Hallo allemaal, Eigenlijk ben ik op zoek naar mensen die een beetje hetzelfde te horen hebben gekregen bij de echo's.. en die me kunnen vertellen wat er uiteindelijk wel of niet aan de hand bleek te zijn. Nou, komtie: Zwangerschap verloopt op zich goed, kindje lag wel al vrij snel voor met de groei, niet extreem, steeds een paar dagen tot een week. 20weken echo was goed. Daarna kregen we meteen nog een gesprek, waar toch nog even bij vermeld werd dat 1 niertje verwijd was, maar dat dit niks was om ons zorgen over te maken (ik geloof dat het 0,6mm was). Dit zou vaak weer wegtrekken. 30 weken echo: Hoofd en buik lag weer ruim een week voor qua groei. Benen lagen ook voor maar minder ver dan de buik en het hoofd. Het niertje was nu goed. 2 weken later controle bij vk. Omdat zij vond dat mn baarmoeder erg ver was ten op zichte van de zwangerschapsduur, wilde ze nog een groei echo laten maken. Deze is gemaakt met 32w5d (mn banner klopt niet meer). Nu lag de kleine nog steeds voor, maar nog maar 4 dagen, dus dat viel mee. De echoscopiste zei nu dat ie lange benen had. Maar het niertje was weer te wijd. En weer zei ze dat het niks is om ons zorgen over te maken. Maar hier op het forum heb ik verschillende dingen gelezen over t downsymdroom, dat die beentjes en niertjes softmarkers kunnen zijn. Of dat het kindje iets aan zijn blaas kan hebben. Ik had me eigenlijk in mn hoofd gezet: Hij zal wel gewoon net gedronken hebben, dat heeft toch ook invloed..? Normaal gesproken zou nu geen groeimeting meer gedaan zijn, dus dan waren we in de veronderstelling geweest dat alles goed was, zoals ze met 30 weken zeiden.. Maar nu toch weer een beetje onzekerheid.. Maar aan de andere kant: Als er reden was om ons zorgen te maken, zouden ze dat toch wel zeggen..? iemand ervaring? Alvast bedankt!
heb je de nekplooitest laten doen? verkorte bovenbenen geven aan dat het kind mss (zeldzaam) het syndroom van down kan hebben, maar als ik dit zo lees liggen de buik en hoofdje voor op schema en zijn de benen normaal, dus niks om je zorgen over te maken. het zou slechter zijn als je bv 32 weken zwanger bent en de buik en het hoofdje zijn mee met groei maar de benen zitten nog maar op 30 weken, dat zou dan mss een softmarker zijn maar bij jou is dit het geval niet dus zie ik geen problemen. probeer toch een beetje te genieten van je zwangerschap
Bedankt voor je reactie. Nee, geen nekplooimeting laten doen, omdat we niet in de risicogroep zaten, ik ben 25 en dan zijn de resultaten ook maar voor 60% kloppend. Dus we hadden zoiets van: Stel dat het een positieve uitslag is, kan het voor 40% toch mis zijn, en andersom ook..slechte uitslag wil niet zeggen dat het ook slecht is, dus dan weten we nog niet veel meer dan zonder nekplooimeting. We genieten er ook wel van hoor.. ik heb zelf ook stiekem wel het gevoel: als er echt iets mis zou zijn zou ik het wel merken. Misschien komt het ook omdat het een andere echoscopiste was dan normaal. Die wat ik eerder had zegt dingen heel zeker en resoluut, terwijl deze wel vriendelijker was maar ook een beetje klungelig in het begin..
Hej summer1987 Mijn meisje heeft ook een verwijd niertje. Bij de 20 weken was dit ook gezien, en ik moest wachten tot de 30 weken echo. Uiteindelijk is het niertje 16mm. Het andere niertje is verder prima. Mij hebben ze al helemaal gerustgesteld. Waarom het niertje verwijd is kan komen doordat het klepje in de urineleider niet zo heel goed werkt. De baby plast in de baarmoeder veel meer (als daar buiten) en kan misschien wat overbelast raken. Verder heb ik ook genoeg vruchtwater en de baby ligt ook goed op groei. Wat er dus gaat gebeuren is dat ik na de bevalling een afspraak heb met de kinderarts. (eigenlijk 1 juli al) En die bespreekt wat hij gaat doen. Hoogstwaarschijnlijk krijgt de baby een antibioticakuurtje. Niks om je zorgen te maken, ik heb zelf veel verhalen gelezen dat alles uiteindelijk mee viel. Ook ik maakte me even zorgen om het SvD. Ik weet niet met hoeveel het niertje nu vergroot is bij jou.. Maar wat ik weet is dat ze onder de 10mm niet teveel zorgen maken. Ze houden het alleen in de gaten (wat super fijn is) Zit het tussen de 10 en 15mm dan krijg je sowieso ook afspraak met de kinderarts. en houden ze het ook in de gaten. Want het kan zelfs nog na de geboorte ineens weg zijn! Nou is het bij mij 16mm en zelfs ik maak me al veel minder zorgen. Dus geniet van je zwangerschap. De onderzoeken zijn er niet voor niks en het is fijn dat ze er al gelijk wat aan kunnen doen mocht dat nodig zijn.
Bedankt voor je reactie. Oke, dat stelt me inderdaad wel gerust dan.. Ze hebben het bij ons wel erover gehad dat, als hij geboren is, ze eventueel een echo maken om te zien of het nog verwijd is, en dan verder kijken hoe en wat. Maar het was niet veel, weer 0,6mm, dus dan zal ik me inderdaad wel geen zorgen hoeven te maken.. Wel zielig he zo vroeg al een antibioticakuur..maar als het daarmee te verhelpen is Gelukkig houden ze het inderdaad in de gaten, dat is ook wel een geruststelling. Hoewel ik soms denk dat het beter is om niet zoveel te weten haha.. Bedankt voor de reactie!!
Hier was er ook een afwijking aan het niertje of het nierbekkentje. Hij is direct na de geboorte bekeken door de kinderarts en ze hebben in het ziekenhuis goed gekeken of hij goed plaste. Verder is er na 6 weken nog een controle echo gemaakt. Hier was alles nog wel wat verwijd maar niet zo dat het problemen geeft. Nu geen controles meer alleen terug komen als hij last van urinewegen gaat krijgen.
0,6mm is echt heel weinig. dan zit hij met 0,1mm boven de grens, maar dan al moeten ze je doorverwijzen. is gewoon een standaard procedure. mijn meisje heeft dan 16mm vergroot niertje. dat is stukken groter. hier word er na de bevalling dan ook na gechecked dmv een echo die wordt gemaakt... babytje heeft dan misschien straks meer kans op blaasontsteking, ik vind het fijn dat ze er nu al wat aan kunnen doen, en het al op voorhand verhelpen. achteraf dingen gaan doen zie ik ook niet zitten, want ik weet hoe pijnlijk een blaasontsteking is hihi. ik zie het allemaal wel, en laat het lekker over mij heen komen. ik maak me inmiddels meer zorgen over of mijn baby wel headfirst gaat liggen haha..!!
Onze eerste had ook een verwijd nierbekken (>10mm) en heeft daarvoor het eerste jaar regelmatig een echo gekregen. Dit bleef eigenlijk de hele tijd zo waardoor er ook een ander onderzoek gedaan is om te kijken of de urine toch niet terugliep vanuit de blaas. Dit bleek ook allemaal in orde. Nooit een ab kuur gehad; we moesten zijn luiers gewoon goed in de gaten houden (vergelijkbaar met Miesemies haar verhaal dus). Nu is bij jou het nierbekken veel minder verwijd en gewoon binnend de marge van >5mm. Beentjes zijn juist langer dan kort dus geen softmarker. Ik zou me niet te druk maken hoor!
Nee oke..maar omdat ze de vorige keer wel korter waren twijfelde ik daaraan. Maar ik neem aan dat de echoscopiste wel weet wat ze meet Thanks, ik zal me niet meer druk maken, beloofd! Urmylove, ligt ze nog niet met t hoofdje naar beneden dan?