Dag lieve forummers, ik wil even mijn verhaal kwijt... Op 31 dec ben ik bevallen van een kleine jongen na 35 weken zwangerschap. Ik wilde meteen graag borstvoeding geven, maar dat lukte dus helemaal niet. Toen ben ik op dag 1 gelijk beginnen met kolven. Op advies van de kinderarts kreeg hij de eerste 3 dagen bijvoeding. Daarna was mijn productie groot genoeg om alleen nog maar afgekolfde bv te geven. Dit kreeg hij eerst via de sonde, daarna via een flesje. Ik probeerde hem wel elke voeding aan te leggen, vaak onder begeleiding van een lactatiekundige. Pas toen we eenmaal thuis waren (na een dikke week in het zh) kon hij hele voedingen aan de borst drinken. Dit leerde hij op dag 10, dat is nu 3 dagen geleden. Tot die dag kolfde ik iedere 3 a 4 uur af en gaf mijn man hem een flesje. Nu ik 3 dagen borstvoeding geef ben ik het al helemaal beu. Het doet pijn, hij kan alleen maar drinken met een tepelhoedje, hij krijgt de borsten helemaal niet leeg gedronken waardoor ik continu met stuwing rondloop en ik steeds mijn borstpads moet vervangen omdat ze doordrenkt zijn met melk... Volgens de kraamverzorgster moet ik nu echt niet meer kolven om mijn borsten te verlichten omdat ik dan alleen maar meer overproductie krijg (en ik luister braaf), maar ik kan helemaal niet slapen omdat ze zo vol zitten en pijn doen van de stuwing. Ik vraag me af wat nou precies zo geweldig in aan "live" bv geven. Ik vond het veel lekkerder om te kolven en mijn man de fles te laten geven. Zo konden we ieder ons steentje bijdragen aan de verzorging, wat veel tijd scheelde. En ik had het idee dat ik nog wat bewegingsvrijheid had, want ik kon naar de winkel zonder dat de kleine thuis zonder eten zat. En hij kreeg nog steeds gezonde moedermelk binnen. Nu ben ik zeker 45 minuten bezig om de kleine uit twee borsten te laten drinken. En dat met zo'n verschrikkelijk tepelhoedje. En ik kan nergens naartoe, want hij vraagt er soms na 2 uur alweer om. En ik heb zo'n slaap... Ik zit de hele tijd te janken als ik hem aan de borst leg. Niet eens zozeer vanwege de pijnlijke stuwing, maar gewoon omdat het me zo tegen gaat staan. En de kleine gaat me ook zo tegen staan. Ik zorg echt wel voor hem, maar ik heb er helemaal geen plezier in. Ik hou de kraamvisite af omdat ik er geen fut voor heb. Het enige dat ik wil is slapen en met rust gelaten worden, maar hij huilt zo veel... Wat moet ik doen? Vandaag was de laatste dag dat de kraamverzorgster er was, dus nu gaan we het voor het eerst alleen doen. Ik heb er eigenlijk helemaal geen vertrouwen in en wil gewoon stoppen met bv. Maar ik heb er nu al zoveel in geïnvesteerd! Wat raden jullie aan?
Mijn motto was altijd: ik wil er alles aan doen én mijn kind én ik moeten er beiden plezier van hebben. Na 6 dagen ploeteren was ik ten einde raad en mijn dochtertje ook (ze ging telkens huilen als ik de borst alleen al aanbood). Mijn kraamtijd werd er tot die tijd enorm door beïnvloed. Toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt om te stoppen, ging het met mij en mijn dochter beter en heb ik nog een paar heerlijke kraamdagen gehad. Als ik jouw verhaal zo hoor, zeg ik: STOPPEN! (als zijn er vast die daar anders over denken ).
Waarom doe je het niet om en om? Op een gegeven moment kost het nl. veel minder tijd om te voeden dan om te kolven en dat met een fles te geven. Ik was met m'n oudste ook eerst een uur aan het voeden en als ik kolfde was ik in 10 minuten klaar en kon m'n man ook de fles geven, dus ik snap je gevoel. Waarschijnlijk je heb je ook overproductie als ik je zo hoor, zoek contact met een lk en pak dat probleem aan. Ik zou in elk geval 1x per dag helemaal leegkolven, dat geeft verlichting en wil de boel nog wel eens wat resetten. En als je nu gewoon probeert om de ene voeding aan te leggen en de andere voeding af te kolven. Dat zal je nu veel meer rust geven. Na een maandje of 3 gaan baby's vaak een stuk korter drinken en wordt het steeds leuker. Mogelijk lukt het voeden dan ook zonder tepelhoedje en vooral s nachts en s morgens vroeg is het heerlijk om gewoon te kunnen aanleggen zonder dat je je bed uit moet om te kolven. Ik begrijp de reactie van Jiska maar vergeet niet dat bij veel moeders de eerste weken/maanden helemaal niet zo leuk zijn en het best zwaar is. Borstvoeding is echt even investeren. Meestal wordt het na 6 weken al een stuk makkelijker en helemaal na 3 maanden. Hoe ouder kindjes worden, hoe leuker! Persoonlijk zou ik het ook jammer vinden na zoveel moeite gedaan te hebben, nu op te geven. Dan heb je niet kunnen ervaren hoe fijn het ook kan zijn en hoe makkelijk.
Live voeden zou geen 45 min hoeven duren, ik deed 10 min per borst. Heeft een lactatiekundige al meegekeken om te zien of hij effectief genoeg drinkt. Het is idd belangrijk dat het voor jullie beiden leuk blijft de bv Miss kan je een balans vinden tussen kolven en je man laten voeden en live voeden. Bij mij duurde het maanden voor het goed liep maar nu geniet ik van onze momenten samen, inmiddels krijgt ze ook vaste voeding en wordt bv langzaam bijzaak. Rond de 4 e maand had ik t ook ff moeilijk maar dankzij tips op dit forum ben ik blij dat we hebben doorgezet. Tepelhoedje hoefde ik rond die tijd ook steeds minder te gebruiken, zonder is fijner. Bij stuwing kan homeopathie ondersteuning geven. Succes, ik hoop dat je een voor jullie prettige oplossing vind
Wat ontzettend jammer dat het zo tegen valt! Ik vind de tip van om en om kolven en live voeden wel een goede. En idd een lactatiekundige in hulp vragen. Die heeft vast goede tips voor de stuwing. Ik bood trouwens altijd maar 1 borst aan zodat ze die goed leeg kon drinken. Niemand zal jou verplichten door te gaan als jij niet wilt. Als je wil kolven en jouw kindje zo toch de bv wil geven, dan is dat toch ook goed. Kies waar jij je goed bij voelt. Een blije mama is veel beter voor jouw kind!! En als je het toch wil proberen zou ik zeker de lactatiekundige inschakelen. Succes meis.
Meid, wat een ellende! Kan me goed voorstellen dat je er doorheen zit. Je moet doen wat voor jou en je kind het beste is. Als je live voeden niks vindt maar kolven wel, is er niks tegen om alleen gekolfde melk te geven. En als je helemaal geen borstvoeding meer wilt geven is dat ook geen schande! Hordes kinderen zijn groot geworden met de fles. Een relaxte moeder is ook wat waard! Je schrijft dat je kindje je borsten niet goed leegdrinkt. Je kunt altijd even nakolven totdat de spanning eraf is. Naarmate de tijd vordert zal het vanzelf beter gaan met de bv, omdat jij en je kind eraan zullen wennen. Toen mijn eigen kind net geboren was vond ik er ook geen bal aan. Helemaal kapot, al dat gejank... Het is ook gewoon een zware tijd, als je net een kind hebt gekregen. Dat is in mijn ogen normaal, en al die verhalen over roze wolken moet je gewoon vergeten. Zelf vond ik het na een half jaar pas een beetje leuk worden. Veel succes en sterkte!
Oef wat moeilijk! De kraamzorg heeft gelijk, dat blijven leegkolven kan zorgen voor een overproductie. Lijkt daar ook wel op, gezien de 'klaptieten' en natte compressen. Welk merk gebruik je trouwens? Ik had bij andere merken ook steeds natte compressen en met die van de Etos ging het beter. Als je toch wil doorgaan, maar dan uiteraard niet op deze manier, zou ik toch een andere lactatiekundige laten komen. Die kan je ook vertellen, hoe je het beste van die overproductie afkomt. Het zou geen pijn moeten doen, dus daar zou ze je misschien ook mee kunnen helpen. En hoewel ik helemaal pro-bv ben en het eigenlijk stom vind als mensen niet eens proberen of heel snel opgeven, zou ik persoonlijk onder jouw omstandigheden denk ik ook de handdoek in de ring gooien. Is ook niks om je voor te schamen, maar zorg er voor dat je voor je eigen gevoel wel alles geprobeerd hebt, want ik ken meerdere dames, die achteraf spijt hadden, dat ze niet langer hebben geprobeerd. (Hoewel dat natuurlijk makkelijk is want achteraf herinner je je niet goed meer hoeveel pijn het deed. )
Hier deden we de eerste tijd ook 45 minuten over een voeding hoor! Alles was zo onwennig en onhandig en lastig en knoeierig...en ze kwamen om de 2 uur. Maar waar je nu middenin zit zijn de aanloopproblemen, geloof me, die zijn maar heel heel heel tijdelijk. Heel vervelend, heel intensief, heel vermoeiend, heel ongemakkelijk...I've been there too. Maar het is van korte duur, het gaat steeds makkelijker en leuker worden. Nu investeer je flink, straks pluk je de vruchten. Terwijl je, als je nu de tiet in de wilgen zou hangen, je altijd met dat nare gevoel over borstvoeding blijft zitten...onnodig! Als je nu te moe wordt...je hebt drie dagen bewezen dat je fulltime live kunt voeden, maar je hebt ook een kindje dat uit een fles gekolfde melk kan drinken...dus als het je meer rust geeft, wissel dan live en gekolfd af tot je zelf wat meer uitgerust bent! Niks mis mee hoor!
Nouja.. ik had dit topic ook wel kunnen openen! 29 december bevallen van een zoon, na 35 weken zwangerschap.... en ook de grootste problemen met borstvoeding. Heb ook veel pijn, maar dat zou kunnen komen door "spruw", maar is ook niet helemaal zeker. Door de pijn ook weinig motivatie om de kleine te voeden, er als een berg tegenop zien! zo zonde als je bedenkt dat het voeden een mooi, intiem momentje zou moeten zijn. Waarom kan hij alleen maar uit tepelhoedje drinken? Je zou een lactatie deskundige kunnen opzoeken, zij kan je helpen om het tepelhoedje "af te leren" en hem zo aan de tepel te leren drinken. Wellicht kan zij je ook hepen met je pijnklachten. Ik weet in ieder geval wel dat het zonder tepelhoedje en stuk sneller gaat. Ze halen meer melk uit je borst in kortere tijd. Ik gebruik m nu ook even, ivm de pijn. Maandag ben ik de eerste die aan de telefoon hangt bij een lactatiedeskundige. wil het zo graag doorzetten, maar het moet inderdaad wel leuk blijven! Ik merk bij mezelf ook dat mn draagkracht wat minder is, door alle toestanden rondom de vroeggeboorte... Mijn zoon heeft 11 dagen in het ziekenhuis gelegen, dus iedere dag een aantal keer heen en weer. De verpleegsters die maar een beetje vertellen wat je wel en niet moet/mag, weer naar huis gaan zonder je kindje.. een emotionele tijd is het zeker geweest en alles liep anders dan gehoopt. Misschien speelt dat bij jou ook een beetje? Bij mij werkt het heel goed om te bedenken hoe trots ik ben op mn kindje. Heeft zn uiterste best gedaan in het ziekenhuis om snel naar huis te kunnen, hartstikke knap dat hij uberhaubt al uit de borst kan drinken... Dan krijg ik wel weer motivatie om door te zetten. niet dat er iets mis is met flesvoeding, maar je wilt toch t beste voor je kindje! succes.. hoop dat je snel balans en de rust vindt om te gaan genieten!
Vergeet ook niet dat hij nu "pas" 37 weken is... Hij heeft ws niet zoveel kracht als een op tijd geborene en is nog snel moe?! Waarschijnlijk als hij sterker wordt kan hij beter drinken en ook zonder tepelhoedje. Dus ik zou ook half om half doen met kolven en voeden denk ik... Geef hem en jezelf tijd om er goed in te worden samen!
Ach meid, ik kan me voorstellen dat je er doorheen zit! En al helemaal dat je ermee wilt stoppen, op deze manier. Toch zou ik je adviseren om juist niet nu te stoppen. Als je nu stopt, doe je dat waarschijnlijk vooral uit frustratie en vermoeidheid. Dan loop je het risico dat je er spijt van krijgt als het straks allemaal wat makkelijker gaat. In jouw situatie, zou ik het advies willen geven: besluit nu, om over één week te gaan stoppen. Die beslissing kan al een hoop rust geven. Nog een paar dagen aftellen, dan 'hoeft' het niet meer. (Nu ook niet natuurlijk, het blijft je eigen keus.) Maar door die week geef je jezelf wel de kans om het nog even aan te kijken. Wie weet ga je nog vooruitgang zien of krijg je meer rust. Eventueel kun je in die week inderdaad nog eens een lk mee laten kijken, zoals anderen al adviseren. En misschien weer terug naar (deels) kolven als dat meer rust geeft? Maar werkt het na een week nog niet en zie je er echt niks meer in, kies dan voor je eigen rust. Je hebt het geprobeerd en je zoon heeft een heleboel kostbare moedermelk binnen gekregen in die eerste moeilijke periode. En vraag jezelf alsjeblieft niet af of het zonde is omdat je zoveel hebt geïnvesteerd. Juist voor te vroeg geboren kindjes in bv erg belangrijk. En daar heb je in geïnvesteerd, dankzij jouw inzet heeft hij toch al mooi twee weken borstvoeding meegekregen. Goed gedaan! Nog even heel persoonlijk: ik hoop dat je hier toch doorheen komt en dat je later terug kunt kijken op een borstvoedingsperiode die moeilijk is gestart, maar uiteindelijk heel prettig is geweest. Want van de periode dat ik zelf gevoed heb, herinner ik me vooral de mooie kanten en het gemak. En dat gun ik iedereen die het zelf ook wil. Maar als jij het gevoel hebt dat het echt niet gaat en dat het niet met een paar weken beter wordt (of als je niet meer de fut hebt om daarop te wachten) dan is borstvoeding echt geen heilig moeten. Je mag trots zijn op jouw inzet. En van kunstvoeding worden ze ook groot.
Dames, super bedankt voor jullie adviezen! Het geeft stof tot nadenken... Na een goede nacht waarin hij flink door heeft gedronken is de spanning van mijn borsten af en voel ik me al een stuk beter. Het lijkt me nog steeds fijn om live voeden en kolven af te wisselen, maar daar zal ik pas later mee beginnen. Het is nu belangrijk om door te zetten, zoals enkelen van jullie ook al zeiden. Hij is inderdaad "pas" 37 weken en beweegt nog ongecontroleerd, is ongeduldig en kan niet zonder tepelhoedje drinken, maar volgens de lactatiedeskundige (die ik inmiddels al 5 keer heb gesproken) is het een kwestie van tijd voor hij dat allemaal wel kan. Gewoon doorzetten. Kolven en flesjes geven komt later wel weer, als ik ook wat vaker op pad wil
Wat ontzettend fijn dat jullie een goede nacht hebben gehad! Ik hoop dat het vanaf nu steeds makkelijker zal gaan, normaal gezien is dat wel het geval hoor. Mijn dochter was wel 40 weken, maar kon ook niet goed aanhappen in het begin en ik had een enorme overproductie. Dat begon te stabiliseren met 2 a 2,5 maanden. Met 3 maanden ging het gesmeerd en daarna werd het alleen maar makkelijker en leuker! Succes en super dat je zo doorzet!
Ik heb bijna 5 maanden gekolfd dn gegeven bij de jongste. Heel soms live als ik geen melk had meegenomen en de kleine wilde eten. Had zoveel pijn dat live voeden echt niet leuk was. Kolven ging zo makkelijk dat ik vaak eerst kolfde en dan meteen vers zelf gaf of partner en andere keer voor de vriezer. Als voeden niet meer leuk is zou ik stoppen met bv. Ik ben van mening dat voeden leuk moet zijn en als dat zo is met kv waarom dan bv tegen je zin in. Wordt niemand blij van. Wil je wel doorgaan met bv maar dan via de kolf, dat kan prima. Kun je nog steeds tussendoor aan de borst als hij dat wil en zo niet ook prima. Mijn dochter heeft 6 maanden zonder problemen live melk gedronken. Bij zoontje lukte het gewoon niet. Te klein mondje om de tepel goed te pakken, hierdoor kloven, ontstekking en pijn. Vond kolven bij hem een beter idee