Al een tijdje heeft onze dochter gekke plekjes.. al een paar keer mee naar huisarts geweest. Die weet het niet. Foto`s opgestuurd naar de dermatoloog die zei iets met talgkliertjes en schreef een zalfje voor en betadine-scrub. Dat leek te helpen echter de plekjes komen en gaan altijd dus ik was al wat sceptisch en jawel ze kwamen terug. Deze keer hebben het zalfje en de scrub een effect.. Ik wil dus een doorverwijzing naar de dermatoloog dat hij zelf kijkt ipv op een foto. Echter mijn huisarts is nog een week op vakantie.. ( daarna gaan we zeker dus terug ) Iemand hier die het herkend.. ?? Het jeukt niet doet ook geen pijn en zit vooral op haar romp. Vaak onder haar armen in de oksel streek, maar ook op buik en rug..
ze zitten er ondertussen in meer of mindere mate bijna een jaar. Soms helemaal weg soms een stuk meer dan hierboven..
Het lijken inderdaad pukkeltjes zoals mijn dochter die ook wel eens heeft. Vooral met warm weer spelen die op. Zou er zeker even naar laten kijken door de dermatoloog, dan weet je het maar zeker. Misschien is het wel een allergische reactie op iets wat ze eet of wasmiddel/wasverzachter. Als ze er verder geen last van lijkt te hebben en er niet aan krabt, even uitzingen tot de dermatoloog.
Dank voor je antwoord Yil Het vervelende vind ik vooral dat ze een soort mini-littekentjes achter lijken te laten.. Niet allemaal maar de grote plekken wel dat worden dan mini witte vlekjes..
Het lijkt toch wel een ontsteking met die puskopjes erop. Kan best dat haar huid toch geïnfecteerd is en infecties kunnen wel littekens achterlaten. Misschien een antibiotica kuur om haar lichaam even schoon. Omdat de betadine scrub eerst wel effect had en dat gebruik je bij huidinfectie. Zeker als het al zo lang duurt.
Folliculitis (puistjes) - een overzicht | huidinfo.nl | informatiefolder van de dermatoloog Hier vind ik het op lijken!
Dank voor dit topic meiden. Mijn dochter heeft sinds een maand een vergelijkbare uitslag. Ik dacht eerst aan warmtebultjes maar ze heeft het ook op koelere dagen, en soms is het wat meer aanwezig en dan weer minder. Het zou mij niet verbazen als het folliculitis is. Ik ga een afspraak maken met de arts.
Als ik die tweede link lees: "irritatie van schurende kleding kan een rol spelen", en het zit vaak onder haar oksels, zou ik daar ook eens naar kijken: misschien heeft ze een paar kledingstukken die daar knellen? Dan verhelp je wellicht ook al een deel?
Wat je zou kunnen proberen is 2x per dag goed wassen met betadinezeep. Met goed inwassen bedoel ik zeker een minuut of 2 goed inzepen. (Schrobben). (Dus niet even inzepen en afspoelen) Het zijn vaak toch bacteriën die blijven verspreiden. Maar je moet het wel echt consequent een tijdje volhouden. Had er zelf vroeger last van tussen mijn dijen maar ben er hierdoor vanaf gekomen.
Of rompers/hemdjes met een gegolfde rand? Ik heb het weleens gehad met BH's met zo'n kantenrand onderlangs. Die koop ik om die reden dus ook niet meer. En als ik het wel ga kopen kijk ik of ik de rand eraf kan knippen.
Op folliculitis lijkt het i.d. wel, maar de gele puntjes zit zoals je volgens de huisarts hierbij wel zou verwachten geen vocht in. Als je erin knijpt gebeurt er niets Het zijn paarse rondjes perfect rond eigenlijk altijd en in het midden zo`n puistje. Knellende kleding en hempjes zal ik eens over nadenken. Met dit weer heeft ze eigenlijk geen hempjes aan. Meestal los zittende t-shirtjes of jurkjes. Met warmte lijkt het wel erger te worden. Die betadine-zeep op deze manier gebruiken vind ook een goede tip ! Klinkt logisch. Doe het nu zoals ze in de apotheek zeiden even schrubben en afspoelen Ik ga nog wel pleitten voor een afspraak met de dermatoloog als het toch folliculitis is hangt het er als ik het goed lees ook nog vanaf wat de oorzaak is hoe het te behandelen. DANK voor de tips in ieder geval hier heb ik echt wel wat aan !
Ik ben zelf heel gevoelig voor de staphylococ die meestal de boosdoener is en ik moest het van de dermatoloog een paar minuten erop laten zitten.
Van de week naar de huisarts geweest. Plekjes waren nog erger geworden... morgen naar de dermatoloog.. Ben benieuwd
Heb zelf een huidinfectie van een stafylokok gehad. Twee antibioticakuren gehad maar het kwam weer terug. Heb toen testen gehad en het bleek genesteld te zitten in mijn slijmvliezen. Heb toen een hele tijd antibacteriële zalf daar moeten smeren (bactroban) en toen ging het over. Maar heb nu wel vrij snel pukkeltjes, geen idee of dat weer een stafylokok is. Maar ts, mijn plekjes leken erg op die van je dochter. Was toen ook begonnen met betadinescrub maar dat werkte niet lang. Ik vind het wel kwalijk dat je huisarts je niet eerder heeft doorgestuurd. Hier binnen een paar maanden doorgestuurd en de dermatoloog wist meteen hoe te handelen en ik was er toen vrij snel vanaf.
En het testen was simpel: met een wattenstaafje van verschillende slijmvliezen een monster nemen en op kweek zetten. Toen was het hier meteen duidelijk.
Krentenbaard? Was bij mijn zoontje ook niet gelijk herkend door ha, omdat het niet op zijn mond/gezicht zat. Hij heeft blijkbaar exceem en doordat hij dat open krabbelde kwam daar krentenbaard in. Eerst voor krentenbaard een spulletje gekregen, hielp heel goed. En nu een vaselinezalf.
Dat is hetzelfde als de stafylokok waar ik het over had . Ik had een verwaarloosde krentenbaardinfectie waardoor het in mijn slijmvliezen is gaan zitten..