Ik wil minder plastic gebruiken, jij ook?

Discussie in 'De lounge' gestart door RoIn, 7 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Maar gebruik je dan wel nog een product om je gezicht te reinigen of alleen die wasbare wattenschijfjes met water?
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je hebt ook solid gezichtsreiniger. Bijvoorbeeld van Ethique.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Alleen water moet voldoende zijn zegt het product. Ik was ook wat sceptisch, maar met wat geboen kwam ik er wel.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    gisteren ook met alleen water geprobeerd maar ik zag er toch wat 'verlopen' uit.. Met miscellair toch nog flink wat afgekomen..
     
    Cindy1977 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik zit weer dicht geplamuurd, ik zal het vanavond ook eens napoetsen. Kijken wat de opbrengst is XD
     
    RoIn en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Met water moet je denk ik ook wel erg hard boenen als je producten op basis van olie hebt. Ik heb het nooit geprobeerd, maar zou eens wat olie (plantaardig) mengen met water en wat zeep (zodat het ook mengt). Misschien heb ik ongelijk, maar dat lijkt me zachter en effectiever.
     
    RoIn en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja of gewoon met een beetje kokosolie, lijkt me prettiger dan heel hard boenen.
     
  8. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Nou....ik had extra veel mascara op en dat ging er dus niet af XD De rest van mijn gezicht was wel super schoon!

    Mijn Man is sjaggo van mijn eco move. De conditioner uit blik is zo hard als beton vindt hij, hij ziet geen voordelen in tandpasta en deodorant in een glas, die schijfjes lachte hij me net ook mee uit en gilde PANDA en de bamboe tandenborstels zijn maar zielig.

    Hoe lang gaan we het dus volhouden XD
     
    RoIn vindt dit leuk.
  9. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Zouden de pootjes tandpasta echt milieuvriendelijker zijn?
    Ik lees zoveel verschillende dingen..

    Eenmalig PET (plastic) is in veel gevallen beter voor het klimaat dan eenmalig glas. Of dat zo is, hangt af van het gewichtsverschil tussen de verpakkingen: als de PET-verpakking minstens 6 keer lichter is dan glas, is PET beter voor het klimaat. Dat blijkt in veel gevallen zo te zijn. Verpakkingen waar je dan aan kunt denken zijn die van olie, pindakaas, soep en mayonaise.
    https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/milieuvriendelijke-verpakking-kiezen/
     
  10. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ja @citroenrasp had me al zo’n artikel laten lezen idd, maar dan zit ik weer op plastic. Zo’n blokje verkopen ze hier niet in de buurt nml en dan moet ik het hebben van die paar keer winkelen per jaar.
     
  11. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.376
    5.644
    113
    Er zijn hele organisaties die zich puur richten op tegengaan van gebruik van plastic. Maar ik denk dat het belangrijker is naar het geheel aan milieu-impact te kijken. Als je het goed doet, dat is plastic goed recyclebaar.

    De alternatieven vind ik toch minder: zelf tandpasta maken bijvoorbeeld. Zit daar wel genoeg fluoride in? Doet het wel echt hetzelfde als tandpasta in tube? Veel mensen gebruiken veel te veel tandpasta per keer. Je kunt makkelijk 2 keer zo lang doen met een tube. Ook zo bespaar je op plastic gebruik.

    Ook de tandenborstel: elektrisch poetsen wordt zo aangeraden. Waarom weer teruggaan naar handmatig poetsen?

    Het is geen wedstrijd om zo min mogelijk plastic te gebruiken, maar om zo verantwoord mogelijk met plastic om te gaan.
     
    RoIn, cowgirl80, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Even een vraagje: hoeveel maandverband heb je ongeveer nodig in die periode? Normaal heb ik aan 7 maandverband genoeg.
     
  13. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ben ik met je eens. Daarom overweeg/lees ik er veel over een vind ik het leuk ideeën hier te lezen en weer verder te onderzoeken.
     
  14. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik poets nooit 2 keer per dag elektrisch, dan zit er geen glazuur meer op bij mij XD In de ochtend elektrisch en in de avond met bamboe.

    Ik vind het idd leuk om tips hier te lezen, te proberen en kijken of ik wat vond. Zo is samen werken aan een betere wereld niet alleen Nobel, maar ook leuk!

    Deo in een blikje was ook de laatste keer XD
     
  15. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dat lijkt mij ook niets inderdaad.

    'Labello' van Kneipp wil ik wel een keer gebruiken.

    En zo zijn er meer dingen. Mijn volgende afwasborstel zal bijv een houten zijn.
     
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.376
    5.644
    113
    Volgens mij is het het belangrijkst erop te letten dat de haren niet van plastic zijn. Slijtage zorgt voor microplastics. Dus aan een houten borstel met plastic haren voeg je niet toe.
     
    RoIn en citroenrasp vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Kijk anders eens op de site van Green Evelien, zij heeft eea over groen(er) afwassen op haar site gezet. Staan ook opties bij zoals composteerbare sponzen.
    Zelf heb ik een siliconen spons. Helaas is dat dus wel plastic maar je doet er zó lang mee! De mijne gaat nu alweer 1,5 jaar mee. Ik denk dat dat beter is dan 3x per jaar (minimaal) een nieuwe houten borstel. Moet er wel bij zeggen dat ik afwasborstels sowieso ondingen vind en liever een spons gebruik, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
     
    Gewooniemand en RoIn vinden dit leuk.
  18. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik een lijkt me logisch:D
     
  19. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    De houten borstels hebben een verwisselbare kop. Dus in plaats van de hele borstel te vervangen hoef je alleen de kop te vervangen. Bovendien is een hele borstel van plastic een zwaardere belasting voor het milieu dan een borstel van gedeeltelijk composteerbaar hout.

    Haren van borstels en tandenborstels zijn altijd van plastic. Tenzij je bereid bent je afwas en tanden te doen met varkenshaar.

    Maar het maakt wel uit tov borstels van plastic.
     
  20. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    nee hoor, de haren van een houten borstel zijn ook verkrijgbaar van afbreekbaar materiaal.:) Ze zijn gemaakt van plantaardige harde vezels.

    Wat hierboven staat heeft weer meer met microplastics, dat belandt in de zee en kun je niet eens recyclen.
    Het is hetzelfde als wassen met waspoeder. Zorgt ook voor microplastic (afkomstig van synthetische kleding, zoals bijv fleece) in de zee en dus de plasticsoep..
     

Deel Deze Pagina