Mijn zoon krijgt fv, hij is nu 9 weken drinkt tussen de 110/120/150 Hij krijgt om de 3 uur en het lukt mij niet dit om de 4 te krijgen ook niet als hij 150 drinkt. Hij slaapt tussendoor en als hij dan wakker word wil hij ook eten. Vaak weet ik dit nog te rekken tot de 3 uur maar dan is het ook echt over. Aan het einde van een voeding valt hij vaak inslaap. Volgens het cb maakt het niet uit aangezien hij niet de pan uitgroeit. S'nachts slaapt hij ongeveer 8 uur. Ongeveer 6 voedingen op een dag. Hij is 56cm 4650 Gr. Heeft iemand tips?
Waarom voed je hem niet gewoon op verzoek? Ik weigerde m'n kind als een machine te behandelen. Hij geeft het zelf wel aan als hij wel of geen flesje hoeft.
Veel volwassenen hebben ook 6 eetmomenten op een dag, dus ik vind 6 flessen heel normaal. Met vier maanden komen er wat hapjes bij en heb je kans dat hij meer tijd tussen de flessen laat omdat er tussen de flessen een hapje komt. En uiteindelijk worden die hapjes steeds groter en de flessen meer drinken ipv een maaltijd.
Omdat ik niet elk uur aan de fles wil zitten. Ik wil wel iets van regelmaat. Bovendien betekend dat niet dat hij als machine behandeld word! Het is niet zo dat hij precies na 3 uur pas de fles krijgt dit is ook wel is 2 of 2,5 uur vooral avonds wil hij hem vaker.
Mijn zoontje komt ook nog steeds om de drie uur.. Hij drinkt gemiddeld Max 100cc. Eerst wilde ik ook dat hij om de vier uur ging drinken en evt meer maar blijkbaar is hij het daar niet mee eens Ik heb me erbij neergelegd en volg nu zijn behoefte. Over een maandje mogen we ad hapjes beginnen en dan verschuift het vanzelf.
Komt misschien ook omdat hij s nachts 8 uur slaapt? Ik merk als mijn zoontje dat doet (af en toe) overdag ook meer wil. Hij komt al sinds 5 weken om de 4 uur overdag en slaapt s nachts zo'n 5 a 6 uur door met uitschieters naar 7 a 8 uur. K snap dat je regelmaat wil, maar om de 3 uur is toch ook regelmaat? En tja, soms wil hij bij mij ook ineens na 2 of 3 uur alweer, ik vind het prima eigenlijk, zolang hij dat s nachts niet doet Ik geef wel borstvoeding, dus is misschien niet helemaal te vergelijken...
Ik begrijp je wel, dat je regelmaat wilt in het schema. Helaas laten de meeste baby's zich niet dwingen wat een schema betreft De eerste maanden was het hier ook een gerommel (dacht ik), tot ik bij ging houden hoe laat ze steeds kwam om een fles en welke tijden ze sliep/wakker was. Daarmee kreeg ik meer inzicht en bleek er wel degelijk een soort van ritme in te zitten. Hier werkte voeden op verzoek niet zo best, onze meid laat niet duidelijk zien wanneer ze honger heeft. Eerst ben ik begonnen de dag op een (enigszins) vaste tijd te beginnen. Vanaf daar ben ik gaan proberen een schema aan te houden en na een tijdje vroeg ze zelf rond deze tijden om een fles. Met de hapjes (daar ben je nog niet aan toe maar toch) ben ik gewoon tussen 2 flessen begonnen en ging ze zelf meer tijd er tussen laten (dat merkte ik dan omdat de fles niet leegging). Zo schroefde ik de tijd steeds een beetje op, maar als ze eerder honger heeft krijgt ze gewoon een fles of hapje. Hopelijk heb je hier wat aan, ik kon me er ook druk om maken dat er geen ritme in zat, maar weet nu dat dat vanzelf wel beter gaat of je nu op verzoek voed of met een soort van schema. Heeft hier wel een paar maanden geduurd moet ik zeggen! De eerste tijd is het ook zoeken wat werkt en wat niet, je moet je baby leren kennen en de bijbehorende signalen, dat (vond ik) is sowieso lastig!
Dat regelmaat was een reactie op iemand die voorstelde om op vraag te gaan voeden. Hij word snachts ook echt niet wakker en als dat sporadisch wel zo is drinkt hij maar 50 cc en valt weer inslaap. Zeker dit is ook een ritme en nog makkelijk te doen. Rekenen jullie de tijd nadat je klaar bent met de voeding of als je ermee begint?
De tijd wordt standaard berekend vanaf het begin van de voeding. Op verzoek voeden blijft het beste voor de baby, bovendien zijn babymaagjes niet gemaakt om grote hoeveelheden voeding tegelijkertijd aan te kunnen en is het beter om vaker in kleinere porties te voeden. Door kunstmatig de tijd tussen de voedingen te rekken en grotere porties te geven (voordat de baby er klaar voor is) worden hun maagjes dus eigenlijk opgerekt.
Geen andere reacties gelezen.. Ik ben nooit naar 4 uur gegaan. Ik vond doorslapen ' s nachts veel belangrijker en heb de voedingen overdag altijd op 3-3,5 uur gehouden. Daar kom je met vaste voeding toch weer op.. dan hoef je weinig te veranderen... Of op verzoek flesvoeden beter is voor een baby is helemaal niet aangetoond en maar helemaal de vraag.
Hier ging het eigenlijk ''vanzelf'' . Wij begonnen met 4 maanden met fruithapje en door die paar lepels fruithap schoof de fles steeds meer op en zo kwamen we om de 4 uur uit.
Vantevoren wil ik alvast zeggen dat dit geen aanval is op iemand o.i.d maar gewoon mijn mening Ik heb ook vaak te horen gekregen dat op verzoek voeden beter is, i.v.m de maag en nieren. Onze meid dronk niet zo goed toen ik op verzoek voedde, soms liet ze er maar anderhalf uur tussen en soms wel 5 uur. Na een hele tijd tobben met op verzoek voeden ben ik op eigen initiatief met schema gaan voeden en sindsdien gaat het vele malen beter. Natuurlijk zou ik ook het liefste op verzoek voeden maar in de praktijk werkt dat gewoon niet altijd. De ene baby doet het er prima op en geeft duidelijk aan wanneer hij/zij toe is aan een fles, de andere baby (zoals die van ons) geeft dit weinig tot helemaal niet aan. Om te voorkomen dat ze stille honger kreeg ben ik met dit schema begonnen, en dat vind ik niet per definitie slecht. Ik vind dan ook niet dat je zomaar kunt zeggen: voed op verzoek. Wellicht is dat juist het probleem! Dan bedoel ik dat je soms misschien te vroeg bent (geen honger) of juist te laat (te moe om effectief te drinken). Mij werd later pas verteld dat dit stille honger in de hand kan werken (weet niet of dit ook echt zo is hoor). Het allerbelangrijkste is dat je baby's welzijn voorop staat, of je nu voed op verzoek of schema! Overigens scheelde het hier ook qua tijd tussen flessen toen ze Nutrilon 2 kreeg i.p.v 1, dit vult meer waardoor er hier automatisch een fles af ging.
Ach, elk kindje is anders. Als het niet lukt, dan lukt het niet. Het enige wat ik mij kan bedenken is voeding voor hongerige baby's geven. Dat geven wij voor de nacht en dan slaapt ons zoontje 2 uur langer. Mijn zoontje van 12 weken krijgt nu wel al een tijdje om de 4 uur. Maar als hij na 3 uur al wil, dan krijgt hij het dan gewoon. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij de oudste wel altijd probeerde te rekken. Maar met de tweede erbij ben ik makkelijker geworden. Al ben ik nog steeds een aanhanger van de 3 r-en en voor die 3 uur zal ik in principe niet naar de fles grijpen. Hij was eerst ongeveer 1,5 uur per keer wakker. Sinds een weekje is hij 2 uur wakker en slaapt daarna 2 uur tot de volgende voeding.
Mijn zoon is bijna 9 weken en is vanzelf van 3uur naar 4uur gegaan. Maar dan wel dag en nacht. Hij krijgt 6x150ml. Soms komt hij ook na 3uur al, en soms slaapt hij 's nachts wel eens 5 uur achter elkaar. Mijn ervaring tot nu toe is dat de baby het vanzelf aangeeft als hij toe is aan meer. Als je om de 4uur geeft, komt hij dan niet op te weing uit, aangezien je schrijft dat je kindje 's nachts niet komt?
Voeden op verzoek kan natuurlijk ook op verzoek van de moeder zijn (zoals in het geval van stille ondervoeding bij baby's die zelf niet goed genoeg aangeven dat ze honger hebben). En op verzoek betekent toch just vooral: wanner de baby wil eten, dus niet te vroeg of te laat (ik kan het me eerlijk gezegd eerder met een schema voorstellen dat je niet op het moment gaat voeden dat de baby er behoefte aan heeft omdat je niet naar zijn signalen luistert, maar naar de klok kijkt). Maar wat ik hiermee vooral wou zeggen is: niet de tijd tussen de voedingen gaan rekken en wel gewoon het flesje geven als de baby honger heeft. (Regelmaat ontstaat vaak gewoon vanzelf.)
Met rekken bedoel ik misschien een half uurtje, en dan met spelen op buik liggen ect. Zoals eerder benoemt krijgt hij ook zijn fles wel is na de 2,5 2 uur.
Ja joh, je bent echt niet de enige die dat wel eens doet En als een kindje dat niet meer pikt omdat de honger gaat overheersen, laat hij dat écht wel weten!
Tuurlijk, ik denk dat het iedereen wel overkomt (en soms kan het ook niet anders, als je bv echt naar de WC moet, haha!) Ik bedoel meer van: als je baby'tje zich steeds weer eerder meldt dan wat het schema vertelt en krijst en huilt omdat hij echt honger heeft, ja, is toch zielig om dit steeds te laten gebeuren en niet gewoon op zijn behoefte in te spelen.