Ik wil geen kraamzorg.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Onje, 6 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

ik zou bij een tweede alleen de kraamhulp willen voor de onderzoeken en verder niet. ik had echt het gevoel, wat doet dat mens hier. wilde zo graag mijn eigen huis terug was na dag 1 al klaar met dat gebemoei over ons kind. mijn man was er de hele week en als hij weg was was schoonmoeder hier.
    verder heb ik een hele snelle bevalling gehad zonder hechtingen of iets en ik was snle weer herstelt.

ik zou doen wat hou het beste lijkt en wat je gevoel zegt.
    als je al ervaring hebt met baby's/kindjes dan lijkt het mij niet nodig, tenzij je een moeilijke bevalling hebt met veel hechtingen of ks maar laten we daar niet vanuit gaan.

2. Bri

Bri Niet meer actief

@je bent toch verzekerd voor kraamzorg

Ja, dat klopt, het valt in de basisverzekering. Maar dan moet je nog wél de eigen bijdrage betalen van 3,90 euro per uur. Als je aanvullend verzekerd bent wordt die vaak weer wel vergoed, maar als je die dekking niet hebt, ben je voor 8 dagen van 3 uur kraamzorg (dat is de minimale 'moeder-en-kind-zorg') toch bijna 100 euro lichter.
    Dus als je er eigenlijk geen gebruik van wilt maken, kan ik me voorstellen dat dit als zonde van het geld aanvoelt.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik wilde ook geen kraamzorg maar meost wel omdat ik alleenstaand ben en m'n familie ook gewoon moest werken.
    bij intake heb ik aangegeven dat ik waarschijnlijk de minimale uren af ging nemen. ik kreeg toen ook te horen dat als ik onverwachts toch meer uren nodig had, ze dit konden uitbreiden.
    hier kwam ze wel voor 24 uur maar heb haar regelmatig eerder naar huis gestuurd. weinig toe gevoegde waarde. ze maakte een boterham, deed het sanitair en de was en stofzuigen. mij alleen temperatuur gecontroleerd. hechtingen niet. (slechte kraam).
    kind deed ik helemaal zelf, ze bracht alleen af en toe een fles naar boven. ik wilde geen rusttijd van 12 tot 16.00 uur maar heb hem toch maar genomen. heerlijk met de kind in bed teuten en vlos aan de andere kant van de dichte deur :)
    kan me dus voorstellen dat als je genoeg hulp hebt, je geen kraam wil. maar dan nog zou ik ze gewoon minimaal inhuren. dus zeg voor 3 uurtjes per dag. kunnen ze adviezen geven, helpen met evt. borstvoeding. heb je ze niet nodig dan stuur je ze weg. tante kan dan vorig jaar wel een kindje gekregen hebben maar dat wil niet zeggen dat ze alles weet. bijv. over drink of andere problemen. dingen veranderen heel vaak.

4. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    ik had kraamzorg voor 3 uurtjes en dat was zo voorbij.
    bespreken hoe het ging (keizersnee)
    temperaturen
    vragen??
    luiers van de baby controleren en temperaturen.
    stofzuigen, badkamer, was opruimen
    klaar meestal stuurde ik haar na 2 a 2,5 uur weg
    mijn man is wel nog 3 weken thuis geweest.
    ik was vrij snel weer op de been op dag 4 deed ik mijn meisje zelf in bad en met dag 3 was ik al uit het ziekenhuis ondanks keizersnee (valt reuze mee)

5. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

19 feb 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    Ik snap jullie wel maar als het straks niet goed gaat is het toch fijn om profesionele hulp achter de hand te hebben.
    Je kunt ze dan nog altijd weg sturen als het niet nodig is. (wel even melden van te voren bij de intake)
    Nou, ik wens jullie allemaal een (fijne) bevalling en een mooie kraamtijd toe!
    Liefs, Mij

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wow ik vind t knap als het je lukt zonder kraamhulp!

Nu heb ik veel mensen met jonge kindjes in mn omgeving maar had toch echt graag kraamhulp willen hebben ( ik kreeg het niet omdat mijn zoontje 2 weken in het ZH heeft gelegen. ) En dacht alles wel te weten maar daar sta je dan eerste dag thuis en niet wetend wat je moet doen...

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben er ook heel blij mee hoor! Mijn man moet dezelfde dag weer aan het werk en sta er dan alleen voor met 3 kleintjes, dus zal dr met open armen ontvangen :D

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Als ik weer zwanger mag worden, dan vraag ik m'n buufje weer, fijne kraamverzorgster en ook nog eens in de buurt.Bij onze dochter mocht ik haar desnoods 's nachts bellen.

9. Ummy

Ummy Actief lid

7 okt 2008
    361
    0
    0
    @TS:

Ik heb een vriendin die bij haar vierde kindje geen kraamzorg wilde maar uiteindelijk heeft ze wel minimale kraamzorg gehad, echt alleen de dagelijkse medische controles bij moeder en kind en in het begin hulp met aanleggen van de baby. De verdere zorg voor moeder en kind en de huishouding werd gedaan door familie....en dat 6 weken lang! In haar cultuur is het gebruikelijk dat de vrouw heerlijk 6 weken verwend wordt en zo min mogelijk hoeft te koken en te cleanen:)
    Succes met je keuze, zoals anderen al schreven: het is wel je eerste kindje en je weet nooit hoe alles gaat...maar goed ieder zijn eigen ding toch!
    Liefs,

10. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap eerlijk gezegd ook niet wat mensen tegen een kraamverzorgster hebben hoor, die zijn toch heerlijk om in huis te hebben??

Die van ons was echt een schat van een mens en ik moest echt huilen toen ze wegging, heb haar echt gemist, ook al kon ik het toen wel zelf. Ik heb ook nog steeds contact met haar en kan niet wachten tot ik weer zwanger ben en haar kan aanvragen.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien ligt het ook aan voorgaande ervaringen? Ik had ook een geweldige kraamzorg. Heb veel aan haar gehad. Maar je hoort natuurlijk ook wel eens andere verhalen.

12. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    Ik zat er ook een beetje tegen op en ook was ik blij dat de week er op zat.
    Ik had maar 3,5 uur per dag, en ze was heel aardig hoor maar ik vond het gewoon niet fijn. Als zij beneden was ging ik maar naar boven en andersom. Vond het maar vreemd om iemand anders de was te zien doen of te zien stofzuigen in mijn huis.
    Ik heb 2 kraamzusters gehad en vond de 1e leuker dan de 2e, had ik meer een klik mee..

Maar goed ik vond het gewoon belangrijk dat mijn dochter elke dag gechekt werd en toch de tips kon krijgen over dingen maar zorgde bijvoorbeeld altijd dat ik al gedoucht en alles had voordat ze kwam, en liet mijn vriend mijn eten maken of deed het zelf.

Maar goed, ik zou het de volgende keer wel weer nemen. Wel de minimale uren maar ik merkte aan de andere kant ook wel na de kraamweek dat de was bleef liggen enzo en toen dacht ik pas "Ojaa... dat was toch wel fijn!"
    Je hebt daar helemaal geen zin in als je net bevallen bent.

Mijn vriend was trouwens ook vrij dat scheelde ook wel.

13. tulip

tulip Niet meer actief

tuurlijk als je er al ervaring mee hebt. Maar ik heb ook veel reacties gelezen van degenen die het eerste kindje krijgen en dan komt het ook mij veel over van: ik weet het toch beter en kan het allemaal wel alleen.

14. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ligt er geheel aan wie je hebt, ik wil bij een 3de ook géén kraamverzorgster meer in mijn huis. Ik lig sowieso al een dag of 3 a 4 in het ziekenhuis (wordt een geplande ks)

De kraamverzorgster bij dochter was wel oke, maar echt toegevoegde waarde had ze niet. Oke ik werk al jaren met kinderen en ik had al 6 dagen in het ziekenhuis gelegen en was al aardig aan het opknappen (ks gehad).

Kraamverzorgster nummer 2 bij zoonlief dus was een drama. Ze deed niets, kwam wanneer het haar uit kwam, deed eigenlijk niets, ging wanneer ze wilde. Ik was een keer moe en wilde graag slapen (manlief was er niet) zij dumpte zoonlief in bed (gezellig maar slapen wilde hij niet en dat wist ze dondersgoed) zodat ze niets hoefde te doen.
    Ik heb naderhand een klacht ingediend om te voorkomen dat ze de kraamtijd van andere vrouwen zou verpesten.

Ik vond het zonde van mijn geld (moest 3,90 per uur betalen).

15. Contrast

Contrast Lid

13 okt 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wilde ook geen kraamzorg, het idee van een vreemde in mijn huis maakte mij al helemaal nerveus maar ik ben zo ontzettend blij dat ik ze toch heb laten komen. Ik had zo'n lieve vrouw en heb mede door haar zo'n fijne kraamtijd gehad, het was echt een feestje en ik heb zelfs even moeten slikken toen ze na haar laatste werkdag weg reed. Dat had ik van te voren echt nooit gedacht!

16. tulip

tulip Niet meer actief

nee, dat snap ik, maar jij hebt al ervaring met een kraamverzorgster. Maar lees mijn post hierboven maar.;):p Het gaat mij meer om die betweters die alles wel zelf denken te kunnen.

17. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik vond het heerlijk om een kraamzorg in huis te hebben. Tuurlijk mijn schoonmoeder, moeder, schoonzussen e.d. die al lang ervaring met kinderen hebben kwamen ook regelmatig langs, maar vond het toch erg fijn dat zij er was.
    Dankzij haar is mijn dochter ook niet in het ZKH gekomen (geen zuigreflexen meer, en dronk niet meer), terwijl de fam zei: Ach, hoort erbij, komt vanzelf wel weer goed.

Mijn man heeft het er behoorlijk moeilijk mee gehad dat er een vreemde in ons huis rond liep, en dingen anders deed dan dat wij deden. Hij is internationaal vrachtwagenchauffeur en normaal alleen de weekenden thuis. Nu had hij lekker vrij genomen, en loopt er nog een vreemde door het huis heen (zo ie zo heeft hij er moeite mee als dingen "anders" gaan als "anders".
    Na 2 dagen hebben ze hier goed met zijn tweeën over gepraat, en afspraken over gemaakt, zodat hij zich ook gewoon thuis voelt in zijn eigen huis.
    Ook hij heeft een heerlijke kraamtijd gehad, en hoopt dat bij de volgende bevalling zij ook weer terug komt om bij ons te kramen.

18. Onje

Onje Niet meer actief

Hoewel ik er helemaal uit ben en dus geen kraamzorg neem, lees ik af en toe nog even mee.
    Grappig al die verschillende reacties, toch fijn dat wij allemaal een eigen keuze kunnen maken waar ieder zich goed bij voelt! Dus voor diegene die wel kraamzorg willen (danwel echt nodig hebben) hoop ik dat jullie een fijne tijd krijgen met haar en laat je lekker verwennen ;):Dvoor diegene die dat niet willen hoop ik ook dat alles lekker loopt natuurlijk :)!

Oh enne tullip ik behoor niet tot de groep betweters ;) haha maar tot de "groep" die zich beter voel zonder kraamzorg :D

19. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Handig dit topic!
    Ben me erin aan t verdiepen hoeveel uur ik wil aanvragen straks.
    Ik zit trouwens bij Zilveren Kruis en daar kun je nog zo uitgebreid verzekerd zijn, die 3,90 per uur moet je betalen!

Weet alleen niet hoeveel uur ik ga doen. Aan ene kant kan man wel vrij nemen (heeft eigen bedrijf) maar heb em ook liever thuis als kraamzorg juist weer weg is.
    Minimaal is 3 uur, maar ik neem aan dat dan bijv. 's middags wel weer iemand thuis moet zijn? Of 'mag' je ook alleen thuis zijn?

Ik kan best hulp krijgen hoor van moeder en schoonmoeder, alleen moeder heeft ook parttime baan. En van schoonmoeder zou ik het denk ik iets minder kunnen hebben als die hier constant is. (lieve vrouw, maar ik kan meer met mn eigen moeder)

Pff, lastig allemaal.Je weet als je kraamzorg aanvraagt ook niet hoe je bevalling zal verlopen en hoe je je voelt enzo.

20. josel

josel Lid

24 jul 2011
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Child, hier ook Zilveren Kruis maar krijgen wel de eerste 24 uur (8 dagen x 3 uur) volledig vergoed. Wij gaan voor de volle 49 uur, dus kost ons ca. 100 euro. Maar als we daarvoor in die eerste week kundig en goed op weg geholpen worden, dan is 't dat ons zeker wel waard! Ik denk dat je je er ook op kunt instellen en als je er vooraf vanuit gaat dat er gewoon een vriendelijke vrouw in huis komt die het beste met je voor heeft, dan kan het natuurlijk ook goed gaan. En zo niet, dan verzoek je haar te vertrekken, vraag je om iemand anders of stop je ermee. Die kraamverzorgster komt maar een week, je moedern en schoonmoeder zie je nog veeeeel vaker daarna dus lijkt me fijn om met hen geen problemen te krijgen. En die kans zit er natuurlijk wel in als je vol hormonen elke dag door hen bezocht wordt.
    Groetjes!

Deel Deze Pagina