zorgen over evt nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door pegster, 29 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pegster

pegster Lid

2 jul 2010
    26
    0
    0
    Ik moet 23 aug terug naar de vk en dan gaan we bespreken of we een na de nekplooimeting verder onderzoek willen. Ik heb namelijk een neef aan mijn moeders kant die een kindje met Down hebben gekregen dit jaar. Zij is wel ouder dan mij en verder komt het in de familie niet voor. Zelf ben ik 33 en zwanger vd eerste.
    Wie heeft hier ervaring mee?:(

2. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Bij ons heeft de broer van mijn vriend niet erfelijke down. Ik ben 36 en wij vonden dat voldoende reden om de test te doen als indicatie of er eventueel daarna doorgetest moet worden. Ondanks dat wij een hele lange weg hebben afgelegd om zwanger te worden, hadden wij als de uitslag niet goed was geweest na cmbi en vwp, de zwangerschap afgebroken. Die keuze/consequentie moet je je goed realiseren: als je een test doet, moet je ook een keuze willen en kunnen maken: houden of niet.

Sterkte en succes

3. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    snap heel goed dat je om die reden een nekplooimeting wil doen.
    maar hou wel in je achterhoofd dat een nekplooimeting met evt een bloedtest een kansberekening blijft. Het kan zeer negatief uitvallen, maar toch kun je dan als nog een gezond kindje krijgen. Dus denk ook verder mocht het niet zo mooi uitpakken of je dan ook evt vervolg onderzoeken wil.
    wij hadden een kans van 1 op 5 bij een nekplooi van 4,5mm. Ik was toen 31 jr. Hebben daarna voor een vlokkentest gekozen.
    zijn nu inmiddels ouders van een gezond jongetje

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Mijn neef heeft ook een kindje met het Downsyndroom. Zij waren rond de 30. Jong dus. Ze hebben het laten onderzoeken en het was niet erfelijk. Misschien kan jouw familie dat ook laten doen. Dat vonden wij geruststellend. Het was trouwens ook geen aanleiding om in aanmerking te komen voor een prenatale screening.

Zij waren dus die 1 op zoveel die de 'pech' hebben gehad dat er een chromosoomafwijking ontstond.

Deel Deze Pagina