Tips gezocht, want dit breekt m'n hart

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Melrose, 30 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Ons moppie is zo enorm lief en geduldig....ze is nu 11 weken oud. Erg lief, goedlachs, zelfstandig, grappig. Als je haar recht aankijkt gaat ze ALTIJD uitgebreid naar je lachen. En tijdens het verschonen blijft ze geduldig stilliggen terwijl mama met haar kleertjes zit te klooien. Huilt bijna nooit, gemiddeld nog geen 5 minuten per dag. Ze vermaakt zichzelf uren per dag in een wipstoel, box, op speelkleed etc. En ze houdt tijdens het voeden altijd zelf haar fles vast, heel leuk om te zien. :D

Zoals je leest ben ik heel blij en trots, en ze is echt een geduldige schat. :)

Maar sinds kort gaat ze naar het kinderdagverblijf, en daar gilt ze regelmatig de boel bij elkaar. Ik bel tussendoor wel eens om te vragen hoe het gaat, en dan vertellen ze uitgebreid hoe hard de kleine wel niet aan het huilen is. Iedere keer dat ik dat hoor breekt m'n hart!! Omdat ik weet hoe rustig ze thuis altijd is. Ik vind het echt heel erg sneu om dat steeds te horen te krijgen. :(:(

Nu hebben ze er bij het kinderdagverblijf iets op gevonden, om haar (tijdelijk) stil te krijgen: ze geven haar dan een voeding. Onder het mom van "op een kinderdagverblijf doet ze meer indrukken op en krijgt ze dus sneller honger". Met als gevolg dat ze per dag een voeding te veel krijgt.....en haar hele schema dus wordt omgegooid.
    Vroeger kreeg ze 6 flesjes per dag, we hebben de nachtfles bij 3 weken eraf weten te bouwen dus ze kreeg tot nu toe 5 flesjes. Maar omdat ze bij het KDV zo vaak voeden zijn het er nu weer 6 geworden....ik ervaar dat als een achteruitgang. Maar ik ben bang dat als ik het KDV zeg haar minder vaak te voeden, ze haar niet weten te troosten en zij dus veel blijft huilen. Wat me echt pijn doet om te horen :(

Herkent iemand dit en heeft iemand misschien tips over hoe dit aan te pakken? Thanks!

2. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    hoeveel scheppen voeding krijgt ze dan in totaal, en werkt t?

3. Little22Miracle

Little22Miracle Actief lid

3 okt 2011
    432
    0
    0
    Meid wat vervelend, ik weet geen tips maar ik vindt niet dat hun extra mogen voeden om haar stil te krijgen, ik snap dat er nog andere kindjrs zijn dus ze kunnen niet hele tijd met der troetelen om der stil te krijgen, maar misschien doen ze dingen anders dan dat je kleine gewend is, ik zou een gesprek vragen om dingen te bespreken

4. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Vandaag krijgt ze de volgende hoeveelheden (inclusief die van het KDV):

thuis - 05.45 u 150 + 5
    KDV - 08.45 u 180 + 6
    KDV - 12.30 u 180 + 6
    KDV - 16.00 u 180 + 6
    thuis -19.30 u 90 + 3
    thuis - 22.30 u 120 + 4

die laatste 2 voedingen heb ik uit wanhoop behoorlijk klein gemaakt zoals je ziet, anders ging ze ver over het dagelijks maximum dat het CB heeft gesteld heen. :( Maar ik wil liever niet dat ze een extra fles krijgt om eerlijk te zijn....

Dat is een goed idee, een gesprekje doen....ben benieuwd naar hun reactie!

5. liefste80

liefste80 Lid

27 okt 2010
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het belangrijkste is: is ze na dat flesje wel tevreden? Anders zou ik het voor een korte periode proberen....ons dochtertje (nu 14 maanden) eet vaak ook wel meer op de creche, ze verbuiken toch meer energie.
    Of kunnen ze haar niet een flesje met water of roosbosthee geven? Andere optie is een flesje met maar 1 of 2 schepjes melk. Succes ermee, lastig he!

6. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    nou ja, zolang t werkt en je niet over de 30 scheppen op een dag uit komt, is t niet een heel groot probleem. (vind ik)

ze is natuurlijk gewend aan mama en dr vertrouwde omgeving, stel je eens voor, je komt net op de wereld, bent een beetje gewend en dan word alles omgegooit....
    logisch dat ze daarop reageerd, hoop dat ze gauw beter in dr velletje zal zitten.

7. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Kan me je gevoel zo goed voorstellen! Lucas was de eerste weken daar ook heel onrustig. Huilde veel en sliep slecht. Het gaat nu steeds beter. Ik vind eigenlijk wel dat ze het bij het KDV van jou wel wat genuanceerder mogen brengen dat jouw meisje zo veel huilt. Natuurlijk moeten kindjes wennen dat weten zij ook. Ik weet dat Lucas hier ook veel huilde maar ze probeerde dat toch altijd wel rustig en netjes te brengen, zonder te liegen over tijden of duur van huilen. Ze vertelden me vooral ook de dingen die WEL goed gingen!

Hier wordt soms een voeding vervroegd, maar nooit met meer dan een half uur, dat heb ik ook gezegd niet te willen.
    Als ik kijk naar je voedingstijden en grootte van flessen zou ik het toch proberen anders te doen.

Er zit vaak bij jouw meisje maar 3,5 uur tussen de flessen. Ik denk eerlijk gezegd niet echt dat ze honger heeft, maar dat ze gewoon bij het KDV te troosten is met een fles. Als ik jou was zou ik de flessen van het KDV verkleinen naar 150....Dan kun je zonder problemen 6 flessen van 150 geven en is het dus ook beter verdeeld.

Ik snap dat het voor jou niet fijn is dat je terug moet naar 6 flessen, maar misschien is het nu voor jouw meisje even het beste. Tot ze wat beter gewend is. En misschien vervalt die fles van 5.45 dan vanzelf ook wel!
    Sowieso zou ik even een gesprekje aanvragen over hoe zij hiermee om gaan en wat zij kunnen doen om het jouw kindje aangenamer te maken.

Heel veel succes en ik hoop dat je kindje snel een beetje gewend is!

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ahh meid wat ontzettend vervelend! Ten eerste vind ik dat de leidsters niet uitgebreid steeds moeten vertellen dat je kindje zoveel huilt daar. Uiteraard moeten ze eerlijk zijn, ze kunnen niet vertellen ze was hier een engeltje de hele dag terwijl dat niet zo is, maar op deze manier maken ze jou onrustig. Zo breng jij je meisje dus ook met onrust weg en reken maar dat ze dit voelt. Misschien je man haar een keertje laten brengen? Of iemand anders, wanneer dit niet mogelijk is? En de voeding geven om te kalmeren lijkt mij ook een beetje omgekeerde wereld. Voor een nieuw kindje is gewoon tijd nodig. En ja, wij hebben ook wel eens een kindje in de groep gehad wat echt niet goed wende. Toen hebben we met haar moeder afgesproken een langere wen periode toe te passen. Dus een tijdje wat kortere dagen, maar goed dit moet van beide kanten haalbaar zijn.

En lekker dingen mee geven die naar jou ruiken. Thuis eens met een knuffeltje van haar slapen en die mee geven zodat ze die bij haar kunnen leggen. En vooral ook inderdaad een gesprek aanvragen. Mijn hart zou hier ook van breken!

Zit je kindjes trouwens op een verticale groep of op een baby groep?

Succes meid!

9. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik vind dat het kdv eigenlijk niet op eigen houtje mag beslissen dat ze er een voeding bij moet krijgen.

10. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Verticale groep of baby groep.....tja de vloer is horizontaal :p ik weet niet precies wat het inhoudt. Als je met verticaal bedoelt van 0-4 jaar, dan zit ze in de baby groep. Ze is 1 van de jongsten, zo niet, de allerjongste.

Ik hoop gewoon dat ze door de veranderingen niet opeens transformeert in een huilbaby :$ Dat zou ik vreselijk vinden, ben ook echt allergisch voor babygehuil. Gaat door merg en been.

Morgenochtend ga ik sowieso even met de medewerksters babbelen, volgens hen hebben ze er echt alles aan gedaan om haar te troosten en werkt alleen die fles.

Toen ik haar vanmiddag ging halen was ze overigens direct weer vrolijk haha

11. babyproject

babyproject Niet meer actief

Eh, als zij zien dat een kind honger heeft, hebben ze weinig keuze lijkt me.

Ik vind 3 flessen op het KDV heel normaal. Zoveel kreeg onze oudste ook altijd. Thuis kreeg ze er dan nog 2. 's Ochtends 1 en 's avonds nog een late fles. Wellicht is het een fase en zal ze snel 1 van de flesjes van thuis laten vervallen. Al herken ik wel dat ze op de opvang sneller honger hebben. Ik vind het echt niet gek dat ze het niet redt op 2 voedingen hoor! En vind ook niet dat er nu weinig tijd zit tussen 08:45, 12:30 en 16:00.

Je zult wel vaker periodes hebben dat ze opeens een extra flesje nodig heeft, groeispurtje of sprong ofzo.

Los van die voeding vind ik het wel vreemd dat ze thuis zo rustig is en op de opvang zoveel huilt. Lijkt wel alsof er meer aan de hand is dan honger? Vraag anders eens of je er een dagje bij mag zijn zodat je kunt zien wat er nu anders is als thuis en wellicht advies kan geven.

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik bedoel inderdaad de leeftijden. Verticaal is 0-4. Maar juist in een baby groep zullen de leidsters je vast kunnen helpen met een oplossing. Ik denk echt niet dat je zomaar een huilbaby zult krijgen. Je kindje moet er ook gewoon aan wennen. Dat komt echt wel goed. Het feit dat ze vrolijk was toen je haar kwam halen is volgens mij al fijn toch?

Ik ben het er niet mee eens dat er zomaar een voeding extra gegeven mag worden. Dit lijkt me niet per se honger, maar ook gewoon behoefte aan knuffelen. Misschien overleggen dat ze jou even bellen wanneer ze denken dat een voeding nodig is? Want het is natuurlijk ook niet te doen om een kindje te laten huilen. En inderdaad op een kdv hebben soms kindjes meer honger, hoor ik ook vaak van ouders terug. Hoe vroeg krijgt je kindje thuis de ochtend fles? Want na die fles is natuurlijk best wel druk, dus misschien kan dat verklaren dat ze dan alweer snel honger heeft? Ik merk zelf in ieder geval wel dat mijn meisje sneller honger heeft wanneer ze langer wakker is geweest en het drukker is geweest.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier kreeg ze toendertijd ook 3 voedingen tijdens een hele dag KDV... maar gaf zelf de afgekolfde melk mee, dus nooit problemen gehad met maximum aantal schepjes etc.

Er wordt ook meer gegeten op het KDV dan thuis, zelfs nu nog... Daar verbruiken ze veel meer energie, al is het maar naar het kijken van de andere kindjes/ andere omgeving etc.
    Wel vind ik dat de leidsters de extra fles (of andere oplossingen) eerst met jullie moeten bespreken. Hier werd dat ook altijd netjes gedaan... kregen we gewoon een telefoontje.

Zou persoonlijk misschien eerder geneigd zijn om die allereerste fles van voor 6u kleiner te maken, zodat ze overdag in ieder geval volop aan haar voeding komt. Maar weet niet ook niet of dat handig is??
    En anders inderdaad even terug naar 6x 150cc? Het schema van je kindje zal de komende maanden nog heel vaak veranderen....

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier zit ze trouwens vanaf het begin al op een verticale groep (0-4jr, al gaan in de praktijk veel kindjes vanaf een jaar of 3 naar de peutergroep)....
    Ook hebben ze een draagdoek/zak waar ze onrustige kindjes in kunnen dragen en zo ook nog andere dingen kunnen doen!

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gaf ik dan borstvoeding maar ze dronk bij de gastouder ook vaak sneller dan thuis. Nu kreeg ze sowieso op verzoek en gaf gewoon 3 voedingen mee en ze kon dan gewoon kijken wat ze nodig had.
    Als je kleine daardoor weinig huilt op kdv en tevreden is, zou ik me er niet druk om maken. Mogelijk kun je samen kijken hoe je de flessen het beste kunt verdelen om niet over de max. van een liter heen te gaan. Zelf zou ik denken om op kdv dagen 6x 150/5 te geven en op je vrije dagen 5x 180/6.

16. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Volgens mij KA geef je je kind te eten wat het vraagt. Zonder te kijken naar hoeveelheden/schepjes enz. Haar visie is dat een kind geen honger hoeft te hebben en tevreden moet zijn na de fles. Dit is een nieuwe visie van mijn KA. Het is gebaseerd op het geven van BV dat mag nl grenzeloos en ze weten ook niet precies wat babies daar allemaal van binnenkrigen.

Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt, heb ook geen schema's oid. Mijn jongste is vrolijk en tevreden, heeft altijd veel meer flesjes/hoeveelheden gekregen dan het advies van het CB.Hij drinkt/eet nu pas volgens de normen.

17. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    dat wordt hier (dld) ook gegeven als advies, eten wanneer ze honger hebben, en zoveel ze willen, ze nemen wat ze nodig zijn. er is ook een fijne voeding hiervoor op de markt, speciaal hiervoor ontwikkeld. ik ben er ook voor, vond t erg fijn. maar in nederland zijn andere 'regels' helaas...

18. adi

adi Niet meer actief

Heeft je ka er niet bij vermeld wat de risico's op lange termijn voor je kind zijn bij structureel teveel kv?
    Ik vind het lekker makkelijke instelling, kv is nou eenmaal geen bv - dat is appels met peren vergelijken.

19. adi

adi Niet meer actief

Ik snap jouw instelling eerlijk gezegd niet helemaal. Waarom is het zo erg dat kdv tegenmoet komt aan de behoeftes van je kind?
    3,5uur tussen de voedingen bij 11 weken is toch niet raar? Hoe had jij het dan gezien?
    Als ze haar eerste fles om 6uur krijgt, en dan nog 2 voedingen tot het einde vd middag is toch niet realistisch? Dat is elke keer ruim 5uur tussen elke fles, dat redt geen enkel kind zonder eten of drinken overdag!
    Ik denk dat je dochter gewoon honger had, en dan hebben de leidsters juist gehandeld.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind het eigenlijk ook een heel normaal schema? Het is toch een logisch schema om te ontbijten, middag eten, een tussendoortje om 16u, avondeten en een late fles en vroege ochtend/nachtfles is met 3 maanden ook heel normaal? Ik zou dan eerder terug gaan naar 150ml per fles.

Deel Deze Pagina