijn vriend vragen of ik kan komen ( hij woont nog thuis) want zijn pa doet er nogal moeilijk over , ik heb ook het gevoel alsof hij hatelijk over mij praat tegen me vriend maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

ik heb het al wel op een bepaalde manier gevraagd of ik ineens gehaat word zeg maar , maar dat was niet het geval zeiden ze

maar vandaag was het wel heel raar ik vroeg of ik kon komen en toen zei me vriend dat ik kon komen en toen ik daar was had hij ruzzie met zijn moeder over mij en hij had ruzzie met zijn vader gehad en ik heb hem nog nooit zo kwaad gezien, ik wist niet zo goed wat er aan de hand was maar ik hoorde me vriend wel zeggen tegen zijn moeder ik pik het niet als jullie zo over me vriendin praten en vooral niet van pa. en ik hoorde ook dat hij zei pap kan er alleen maar negatief over doen en ziet niks positiefs.

nou weet ik niet of het over de baby ging ( ik hoop aan de ene kant van wel natuurlijk want dat geeft misschien weer aan dat hij wel een toekomst ziet in ons en de baby ) maargoed ik zie wel wat er gaat gebeuren ik kies zoiezo voor mij en de kleine en over ongeveer 10 weekjes zie ik wel of hij zijn zoontje in zijn armen neemt en er ook echt voor wilt gaan

Groetjes Harmonysz

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    gefeliciteerd!
    ik hoop echt dat je vriend langzaam went aan het idee en jullie samen kunnen genieten. wel fijn dat je nu gemerkthebt dat hij het voor je opneemt, misschien dan nog niet over de baby maar toch.

7. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    Als je 21 bent en je vriendin blijkt zwanger is dat natuurlijk een hele schok. maar voor iemand met autisme, voor wie de wereld strikt geordend moet zijn, is dit een ramp om het zo maar te zeggen. De zorgvuldig opgebouwde structuur word verstoord en zie die maar weer eens te herstellen.

maar daarnaast moet je hem natuurlijk wel op zijn verantwoordelijkheid wijzen, autisme of niet. Een vader moet er voor zijn kind zijn of helemaal weggaan (en betalen) maar geen halfslachtig gedoe.

Ik denk dat het verstandig is om hulp te zoeken (bijv, maatschappelijk werk of fiom), als hij niet mee wilt kun je dat zelf doen en vragen hoe je hier mee om kunt gaan en wat je kan doen.
    het mooiste zou zijn dat als hij wel samen het kindje wil opvoeden dat hij hulp zoekt om hier mee om te gaan icm, zijn autisme.
    veel sterkte ermee!

8. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

18 apr 2012
    583
    0
    16
    Gefeliciteerd!
    Maar geef m wat tijd..hij is het er nu mee eens om samen verder te gaan en het kindje te houden.
    Dat is best al een stap. Dus ik zou hem (hoe moeilijk het ook is) niet meteen overladen met spullen en gesprekken, misschien gaat m dat iets te snel.
    Laat m even wennen, ik denk dat hij het vanzelf leuker gaat vinden.
    Als dat na 6 weken bv nog niet zo is (dan heeft hij toch tijd gehad om het even te laten bezinken) kan je er altijd nog eens met hem over praten.

9. nono

nono Niet meer actief

Hai meis.. Gefeliciteerd! Allereerst is hij autistisch en niet zomaar een man die over dingen twijfelt. Mijn vriend heeft er een jaar over gedaan om bij mij in te trekken omdat hij het 'niet aan kon' achteraf was het de beste keuze in z'n leven tot nu toe. Autisten zijn moeilijk met keuzes en veranderingen. Ik denk dat hij uit schrik zei dat hij het niet aan kon en na een paar dagen denken toch de knoop doorgehakt. Dat is wat er mrt autisten gebeurd.. Keuzes die wij redelijk snel kunnen maken hebben hun meer tijd nodig. Het ouderschap komt wel! Hij moet denk ik ook meer aan het idee wennen. 1 ding is wel zo, ze kunnen moeilijk tegen veranderingen maar als de verandering is gemaakt weet je ook wat je aan ze hebt. Hij heeft nu de keus gemaakt om bij je te blijven mét het kind, nu weet je dat hij daar ook voor gaat. Tijd, heel veel tijd. En ik zou gewoon lekker samen alles op z'n tijd doen, jij misschien iets sneller zodat je hem mee kan 'trekken' daarin. Dat werkt bij m'n vriend vaak ook wel. Oh en alle mensen die direct zeggen om op te geven, dat hoor ik nu al 6 jaar lang.. Ja er zijn mindere momenten, ausistische gedeelte neemt soms zwaar over.. Maar we hebben ook super mooie momenten.. Ik hoop dat het ook voor jou zo is. Doe rustig aan! En probeer wat te genieten.

10. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.617
    171
    63
    Het kan idd zijn dat hij heel erg aan het id moet wennen. Mijn broertje heeft een zware form van autisme en kan ook niet tegen onverwachte dingen die anders lopen dan geplant. Persoonlijk zou ik wel voor je kind kiezen en hem er in blijven betrekken zodat die wel aan het id blijft wennen.

11. Nicole85

Nicole85 Actief lid

23 jan 2009
    315
    1
    18
    Pfff wat een toestand... Geen ervaring met je situatie, ook niet met autisme... Maar hé, lijkt me goed moeilijk allemaal...

Wil je heel veel sterkte wensen met wat je ook besluit te doen!

12. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Zeker een moeilijke situatie. En inderdaad zoals iemand al opmerkte is het normaal gesproken op deze leeftijd en thuiswonend best ingewikkeld om ongepland zwanger te zijn, maar al helemaal voor een persoon met een vorm van autisme. De meeste personen met autisme kunnen zich geen voorstelling maken van een situatie, in dit geval krijgen van een baby, zonder de situatie eerst te ervaren. Het zal daarom erg moeilijk zijn voor hem om enthousiast over te komen, voorpret te hebben etc.

Ik denk dat het voor jou erg prettig kan zijn om je eens goed te laten informeren over autisme in het algemeen en hoe het zich bij hem specifiek uit. Anders zouden er veel misverstanden kunnen ontstaan.

Woon je zelf ook nog thuis? Gaan jullie samenwonen? Wat is het idee? Het is iig mogelijk wanneer sprake is van een diagnose om voor je vriend ook hulpverlening/ondersteuning aan te vragen. Ik kan me voorstellen dat hij, maar ook jij en jullie samen, dit wel kunnen gebruiken. Dan kunnen jullie tips krijgen hoe om te gaan met de veranderingen, opvoeding etc.

Ik vind het zeker niet ok dat op jou negatief gereageerd wordt door zijn ouders, maar ik kan me wel voorstellen dat zijn ouders erg geschrokken zijn van de zwangerschap. Zeker rekening houdend met jullie leeftijd (meeste personen met autisme zijn om emotioneel vaak jonger dat hun leeftijd), feit dat hij nog thuis woont en vooral het feit dat hij ook autisme heeft. Zijn ouders zullen ook wel zien aankomen dat het voor hem niet makkelijk wordt.

Heel veel sterkte! Hopelijk lukt het voor je om meer informatie te vinden over zijn vorm van autisme. Daarnaast dus misschien een goed idee om met hem en zijn ouders te overleggen over eventuele ondersteuning vanuit hulpverlening.

Ik werk zelf veel met jongeren met een vorm van autisme. Als je vragen hebt, kun je me ook een pb sturen!

13. harmonysz

harmonysz Lid

9 mei 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    allemaal heel erg bedankt voor de reacties ik ga het rustig aanpakken zoals nono beschreef hij kan idd slecht tegen veranderingen en dat hij de stap heeft genomen om toch bij mij en het kindje te blijven is al een grote stap voor hem

gister ging het al weer een stuk beter hij legde zijn hand uit het niets op me buik en zei tegen me dat hij vooraltijd bij me blijft en spijt had van toen hij zei dat hij bij me weg zou gaan
    en hij vraagt elke dag of ik me goed voel en of ik wel goed zit en geen last heb dus hij is wel heel erg lief voor me nu

hij moest er gewoon even aan wennen :)

Deel Deze Pagina