Hallo! Ik ben moeder van een jongetje van 15 maanden. Langzaamaan beginnen we een beetje te twijfelen of we zouden proberen nog eens zwanger te raken. Maar mijn zoon woog bij de geboorte 4800 gram en was 54 cm. Een flinkerd dus. De bevalling is op zich goed verlopen en ik ben alleen ingeknipt. Maar ik ben zo bang dat een 2e kindje nog groter is, en dat er dan een tang of een pomp aan te pas moet komen...Is het nu echt zo dat een 2e kindje meestal groter is? Groetjes Misa
Hoi Misa misa, een 2e kindje is inderdaad vaak groter. Maar je hebt wel mooi laten zien dat je grote kinderen kunt baren en dat is heel gunstig! Een 1e kindje maakt namelijk de doorgang voor een 2e kindje makkelijker; ook al is deze groter. Het is allemaal al eens opgerekt en je kunt dus nog wat onsjes extra hebben. Wel zal er goed op je suikers en de groei van het kindje door middel van echo's worden gelet volgende keer, dus mocht het echt een heel groot kindje lijken, zal er worden gekeken of ze het eventueel eerder moeten halen of dat er nog gewacht kan worden. En je kunt ook met de vk afspreken wat je wilt bij de bevalling mocht je er toch bang voor blijven; thuis of in het ziekenhuis bv. Leg in ieder geval je angsten op tafel bij de vk. Maar de grootte van jouw 1e kind moet je er eigenlijk niet van weerhouden voor een 2e te proberen. Maar ik snap je wel hoor, heel logisch dat je 'm een beetje knijpt! Groetjes Brigitte