M'n zoontje (6) raakt steeds meer geobsedeerd door de spelletjes op de telefoon. Nu zie ik ondertussen goed in dat dit niet meer normaal is en ga morgen stappen ondernemen. Maar hoe pak ik dat aan? Helemaal geen spelletjes meer? Of tijdelijk? Kookwekker? Herkennen jullie het en hoe gaan jullie hier mee om?
Hij heeft geen eigen telefoon (neem ik aan), dus kan je zeggen dat hij elke dag een bepaalde tijd op mama's telefoon spelletjes mag doen. Buiten die tijd kan hij met zijn speelgoed binnen of buiten spelen of met vriendjes spelen. Ze zelf de controle geven over wanneer ze op de telefoon willen op zo een jongen leeftijd werkt niet. Op die leeftijd weten ze nog niet wanneer het klaar is, ze zullen zich er de hele dag wel mee kunnen vermaken. Met als gevolg een kind dat teveel energie heeft en stiervervelend word van het bankhangen met dat ding
Een tijdslimiet per keer instellen en de regel hanteren dat je zoontje bijvoorbeeld maar één keer per dag spelletjes mag doen op je telefoon. En daar consequent in zijn. Je kunt een kookwekker gebruiken, maar ook zelf aan de hand van de klok aangeven hoe lang hij nog mag. (Als de grote wijzer op de 6 staat , moet je stoppen. Nog vijf minuten, dan doen we de telefoon uit, enz). Zo krijgt hij zelf meer besef van tijd, dat werkt beter dan vanuit het niets zeggen dat hij nu meteen moet stoppen.
ik zou idd ook een tijdslimiet instellen. Je mag bv een half uur gamen en daarna niet meer of een uur net wat je wilt
Sowieso zorgen dat hij je telefoon niet kan pakken en duidelijk een tijdslimiet afspreken wanneer hij mag spelen. Verder een kind van 6 hoeft toch niet iedere dag te gamen??? Misschien kan je afspreken dat het alleen op woensdag mag en in het weekend, verder niet.