Er is mij altijd voorgehouden dat je als migrainepatient eigenlijk niet aan de pil mag. Het is gevaarlijk ivm bloedklonten en je aders die tijdens migraine vernauwen. Maar ik heb dan zelf ook nog verhoogde kans op trombose. Weet de gyn van je migraine af?
Vraag en Google eens naar/op Zoely, dat is een redelijk nieuwe pil. Wordt vaak voorgeschreven bij Endometriose.
Ja, dat heb ik meteen aangegeven. Daarom ook dat ik lichtelijk verward ben, maar weet ook, het was de eerste afspraak, ik had om 9u een afspraak en was pas 9.35 aan de beurt, eer ik klaar was, was het 10.05, dus ja, de tijdsdruk En wat je zegt, dat klopt. Migraine heeft te maken met de aders, verwijding en vernauwing . Bij de gedachte alleen al, raak ik lichtelijk in paniek. Ik heb daar, vanwege het feit dat ik zo jong was dat ik het kreeg, echt trauma's van opgelopen. Ik ben best sterk, maar dit maakt een heel klein meisje van mij... Fijn om zoveel ervaringen, tips en do's en don'ts te lezen! De beslissing moet ik natuurlijk zelf maken met de gyn, maar het doet echt goed! Jaren terug heb ik wel de pil geslikt, de Diane 35, welke ik kreeg vanwege enorme menstruatiepijnen . Lees: ik stopte mijzelf als tiener helemaal vol ibuprofen en paracetamol en nog hielp het niet Krom op de bank van de pijn, niet naar school kunnend. En hoe fijn dat die overdosis ibuprofen en paracetamol mij bijna stoned maakten en ik heerlijk kon slapen, zo suf, maar ja, dat hielp dan weer wel, slapen . Nu achteraf denk ik . kan dat, die extreme pijnen van toen, er nu mee te maken hebben? Tijdens de pil en de stopweek had ik toen geen klachten, op een gegeven moment geen pil meer geslikt, en ik kan mij die periode niet zo heel goed herinneren. Wel merk ik dat na de bevalling, mijn menstruatie en klachten daaromheen, anders zijn geworden. Mijn dochter wordt volgende week vijf. Ik ben, en dat zegt mijn man ook, al jaren aan het klungelen. Ik zat zo vaak bij de huisarts, maar kreeg geen gehoor. Ik zei dan letterlijk dat er iets niet klopt, maar dan keek ze mij glazig aan en zei dat ze er niets mee kon . Heb al zoveel geprobeerd, osteopathie, acupunctuur, mineralen, supplementen, voetreflex, homeopathie . Niks wat helpt! Rond Sinterklaas zou ik bij mijn dochter helpen op school, werd die ochtend wakker en had ineens gigantische krampen en pijn, krom liep ik, zat of op de wc, of lag kronkelend in bed. Om die hele dag uit de roulatie te zijn, de dagen erna bijkomend. terugkijkend weet ik, dat ik die periode een eisprong verwachtte .. En zo zit ik nu al bijna drie weken in de ziektewet. Ben moe. De afgelopen weken hebben er even ingehakt, voor de menstruatie veel pijn, tijdens was nog te doen dankzij Aleve Feminax, maar daarna begon het meteen weer, met heel veel ellende rondom de eisprong. En daarna sukkelde het weg, heb het weekend een redelijk goed weekend gehad, maar weet ook, we gaan richting de volgende menstruatie.
Ja, die had ik ook al gezien op internet. Alleen ook bij deze, net als overigens alle ac pillen, als één van de bijwerkingen, migraine. Onder het kopje soms. En soms is mij net teveel
Als je echt endo hebt heb je eigenlijk geen keus en kun je het beste zo lief mogelijk voor je lijf zijn en in dit geval dus dan aan de hormonale AC gaan. Of je baarmoeder en eierstokken laten verwijderen maar dat lijkt mij een stuk ingrijpender dan aan de pil te gaan. Mocht je de Yasmin niet willen: de microgynon 30 is vrij onschuldig. Misschien is dat een alternatief? Sterkte!
Ik slik ook de pil van af oktober omdat ik te veel bloedverlies en dus chronische bloedarmoede hebt. En toch ben ik als de dood voor de pil. A mijn zusje heeft tromboze gehad. B ik ben te zwaar. C ik rook D ik heb suiker en F ben al over de 40.5.. Vorige week was ik voor een ontstoken teen bij de ha en besprak mijn angst. Ik maak mijn stip op en stopt met de pil. En dan toch wil ik wat anders. Want dat bloedverlies is niet te harde. Ben blij met de pil dat ik niet meer zo hevig ongesteld bent. maar de risico.s zijn in mijn eigen te groot. De ha schreef eerst marvelon . Deze had ik ook toen ik 15 was. Ben geen derde generatie trouwens pil slikker mijn oma slikte geen pil en mijn moeder ook niet...voor de apotheker heeft het terug gedraaid en heeft de minste pil gegeven kans op tromboze. Slik nu Ethinylestradiol... Heel woord haha pff. Maar zie mijn punten ik ga stoppen. De risico.s zijn in mijn ogen iets te groot. Dan even kijken hoe en wat wat het bloedverliezen betreft wat mij betreft gaat mijn bm er uit.. Heb hem ( niet nodig) klinkt zo onaardig maar zo is het wel... Hoop niet dat iemand zich aangesproken voelt maar ik ben 40 plus en ik vind mijn tijd om kinderen te krijgen is geweest.!!!
Lastig! Ik heb ook endometriose en veel migraine. Ik ben net een paar maanden gestopt met de pil (Zoely), maar omdat ik de endo niet vertrouw (kreeg weer meer pijn en korte menstruatie) ben ik vorige week weer begonnen. Ik zou het eerst proberen, gaat het echt niet dan moet je terug naar de gyn gaan. Hormonen is het enige wat helpt bij endo. Of zwanger zijn, dat is het allerbeste .
tja ik heb ook extreme migraines (incl beschadigingen in de hersenen waar ik gelukkig niets van merk maar zit toch een litteken), maar gek genoeg heb ik er juist minder migraine mee! daarnaast heet het niet dat je ook alles krijgt. heb bij sommigen 0 bijwerkingen en bij andere een paar gehad. er zijn zat die prima zijn, in principe kan je dat gewoon met je arts overleggen.
O nou, ik kan mij dat heel goed voorstellen hoor! En wat je aangeeft, is jouw gevoel, dat is goed. Ik snap het wel. Een vriendin van mij, was wel jonger toen, heeft trombose gehad. Ze slikte de pil, was te zwaar, rookte en dronk lekker op feestjes. Nu slikt ze Cerazette, die mag bij kans op trombose. Mijn moeder was nog jong, rond de 17, toen zij klachten kreeg van haar onderbuik. Toen was de medische wereld nog niet zo ver als nu en werd er vrij snel gedacht dat het haar blindedarm was en die is uiteindelijk verwijderd. Ik ben vorige week vrijdag op de SEH beland omdat ze dachten dat ik een blindedarmontsteking had, zo'n pijn in mijn buik. Toen de blindedarm eruit ging bij mijn moeder, bleven de klachten. Op haar 24e is een eierstok verwijderd,wat er precies mee was, geen idee, maar dat zou best eens cystes geweest kunnen zijn. Jaren later bleef ze klachten houden, ze bleef ongesteld zeg maar, en is haar baarmoeder verwijderd. Kortom, dit soort klachten zijn geen onbekend terrein binnen ons gezin.
Eerst proberen.. ik weet het niet hoor, dat voelt (nog) niet goed. Ik ben gewoon eerlijk, ik zit niet op die aanvallen te wachten. Ik ben meestal 72 uur zoet en moet daarna nog bijkomen. Dus voor mij is dat geen optie. Dat komt dan op hetzelfde neer . Uit de roulatie vanwege de endometriose, of uit de roulatie door de migraine . En, hoe hard het ook klinkt, dan is uit de roulatie door de endo 'makkelijker' te combineren met een gezin, dan de migraine aanvallen .
vergis je niet in de endo, mijn collega is haar nierfunctie kwijt door dusdanige ontstekingen dat hij niet meer te redden was.
Ja, ik weet het. Dat bagatelliseer ik ook niet hoor. Maar ik heb nog geen 100% diagnose gekregen, weet het pas sinds donderdag, tegenover meer dan 30 jaar migraine in de meest heftige vorm die je maar kunt bedenken Even vraagje nog, een collega van mij vroeg of ik nu Orgametril krijg, dat krijgt haar nicht ivm endometriose. Iemand mee bekend?
Ik begrijp je heel goed hoor! Hoeveel aanvallen heb je zonder pil per maand? Ik heb ook aanvallen van 72 uur, soms kan ik gewoon niet meer en tel ik af tot die helse dagen over zijn. Maar tijdens de afgelopen 4 maanden zonder pil was mn migraine niet minder, volgens de gyn was de Zoely ook niet de oorzaak, maar ik wilde het perse proberen. Maar als je het echt niet ziet zitten dan probeer je toch nog zonder pil. Hou het zelf goed in de gaten en laat het regelmatig checken bij de gyn.
Hoi, Ik heb endometriose, weet dat nu een jaar of 4. Ik slik geen pil. Maar mán, wat heb ik een pijnlijke menstruaties! Maar ik wil nooit geen hormonen meer. Ik was al jong aan de pil voor ernstig bloedverlies (flauwvallen, nog geen les kunnen uitzitten zonder door te lekken) en wist voor mijn eerste zwangerschap niet beter dan dat je de pil slikte als je niet zwanger wou worden. Ik hield altijd vocht vast, was veel 'vlakker' gedurende de maand en had vaak hoofdpijn. Nu heb ik een natuurlijke cyclus en dat voelt goed. Ondanks die helse buikpijnen gedurende 48 uur. Maar dan is het ook over. Ik heb soms ook buikpijnen gedurende de maand. Steeds vaker eigenlijk, zal weer eens teruggaan naar mijn gyn.
Dappertje Dik, ik herken je verhaal wat betreft dat je vaker buikpijnen hebt gedurende de maand. Volgens mij is dat ook een kenmerk van endometriose, dat het op een gegeven moment niet alleen maar tijdens menstruatie/eisprong veel pijn doet, maar al de dagen ervoor, erna, enz. Weet je, mijn pijn tijdens de menstruatie is redelijk onder controle te krijgen met naproxen (aleve feminax, 2 x 225mg, dus 550mg), maar opvallend is wel dat ik dat niet meer alleen nodig heb op de eerste, hooguit eerste twee dagen, maar bijna alle dagen van de menstruatie. De dagen voordat de menstruatie doorbreekt begint het al te zeuren, vooral pijnen in het bekkengebied, onderrug, onderbuik, heup(en). Soms al vreselijke menstruatiekrampen die de adem benemen. Dan volgt de menstruatie en voorheen moest ik altijd wel even bijkomen, maar daarna kon ik er weer tegenaan. Maar dat is niet meer. Ik ben moe na de menstruatie, heel moe. Ik heb ook best hevige, met veel stolsels en altijd het gevoel leeg te lopen. Dan na de menstruatie begint al heel snel de pijn weer, want ja, er wordt een eitje gerijpt en dat gebeurd in de eierstokken, waarvan er in 1 eierstok in ieder geval gezien is dat daar wat zit Die dagen waren dit keer echt hel, wat een helse pijn . Na de eisprong wordt het dan wat rustiger, dan kan ik pas even bijkomen, maar inmiddels zit ik of op dag 7, 8 na eisprong en ja, langzaamaan krijg ik weer klachten, krampen enz. Dus van een cyclusmaand voel ik mij misschien een week goed. Nou ja..goed . het is zo'n cirkel he? Want die dagen kom ik bij, energie proberen op te doen. Voor mij is het wel een rollercoaster, eerlijk gezegd. Ik moet het nog een plek geven, wat lastig is omdat het nog niet met 100% zekerheid vast staat. Al was de gyneacoloog er wel van overtuigd En als ik nadenk . Eerder schreef ik al van die dagen voor sinterklaas, dat ik niet kon helpen op school van mijn dochter, vanwege enorme pijnen/krampen. Vanmorgen bedacht ik mij dat ik in 2013(!) op vakantie was, ik lekker even lekker ergens zat en mijn man met ons meisje even naar de wc was. Ik kan het nog zo goed herinneren . ik zat daar en kreeg een steek in mijn buik, dat werd binnen no time erger . ik wist dat ik ergens die week zou menstrueren, maar terwijl ik daar zat, werd het erger en erger, tot het gevoel van paniek, flauwvallen enz aan toe. Lopen ging niet, zat ik daar, voorover gebogen wat te wiegen, wachtend tot het over zou gaan. Nu ben ik een dagboekje aan het bijhouden, om overzicht te krijgen. Ik denk er zelfs aan om ovulatietesten te kopen, om zo de pijn en de eisprong aan elkaar te kunnen koppelen. Ik heb overigens één dochter, mijn alles! Toen zij 1,5 was, gingen we voor een tweede. Na twee jaar was ik nog steeds niet zwanger. Na nog een half jaar proberen hebben mijn man en ik de moeilijke beslissing genomen het hierbij te laten. Niet meer 'geforceerd',maar op zijn beloop. Zonder resultaat. Ik wilde de medische molen niet in, daar sta ik nog steeds achter, voor mijzelf. Voor mijn dochter vind ik het minder, maar dit is wat ons gegeven is. Volgende week wordt mijn dochter vijf.
Wat een nare situatie. En wat is het lastig om een keuze te maken. Zelf heb ik ook endometriose. En die perioden van pijn herken ik zo. En hoe langer ik endo heb des te langer werden die perioden van pijn. Ik heb een kijkoperatie gehad omdat ze zagen dat ik een cyste op de eierstok zat. Die wou ze weghalen zodat een zwangerschap meer kans zou krijgen. Tijdens de kijkoperatie zag ze dat ik endo heb in een vergevorderd stadium. Dmv een buikoperatie heeft ze daar een deel van kunnen weghalen. Ik heb wel de keus gemaakt om de pil te slikken. Wat was ik blij dat ik van die pijn af was. Ik kon weer normaal functioneren. Maar ik voelde me niet goed door het slikken van de pil. Ik was erg humeurig. Dit heb ik besproken met de gyn en ik heb inmiddels de mirena. Ik voel me hier veel beter bij. Krijg een stuk minder hormonen binnen. Misschien dat de mirena voor jou een optie is?
Voor de meiden met endometriose Ik zit nu op dag 23 van de cyclus. En heb pijn in mijn rechterheup en rechteronderrug. Hetzelfde als de vorige cyclus. Ik zit als ik het goed heb, op dag 8 of 9 na de eisprong. Ik heb nog een dag of 6 te gaan, dan verwacht ik mijn menstruatie. Kan ik nu al zo'n pijn in mijn bekken hebben? Zo ver van tevoren? Gisteren vroeg mijn collega hoe het met mij gaat, via een appje, want ik werk momenteel niet. Ik doe mijn verhaal, maar merk op een gegeven moment dat het net is of ik het over iemand anders heb. Dat het niet om mij gaat. Hoe meer ik het er over heb, hoe sterker dat gevoel. Alsof het mij niet is overkomen, alsof ik niet in die medische molen zit. Snappen jullie het nog? Alsof het kwartje nog niet helemaal is gevallen. Daarbij, en dat vind ik eigenlijk helemaal niet leuk, mijn man doet alsof er niets aan de hand is. Hij laat mij net zo hard rennen als altijd, vraagt er niet naar, vraagt niet hoe ik mij voel enz enz. Ik heb het hem vanmorgen voor zijn voeten gegooid, ik heb vandaag meer pijn, dus dan ben ik een heuse heks
Ik heb (vooralsnog) alleen endo in de spierlaag van mijn baarmoeder. Ik ben al een paar jaar niet meer bij de gyn geweest. Maar heb sinds een paar cycli ook enorme pijn rechts onderin mijn buik, die uitstraalt naar mijn heup en been. Kan dan geen stap zetten. Ik bagatellisseer ook graag, omdat ik gewoon die hormonen niet wil. Ik heb dan wel veel pijn tijdens de menstruaties met been- en rugweeën aan toe (ik slik ook Naproxen of Ibuprofen), maar ik voel me op de tussenliggende dagen wel lichter, vrolijker, vrouwelijker. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, snap heel goed wat je bedoelt! Juist doordat je geen hormonen slikt, ben je niet zo vlak, en geen last van die vervelende bijwerkingen. Ik heb de afgelopen dagen goede dagen gehad, ik weet dat mijn eisprong is geweest, want hee, die heb ik wel heel erg goed gevoeld dit keer, zoveel pijn . En daarna ebde het wat weg en ja, dan ga ik bagatelliseren, want dan is mij dat toch helemaal niet overkomen? ik mankeer toch niks, het gaat nu toch goed? Maar nu ga ik dus iedere dag een stapje richting menstruatie en dus ben ik benieuwd wat mijn lijf gaat doen. Maar wat je zegt, ik heb ook pijn in heup en been, alleen begint het bij mij daarmee en dan komen de steken en de krampen. Tenminste zo ging het de vorige cyclus Gaan jullie/ga jij, ook naar een bekkenfysio? Dat raadde mijn gynaecoloog aan, omdat het toch door pijn gaat verkrampen,verkeerde houding enz enz.