ik wil toch even reageren. NIEMAND heeft RECHT op een (adoptie)kindje, we doen dit toch in het belang van het kind toch?? onze wens tot adoptie is net zo groot als die van mensen die geen biokids hebben alleen is onze uitgangspositie "luxer" wij hebben al een "gezond" kind. dat realiseer ik me heel erg goed. echter ben ik er voor mijzelf ook achter (na de VIA en de Raadsgesprekken) dat ik als ik geen biozoon had gehad dit traject waarschijnlijk niet had aangedurfd. ik kan nu beter mijn "draagvlak" wensen en grenzen aangeven zeker voor onze specialneeds die we aangegeven hebben. een bevriend koppel (zonder kinderen) waar we nog contact mee hebben na de VIA geven dit ook aan. je vraagt nogal wat van iemand om de wens van een babytje op te geven om te kiezen voor een "ouder" kindje met of zonder special need. zij hebben bijvoorbeeld door hun worsteling met de kinderloosheid veel contact met kinderen altijd vermeden en dat komt nu weer terug in hun raadsrapport, echt meiden daar wordt heel erg op doorgevraagd. in ons geval over de combinatie bio/adoptie en in hun geval hoe denk je dit aan te pakken als je geen kinderen gewend bent en vooral ook niet kunt "opgroeien" met je kindje (dus van baby af naar....) @ukoldaatje even voor de volledigheid, ik ben momenteel alleenaanvrager omdat wij NOG niet getrouwd zijn maar ook mijn partner moest mee naar de VIA en werd doorgelicht door justitie en de raad
Wij zijn vandaag gebeld door de Raad voor een afspraak voor een 1e gesprek. Nou vroegen wij ons af wat ze precies allemaal gaan vragen. Kunnen jullie (die de gesprekken al gehad hebben) hier een aantal voorbeelden van geven? En hoe diep de vragen gaan? Alvast dank!
bij ons was het 1e gesprek kennismaken, wat is de bedoeling, wat gaat ze ongeveer vragen, huiswerk meegekregen en al een beetje algemeen, waarom wil je adopteren, hoe ziet je gezinssituatie eruit e.d. daarna 2e gesprek bij ons thuis, ukkie uurtje erbij geweest (heeft ze helemaal geobserveerd en ook beschreven in het rapport) vanuit de huiswerkopdracht wat vragen over hoe was je jeugd, hoe is je relatie met je ouders, gezondheid en gezondheid van je ouders, hoe is je relatie, hoe ga je om met "ruzies" en in ons geval ook nog hoe was de zwangerschap, bevalling en nu hoe ga je om met je zoon en hoe denk je het te gaan combineren met een 2e (adoptie) kindje daarna 3e gesprek op kantoor, waarom adopteren, wat zijn je verwachtingen over de procedure, wat zijn je verwachtingen over het kindje, ga je bijv zijn/haar naam veranderen, wat verwacht je in de opvoedingen, hoe denk je dat aan te gaan pakken qua opvoeding leefstijl verandering enz enz In ons geval ook diep in gegaan op special need, waarom wel, waarom sommige special needs niet of wel. besef je je dat een kind met special need meer aandacht nodig heeft dan je eigen zoon (misschien hoeft niet zo te zijn) realiseer je je dat bij sommige special needs er de kans is dat het kind voortijdig komt te overlijden enz enz. daarna 4e "gesprek" je krijgt je gezinsrapport voor je neus, lees maar door en als je nog op/aanmerkingen hebt gaan ze daar nog mee aan de slag. in totaal zijn we er drie maanden mee zoet geweest, inmiddels in het trotse bezit van een heel positief gezinsrapport en beginseltoestemming voor 1 kindje met special need heel veel succes met de gesprekken. grtjs mama1977 ps het ziet het nu misschien heel zwaar uit en ik was heel bang voor een beoordelend/veroordelend traject maar dat is mij reuze mee gevallen onze raadsmedewerkster was echt heel aardig (echt iemand die m'n vriendin zou kunnen worden) daarentegen hebben vrienden van ons bij dezelfde raad iemand anders gehad die wel beoordelend te werk ging, dus is eigenlijk maar net of het klikt