Hi allemaal, Ik ben op zoek naar tips en gesprekstof voor een discussie met mijn gyn. Ik ga nu de 6e iui in, in mijn eigen cyclus dus geen enkele ondersteuning van medicijnen of hormonen. Timing gaat uitsluitend via ovulatietest dus geen folikelmetingen of zoiets. Ik ben eerder overgestpat van een streekziekenhuis naar een ziekenhuis met een fertiliteitspoli. Zelfs mijn streekzkh wilde alleen iui met stimulatie omdat ze daar veel betere resultaten mee zien. En nu zit ik bij een groot zkh dat dit weigert. Volgende stap zou zijn IVF. Maar dat vind ik echt nog niet aan de orde. Ik wil heel graag dat mijn cyclus eens een keer gemonitord wordt en wil daarbij ondersteuning van medicatie om te zorgen voor een optimaal eitje en goede timing. Nu wil ik heel graag weten wat daarbij komt kijken, hoe het werkt etc. Ik weet een beetje iets van pregnyl, maar verder eigenlijk niet zoveel. Wie helpt mij aan gespreksstof?
Hoi Betties, ik begrijp je helemaal. Ik vind het erg raar dat jouw ziekenhuis dit zo lang wil blijven proberen op deze manier. Nu weet ik jouw indicatie niet, maar op de website van de NVOG staan de richtlijnen en aanbevelingen voor gynaecologen. Voor onverklaarbare subfertiliteit is er b.v. deze richtlijn: NVOG Misschien kun je verder op die website sneupen en zit er wat info bij die je bij het gesprek kan helpen. Succes!
Ik zie dat ik een verkeerde link heb gestuurd, maar als je er op klikt kom je wel op de NVOG site. Kijk maar eens bij 'vruchtbaarheidsbehandelingen'.
Pien, wow dank voor deze link! Staat gewoon zwart op wit dat in ons gevoel iui in eigen cyclus afgeraden wordt!? Dus meteen met stimulatie! Aaaarrrrggggh, zie je wel, ben niet gek! Ik neem trouwens aan dat met stimulatie nog altijd veel milder is dan bij iVF? Ik meen dat je clomid krijgt dan voor groei eitjes en dat bij stimulatie voor iui dit mild is omdat er maar 1 of 2 mooie eitjes mogen zijn. Met IVF wordt er natuurlijk zoveel mogelijk gestimuleerd en zal de dosis wel veel hoger zijn?
Je kan toch gewoon zeggen dat je nog niet aan ivf toe bent en graag nog iui met hormonen wilt doen? Gaan ze daar niet mee akkoord dan kanje een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis.
Ja panter dat klopt, ik heb dit al in een telefonische consult aangegeven na iui4, maar kreeg toen een heeeeeeel verhaal waaromze dat dus niet gingen doen. Baalde enorm van die discussie en wil die nu dus in het evaluatiegesprek nogmaals aangaan. Face tot face lijkt me dit beter te doen. En anders misschien inderdaad nog maar eens naar een ander ziekenhuis. Tenzij ze me weet te overtuigen. Manlief wil eigenlijk ook meteen door naar ivf, want we hebben 'geen tijd' om aan te klooien. Zoonlief is, als het binnenkort lukt, alweer 5 en we zijn al drie jaar aan het klooien zo. Ik vind het niet echt een argument. Hij is er gewoon klaar mee, ik ook natuurlijk, maar om dan nu zon drastische stap te zetten...
Nou kijk, dan heb je in elk geval een goed onderbouwd punt! Als ze dan nog niet overtuigd zijn, zou ik zeker overwegen om naar een ander ziekenhuis te gaan. En stimulatie bij IUI is soms met Clomid, maar ook vaak met injecties, zoals Menopur of Gonal F. En pregnyl is zoviezo een inectie voor de eisprong. Ik zelf heb Menopur en pregnyl. Niet echt prettig al die injecties natuurlijk, maar de bijwerkingen vallen me ontzettend mee. Kan eigenlijk niet bedenken waar ik last van zou hebben. Misschien een klein beetje sneller moe dan anders? Of een klein beetje sneller geïrriteerd dan anders? Weet het niet hoor, valt mij alles mee.... En met een beetje geluk ben je met (ruim) een week spuiten klaar. En als het de kansen verhoogd, dan heb ik het er wel voor over! Nogmaals succes!