beetje raar vergelijk je bent als aanstaande mama verantwoordelijk voor je kindje en het brengt wel risico's met zich mee, en je kies laten trekken (of een of andere rare allergische reactie) heeft meestal geen grote gevolgen. Wat een ruggeprik wel kan hebben. Ik denk wat ze bedoeld is dat je even aan moet kijken hoe het gaat, bevallen doet nu eenmaal pijn maar zolang het houdbaar is (en dat bepaalde TS zelf natuurlijk) zou ik het ook zonder proberen... want het is gezonder en natuurlijker een ruggeprik is een optie voor het echt niet meer gaat en niet even een verdovinkje als bv ke kies laten trekken. Nog even en we gaan zoals de sterren ons KS-en inplannen want voor hetzelfde geld komt het snachts en goh was dat vervelend qua timing, snap je mijn point een beetje? waar is het eind als mensen vooraf als besluiten dat ze geen natuurlijke bevalling willen. Want een bevalling met pijnstilling is onnatuurlijk (ik zeg niets over het zelf niet of wel doen e.d. want uiteraard moet je zelf nog het werk doen ook al heb je pijnstilling e.d.)
Mijn gyn heeft me verteld dat de risico's echt heel minimaal zijn dat er wat kan gebeuren en dat het altijd fout kan gaan ook zonder ruggeprik. Het kan ook met een thuis bevalling fout gaan als je bekken te smal zijn en de kleine komt klem te zitten. Laatst zag ik een programma dat een vrouw een gezonde zwangerschap heeft gehad en dat haar kleine klem kwam te zitten en dat ze te laat hadden ingegrepen. Kindje is invalide geworden door zuurstof tekort. Dus ja natuurlijk wil je zou weinig mogelijk risico's nemen voor je kind dat willen we natuurlijk allemaal maar je word begeleid door prof. artsen en alles word nauwkeurig in de gaten gehouden. En het vooraf inplannen (zonder medische aanleiding) van een keizersnede wat vaak gebeurd in amerika, slaat natuurlijk nergens op want om nou onnodig een operatie te gaan inplannen vind ik weer te. Je mag best wat pijn hebben maar vind dat er niet zo moeilijk gedaan moet worden over een ruggeprik als je die wilt (tenzij je natuurlijk problemen hebt gehad tijdens je zwangerschap)
zo heb ik het zeker bedoeld . Zeker moet iedereen dat zelf weten en ligt de pijngrens bij iedereen anders. Maar er zitten toch risico´s aan vast zoals aan de meeste ding. Ik heb bij mijn tweede bevalling ook rug-been en buik weeen gehad dat ik het niet meer hield maar heb wel door gezet. Er zat niets lulligs achter .. Buiten dat heeft iedereen overal zijn eigen mening over . Waarom zou diie van mij dan verkeerd zijn.
Sluit ik me bij aan..... al had ik het anders geformuleerd... Mits het de eerste bevalling betreft..... Iemand schreef hier: je kan niet bepalen wat een ander wel/niet aankan... dat klopt... maar IK VIND dat als je het nooit meegemaakt heb je ook niet zelf kan bepalen dat je het NIET aankan.... In dat geval is de ruggeprik niet als pijnstilling bedoeld..... maar als middel omdat je bang bent pijn te krijgen..... Begrijpen jullie wat ik bedoel....? Dat is hetzelfde als vooraf een paracetamol innemen omdat je bang bent om hoofdpijn te krijgen ..... Ik vind een ruggeprik dan een redelijk extreem middel.... en dan zou ik eerder voor bijvoorbeeld een Tens gaan.... Ik heb al ooit ergens anders op het forum geschreven... MIjn moeder heeft hele nare bijwerkingen gehad van haar ruggeprikken... na de bevallingen mijn broertje en zusje... En juist een vervelende bevalling gehad (bij mijn broertje) DOOR de ruggeprik! Ik heb nare bijwerkingen gehad van een ruggeprik... (blaasoperatie)... dus ik vind dat er niet te licht over nagedacht moet worden... Bespreken hoe de mogelijkheden zijn kan natuurlijk altijd... maar vooraf al beslissen dat je het alleen met een ruggeprik gaat doen... tja daar zou ik niet voor kiezen.... want ik denk ook dat het "normaal" is dat je tegen een bevalling opziet.... en logisch... toch?
Ik heb ook geen pijnstilling gehad (wel om geschreeuwd, maar niet gekregen) en ben daar achteraf wel blij mee. Ik denk dat ik nu een beter gevoel heb over mijn bevalling. Maar ik vind dat iedereen dat ZELF moet kunnen beslissen. We leven 2008, in Nederland, het is van de gekke dat je tijdens je bevalling in discussie moet of je het wel of niet trekt. Als verloskundigen en gyneacologen de zwangere vrouwen standaart uitgebreid voorlichten over de voor -en nadelen dan kunnen vrouwen echt zelf die beslissing wel maken!