Je kunt het toch gewoon laten gebeuren en als het niet bevalt weer stoppen? Je krijgt altijd een deel vergoed, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ik denk dat een aantal tips van een deskundige niet verkeerd zijn. Je moeder is toch heeeeeel wat jaren geleden moeder geworden en er is al veel veranderd in de tussentijd. Ik zou het gewoon laten gebeuren en kijken of en hoe het je bevalt. Dan hoeft je moeder ook niet al het huishouden te doen..! Overigens is onze vk de eerste week ook een keer of 2/3 langs geweest. Maar of dat genoeg is voor de controles die je dagelijks krijgt..? Oja: en snelle bevallingen en kleine kindjes maken de bevalling absoluut niet automatisch makkelijker hoor! Zeker niet!
Kan het me goed voorstellen, dat je geen kraamzorg wilt! Het was bij mij de eerste (nu 5 weken oud), dus ik heb het toch gedaan. Ik kreeg dagzorg: 6 uur per dag, in totaal 7 dagen (ivm ks). In het hele begin had de kraamhulp nog wel wat handige tips en kon ze ons ook goed geruststellen. Buiten dat werd ik doodziek van haar: ze wist alles beter, was tegen pijnstilling bij de bevalling (heb voordat er sprake was van de ks een epiduraal gehad, dus was niet leuk om te horen), ze deed niks in het huishouden en praatte de hele tijd over zichzelf. Daarom zijn we na 2 dagen teruggegaan naar wijkzorg: 3 uur per dag, minder mocht niet anders moesten we helemaal stoppen en dat durfde ik ook niet. Die extra dagen ivm de ks heb ik afgezegd. Ik werd op woensdagochtend wakker, en ondanks de buikpijn dacht ik: wat heerlijk dat ze nooit meer komt! Nu denk ik overigens wel dat ik van een leuke kraamhulp, die ook eens een beetje meehielp in huis, veel plezier had kunnen hebben. Als er ooit een tweede komt, zal ik wel weer kraamzorg aanvragen en als ze me niet bevalt: gelijk afzeggen!
Mijn mening: ik zou het zeker wel doen. Je kunt een kraamverzorgster naar huis sturen op elk moment dat je dat wilt, maar je kunt het niet omdraaien! Waarom kijk je het eerst niet eventjes aan..een bevalling is echt niet niks en er komt ongelooflijk veel op je af. Lichamelijk, maar ook geestelijk en dan al die vragen! Zo zeker als je nu bent, zo onzeker kun je straks zijn. Hoeft natuurlijk niet. Ik ben zelf kraamverzorgster geweest en toen ik zelf bevallen was wist ik zelf echt niets meer en klampte me helemaal aan haar vast. Wat was ik blij met hulp! Je hoeft echt geen 8 uur een "vreemde" in je huis te hebben. Laat het over je heen komen en geniet!! Het is een unieke tijd. Maar nogmaals, je moet doen waar je je goed bij voelt
Beste Linana, Ik zag er ook erg tegenop. Achteraf kreeg ik de liefste Kraamhulp op de wereld. Ik ben nu weer heel kort zwanger, maar zie er naar uit de kraamtijd weer in te gaan met haar.... Als je het niet ziet zitten, moet je het niet doen. Maar in ons geval ging het dus de laatste kraamdag 'fout'. Onze dochter kreeg hoge koorts. Ik vond het eigenlijk helemaal niet hoog en was niet paniek, maar voor een kindje van 8 dagen oud was dat volgens de Kraamhulp dus wel. Ze heeft meteen de VK gebeld en die heeft ons doorgestuurd naar de eerste hulp. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Ik was achteraf heel blij dat onze kraamhulp er was en zo goed en vooral snel reageerde! Je kunt het altijd twee dagen proberen. Vind je het niks dan kun je ze altijd nog wegsturen! Succes met je keuze!
Hey, Mijn man gaf eerst ook aan geen kraamhulp te willen, en helmaal geen leerlingen erbij. Toch heeft hij toch toegegeven dit wel te willen,omdat ik dit zeker wel wou. En achteraf heeft hij bekend toch blij et zijn geweest met de hulp. Want mijn man kon het allemaal zelf niet aan. En zelfs een leerling erbij gehad, helemaal gezellig gehad, toffe mensen waren het, en vonden het jammer dat ze weer weg gingen na 10 dgn. Heb namelijk een ks gehad, en was zkr maar als te blij met wat hulp. Een vriendin van mij, heeft geen kraamhulp gehad en hulp van haar moeder die ook verpleegkundige is (maar dan in een verpleegtehuis). Dit ging prima en heeft een goeie kraamweek gehad, met een betrouwbaar vertrouw persoon haar moeder. Moet zeggen dat haar moeder dit wel leuk vond en het erg wadeerde. Maar toch ook geconfronteerd word met de dochter/moeder relatie...Qua onenigheid. en Vergeet niet de andere ouders(sc.familie) dit is ook niet altijd even makkelijk. Suc6
Je kan toch ook 2-3 uur aanvragen via de wijkverpleegkundige of iets dergelijks ?? Dat was hier wel zo. Al heb ik wel volledige kraamzorg gehad, terwijl ik er best tegen op zag. En het is echt super goed bevallen. Ik vond het jammer toen ze weer weg moest. Er zijn tussen de tijd dat jij geboren bent en nu zoveel dingen veranderd, ik weet niet of je moeder/jij dat allemaal weet. De kraamzorg wel. Ik zou toch proberen 2-3 uur kraamzorg te regelen hoor.
Ohw en mocht het bezoek allemaal te veel zijn, of worden. ( sommige komen toch alsnog spontaan langs) dan kan de kraamzorg ze gewoon wegsturen. Zonder dat daar mot in de familie van komt. ( dit doet ze natuurlijk alleen in overleg met jou)