ruggenprik, hoe was het daarna met je baby?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sas26, 15 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi meiden,

ik was eens aan t lezen over ruggenprikken, en dan vooral over de risico's die er zijn. Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn hoe het met je baby was toen ie eenmaal geboren was? Ik lees bijvoorbeeld over koorts, moeite met ademen etc.

Ik ben nu niet zwanger, maar denk soms wel eens aan een tweede. de eerste bevalling was erg zwaar, de verloskundige bood een ruggenprik aan maar die wilde ik niet omdat ik dan uit bad moest.

Nog een keer bevallen zie ik vreselijk tegenop, dus ben nu toch wat info aan t verzamelen over de ruggenprik, en andere pijnbestrijding. In Nederland zijn veel mensen tegen, maar in andere landen is het bijna standaard...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Ik ben hier ook erg benieuwd naar, dus ik lees mee!

3. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Ik vraag me dit eigenlijk ook al wel een poosje af. Al zal ik niet met ruggenprik bevallen behalve als er een ks gedaan moet worden maar goed ik lees ook even mee.

4. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    zowel ikzelf als mijn dochtertje hebben nergens last van gehad. ik kreeg een spoedkeizersnede
    volgende week donderdag ben ik weer aan de beurt.
    mijn kindje wordt dit keer met een geplande keizersnede gehaalt.

5. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43
    ik heb sochtends om 9 uur een ruggeprik gehad, en een infuus met weeenopwekkers.....
    godzijdank heb ik die ruggeprik gehad omdat ik savonds om half 8 nog maar 2cm had......

om iets voor 8 is onze zoon met een keizersnee geboren..

binnenkort ga ik weer bevallen, maar ik ga het ECHT niet zonder doen....ik moet zowiezo klinisch bevallen dus zal dit ook van te voren aangeven.....

onze zoon maakte het na de bevalling erg goed, qua temperatuur/kleur/alertheid en hij dronk meteen goed aan de borst....

succes met kiezen!

6. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Vlak na het zetten van de ruggeprik daalde zijn hartslag even flink maar dat herstelde zich weer.

Na zijn geboorte heeft hij nergens last van gehad.

7. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ik heb ook een ruggenprik gehad. Gelukkig wel, want de weeën die je krijgt van de weeënopwekkers zijn niet mals ;) Miriam had na de geboorte helemaal nergens last van, alles was perfect :)

8. misa

misa Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je het gewoon als optie moet zien als je er zo tegenop ziet. Laat het op je afkomen en bespreek je angst en mogelijkheden met de vk (als je weer zover zou zijn). Elke zwangerschap, bevalling én ruggeprik is anders. :)

9. wilma82

wilma82 Lid

9 mrt 2010
    61
    0
    0
    verzorgende thuiszorg
    provincie groningen
    ook ik heb een ruggeprik gehad, had flinke rug weeeen, die waren niet weg te puffen.

zowel maureen als ikzelf hadden nergens last van. goede bloeddruk en hartslag.

ik zeg: leve de ruggeprik

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn rugprik werkte slechts aan een kant van mijn lichaam.dus het werkte niet.bevalling duurde lang aan het eind was ff hartslag gedaald, dus meteen n knip en pushen en vast houden met kivi. zo was hij er en hij heeft meteen op mijn geplast(heerlijk)hij scoorde het hoogste van die geborte test.het ging dus goed.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    knip voelde ik niet, dicht naaien ook niet echt en knip was binne paar dagen al dicht. een vriendin voelde met rugprik helemaal niks dus ook geen weeeen, die moest goed naar VK luisteren om te weten wanneer ze moest persen.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    isabella is goed in de gaten gehouden en we zijn (door andere dingen) langer moeten blijven in het ziekenhuis. Ze heeft het super goed gedaan!

Bij mij is de ruggenprik uitgezet bij 10cm en mocht ik pas persen als ik helemaal terug gevoel had.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter had wat opstart problemen, moeite met ademen en moest even voor wat extra zuurstof in de couveuse.

Máár: Ik heb 5 kwartier moeten persen, na een knip werd ze uiteindelijk geboren... Dus ik kan me voorstellen, dat dát ook de oorzaak ervan kan zijn. Ze is aardig lang 'onderweg' geweest tenslotte... (bevalling duurde sowieso vanaf het moment dat de weeen om de 5 minuten kwamen, 19 uur) ...

Het was voor mij geen reden om bij de 2e geen ruggenprik te willen. Uiteindelijk bleek een pethidine prik daar echter voldoende. Die had ik bij de 1e overigens ook al gehad...

14. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36

Klinkt beetje als mijn bevalling, ook 19 uur met weeën om de 2/3 minuten en tot slot 1,5 uur persen.

15. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Bedankt voor jullie reacties,

De reden van dit topic is niet dat ik nu moet 'kiezen'(voor zover je dat hebt in Nederland) maar ik ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn voor erna. Omdat je dus vaak over de bijwerkingen leest als reden om geen ruggenprik te nemen. En inderdaad, iedere bevalling is anders etcetc, maar ik wil gewoon graag de ervaringen horen van moeders die er wél een gehad hebben.

16. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik ben 2 wkn geleden bevallen met een ruggenprik. Die heb ik gekregen voordat de bevalling ingeleid werd, dit ivm ernstige BI.
    Mijn dochtertje heeft totaal geen bijwerkingen gehad van de ruggenprik. Haar scores waren gelijk een 9 en een 10. Ze was heel alert en heeft gelijk goed aan de borst gedronken. Ze was ook heel mooi roze toen ze geboren was.
    Tijdens de bevalling bleef haar hartslag mooi constant.
    Ik heb zelf wel even een angstig moment gehad toen de verdoving van de ruggenprik opeens te hoog kwam te zitten. (op borsthoogte) Mijn ademhaling werd helemaal ontregeld en ik kreeg heel erg last van ongecontroleerde spiertrekkingen. Gelukkig herstelde dat snel toen de ruggenprik op 0 gezet werd. Ook vond ik het erg lastig om te persen terwijl ik helemaal geen persdrang voelde. Ik moest het voor 100% zelf doen en dat was best moeilijk. Gelukkig was ze er binnen 15 min persen, zonder dat er een knip gezet moest worden.
    Al met al was bevallen met een ruggenprik voor mij een uitkomst ivm mijn BI en het was ook gewoon heerlijk om nu een keer geen pijn te hebben. Ik vond dat ik dat wel verdiend had na 3 mnd onhoudbare pijn door de BI!

17. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje had nergens last van!

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mijn dochtertje heeft bij de bevalling een luchtweginfectie opgelopen, maar dat had niets te maken met de ruggenprik die ik heb gekregen want het was bacterieel. Dus ik kan wel stellen dat zij geen bijwerkingen heeft gehad van de ruggenprik.

19. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Bij mij beide keren geen probleem voor zowel mijzelf als de kindjes.
    Jaime heeft wel even in de couveuse gelegen maar zij werd gehaald met 38,3 wkn en ze zeggen wel dat ze dan nog even in de couveuse moeten. Sacha is gehaald met 39,5 wkn en hoefde niet in de couveuse.

20. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier ook een ruggenprik, 5 kwartier persen en vacuumpomp. Lucas had geen problemen (Apgar 9/10/10), ook later niet. Behalve wat hoofdpijn van de vacuumpomp, maar ja, dat is wel logisch!

Ik hou het zeker achter de hand voor een volgende keer, al hoop ik dat het nu zonder kan. Ik heb namelijk geen persdrang gehad en moest op een gegeven moment toch gaan persen i.v.m. ruim 24 uur gebroken vliezen.

Deel Deze Pagina