Ik wil geen kraamzorg.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Onje, 6 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Maar de rest van de wereld bevalt ook niet thuis en blijven na een bevalling nog gewoon minimaal 5 dagen in het ziekenhuis, ook als je 'gewoon' bevallen bent... Dat is omdat ze dus geen kraamzorg hebben thuis!

2. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik wou ook geen kraamzorg. Heb dit gelijk bij mijn VK aangegeven, zei vertelde me dat ik me toch zo vroeg mogelijk bij een kraambureau moest aanmelden want er MOET een kraamverpleegkundige aanwezig zijn bij de bevalling, anders mag je niet eens thuis bevallen. Je moet dan bij het kraambureau aangeven dat je verder geen hulp wilt, die noteren dat dan, verder helemaal geen gezeur/problemen over gehad.
    Als je in het ziekenhuis wilt bevallen, weet ik het niet. Geen idee of daar ook verplicht een kraamhulp bij aanwezig moet zijn.
    Succes!

3. Onje

Onje Niet meer actief

Ik heb antwoord op al mijn vragen, en alles is geregeld.

Voor mij kan dit topic gesloten worden!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Inschrijf- en intakekosten bracht mijn kraamzorgbureau niet in rekening, dus daar weet ik niks van.

Ik zou het bij de intake wel vermelden, dat je eigenlijk geen kraamzorg wilt, maar dat je je inschrijft 'voor het geval dat'. Zij kunnen je dan adviseren over hoe dit in z'n werk kan gaan, lijkt me.
    Ik sluit me overigens aan bij de grote groep die zegt dat je toch voor de minimale uren zou 'moeten' kiezen, voor de moeder en kind controles. Kraamzorg is er, juist om vk's en ha's te ontlasten van dit werk. Als we allemaal de vk of ha hiervoor zouden laten langskomen, lopen de kosten van gezondheidszorg hard op (kraamhulp is veel goedkoper per uur).
    En zij zijn specifiek geschoold in het sociaal-emotionele; een ha of vk zal daar de tijd niet voor kunnen nemen, om eens met jou te praten over het moederschap en hoe het met jou gaat.
    En als laatste: als je BV wilt gaan geven, is de kraamhulp er ook om je daarbij te helpen. Hier hebben VK's en HA's geen kaas van gegeten, én geen tijd voor.

Als je 't in de praktijk toch niks vindt, kun je ze altijd nog eerder wegsturen en het zelf doen.

EDIT: sorry, ik zie net dat al je vragen al beantwoord zijn. Nou ja, dan hierboven mijn mosterd na de maaltijd...

5. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    hoe jij er over denkt is jouw mening

maar vraag het dan gewoon niet aan

6. Chai

Chai Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen maar ik wilde toch eventjes reageren.
    Ik wou in eerste instantie ook geen kraamhulp bij mijn dochtertje (eerste kindje). Maar iedereen had me overgehaalt dat het maar moest en dit en dat.
    Nou het heeft echt me eerste kraamweek verpest echt waar. Je moet goed naar je eigen gevoel luisteren als jij een vent in huis hebt die helpt of wat dan ook en het gaat tegen je gevoel in, dan moet je het echtniet doen. Die kraamhulpen zijn geen super geleerden ofzo, alles wat ze me lieten zien had ik via internet allang ingelezen....
    Ik heb nota benen ook nog 3 verschillende gehad ook, de laaste was best wel lief. Maar het was gewoon absoluut niet voor ons weg gelegt gewoon. Sowieso was mijn vent ook nog is 2 weken thuis, al heeft die niet 1 seconde hoeven helpen want ik was meteen op de been na de bevalling.
    Als backup is het wel handig mocht je echt goed beroerd zijn na je bevalling, wees daar gewoon eerlijk over bij de intake ze zijn echt wel wat gewend. En het gaat om jou geluk niet die van de kraamhulp. Als ik ooit nog een kindje krijg komen ze er bij mij niet in.

Ohja en dan vergeet ik nog dat ze allemaal fouten maakten, bovendal conclusies trokken over mij die helemaal niet klopten...;)

7. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Ik zie om eerlijk te zijn wel op tegen kraamzorg.
    Ik hou niet zo van vreemde in me huis, en ben nogal preuts.
    Na de bevalling wil ik snel lekker het bed uit om dingen weer zelf te regelen.
    Kraamzorg zal ik dan ook s`middags misschien eerder naar huis sturen.
    Maar als het echt niet gaat kan ik of de kraamzorg dingen laten doen of evt me schoonmoeder.
    Dan is mijn keus snel gemaakt en laat ik de kraamzorg wel blijven.
    maar ik zie er wel een beetje tegenop.
    Ik heb wel kraamzorg en ik zie wel wat het allemaal brengt.

Maar ja dat is wat ik nu denk, het kan best zo zijn dat ik daar straks anders over denk.

8. Chai

Chai Niet meer actief

Ik had dus maar het minimale aangevraagt en had ook zoiets van nou als ze niet nodig is stuur ik haar toch weg.
    Nou in praktijk wasdat dus helemaal nietzo simpel als ik dacht.
    Ze gingen er heel moeilijk over doen alsof ik verantwoording aan ze af moest leggen en de rest wil je niet eens weten.
    Ik vond het echt verschrikkelijk.

Het zal grotendeels ook wel aan het kraamzorg bureau hebben gelegen, ik neem aan dat de meesten stukken beter zijn dan die ik had...;)

9. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard

Dus DIE kraamHULPEN zitten voor jan l*l 3 jaar op school??? Sorry hoor maar dat vindt ik echt een vreemde opmerking. Ik zelf ben 5 jaar kraamVERZORGSTER en denk dat mijn medische schat groter is dan wat je op internet kan lezen.....
    Sorry ik reageer misschien een beetje fel, maar we zijn geen hulp, maar verzorgsters.... Ik wordt gewoon een beetje pissig dat er zo wordt gepraat over de kraamzorg, we zijn er niet voor jan snot hoor.
    In een ander bericht in dit topic schrijf je dat het niet zo makkelijk is om iemand eerder naar huis te sturen. Je moet je wel indenken dat als de kraamverzorgster naar huis toe gaat en er gaat wel wat mis in de uren dat zei aanwezig had moeten zijn, zij de sjaak is....

@ topic starter, ik las dat je eigenlijk al antwoord had op je vragen. Je moet doen wat voor jezelf goed voelt. En als dat is om geen kraamzorg te hebben dan is dat de juiste keuze voor jullie, het moet niet zo zijn dat je op je tenen gaat lopen in je eigen huis.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ben het zeker eens met je reactie!
    Alsof kraamverzorgster zomaar mensen zijn die van de straat geplukt zijn en zich even op internet hebben ingelezen... wat een onzin!
    Als het goed gaat dan denkt iedereen: nou, dat is ook een 'makkie'.
    Maar wacht maar eens als er extra aandachtspunten komen, of als je kraamzorg toch maar op tijd opmerkt dat het niet zo goed gaat met je kleintje...
    Die taak moet zeker niet onderschat worden!

Maar natuurlijk ieders eigen keus als je geen kraamzorg wil... Maar schilder ze niet af als hulpje of zo!

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Los van medische kennis vond ik de waarde van mijn kraamverzorgster ook vooral heel erg liggen in haar ervaring. Zij heeft zoveel pasgeboren baby's verzorgd, heeft bijna alle mogelijke scenario's aan de hand gehad, dat vond ik een heel geruststellend idee. En zij kan daardoor ook beter inschatten wanneer er iets aan de hand is of niet. Daarnaast had ze handige 'trucjes' om bijvoorbeeld krampjes te verlichten of hem aan het drinken te krijgen. En er komt zoveel nieuws op je af dat je de hele dag zou moeten googlen om alles uit te zoeken, een schat aan parate kennis in je huis is dan erg prettig.

12. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Ik had ook kraamzorg terwijl in na de ks 6 dagen in het ziekenhuis had gelegen én ons mannetje nog niet eens thuis was.
    Dit zou ik persoonlijk niet meer doen.

In het ziekenhuis is 6 dagen lang mn temp gemeten én mn hechtingen gecontrolleerd. Ik was na een paar dagen weer rustig op de been en mijn man was thuis. Daarnaast nog hulp van mijn ouders.
    Ik moest zelfs verantwoording afleggen als we smiddags onze kleine wilden gaan voeden in het ziekenhuis en we dus de kraamzorg naar huis wilden sturen. De kraamzorg was het er niet helemaal mee eens. Dit vond ik erg vervelend! Daarbij was het ook nog eens een rare vrouw die ik niet nog eens laat komen. Qua stofzuigen zoog ze overal netjes omheen en de prullenbak puilde uit van de kraamverbanden... tja... En met grote ogen zat ze naar mn boobies te gapen tijdens het kolven alsof ze zoiets nog nooit gezien had.

Ook hebben we couveusenazorg gehad en helaas, die lieve vrouw wilde niet bij ons blijven wonen :D Dát was een topwijf!! Echt... wat heb ik haar gemist!

Dus... voor medische zaken en zaken rondom je kindje vind ik ze wel nodig. Regels omtrent verzorging/slapen e.d. veranderen zó vaak! Wat 3 jaar geleden nog normaal was, mag nu bijvoorbeeld niet meer.

Huisarts???????????????????? He-le-maal niet gezien in die tijd hoor... wel jammer... tis zo'n knappe man haha! :D

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Huisarts kwam hier ook niet, vk trouwens 2 keer.

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Dit kun je van te voren leuk bedenken maar soms loopt t anders. Ik heb drie dagen over de bevalling gedaan. Dochter is met hersenschudding geboren, ik met enorme wond op mijn been, lading hechtingen en gebroken stuit. Door veel bloedverlies viel ik continue flauw , hechtingen gingen ontsteken en ik kreeg blaasontsteking. God wat was ik dankbaar met mijn kraamhulp. Wel of geen leuke hulp ligt ook aan jezelf, wij hadden en hebben dit keer weer particuliere kraamzorg. Kun je geheel van te voren bepalen wie je wil

15. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Grappig al die goedbedoelde adviezen....maar zonder kraamhulp red je je ook prima hoor. In veel andere landen bestaat zoiets als kraamhulp niet eens ;) Ik ben bevallen in een land waarin geen kraamhulp bestaat (althans niet zover ik weet...) en heb me prima gered en dat bij mijn eerste. Bij mijn tweede had ik het niet zonder mijn schoonmoeder kunnen redden, die nam de grootste zorg voor mijn peuter voor haar rekening plus het huishouden en de kraamvisite.

Het beste kun je denk ik bellen met het kraambureau waar je terecht zou komen en gewoon even overleggen, dan weet jij (en zij) waar beide partijen aan toe zijn.

16. Nyna

Nyna Niet meer actief

Ik heb geen kraamzorg aangevraagd, mijn man heeft een maandje vrij genomen ;) ging heel goed zonder ;)

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    mijn eerste kraamhulp was een wereld vrouw! ik zag er enorm tegen op, maar stond te janken toen we afscheid namen.

bij de andere twee kinderen heb ik me groen en geel geergerd. huishoudelijk werk was er amper bij. ik moest 1 van de verzorgsters zelfs gaan entertainen terwijl ze zat te wachten tot de wasmachine klaar was. ik wilde zo graag dat mijn oudste even naar buiten ging, een frisse neus halen. hij is wel geteld 1x buiten geweest, 5 minuten. en alles wat zogenaamd moest of niet moest (en bij alle drie de vrouwen was het verhaal weer anders). mijn eigen gevoel kon ik pas volgen nadat ze weg waren en heel gek: toen ging het ook steeds beter met alles! herstel, bv, kindje, etc. ;)

Als ik bedenk hoeveel mijn man en moeder hebben moéten bijspringen, omdat de kraamverzorgster dingen niet deed (ook dingen die wél op de to-do lijst stonden), terwijl ik me 8 uur per dag opgelaten voelde omdat er een persoon in huis was waar ik niks mee aankon. pfff....

ik zou het liefst geen kv meer in huis hebben. ik heb geen idee of ze oudere kinderen ook naar school brengen en halen. dan heb ik een reden om bij de vierde uren af te nemen, anders weet ik het echt nog niet.

de huisarts heb ik trouwens bij alledrie de bevallingen nog nooit gezien. de vk kwam iedere keer 3 keer en heeft ook alle controles uitgevoerd, ook al had de kv dat zelf ook net gedaan.

18. an1984

an1984 Actief lid

27 mrt 2010
    158
    0
    0
    wij nemen ook geen kraamzorg meer hoor.
    bij de eerste 2 wel gehad en heb haar iedere dag na een half uur weer weg gestuurd omdat er gewoon niks te doen was.
    1 dag heb ik haar helemaal vrij gegeven :D
    maar moest wel de hele rekening betalen.
    dus wij hebben nu de wijkverpleegkundige gevraagd en samen met de huisarts gaat ze de controles doen en vraag daarom ook geen kraamzorg aan.......
    en vind het echt heerlijk,het was voor ons niks de hele dag met een vreemde over de vloer.
    misschien dat je ook eens kontakt met het cb kan opnemen en kunt vragen of de wijkverpleegkundige het samen met de huisarts kan gaan doen?
    tegen de vk heb ik gewoon meegedeeld dat we het dit keer anders doen.

groetjes an1984

19. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

19 feb 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    je bent toch verzekerd voor kraamzorg??!!
    Dan is het toch alleen maar fijn dat je partner of naaste fam niet hoeft te wassen of poetsen. (en dus ook van de kleine kunnen genieten)
    Ik ben zelf kraamverzorgster geweest en ik voelde echt wel aan wat het gezin wel of niet wilde ook natuurlijk omdat ik in het begin vroeg wat ze van me wilde..
    Ook heb ik in gezinnen gewerkt waar ik 1 uurtje per dag kwam kijken of alles goed ging. (medische gezien) en of ze vragen hadden..
    Ik zou het mezelf alleen niet vergeven als ik iets over het hoofd zou zien.
    Maar goed het is natuurlijk wel je eigen beslissing.
    Succes.
    enne ik heb dus wel kraamzorg gehad..het was heerlijk voelde me net een prinses op de erwt

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    helaas geld dat dus niet voor iedere kraamzorg en soms krijg je zelfs de deur niet uit. dat lukte mij bij twee de hele kraamtijd niet en dat gaf heel veel stress door mijn psychische toestand. aankaarten bij de instantie was door deze toestand ook gene mogelijkheid, dus dan is het een week lang doorbikkelen, wat natuurlijk niet leuk is.

hier wel weer kraamzorg denk ik, maar dan maar 1 of 2 uurper dag. wel zonde van de rest van het geld, maar goed.

Deel Deze Pagina