ik wil een konijn aanschaffen

Discussie in 'De lounge' gestart door VrouwtjeRomy, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Nou hier ben ik het er totaal niet mee eens, een cavia of konijn WIL juist aandacht!!! En het zijn juist knuffeldieren! Kijk een vis of een vogelspin is geen knuffelbeest nee, maar een cavia dan weer wel, een hond knuffel je toch ook???

Ik bedenk me ineens: of bedoel je het in de zin als een speelgoed beest?

Hooi moeten ze idd onbeperkt in de kooi hebben, maar zaagsel hoeft niet, je hebt bijvoorbeeld ook van die geperste korrels zoals littlefriends die super goed de urine opnemen en veel minder stuivig zijn! ;)

2. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Aandacht is in mijn ogen niet hetzelfde als oppakken en knuffelen. Een konijn moet je lekker met een maatje laten rondlopen en genieten van hun sprongetjes en maffe gedrag. Ik heb hier 4 konijnen die alleen maar opgetild worden als ze naar de dierenarts moeten of als ze ziek zijn om naar binnen gehaald te worden. Anders worden ze echt nooit opgetild en dat is ook beter voor ze. Daarentegen komen ze wel schooieren voor lekkers en dat krijgen ze dan af en toe ook. Niet altijd anders worden ze te dik.
    Een konijn vind het namelijk helemaal niet leuk om opgetild te worden, daarom zullen ze ook altijd slaan met hun achterpoten en dat is behoorlijk pijnlijk. Als een kind een konijn oppakt is de kans dus heel groot dat het beestje op de grond valt als het kind schrikt van de klap die het krijgt met de achterpootjes.

3. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Die geperste korrels werden hier door de konijnen opgegeten:$. Heb al vanalles geprobeerd maar zaagsel werkt het beste.

4. Roosje31

Roosje31 Fanatiek lid

16 okt 2010
    1.257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Konijnen zijn erg leuk.......maar dat is mijn ervaring. Wij hebben zelf 1 konijn....Meneer Floppy!! Hij staat bij ons in de woonkamer en als we thuis zijn staat zijn kooi altijd open.....Ik vind als je een huisdier neemt dat je er wel veel aandacht in moet steken....je moet ze opvoeden, verzorgen en vooral veel aandacht geven. Stinken valt eigenlijk wel mee, wij maken hem 1 x per week schoon. Tis echt een kroellerd....hij is heel aanhankelijk zoekt je altijd op....je kan hem alleen niet oppakken dan gaat hij ook krabbelen. Verder is hij ontzettend tam....Eigenlijk is het onze kleine man hihihi....

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn zus heeft een konijnen en die springen zelf op schoot om aandacht te vragen! en nooit problemen gehoord over de littlefriends, en ik heb toch heel veel van dat spul verkocht toen in nog in een dierenwinkel werkte!

Ook mijn cavia's kunnen heerlijk genieten van een knuffel partij en gaan er echt helemaal voor liggen!

dus nee ik ben het niet eens met jou stelling dat ze niet geknuffeld zouden willen worden!!!

6. Roosje31

Roosje31 Fanatiek lid

16 okt 2010
    1.257
    0
    0
    NULL
    NULL
  7. FinleyenMilan

FinleyenMilan Actief lid

11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een konijn is GEEN knuffelbeest zoals Ladouce al aanbrengt. Een konijn vind het leuk om 'gewassen' te worden (dus strelen over het kopje o.a.) maar niet om opgepakt te worden en zo te knuffelen (zoals een hond wel leuk vind vb) en dit om de simpele reden dat konijnen prooidieren zijn. Wanneer zij opgepakt worden in het wild, is dat waarschijnlijk door een vos ofzo en betekend dat de dood voor die nijnen en zullen ze er alles aan doen om los te komen. Ze kunnen zo zelfs hun rug breken! Daarom raad ik altijd aan om konijnen op de grond te laten en alleen op te pakken voor doktersbezoeken. Er zijn hier en daar enkele uitzonderingen natuurlijk.

Verder zijn konijnen gezelschapsdieren dus alsjeblieft, haal er zeker 2! Een konijn alleen is gemeen! Je zal het er misschien niet aan zien maar als je een maatje bij ze zet dan zie je ze meteen opfleuren! Dus alsjeblieft, neem er 2

Het beste is een gecastreerd mannetje en vrouwtje. Ik weet niet of je weet wat het geslacht is van het nijntje dat je nu wil kopen maar je kan altijd naar de opvang gaan om daar een maatje te zoeken. Zo kan je zien of het klikt en kunnen zij eventueel voor je koppelen. Je moet é vreemde nijnen nooit zomaar bij elkaar zetten! Dat kunnen ze bekopen met de dood! En eenmaal gevochten is de kans dat het goedkomt heel klein. Voor je koppelt kan je wel best het rammetje laten castreren, in de opvang zijn alle rammen al gecastreerd of worden ze dat in de toekomst nog gedaan.

Iemand zei dat het hok in de weg (kan) zitten. Je hoeft geen hok te kopen, je kan het ook zelf maken. En dan kan je er bijvoorbeeld je TV opzetten zoals ik iemand al ooit eens heb zien doen!
    De meeste konijnen kan je ook zindelijk maken maar ze zullen eerst idd wel even hun terrein afbakenen en dergelijke. Blijf de plasjes opruimen wanneer het konijn het niet ziet en leg de drolletjes stelselmatig in hun poepbak, ze krijgen het vanzelf wel door.
    Het hok van mijn nijn stonk verschrikkelijk door zijn gesproei maar hij is nu gecastreerd en het is al aanzienlijk geminderd!
    Ik heb geen ervaring met konijnen binnenshuis maar sommige zeggen dat het best meevalt.

En inderdaad, als je een dier koopt voor je kinderen, wees dan bereid om het werk op jezef te nemen want kleine kinderen zijn snel uitgekeken op die dingen en al helemaal wanneer ze er iets voor moeten doen. Koop het niet vor je kind maar voor jezelf!

Haal ook nooit een 'binnenkonijn' naar buiten in de winter! Dat is te koud!! En haal ook geen buitenkonijn naar binnen om ze dan weer naar buiten te brengen!

Mijn advies; wil jij een (dat) konijn, zorg dan voor een (gecastreerd) maatje en een groot hok en laat ze overdag zoveel mogelijk loslopen.
    Sorry voor de lange post xD

8. FinleyenMilan

FinleyenMilan Actief lid

11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier en daar zijn enkele uitzonderingen maar de meeste konijnen houden er niet van op opgepakt te worden en te worden geknuffeld. Vooral het opgepakt worden vinden ze dan niks. Aangezien die konijnen zelf op schoot springen is er niks aan de hand.

9. Roosje31

Roosje31 Fanatiek lid

16 okt 2010
    1.257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn konijn gaat er ook echt helemaal voor liggen!!! We zijn per stom toeval achtergekomen dat ie het leuk vind om achter een ballon aan te huppelen.....echt zo grappig!!!!

10. Vagans

Vagans Niet meer actief

konijnen misschien minder dan cavia's, maar de konijnen die ik ken willen allemaal knuffelen en ik heb mn hele leven (24 jaar dus) al cavia's en stuk voor stuk konden ze heerlijk genieten van een knuffelsessie ;)

11. Roosje31

Roosje31 Fanatiek lid

16 okt 2010
    1.257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben 1 konijn en er is niks zieligs aan.....hij heeft het prima naar zijn zin heeft alle vrijheid en aan aandacht geen gebrek.....

12. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Wij hebben een knijn op onze flat, maar ik vind hem wel stinken. En ik blijf aan het stofzuigen. Het beestje presteert het om het zaagsel aan de andere kant van de woonkamer te deponeren terwijl hij in zijn hok zit. Ben blij dat we dadelijk verhuizen en het beestje lekker buiten in een grote ren kan zitten.

13. Roosje31

Roosje31 Fanatiek lid

16 okt 2010
    1.257
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goeie handtekening!!!!:p

14. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht dubbelop;

Konijnen kun je beter bij een konijnenopvang halen. Voor adressen: StichtingKonijnenBelangen . In dierenwinkels zijn konijnen vaak (te) jong, waardoor ze over een paar maanden gaan puberen (met bijbehorende gedragingen en geuren ;)). Verder raad ik je aan om er twee te nemen, een gecastreerd mannetje met een vrouwtje.

Ook is het goed je te realiseren dat konijnen absoluut geen levende knuffelbeesten zijn. Vrijwel geen enkel konijn zit graag op schoot. Wel vinden veel konijnen het heerlijk om geaaid te worden als ze op hun pootjes mogen blijven staan. Konijnen hebben daarnaast ruimte nodig. Voor twee konijnen (ook voor kleintjes!) raad ik minimaal een kooi van 1.20 m lang aan, als ze ze ook dagelijks los laat lopen.

Een informatieve site is konijnen.nl. Wel wat belerend, maar mijn ervaring is dat ze wel gelijk hebben ;)! Na een hoop advies van hun heb ik hier een gelukkig en gezond konijnenechtpaar!

15. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Over stank: Konijnen kunnen zindelijk gemaakt worden en plassen dan in een 'toilet' in hun hok. Als je deze dagelijks verschoont en daarnaast het hok 1/2x per week, dan vallen geurtjes erg mee!

16. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    hoi hoi
    hier ervaring met konijn ;)
    wij hebben ook een konijn binnen.
    als je de wc van je konijn met kattekorrels bedekt en regelmatig schoonmaakt dan reuk je er haast niks van.
    wij hebben iig zelf geen last van en horen bezoek ook nooit iets over zeggen.
    ons konijn is ook alleen maar aangezien hij heel veel aandacht van ons en zijn knuffel krijgt :p heeft hij het goed na z'n zin.
    ons konijn krabt ook als je hem oppakt vindt hij gewoon niet leuk dus komt vaker voor.
    dit is de info die ik je kan geven na mijn ervaring,hoop dat je erwat aan hebt.
    sccs ermee.

17. Vagans

Vagans Niet meer actief

O en tegen stank, zowel bij cavia's of konijnen heb je een speciale geur poeder die je onder in de bak kunt strooien, werkt super!!!

18. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

:d:d:d

19. Anni85

Anni85 Fanatiek lid

14 jan 2011
    3.399
    0
    0
    Mama van 2
    Zuid-Holland
    Heb al een aantal goede berichten gezien, wil er zelf graag nog even op inhaken!

Ik heb zelf ook 2 konijnen, 1 voedster en 1 ex-ram.
    Zelf kan je nooit een maatje voor je konijn zijn, hoeveel aandacht je hem ook geeft, dus met z'n tweeen (geldt ook voor caafjes) is altijd beter.
    Neem nooit 2 rammen, want dat word vechten.
    2 Voedsters kan goed gaan, maar word niet aangeraden omdat dat ook fout kan gaan (vechten, etc.)

Bij mij staat er een kooi in huis van 120 bij 80 cm, en ze lopen altijd los (alleen 's nachts niet)
    Ze zijn allebei zindelijk, dus hoef nooit keutels te rapen of schoon te maken buiten de kooi om.

Voor het hok gebruik ik een toiletje, hier doe ik houten kattenbakkorrels in met stro.
    In de kooi ligt aubiose (hempkorrels) dit is minder stoffig dan zaagsel en ook veel beter voor de longen van het konijn.
    In een aparte ruif heb ik hooi zitten, dit moeten ze onbeperkt hebben.
    Daarnaast krijgen ze biks, geen gemengd voer want dit is zo ontzettend slecht!
    Verder verse groenten, en af en toe een stukje fruit.
    Op de site van Bunnybunch kan je inderdaad heel veel informatie vinden over het houden van konijnen.

Neem ook alsjeblieft 2 konijnen bij een konijnenopvang, dit is veel beter dan bij een dierenwinkel.
    Ook kan je hier 2 konijnen laten koppelen, dan weet je tenminste zeker dat het goed gaat komen.

Verder is een konijn een superlief dier, die jouw gezelschap zeker op prijs stelt, maar niet opgepakt hoeft te worden.

Mocht je nog vragen hebben, mag je mij ook PB-en :)
    Succes bij het maken van je keuze!

20. Anni85

Anni85 Fanatiek lid

14 jan 2011
    3.399
    0
    0
    Mama van 2
    Zuid-Holland
    hierbij mijn nijnemansjes:

Deel Deze Pagina