Zoals de titel al zegt: vanaf wanneer mag je paracetamol 240 mg (zetpil) geven? Cb zegt vanaf 6 maanden, op de verpakking staat vanaf een jaar... Zoontje heeft tandjes pijn en heb alleen 240 mg in huis. Hij is 8 maand en 10 kilo! Zou het al mogen?
Vanaf 1 jaar. Maar je kan ze doormidden snijden. Knippen resulteert hier altijd in zetpil poeder......
Ligt trouwens ook aan t gewicht, maar kan me niet voorstellen dat hij t gewicht van n 1 jarige heeft.....?
60 tot 90 mg per kilo per 24 uur, verdeeld over 3 tot 4 doseringen. Dus voor 10kg geldt 600 tot 900 mg per dag, dus 200-300 mg voor 3 doseringen of 150-225 mg voor 4 doseringen. Dus 3x 240 kan wel, 4x is net wat te veel.
@minnieme: tegen jou heeft het cb dat dus niet gezegd? Zouden nieuwe richtlijnen zijn, maar durf dat dus niet omdat de bijsluiter dat tegenspreekt. Zo'n zetpil mag ik dus zo doormidden snijden? In de lengte of in de breedte of maakt dat niet uit?
Jup! Voor de nacht is bijvoorbeeld geen probleem, dan geef je vaak maar 1x en niet de hele dag door. Mijn dochter is overigens 20 maanden en net geen 11kg; volgens de leeftijdsrichtlijn zou zij wel 240mg mogen maar jouw zoontje van een paar 100gr lichter ineens maar 120mg. Beter dus met gewicht rekenen.
Vanaf 10kg mag 240 inderdaad Zetpillen mag je niet doormidden snijden, de stof is niet gelijkmatig over de pil..
@andrea: hij krijgt inderdaad maar heel af en toe 's avonds een zetpilletje, als hij echt veel pijn heeft door zijn doorkomende tandjes. Haal wel weer de pilletje van 120 mg, want dat werkt nog steeds goed bij hem!
KA heeft hier voor ons uitgerekend een keer dat vanaf 8 kilo 3 keer 240 mag. Was hier wel omdat 120 echt niet voldoende werkte en we met onze handen in het haar zaten, dus niet bedoeld om dagenlang maar te geven, maar als de nood aan de man is, kan dat dus. Geef hier vaak overdag 120 en voor de nacht dan 240. Dan redt ze de nacht door een beetje Maar zolang 120 goed werkt, zou ik idd zorgen dat je dat lekker weer in huis hebt
Vanaf 10 kilo of 1 jaar. Vaak zijn kindjes 10 kilo met 1 jaar. Het staat ook op het doosje. Vanaf 10 kilo. Dus je kan gewoon 240 mg geven.
Dat wilde ik ook zeggen. Hier krijgen ze ook al langer 240mg omdat ze alle drie voldoende gewicht hadden.
Staat hier ook in de bijsluiter. Vanaf 9 kilo mag je de 240 mg geven. (huismerk dio) Maar ook hier krijgt mijn dochter nog 120 mg als ik verwacht dat ze meerdere pcm nodig gaat hebben. (bij koorts bijvoorbeeld)
Ik heb ze van de apotheek en in die bijsluiter staat het niet Ook best raar... Maar nu weet ik het: 60 tot 90 mg per kilo!
Ik vind die leeftijdsindicaties heel raar. Mijn kinderen zijn een stuk zwaarder dan die van mijn zus. Dus dat zou inhouden dat mijn dochtertje van ik denk inmiddels ruim 12 kg tot voor kort maar 120mg zou mogen hebben, terwijl mijn neefje van amper 10kg inmiddels al een half jaar 240mg zou mogen hebben. Sommige kinderen van een jaar zijn amper 8kg. Huisarts rekent kuurtjes ook uit aan de hand van lichaamsgewicht en niet naar het aantal maanden dat het kind inmiddels op de wereld staat.
In de bijsluiters van de zetpillen die ik heb (etos) staat gewoon op gewicht hoor. Volgens mij in de meeste. Geneesmiddelen gaan (bijna) altijd op gewicht, niet op leeftijd
Sinaspril kauwtablet gebruikt leeftijd. Hier krijgt de oudste pas sinds kort 2 van 120 bij nood(3,5 jaar en 12 kilo)de jongste 1 van 120( 21 maand en 9 kilo). Zetpil heb ik alleen 120 Mg in huis dus zolang dat nog werkt gebruik ik die.