Een heel lang verhaal. ik ben opgegroeid bij mijn ''ouders'' bestaand uit 2 volwassenen en 2 kinderen Ik heb een zusje van 4 jaar jonger Mijn óuders'' zijn getrouwd toen ik 11 maanden was ( in 1990 ) Een jaar of 12 geleden heeft mijn opa mij verteld dat mijn vader R nu even te noemen mijn biologische vader is natuurlijk was ik als puber overstuur. mijn opa en mijn moeder hadden op dat moment erg ruzie en spraken elkaar niet natuurlijk ben ik toen naar mijn moeder gegaan daaruit bleek dus inderdaad dat zei voor mijn ''vader'' al een keer getrouwd is geweest. dat betreft wat zei zei niet een heel goed huwelijk. Ik heb het toen gelaten voor wat het is wel vertelde mijn moeder dat ik in die tijd onder een andere achternaam heb gestaan even. dat is veranderd zei maakte ervan dat er in de tijd ( 1980 tot 1990 ongeveer ) een wet bestond dat een vrouw niet mag hertrouwen binnen een jaar om kans op zwagerschap van een ex uit te sluiten ik geloof dat niet helemaal wel heeft die wet bestaan maar volgens mij toen niet. ( wie heeft hier meer verstand van ) Ik weet verder geen naam en geen informatie mijn ouders werken niet mee aan een dna test. en verdere familie weet niets of ze willen het niet zeggen ik ben al maanden bezig met gemeente maar die trouwaktes krijg ik niet te zien want ze zijn nog niet ''verjaard'' pas na 75 jaar. Wie weet hoe ik daar wel achter kan komen?
Kinderen geboren binnen 1 jaar na scheiding kregen automatisch de naam van de exman. Exman wad dan ook op papier de vader. Niet echt logisch maar dat gebeurde dus regelmatig dat kinderen van nieuwe partner op naam kwamen van ex partner maar nieuwe partner toch echt de vader is. Na dat jaar werd er opnieuw getrouwd, werden de kinderen op naam van nieuwe partner gezet. Doordat kinderen dan een andere naam hebben op geboorte acte denken ze vaak ten onrechte dat hun "vader" niet hun biologische vader is. Het was dus niet persee de wet dat ze niet opnieuw mochten trouwen maar wel de wet dat kinderen geboren binnen jaar na scheiding behoren tot de man waarmee getrouwd was ook al is er al een nieuw vriend.
Beetje warrig verhaal maar als ik het goed begrijp dan is de man die jou heeft opgevoed niet jouw biologische vader? Kun je niet opnieuw in gesprek gaan met je moeder? Ik vind eigenlijk dat je het recht hebt om te weten wie je biologische vader is.
Haha ja lekker warrig is het voor mij net zo maar indd mijn vader is mijn vader dus niet simpel gezegd. mijn moeder heb ik geen contact meer mee. Die wil ook helemaal niets zeggen ik ben ondertussen 26 en heb 3 kinderen zeg ook dat ik het recht heb op een eerlijk verhaal maar dna onderzoek werken ze niet aan mee.
Ik denk dus idd dat je moeder getrouwd was en is gescheiden. Toen nieuwe man leerde kennen en binnen 1 jaar na scheiding al is bevallen. Ondanks dat je dan bijna zeker van man 2 bent kom je op papier onder naam man 1. Volgens de wet was man 1 jou vader ( biologisch maakt niet uit) Omdat je moeder daarnaar als nog is getrouwd met man 2 heeft ze waarschijnlijk de geboorte naam van jou ook veranderd in die van man 2. Man 2 is dan wellicht gewoon je biologische vader maar voor de wet was dat man 1 toen je geboren werd. Weet je zeker dat man 2 niet gewoon je vader is? Aan trouw acte heb je niet veel ben ik bang. Ben je geboren binnen 1 jaar na scheiding is man 1 op papier jou vader maar dat wil niet zeggen dat hij dat biologisch ook is. De naam van man 1 zou op geboorte acte moeten staan
jeetje wat een vervelende situatie zeg. Kan je niet opvragen ergens welke achternaam je ooit gehad hebt dan? Dat moet toch nog ergens vermeld staan dan. Wie weet ben je dan al wat wijzer. Of heb je in ieder geval een richting waar je in kunt gaan zoeken. Veel sterkte!
Ik zeg maar wat, maar als je eerst een andere achternaam hebt gehad dan valt er misschien nog wat te vinden bij mijnoverheid en dan basisregistratie personen? Of, heel fout misschien, maar als je haar digi d inlogcode weet dan kan je bij haar zien wie haar ex-man was.
nou.. mijn geboorte akte staat gewoon de naam van man 2. Omdat zei ze zelf toen is veranderd. Maar mijn ouders zijn getrouwd toen ik 11 maanden was.. terwijl ze zei dat ze zo snel mogelijk met R is getrouwd toen het mocht. Ze wilt verder niets kwijt over haar 1e huwelijk. Mijn opa heeft mij ook verteld dat mijn vader niet mijn bio vader is
Mijn broer heeft dezelfde achternaam als ik, maar we hebben een andere vader. Toen hij 8 was heeft hij mijn vaders achternaam gekregen. Op zijn geboorte akte staat zijn oorspronkelijke naam wel vermeld. Ik vind het trouwens wel erg egoïstisch van je moeder om je niks te vertellen of je biologische vader.
weet je 100% zeker dat de 2de man van je moeder niet je vader is biologisch gezien. Want als je moeder binnen een jaar na de scheiding bevallen is van jou, ben je op papier automatisch de dochter van haar ex man. En zou je in je eigen gegeven ook niet je eerste achternaam terug moeten kunnen vinden. inschrijving bij geboorte heette je dus anders. En dan heb je wel een achternaam. Neem aan dat ze dat niet zomaar schrappen omdat je moeder is hertrouwd. Ik heb er verder geen verstand van maar hoop dat je je echte vader ooit gaat vinden.
dat zou ik kunnen vragen inderdaad Maar even een rekensommetje. Ik ben van 21-07-1990 ik ben verwekt op nov -1989 ongeveer mijn ouders zijn getrouwd op juni -1991. als er een jaar tussen moet hebben gezeten klopt het toch nog niet?
Is je moeder vreemd gegaan met haar huidige man? Dan zou je biologisch gezien wel van hem kunnen zijn. Opa weet misschien niet dat je moeder is vreemd gegaan en denk dat haar ex je vader is. Uit je verhaal lijkt dat dit niet het geval is, maar je weet nooit. Wellicht is het echte verhaal wel heel pijnlijk en houden ze dit in de doofpot. Dat meer mensen er van weten en niemand er wat over wil zeggen impliceert dat wel. Desondanks vind ik dat een kind wel het recht heeft te weten wie zijn/haar vader is.
Tenzij de scheiding met haar ex man pas rond was, terwijl jij al verwekt was met haar nieuwe man.. Als ze aangeeft zsm te zijn getrouwd toen het eenmaal kon (een jaar na de scheiding), lijkt het erop dat ze pas laat met haar ex-man gescheiden is. dus in juni '90, toen jij al verwekt was, zelfs bijna geboren. Dit wil niet per definitie zeggen dat jij ook verwekt bent door haar ex-man. Het kan zijn dat het heel lang duurde voor de scheiding rond was, misschien zelfs wel gerekt door haar ex-man? Of dat je moeder tijdens haar huwelijk met een ander het bed heeft gedeeld waar jij uit bent ontstaan. Omdat jij dus wel binnen een jaar na de scheiding geboren bent (1-2 maand na de scheiding?), heb je dus, zoals anderen hier zeggen in eerste instantie de naam van haar ex-man gekregen. Zonder info te hebben over scheiding ed kun je blijven raden, maar zul je er niet achter komen ben ik bang. Heel veel succes met het uitzoeken of je "vader" ook echt je vader is, of wie je biologische vader dan wel zou kunnen zijn!
dat vind ik dus ook ik weet inmiddels dat er een aanpassing is geweest op mijn achternaam en ben nu met de gemeente aan het bellen hoe ik daar achter kan komen want die papieren moeten nog bestaan
Wil je zusje niet meewerken aan een dna test? Als het goed is kan daar uitgehaald worden of ze een volledige of half zus is toch?
Volgens mij heb je er gewoon recht op om te weten wat eerst je achternaam was idd! Dan ben je al een stap verder. Verder idd dna test met je zusje. Veel sterkte met al deze familieperikelen zeg. Heftig om dat van je opa te horen en vervolgens werkt niemand mee. Een web van leugens ik hoop dat je hem vindt!
Wanneer je verwekt bent maakt niet veel uit voor de wet. Of dit nu voor of na scheiding is maar wel wanneer geboren. Als je op papier voorheen een ander achternaam had ( van man 1 dus) en je bent geboren op 21-7-1990 dan moet je moeder uiterlijk officieel gescheiden zijn van man 1 op 22-7-1989 of later want alleen dan krijg je de naam van vader 1 omdat je voor 22-7-1990 geboren bent. ( dus binnen het jaar na scheiding). Ze kan natuurlijk na de scheiding al een relatie gehad hebben met man 2, jou verwekt hebben meteen na de scheiding en dan is man 2 toch wel jou vader alleen kon man 2 jou niet erkennen door de wet toen. Man 1 bleef jou vader tot aan de bruiloft waarna je de naam kreeg van man 2. Als ze echt precies een jaar hebben gewacht na scheiding om te kunnen trouwen zou het bekeken dat jou moeder in juni 1990 gescheiden is. Jij bent geboren in juli 1990. Volgens de wet van man 1 dus. Meest logisch. Je krijgt zijn achternaam Een jaar later juni 1991 trouwen ze en krijg je naam van man 2. Conclusie, je moeder ging al met man 2 maar was nog niet officieel gescheiden. Moeder weet zeker je bent van man 2 maar volgens de wet van man 1 Conclusie 2. Je bent van man 1, moeder is gescheiden. Leert daarna man 2 pas kennen. En trouwt met hem en hij erkent jou als zijn kind.
Precies, dit wilde ik ook al zeggen. Kan inderdaad. Als jullie niet dezelfde vader hebben, blijkt dat uit een DNA test. Gaan we er wel even van uit dat je zusje wél het biologische kind van je vader is.
nou we hebben in ieder geval al wat informatie ik ben pas erkent door MAN 2 op 3 januari 1991! een half jaar na mijn geboorte dus. Mijn zusje werkt no way mee met mijn moeder heb ik geen contact en mijn ''vader'' werkt al helemaal niet mee