Wat ik dan niet helemaal snap (maar misschien ben ik wel gek): voor je man is er wel aangifte gedaan, maar voor jou niet? Jullie zijn getrouwd? Of niet maar hoogstwaarschijnlijk wel fiscaal partners? Dan snap ik niet hoe de aangifte alléén voor je man gedaan kan zijn en niet voor jou. Ik zou inderdaad à la minute nu beginnen met het opzetten van je eigen administratie. Zo moeilijk is dat niet. Mapje maken voor salarisstroken. Daar bewaar je per jaar ook je jaaropgaves in. Dan een map voor de brieven enzo van de belastingdienst. Een map voor het huis (als je een eigen woning hebt). Map voor bankzaken. Map voor verzekeringen. En dan ben je al een heel eind denk ik zo. Je had het erover dat je de salarisstrook van je man niet kon ontcijferen. Maar die heeft een eigen bedrijf? Is het een eenmanszaak? Dan krijg hij ook geen stroken, toch? Of heeft hij nog andere inkomsten (gehad). Ik ben zelf salarisadministrateur dus wil je best helpen met het ontcijferen van je loonstroken. Stuur me, als je dat wilt, maar een PB'tje. Dan wil ik gerust mijn mailadres geven zodat je het kan scannen en doormailen zodat ik je verder kan helpen. Ik doe het graag. Veel succes! Josien Enne... ik sluit me aan bij Annetske. Belastingen kunnen echt heeeel leuk zijn .
Hallo, Bedankt voor je reactie. De aangifte gaat over een jaar dat ik mijn man nog helemaal niet kende en we dus ook geen toeslagpartners waren. Mijn man is ondertussen gestopt met zijn eigen bedrijf en werkt nu in loondienst, vandaar het loonstrookje. Maar hiermee wou ik alleen aangeven dat ik toen ook al niet snapte welke papieren je dan in moest leveren bij de accountant. Je hebt immers overal van die regeltjes, die in het ene geval voordelig zijn, maar in een ander geval weer nadelig. Vindt wel dat je enorm veel papierwerk krijgt als je alles voor 5 jaar moet bewaren! Ik heb in ieder geval de boel weer helemaal gesorteerd en ik zal niks meer weggooien! Nu hoop ik dat mijn aanvragen bij de belastingdienst correct zijn en dat ik geen fouten heb gemaakt. Ik ben het daar overigens wel mee eens, belastingen kunnen inderdaad heel leuk zijn, als je er ook wat van snapt. Net zoals wiskunde, als ik het snap is het leuk, maar anders...
Mocht je echt zaken iet meer terug kunnen halen qua inkomen dan kun je altijd een schatting invullen qua inkomen. De belastingdienst stuurt dan vanzelf een afwijking van de aangifte met een correctie van het inkomen. Maar waar heb je denk je recht op? Toeslagen (die kunnen nl. niet met terugwerkende kracht, althans alleen tot 1 april het volgende jaar) Of IB? Heb je een eigen woning, veel ziektekosten gehad oid? Ben nl. wel benieuwd waar je recht op denkt te hebben. En jaaropgave weggooien vind ik toch wel eh..... niet handig zeg maar.... loonstroken kan ik nog misschien enigzins begrijpen maar jaaropgave niet. Maak mappen met daarin tabbladen voor loonstroken, jaaropgave, belastingzaken etc. In een andere map doe je de bankafschriften met achter het afschrift de betaalde rekeningen. En tja, ook hier van mening dat belastingen heeeeeeeeeel leuk zijn!
huur iemand in is mijn advies, ik ben wel handig met administratie opzetten en heb ooit voor iemand eigen bedrijf opgezet en gerund. Maar aangifte bij de belasting besteed ik altijd uit. Het kost wat geld maar lever je erg veel op. Hij of zij kent vaak precies de regeltjes en heeft alle info waar je recht op hebt! gr brenda