Hi ladies, De titel zegt t eigenlijk al. Ik wil graag een voorraadje melk in de vriezer hebben. Moet binnenkort weer werken en heb tussendoor ook nog wat dagen dat ik weg ben een mijn man een flesje moet geven. Momenteel haal ik niet heel veel uit mijn borsten tijdens het kolven (tot nu toe maar 2 of 3 keer geprobeerd). Ongeveer 50 tot 60cc uit beide borsten samen. Niet genoeg voor 1 voeding dus. Op welk moment kan ik het beste kolven? Ik wil namelijk niet dat mijn meisje te weinig heeft tijdens een volgende voeding. En helpt het kolven ook bij het verhogen van de productie of hebben jullie daar ook andere tips voor? Alvast heel erg bedankt! X
Kolven voor een voorraadje kun je het beste doen als je baby net gedronken heeft. Daarna hebben je borsten weer even tijd om vol te raken voor de volgende voeding. 'S nachts maak je het meeste melk aan, ik kolfde daarom 's ochtends na de eerste voeding om een voorraadje op te bouwen. Dochter dronk dan de ene borst leeg en de andere kolfde ik dan. Na een tijdje kolfde ik op die manier een extra voeding per dag. Het gaat natuurlijk sneller als je na elke voeding even nakolft, dan ga je je productie flink stimuleren. Het hangt er dus een beetje van af hoeveel je op voorraad wil hebben en hoe je productie nu is. Als vraag en aanbod nu goed op elkaar is afgestemd en je niet meteen een grote voorraad nodig hebt zou ik het lekker bij een of twee keer nakolven op een dag laten, zo bouw je het rustig op en gaat het ook niet zo snel tegenstaan.
Super bedankt voor deze tips! Hier kan ik in ieder geval alvast mee aan de slag. Op zich hoef ik nu nog niet veel op voorraad te hebben. Denk 2 a 3 voedingen ongeveer. Nu maar hopen dat het kolven me gaat lukken. Zou het zo zonde vinden om nu bij te moeten voeden met kv als ik een paar uur van huis ben. Wanneer ik weer ga werken zou ik elke dag wel rond de 3 a 4 voedingen van ongeveer 90cc moeten hebben. Maar hoop dat ik tegen die tijd mijn productie wat heb kunnen verhogen.
Inderdaad, het advies is over het algemeen om 's ochtends extra te kolven omdat je dan de meeste melk hebt. Dat zou je eens kunnen proberen. Zelf had ik een flinke productie, en heb ik ook wel gekolfd in de avond. Toen mijn zoontje af en toe een voeding liet vallen/vroeg op bed lag, kolfde ik voor dat ik zelf ging slapen. Zo had ik geen last van stuwing 's nachts, en kon ik weer wat extra kolven. Wil je op je werk gaan kolven? In dat geval zou je, in principe, net zoveel kunnen kolven als je baby nu drinkt. Dan is het voorraadje reserve, of om een eventuele dip op te vangen. Ik werk fulltime, en mijn zoontje krijgt standaard de melk die ik gisteren heb gekolfd. Behalve op maandag, dan haal ik de melk uit de vriezer (en vrijdag gaat het uiteraard in de vriezer). Op die manier ververs ik het voorraadje in de vriezer steeds een beetje, maar drinkt hij toch zoveel mogelijk "niet ingevroren" melk. Melk gewoon uit de koelkast is net weer wat gunstiger voor een baby, dan melk die ontdooit is.
Soms moeten borsten ook wennen aan kolven. De een haalt er meteen een hele voeding uit, bij de ander is het een kwestie van oefening baart kunst
Micera Dank je voor je uitgebeiteld uitleg. Ik wist nog niet dat er echt verschil zit in gekolfde melk uit de vriezer en uit de koelkast maar wat je zegt klinkt eigenlijk heel logisch Ja ik wil ook op werk gaan kolven. Maar omdat ik er zo weinig uit haalde die paar keer dat ik gekolfd heb, was ik bang dat het op werk een ramp zou worden. Vandaar mijn vraag hoe ik mijn productie kon verhogen. En ja zoals Zoe123 zegt... oefening baart kunst.