Gif in mandarijnen??

Discussion in 'De lounge' started by mamavanmimi, Dec 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn jongste is gek op mandarijnen, eet er zo 2 of 3 op een dag. Nu heeft ze sinds een paar dagen ontstoken ogen en eczeem rond haar mond waar ze al heel lang geen last meer van heeft.
    Nu gaat vanmorgen de wekker af en vriend verteld dat hij gisteravond een heel stuk heeft gelezen over gif in de mandarijnen en dat ik die maar beter niet meer kan geven voorlopig, kijken hoe het dan gaat met haar ogen en eczeem. Er stond namelijk in dat je daar dan erg last van kan krijgen.
    Iks chrok hier eerlijk gezegd wel van, zou het echt zo erg zijn?? Aan de andere kant ben ik dan ook weer zo nuchter dat ik denk, och zal wel loslopen....

Wie weet hier meer van? Hebben jullie hier iets van gehoord?

2. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Ja van gehoord, kijk bij nieuws en tv...

Zou fijn zijn als ze hierdoor goedkoper worden, jammie! Als ze alles gaan onderzoeken wat wij eten en drinken komen er nog een hele hoop dingen aan t licht. Onzin allemaal...

Mn kids eten dat trouwens toch al niet, dus dat is ook niet zo'n ramp.

3. Loreley

Loreley Actief lid

Nov 5, 2013
    423
    2
    18
    Ik heb het ook gelezen! Er stond dat de mandarijnen van de c1000 en de jumbo het meeste gif bevatten. Ze verwezen in het artikel naar de 'groente en fruit wijzer' waar in staat dat wbt het gif 100% van de mandarijnen binnen de wet vallen, maar daarvan was 3% een gezondheidsrisico. Even doorklikken en je kunt zien dat er welgeteld 1 meting is geweest waarbij mandarijnen een acuut gezondheidsrisico vormde. Dit waren mandarijnen uit Chili. (De Weet wat je eet Gifmeter - Bestrijdingsmiddelen op groente en fruit)
    Dus als je geen mandarijnen uit Chili eet zou het goed moeten zijn? Overigens dateren deze gegevens uit 2011 (!!).

4. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Topic nummer 3......
    Ja er zit gif op mandarijnen, maar......dat zit op.elk niet biologisch fruit.
    Het bewuste artikel stamt uit 2005 en als dat nu nog zo is was het publiceren ervan nogal doelloos.
    Ik eet lekker mijn mandarijntjes want als we op alles moeten letten kunnen we beter niks eten.

5. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Ik maak me er ook niet druk om. Er zit overal gif op en vlees kun je ook al niet meer eten ivm de bacteriën en antobiotica en weet ik veel wat nog meer. Ik denk dat je blij moet zijn dat je van al die andere dingen niks af weet, anders zou je nooit meer iets kunnen eten.

6. BB88

BB88 Fanatiek lid

Jan 17, 2013
    1,002
    3
    38
  7. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Dat is idd het artikel waar mijn vriend mee kwam.
    Zoals gezegd ben ik ook wel weer zo nuchter om te weten dat het overal in zit, ik koop al wel zo veel mogelijk biologisch, maar ja niet alles is dan beschikbaar.
    En idd zoals meerdere mensen zeggen als we er over blijven nadenken kunnen we straks niks meer eten!

* gaat weer terug naar de nuchtere modus.....*

8. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Ik vind het een beetje.. nja.. te overbarig

Na iedere mediahype denkt iedereen oh ik heb dit want ik heb dit in het nieuws gelezen.. of er heerst dit, dan moet ik dat hebben..

Houd het in de gaten, maar ik zou er 99% op gokken dat die twee manderijntjes per dag het niet veroorzaken.

9. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Ik heb het opgezocht op de site waar er een aflevering over gemaakt is (ministerie van volksgezonheid?). Het dateert van nov 2005. Is dus al een erg oud artikel. Ga er van uit dat het inmiddels wel anders is.

Ben zwanger en mijn dochtertje van 14 maanden en ik eten veel mandarijnen. Maakte me er ook zorgen over, maar het zijn dus artikelen van 8 jaar oud.

10. carebear

carebear Niet meer actief

Massaal over op bio allemaal.
    Werkt zo'n artikel de kant op die ze willen.
    Ik heb een netje mandarijnen in huis gehaald.
    Doe er niet zo krampachtig over.
    Op bio moeten ze ook middelen spuiten toch?
    Anders word alles weggevreten.

11. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik eet elke dag mandarijnen, maak me er niet druk over, op aels, peren etc zit ook genoeg gif.

12. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Het probleem bij de mandarijnen, het zit ook in de mandarijnen dus niet alleen op de schil.

13. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    2,382
    206
    63
    Male
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Puur weer een bericht om biologisch voedsel te kunnen slijten. Ik denk dat de zaken met biologisch voedsel te slecht gaan doordat mensen meer en meer naar de prijzen gaan kijken, dus moet er weer zo'n bericht de wereld in geslingerd worden.
    Ze doen maar, want daardoor worden straks de heerlijk bespoten met extra smaak mandarijnen lekker goedkoop. :D

14. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    bij appels en eren trekt het ook in de vrucht, ik maak me er niet druk om, we hebben ook flesjes gehad met bpa erin en we leven nog steeds. of speelgoed met verf waar lood ik zat.

15. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    In alle groenten en fruit zit gif, daar komen we niet aan onderuit. Ik maak me er niet al te druk om, dan word je helemaal gek. Ik heb geen tijd om 6 winkels af te gaan voor m'n eten.

Misschien komt over een paar jaar aan het licht dat zelfs bio niet gifvrij is.

16. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,277
    2,978
    113
    Er is inderdaad ook al een topic bij 'Films, televisie en nieuws'. Deze doe ik daarom voor het overzicht dicht.

Share This Page