Vraag over productie die niet op gang kwam

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Saja87, 13 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Toen ik zwanger was van mijn zoontje wilde ik heel graag BV geven.
    Dus toen ik bevallen was en hij in de couveuse lag ben ik eerst gaan kolven. En als ik bij hem was mocht ik hem aanleggen.

Maar na 1 week kwam er niks meer uit:( Niet eens meer een druppel! En in die week mocht ik blij zijn als ik 10cc kolfde uit 2 borsten.

Nu ben ik zwanger van de tweede en wil ik weer graag bv gaan geven.
    Maar ben zo bang dat het weer niet lukt en dat ik weer te weinig heb en mn productie niet opgang komt waardoor ik na een week weer niks meer heb..

Hebben jullie tips om te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurd:)

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Kolven is ook geen ideale manier om de voeding op gang te krijgen. Dus het zou al erg fijn zijn als de kleine het zelf kan drinken.

En mocht het niet lukken, dan ook direct beginnen met kolven, en vaak. Een pasgeboren kindje kan wel 8-12 keer per dag een voeding willen. Van mijn ziekenhuis "mocht" ik maar 6 keer kolven ivm vermoeidheid, maar dan krijg je nooit de productie die nodig is. Achteraf had ik 8 keer minimaal moeten doe.

Je kunt evt ook nog medicatie krijgen die de TSR op gang brengt bij het kolven. want misschien was dat het probleem? Dat zou je snel kunnen regelen als het niet lukt.

En snel een lactatiekundige inschakelen, wat de kraam/ vk ook voor opleiding hebben, het is toch anders dan iemand die zich alleen bezig houdt met de bv..

Succes!

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja ik kolfde wel 8x per dag en heb toen een lactatie kundige gehad die kon me eigenlijk niet meer vertellen als de verpleging. Ik kolfde goed legde de kleine zo veel mogelijk aan.

Lactatiekundige zei wel dat het grotendeels kwam omdat normaal als je kindje geboren word en je bv wilt geven je je kindje gelijk aanlegt omdat ik dit niet mocht dat dat een grote reden geweest is dat het niet op gang kwam.

Maar ondanks dat ben ik nog steeds bang dat het weer gebeurd wil gewoon zo graag dat het lukt!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mijn oudste is het me ook niet gelukt. Mede door het beleid van het ziekenhuis, omdat ik pas laat begon met kolven (dag 4). En mijn zoontje niet/ heel slecht aan de borst dronk. Die heeft 3 dagen amper eten gehad (misselijk en hoofdpijn door vacuumpomp waarschijnlijk). En toen aan de bijvoeding.

Maar nr 2 kwam ter wereld, werd op mijn buik gelegd en hapte zo aan. Een natuurtalent. Hij bleef ook prima drinken daarna. Dus dat was echt een groot contrast met de 1e.

Hoop dat het bij jou ook zo gaat!

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ deepfreeze
    wat is TSR?

Hier ook problemen met borstvoeding. Bij de 1e keer aanleggen die tepel al kapot. Toen binnen 24 uur ondraaglijk pijnlijke tepels. 2 dagen na de geboorte is de lactatiekundige geweest en gestart met kolven. Dat is te laat begrijp ik?
    Na 6 of 7 dagen lactatiekundige geraadpleegd. Die zei dat de oxytocine die ik als weeënopwekker kreeg tegen kan werken en dat het dan 2 weken kon duren. Als de melk van geel naar wit werd, werd de slaagkans nog maar klein. Verder op dag 7 of 8 gestopt, andere tepel bleek erna ook kapot te zijn. Melk werd die dag geel, kleine bleek niets aangekomen en het deed weer zo'n pijn.

Verder zei deze lactatiekundige dat je in het begin vooral ook 's nachts moet kolven, omdat dan de hormoonproduktie dat het regelt hoger is dan overdag.

6. Trees

Trees Niet meer actief

Geen tips, maar vooral geruststelling. Mijn productie kwam bij de oudste ook nauwelijks op gang. De tweede keer ging het als vanzelf en nooit productieproblemen gehad. Wel heb ik deze keer een borstvoedingspakket genomen. Dit hield in dat ik voor de bevalling al een consult had van lacatatiekundige en standaard een huisbezoek in de kraamweek. Ik was vooral erg onzeker en heb haar heel vaak gebeld. Ze heeft me vooral gerustgesteld en het vertrouwen gegeven dat ik prima in staat ben om te voeden.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    TSR is toeschietreflex. Er is spray met oxytocine die dat opwekt. Zonder die reflex is het vaak lastig om genoeg melk te produceren.

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ohhhh dat ga ik eens onthouden!

En ik ben heel blij te lezen dat er toch een grote kans is dat het bij deze baby wel gaat lukken!

Deel Deze Pagina